W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Maastis kirjoitti: Ke 07.04.2021 19:17 - esilämmitys. Miksi ei voisi auton ollessa latausjohdossa lämmittää esilämmityksellä myös tuota akkukiertoa ja näin valmistella akkuja ajotapahtumaan... eikä polttaa akusta energiaa tuohon lämmitykseen...
Toi on kanssa ittee ihmetyttäny. Mersun insinöörit haluavat että akku lämmitetään kuormittamalla? Mikä on se pointti, miksi ei voi lämmittää vedellä. Onkohan siinä joku juttu että lämpö ei leviä oikein kennoon tai jotain sellaista?
- latauksen ajastus. Jos tämä toimisi niin voisi ajastaa latauksen tapahtumaan ennen lähtöä niin sekin lämmittäis akkuja. Mutta nykyisellään tekee ajastuksen kanssa mitä tahansa niin aina alkaa ladata heti kun töpseli seinässä.
Latauksenhan pystyy kyllä ajastamaan ulkoisesti kun on sopiva latausasema. Mutta kumpikohan on akun iälle parempi, se että pidetään idle aika täysvarauksessa vai se että aletaan lataamaan jäistä akkua? Tuo jäisen akun lataaminen taitaa olla kai pahempi kuin että säilytetään täytenä jos oon oikein lukemastani käsittäny, mutta tiedä sitten näitä, noi akunhallintajärjestelmät on melko monimutkasia.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Toi on kanssa ittee ihmetyttäny. Mersun insinöörit haluavat että akku lämmitetään kuormittamalla? Mikä on se pointti, miksi ei voi lämmittää vedellä. Onkohan siinä joku juttu että lämpö ei leviä oikein kennoon tai jotain sellaista?
Mä oon jostain jotenkin ymmärtänyt että tuota vesikiertoa lämmitettäis nimen omaan sähköllä alkuun...? Mutta en ole löytänyt mitään kaaviota josta tuota vois todentaa. Vaikka lähtee sinänsä esilämmitetyllä autolla lämpöisestä tallista niin kulutuslukemat ensimmäisten ajominuuttien aikana todella korkeat. Siitä olen olettanut että sähköä kuluu johonkin ja paljon... jos taas tallissa pitää reilusti lämpöisempää niin tämä alkukulutus pienenee... toki testailu rajoittuu muutamaan toteamukseen eikä pidempään systemaattiseen tarkkailuun.
Latauksenhan pystyy kyllä ajastamaan ulkoisesti kun on sopiva latausasema. Mutta kumpikohan on akun iälle parempi, se että pidetään idle aika täysvarauksessa vai se että aletaan lataamaan jäistä akkua? Tuo jäisen akun lataaminen taitaa olla kai pahempi kuin että säilytetään täytenä jos oon oikein lukemastani käsittäny, mutta tiedä sitten näitä, noi akunhallintajärjestelmät on melko monimutkasia.
Mulla ei olisi tuon kylmän takia mitään väliä latauksen ajastuksen kannalta kun auto kuitenkin lämmitetyssä tallissa. Tuskin ongelmaa/haittaa kun kuitenkin + asteilla. Ja jos sielä on lämmitys kennojen vesikierrolla niin ajattelis jotta lataus vois alkaa lämmityksellä... Minkäköhän takia MB on appiin tehny koko ajastuksen jos ei se kuitenkaan toimi...

Tuo ulkoinen latausasema ajastuksella varmaan voisi auttaa asiaa, mutta silloin se vaatisi myös jonkin keskustelun auton kanssa jotta se osaisi arvioida aloitusajankohdan akun varauksen mukaan. Siitä nyt mitään tulisi että pitäis koittaa aina laskeskella aloitusajankohtaa... vaikka pian kai siihenkin tottuisi.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Ekana talvena mulla oli käytössä älykäs latausajastus. Eli siihen aikaan autossa oli vielä täysi MercedesMe -tilaus ja joku Hollantilainen kaveri oli tehnyt siihen kotiautomaatio-integraation (Home Assistant). Mun AC-laturia pystyy käskemään Ethernetin yli modbus TCP:llä, eli näiden yhteensovittaminen oli helppoa: lataus käyntiin 3x10A virralla siten, että 100% lataus on valmis 10 min ennen yösähkön päättymistä.

Nyttemmin tuo rajapinta on poistettu MercedesMe:stä ja "Bring Your Own Car" -lisenssi toimii vain 2016 ja uudemmille autoille. Ja kun tuo Mersun pilvi on muutenkin epäluotettava, niin lähdin OBD-polulle OVMS-projektin mukaan. Kyseessä on open source -projekti, missä on tehty mokkula ja softaa sille. Ikävä kyllä sekin on vähän tökännyt B-Mersun osalta (jos joku kokeneempi Star+väylä-asiantuntija haluaa auttaa, niin apu olisi tervetullut). Can-väylän passiivinen kuuntelu toimii ja sitä kautta löytyy lähes kaikki mittaristosta löytävät datat - ainoastaan se tärkein, eli akun varaustila puuttuu. Sen selvittämiseksi tarvitaan joko kunnon oivallus, PID-kyselyitä, tai purkki pitää kytkeä johonkin toiseen CAN-väylään OBD-liittimen sijaan. OVMS:ltä ne datat saa helposti kotiautomaatioon tai verkkopalveluun.

Akkujen eliniän osalta en usko että ongelmia olisi tulossa. Akkupaketissa on suht hyvin marginaalia (eli sitä ei pureta tyhjäksi tai ladata täydeksi) ja latausvirrat on hyvin maltillisia, eikä purkuvirtakaan ole Teslan tasolla suhteessa akun kokoon. Lataussyklejä tulee toki enemmän samoilla kilometreillä johtuen pienemmästä kapasiteetista.

Tänään lämpötila rajoitti lataustehoa hieman yllättäen. Eli tänään latausteho rajoittui päivällä 6,7 kW tehoon (pyyntö 11kW), vaikka autolla oli juuri ajettu 36 km. Tätä näkyi silloin kun lämpötilat oli -20 tasolla, mutta näemmä siinä on jonkin verran vaihtelua. Sain tehomittauksen vasta muutoma viikko sitten tuohon AC-laturin eteen, eli aiemmista kotilatauksista ei ole tarkkaa tietoa. Viime talven havainnot rajoittuu siis lähinnä Parkkisähkön Type-2 laturin ilmoittamaan tehoon.
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Tuosta lataussäädöstä ei kannata huolestua - mun osalta se on harrastus. Auto toimii hyvin ajatusmallilla: johto kiinni kun tullaan kotiin. Ja kiinteän latauskaapelin kanssa se on kertaluokkaa helpompi kytkeä kuin puskuriin asennettu Defan liitin.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

jruoho kirjoitti: To 08.04.2021 22:07 Tuosta lataussäädöstä ei kannata huolestua - mun osalta se on harrastus. Auto toimii hyvin ajatusmallilla: johto kiinni kun tullaan kotiin. Ja kiinteän latauskaapelin kanssa se on kertaluokkaa helpompi kytkeä kuin puskuriin asennettu Defan liitin.
Tämän allekirjoitan myös. Itse lataan 16A pistorasiasta sillä auton mukana tulleella laturilla. Tallissa sattui olemaan sopivasti pistorasia takaseinällä ja yhtä sopivasti nippuun taitettu pihapöytä pistorasian alla. Siihen on nätti jättää johdon pistoke roikkumaan kun lähtee tallista. Kun tulee takaisin niin tökkäsee piuhan kiinni. Kesä tulee niin pitänee viritellä joku koukku pistokkeelle että saa pöydän puutarhaan :). Talvella tuli ladattua about päivittäin. Nyt ehkä joka toinen - kolmas päivä... vaati alkuun vähä totuttelua jotta ei haittaa vaikka "polttoaineviisari" on lähes nollassa kun tulee kotio :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kevät tuli ja lumet suli.

Västäräkit alkoi tepsutella tallinkatolla niin ehkä se oli aika vaihtaa kesärenkaat. B sai nyt alleen 8,5×18 Brabukset. Niille pyöräytettiin auton mukanatulleet todennäköisesti alkuperäiset Contin kesärenkaat. Toinen pari oli kulunut noin puoleenväliin eli olleet luultavammin edessä kun taas toinen pari ei ollut juuri uutta kummenpi. Vähän se on 225/45 rengas kaponen 8,5" vanteelle, mutta olkoon nyt.

Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Sain vihdoinkin aikaiseksi uskottavan mittauksen kulutuksesta.
Eilen tuli ajettua 153.8 km. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 199 Wh/km. Latasin vain kotona eli kaikki energia meni mittarin läpi (https://gavazzi.fi/em24-din/). Mittarin mukaan autoon meni päivän aikana 33.8 kWh, eli todellinen kulutus oli noin 220 Wh/km.
Eli laajan, yhden mittapisteen, aineiston perusteella sanoisin että ajotietokoneen kulutuslukemat on vähän optimistisen puolella.
edit: kahden mittapisteen, eli 86.9 km, ajotietokone 212 Wh/km ja mitattu 223 Wh/km.

Lisäksi sain viikko sitten vaihdettua lyijyakun tilalle LiFePo4 -akun. Vanhan akun jännite tippui pahimmillaan 10 min välein alle 12V -> lataus käynnistyy hetkeksi. Asennuksen yhteydessä mittailin vähän ja siellä on todella paljon kulutusta 12V puolella, vaikka auto on sammuksissa. Kulutukset loppuu vasta tuntie päästä. Auton käydessä se invertteri lataa sitten aika kovaa - 14.7-14.8V ja 60A meni akkuun päin.
Tässä akun speksit: https://files.gwl.eu/inc/_doc/attach/St ... 0AH_A4.pdf
Mielestäni tuossa mennään jo riskin puolelle akun keston kanssa, eli en suosittele muille, ellei tuohon latauskäyttäytymiseen löydy jotain säätötapaa..
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja RH »

jruoho kirjoitti: Su 09.05.2021 23:39 Sain vihdoinkin aikaiseksi uskottavan mittauksen kulutuksesta.
Eilen tuli ajettua 153.8 km. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 199 Wh/km. Latasin vain kotona eli kaikki energia meni mittarin läpi (https://gavazzi.fi/em24-din/). Mittarin mukaan autoon meni päivän aikana 33.8 kWh, eli todellinen kulutus oli noin 220 Wh/km.
Eli laajan, yhden mittapisteen, aineiston perusteella sanoisin että ajotietokoneen kulutuslukemat on vähän optimistisen puolella.
edit: kahden mittapisteen, eli 86.9 km, ajotietokone 212 Wh/km ja mitattu 223 Wh/km.
Tuskin on. Ladatessa syntyy hävikkiä, joka on tyypillisesti noin 10-15%. Eli näillä on kaksi eriu kulutusta, se, minkä ajaminen oikeasti maksaa ja se, kuinka pitkälle pääsee 8) .
Meillä, nyt kun päivälämpötilat on jo pikkuhiljaa karanneet kymmenen asteen tuntumaan ja vähän ylikin, vaimo on tiputellut Golfin kulutuslukemat jo alle 13kwh/100km. Alkaa lähestyä taas 250km todellista kertasuoritusta, kunhan muistaa pysyä poissa moottoriteiltä :D .
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

RH kirjoitti: Ma 10.05.2021 10:39
jruoho kirjoitti: Su 09.05.2021 23:39 Sain vihdoinkin aikaiseksi uskottavan mittauksen kulutuksesta.
Eilen tuli ajettua 153.8 km. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 199 Wh/km. Latasin vain kotona eli kaikki energia meni mittarin läpi (https://gavazzi.fi/em24-din/). Mittarin mukaan autoon meni päivän aikana 33.8 kWh, eli todellinen kulutus oli noin 220 Wh/km.
Eli laajan, yhden mittapisteen, aineiston perusteella sanoisin että ajotietokoneen kulutuslukemat on vähän optimistisen puolella.
edit: kahden mittapisteen, eli 86.9 km, ajotietokone 212 Wh/km ja mitattu 223 Wh/km.
Tuskin on. Ladatessa syntyy hävikkiä, joka on tyypillisesti noin 10-15%. Eli näillä on kaksi eriu kulutusta, se, minkä ajaminen oikeasti maksaa ja se, kuinka pitkälle pääsee 8) .
Meillä, nyt kun päivälämpötilat on jo pikkuhiljaa karanneet kymmenen asteen tuntumaan ja vähän ylikin, vaimo on tiputellut Golfin kulutuslukemat jo alle 13kwh/100km. Alkaa lähestyä taas 250km todellista kertasuoritusta, kunhan muistaa pysyä poissa moottoriteiltä :D .
Moi

Jos olen oikein ymmärtänyt niin B:n kulutusmittarissa pitäis olla jokin logiikka huomioida myös lataushäviötä. Eli että se näyttäis enemmän kun ajosuorite kuluttanut ja näin olis "todellisempi". Eilen sain myös kohtuu hyvät lukemat kun ajelin 36km matkan ja maasto laski samalla jostain 60m käyrältä 25m käyrälle ja auto oli edellisen ajon jäljiltä vielä "lämmin", mutta pysäys kuitenkin niin pitkä että after start ehti ittekseen nollaantua. Kulutus oli sitten 16,6 kwh/100. Sama matka toiseen suuntaan "kylmästä" lähdettynä ja vielä ylämäkeen oli kulutus 27kwh/100... Muuten meidän päiväajolla 2x14km aamu/iltapäivä kulutus on edelleen korkeahko 25-30kwh/100. Heti jos vetää pidemmän siivun niin alun akkujen lämmittely alkaa kompensoitua ja kulutus tippuu. Esim kaupunkiin edestakaasin, reipas 60km niin kotiin tulles näyttää luokkaa 24kwh/100.

Mulla olis jouten talon vanha sähkömittari kun vaihtoivat etäluettavaan. Pitäisköhän pistää se latauspistorasian eteen ja alkaa kans seurailla kuinka korreloi auton lukemiin :?:

Toi 12V akku. Itseäkin se vähän mietityttää kun jruohon kanssa aiemmin olikin juttua. Eli tuleeko tuosta akusta vanhemmiten virtasyöppö joka lisää kulutusta ja sitä ei sillätavalla käyttäjä niin huomaakaan...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

12V akkuun liittyen keksin uskottavan selityksen siihen, että auto ei normaalisti lataa sitä AC-latauksen aikana: AC-latausta saatetaan tehdä sisällä ja lyijyakku tuottaa ladattaessa vetyä ja happea, eli huonosti tuuletetussa tilassa se on räjähdysvaarallinen. Valmistaja minimoi tietenkin riskit, eli akkua ladataan vain ajettaessa..
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Sähkövatkaimen etäominaisuudet on kännykällä toiminut aika vaihtelevasti. Siinä määrin huonosti, että koitin jo open source OBD-mokkulalla saada infoa ja ohjausta toimimaan (ei ihan täysin onnistunut, turhaa tietoa löytyy paljon). Jos täällä olisi joku Starin omaava, jota kiinnostaisi pieni reverse-engineering -taputtelu, niin siitä olisin vielä kiinnostunut.

Mutta eilen bongasin, että vanha Home Assistant integraatio on taas toiminnassa. Tänään kokeilin sitä ja sain jo kotiautomaatio-systeemin kautta ajastettua tuon esilämmityksen. Eli pienellä koodauksella pitäisi saada auto lämpiämään kalenterin mukaisesti ja laturin ohjaukseen voi taas keksiä jotain hurjan älykästä logiikkaa :)
https://github.com/ReneNulschDE/mbapi2020 linkkiä voi suositella vain nörteille - Home Assistantin käyttöönotto ja custom komponenttien käyttö vaatii aika paljon säätöä. Mutta harrastuksena voin suositella, kun auton huollosta jää aikaa.

Itse autosta voisin kommentoida, että yli 70 tkm on tullut meidän perheeseen sähkökilometrejä (autossa nyt 107tkm). Kesällä onnistuin pihistelemään 191 km rangen ilman range-plus latausta, eli lämpimästä tuo tykkää.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jruoho kirjoitti: Ti 17.08.2021 23:11 ...
Itse autosta voisin kommentoida, että yli 70 tkm on tullut meidän perheeseen sähkökilometrejä (autossa nyt 107tkm).
Onko moottoriöljyt vaihdettu 5000 km:n välein? :) Varmaan sähköautojen huolloista jotain juttua ollutkin mutta noilla kilometrimäärillä alkaa olla tietoa huoltokustannuksista vai onko auto huollettu merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Jruoho voi vastata pidemmällä kokemuksella, mutta mun ymmärtääkseni B mallis pelataan kahdella huollolla. Iso ja pikku huolto. Huolto väli on 25tkm tai vuosi. Pikkuhuollossa vaihdetaan raikkari ja akun ilmanvaihdon kuivain sekä lisäksi perus visuaalisia tarkastuksia. Isossa huollossa edellämainittujen lisäksi jarrunesteet. Akun ilmanvaihdon kuivain on ilmainen 8 vuoden akkutakuun ajan. Tätä eivät valitettavasti "tiedä" merkkihuollossa vaan siitä pitää muistaa muistuttaa :), muuten yrittävät laskuttaa noin 120e kuivaimesta... Toi isompi huolto jarrunesteen vaihdon kanssa maksaa 385e. Pienempi ehkä puolet tuosta... muuta huollettavaa ei sitten olekaan jos korjsuksia ei tarvitse tehdä. Eli polttomoottoriautoon verrattuna suht halpaa tämäkin...

Mridän autos on nyt karvan alta 40tkm. Ollaan siis ajettu noin 6500km. Huolto tehtiin puokkiin myyjäliikkeen kanssa kun auton ostimme marraskuussa. Vuosi tulisi siis täyteen nyt loppuvuodesta. MB ME sovellus kuitenkin näyttää seuraavslle huollolle ajankohtaa elokuu 2022 (365 päivää). Eli eikö sen mukaan sitä "vuosi edellisestähuollosta" tarviisi tehdäkään?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Huoltojen hinnat on Tampereella ollut Maastiksen mukaisia (ehkä vähän korkeampia, tarkkaa hintaa en muista). Meilläkin Veho laskutti kuivauspatruunat, mutta maksoi sitten takaisin kahdesta huollosta kun vain kehtasin kysyä. Kolmas huolto oli tehty Atoylla, mutta niiltä en saanut palautusta, kun niillä on oma varaosien maahantuonti..

Se akkutakuu on vain 100 tkm / 8 vuotta, eli meillä se loppui jo.

Vehon ensimmäisessä tarjouksessa oli vielä öljynvaihto mukana - jättivät sen kuitenkin tekemättä :) Se oli siis joku vakiopohja huollolle, ei ne sitä oikeasti yrittäny laskuttaa.

Ja ajotietokone näyttää mullakin aina 365 päivää seuraavaan huoltoon.. No nyt kun katsoin, niin Mercedes Me sanoo: "Huoltosi Huolto A on myöhässä. Varaa huoltoajankohta."
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

jruoho kirjoitti: Pe 20.08.2021 23:41
Ja ajotietokone näyttää mullakin aina 365 päivää seuraavaan huoltoon.. No nyt kun katsoin, niin Mercedes Me sanoo: "Huoltosi Huolto A on myöhässä. Varaa huoltoajankohta."
Tulevaa vuosihuoltoa lämmitellekseni kyselin jo paikallisesta merkkiliikkeestä että odotellaanku ME tai auton Assyt kehoitusta huoltoon vai tullaanko kalenterin mukaan :). Ihmettelivät kans että joku tillinki täytyy olla jo ei ME eikä auton Assyt laske päiviä... mutta taitaa olla ominaisuys jos ei sinullakaan laske. A huollon hinnaksi ilmoittivat alle satkun joten ei nyt ihan paha vaikka eihän siihen kuulu kun raikkarin vaihto.

Mitenköhän se akun kuivain kun tullu 100k metrejä täyteen? Vai jatkuuko sen 8 vuoden ajan? Kuinkahan jatkos, aiotko sitä vaihdella?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Tuskin Mersu niitä kuivaimia enään jatkossa tarjoaa, kun takuu kerran on päättynyt.
Omalta osalta en ole tehnyt vielä päätöksiä. Käytännössähän se on silica-pussi jonkinlaisessa muovipatruunan muodossa. Silican voisi kuivata itsekin uunissa, mutta sen muovin osalta on riskiä sulamisesta. Joka tapauksessa siinäkin skenaariossa niitä patruunoita pitäisi olla 2 kpl, että voi valmistella uuden ennen kuin ottaa vanhaa pois autosta.
Teukkari83
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 10.12.2021 19:41

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Teukkari83 »

Onkos B sähkärin omistajilla ollut jäähdytysnesteiden vuotojen kanssa ongelmia, olisi haluja hankkia oma, yhtä kävin jo katsomassakin,. Mutta googlettelulla tuli vataan, että näissä olisi todella monessa päässyt jäähdytysnesteet sähkömootttorin sisään ja sitä myöten moottori leikkaisi kiinni? Ihan vain tämän pelossa taidan jättää hommaamatta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Teukkari83 kirjoitti: Pe 10.12.2021 19:46 Onkos B sähkärin omistajilla ollut jäähdytysnesteiden vuotojen kanssa ongelmia, olisi haluja hankkia oma, yhtä kävin jo katsomassakin,. Mutta googlettelulla tuli vataan, että näissä olisi todella monessa päässyt jäähdytysnesteet sähkömootttorin sisään ja sitä myöten moottori leikkaisi kiinni? Ihan vain tämän pelossa taidan jättää hommaamatta.
Moi, no ei kyllä ole ollut moisia ongelmia eikä mitään muutakaan. Itse en myöskään ole tuollaiseen törmännyt, joskin ei näistä mitenkaan kauhean paljoa muutenkaan tullu vikoja googlailtua... nyt varmaan seuraavaksi lammikko alla :D

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Teukkari83
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 10.12.2021 19:41

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Teukkari83 »

https://www.facebook.com/groups/bclasse ... ?ref=share

Tämmöinen fb ryhmä vaan tuli googlatessa, ja tuota kun selailee, niin sama vika toistuu. Mietin vain, että onko ongelma lähinnä jenkki mersuissa, mutta tuota ryhmää kun selailee, niin ei voi olla törmäämättä katkuvasti samaan ongelmaan. Olisi niin täydellinen auto omaan käyttöön, mutta nämä ongelmat pelästytti oikein kunolla.
Periaatteessa jos tsekkaisi tuon speed sensorin, voisis saada jotain osviittaa oman kiesin kunnosta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Teukkari83 kirjoitti: La 11.12.2021 01:29 https://www.facebook.com/groups/bclasse ... ?ref=share

Tämmöinen fb ryhmä vaan tuli googlatessa, ja tuota kun selailee, niin sama vika toistuu. Mietin vain, että onko ongelma lähinnä jenkki mersuissa, mutta tuota ryhmää kun selailee, niin ei voi olla törmäämättä katkuvasti samaan ongelmaan. Olisi niin täydellinen auto omaan käyttöön, mutta nämä ongelmat pelästytti oikein kunolla.
Periaatteessa jos tsekkaisi tuon speed sensorin, voisis saada jotain osviittaa oman kiesin kunnosta.
Ok, thanx! Pitääpä kurkata tuonne anturiin kun kuitenkin noin helpos paikas.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Teukkari83
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 10.12.2021 19:41

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Teukkari83 »

Kerro miltä anturi näytti.
Ei kenelläkään ole ollut sen kanssa ongelmia? Paljonkos näillä on täällä tähän mennnessä ajettu?
Jotenkin vaan kokoajan palaan tähän autoon ,kun tutkailen vaihtoehtoja.
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Moro,

En ole vielä tuota tarkistanut - kilometrejä on tullut 35 -> 120tkm.

Tässä oma vikalista (jos en unohda jotain):
* Etuiskarit on itsellä menossa vaihtoon (toinen tihkuu).
* Vähän aikaa sitten oli 12V akun kanssa ongelmia: 1,5 talvea ajoin LFP akulla, mutta nyt sattui 2 vuorokauden ajamaton jakso ja kunnon pakkanen -> jännite notkui liikaa ja tuli paljon vikakoodeja (mittaristoon asti tullut keltainen teksti johtui latauskaapelin lukituksen vikakoodista - se ei tykännyt notkuvasta 12V akusta). Ostin uuden AGM-akun ja koodien nollaus korjasi viat.
* Vetoakselin stefan vaihdatin noin vuosi sitten

Vesiputkien eristys ja maskin tukkiminen on talviajoja silmälläpitäen pakollinen taski. Muuten range tippuu yli 50% kesälukemista. Kesäksi maski pitää tietenkin saada auki, että kylmästöinti toimii. Vesiputkien eristys saa olla pysyvä asennus.
Viimeksi muokannut jruoho, Su 26.12.2021 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Näkeekö autosta jostain ajomoottorin jäähdytyspiirin lämpöjä? Minkälaisella ulkolämpötilalla ja kuinka reippaalla ajolla moottori ja tehoelektroniikka tarvii oikeasti jäähdytystä? Mietin vaan kun kaverin id3:sta jumitti moottorin jäähdytyksen kiertovesipumppu (vikakoodien perusteella) mutta käskivät ajella sellaisenaan toistaiseksi kunnes saavat korjausohjeita. Täytyyhän noissa olla ylikuumenemiselle valvonta, pudottaa tehot tarvittaessa?

Mielenkiintoinen tuo vuotavan jäähdytysveden kerääminen moottoriin. Varmaan ympäristöteko ettei glykolit pääse maastoon. :) Pitääkö sähkömoottorin olla tiivis ettei kondenssivesi häiritse vai miksi ei tekisi poistokanavaa sopivaan paikkaan? Vuodon varmaan huomaa paisarista ennen kuin se tuhoaa ajomoottorin?
jruoho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 21.03.2019 20:46
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja jruoho »

Moro,

Menee ehkä vähän mainonan piikkiin, mutta Facebookin "Tesla - ongelmat & ratkaisut"-ryhmässä oli juttua drive unitin korjauksesta.
Kokkolan Autohuolto oli kunnostanut B250e:n moottorin (Teslassa muuten sama operaatio, mutta moottorin irrottaminen on vähän työläämpi).
Kyseiseen B-Mersuun teimme moottorin kunnostuksen, ennen kuin ongelma pääsi liian pahaksi. Moottorissa oli kuultavissa kiihdytettäessä selvä ylimääräinen ääni. Moottori irroitettiin ja purettiin tarkistusta varten. Moottorin sisälle vaihdettiin 4 laakeria ja kaksi stefaa. Roottorin laakerit ovat hieman erikoiset keraamiset laakerit sähkömagneettikentän vuoksi.
Ja kiinnostava lisätieto tuli kommenteissa:
Tähän B mersuun kokonaiskustannus oli 2140€ sis alv. (Osat 750€ työt 1390€)
Kalis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 09.09.2023 13:49

Re: W242 B250e "B mallin sähkövatkain" arkiajoihin

Viesti Kirjoittaja Kalis »

Mistä tietää että mb b sähköautoissa on akun esilämmitin, esim. Italiasta tai Saksasta tai Ruotsista tuoduissa autoissa ?
Vastaa Viestiin