W124 Hankinnassa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hei!

Eli olen hankkimassa "uudeksi" käyttöautoksi W124 mallin Mersun. Eli mitkä ovat tämän mallin hyvät ja huonot puolet? Tosiaan Bensiinimoottori on ainoa vaihtoehto jo heti alkuun, joten Diesel mallit jätetään heti pois pelistä!

Mitä eroja on muuten Noissa 15 Reikäisissä Alumiinivanteissa W124 mallisarjassa?
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13573
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Varhaisemmat pyöreäkulmaisillä reijillä varustetut = taotut
Myöhemmät kantikkailla reijillä varustetut = valetut
Muuttui joskus vv. 1990-1992.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tietämättä minkä ikäluokan bensaa etsit, uudemmissa on maatuvat moottorin johtosarjat. Aiheuttavat isoja ongelmia. Eli jos etsit viimeisempiä malleja, yritä löytää yksilö jossa johtosarjat vaihdettu.

Ruoste kauttalinjan ongelma. Luukut, pohja, pyöränkotelot yms. Hyvät on harvassa ja ruosteettomia ei käytännössä ole.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

joop79 kirjoitti:Tietämättä minkä ikäluokan bensaa etsit, uudemmissa on maatuvat moottorin johtosarjat. Aiheuttavat isoja ongelmia. Eli jos etsit viimeisempiä malleja, yritä löytää yksilö jossa johtosarjat vaihdettu.

Ruoste kauttalinjan ongelma. Luukut, pohja, pyöränkotelot yms. Hyvät on harvassa ja ruosteettomia ei käytännössä ole.
1.Sarjan tai 2.Sarjan auto haussa, E-keula eli 3.Sarja ei kelpaa..
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15081
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyviä puolia on mm. nopea lämpeneminen talvella ja yllätyksetön ajettavuus, hiljaisuus.
Osia saa vielä kaikenlaista uutena tarvikeosana mistä vaan ja käytettyä osaa on valtavasti tarjolla.

Huonoja puolia on sinänsä vähän, ellei erehdy lahoa tai muuten loppuun ajettua ostamaan. Loppuun ajettua ei olekaan paitsi jos on jätetty huoltamatta ja mahdollisimman paljon kierretty kaikkea korjaamista / tehty rautalankapatentteja. Tai toisinpäin, hurjat kilometrit ajaa kun pitää huolta.

Ongelma on lähinnä suuri kulutus bensakoneisena. Esimerkiksi tässä kun vaimoni ajelee 8 km (yhteen suuntaan) työmatkaa kulutus on M102+automaatti 124 farkulla noin 16-17 euroa / 100 kilometriä, sedan 124 5v 300D:llä 8,30 euroa / 100 kilometriä. Vaikka tuntui, että bensamersukin tuohon sopisi, niin ei vaan pysty. Neljätuhatta kilometriä vuodessa ja ollaan samoissa kuluissa veroineen. Mitä lyhyempää ajo on, sitä suurempi on ero kulutuksessa dieselin hyväksi. Pontuksellahan tämä ei ole ongelma, kun ajoa on todella vähän, sikäli ooteetä.
Nyt pihassa olevalla C124 230:lla pääsee vähimmillään noin 7,5 litran kulutukseen sadalla pidemmässä ajossa, vaihteisto 5v manuaali.

Miten oli noiden murenevien johtosarjojen kanssa, tuliko se ongelma jo M111-moottorin myötä noin vuonna 1992 ? Siis kakkossarjan 124:ään, niitähän on 200 ja 220 M111 moottorilla.
mbosa.fi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1047
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

230CE automaagi, rauhallisessa harrasteajossa isolla maantieosuudella 8 L satasella, mutta jep, mitä enemmän kaupunkia, sitä enemmän kuluu, itsellä ylärajana ollut 12 L satasella kun pääosin nurkkapyöritystä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

124 bensakoneisena on aika hankala ylläpidettävä KE-jetin takia. Suosittelen kyllä vakavasti harkitsemaan dieseliä 2.5 tai 3.0. Jos vero kismittää, osta museorekisteröity. Ne säilyttää arvonsakin paremmin.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Sharedoc kirjoitti:124 bensakoneisena on aika hankala ylläpidettävä KE-jetin takia. Suosittelen kyllä vakavasti harkitsemaan dieseliä 2.5 tai 3.0. Jos vero kismittää, osta museorekisteröity. Ne säilyttää arvonsakin paremmin.
Taitaa olla sama juttu, myös noitten esikammio Dieseleiden kohdalla, ei täällä etelä-suomesta löydy enää osaajia noihin malleihin..
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

dealer kirjoitti:Hyviä puolia on mm. nopea lämpeneminen talvella ja yllätyksetön ajettavuus, hiljaisuus.
Osia saa vielä kaikenlaista uutena tarvikeosana mistä vaan ja käytettyä osaa on valtavasti tarjolla.

Huonoja puolia on sinänsä vähän, ellei erehdy lahoa tai muuten loppuun ajettua ostamaan. Loppuun ajettua ei olekaan paitsi jos on jätetty huoltamatta ja mahdollisimman paljon kierretty kaikkea korjaamista / tehty rautalankapatentteja. Tai toisinpäin, hurjat kilometrit ajaa kun pitää huolta.

Ongelma on lähinnä suuri kulutus bensakoneisena. Esimerkiksi tässä kun vaimoni ajelee 8 km (yhteen suuntaan) työmatkaa kulutus on M102+automaatti 124 farkulla noin 16-17 euroa / 100 kilometriä, sedan 124 5v 300D:llä 8,30 euroa / 100 kilometriä. Vaikka tuntui, että bensamersukin tuohon sopisi, niin ei vaan pysty. Neljätuhatta kilometriä vuodessa ja ollaan samoissa kuluissa veroineen. Mitä lyhyempää ajo on, sitä suurempi on ero kulutuksessa dieselin hyväksi. Pontuksellahan tämä ei ole ongelma, kun ajoa on todella vähän, sikäli ooteetä.
Nyt pihassa olevalla C124 230:lla pääsee vähimmillään noin 7,5 litran kulutukseen sadalla pidemmässä ajossa, vaihteisto 5v manuaali.

Miten oli noiden murenevien johtosarjojen kanssa, tuliko se ongelma jo M111-moottorin myötä noin vuonna 1992 ? Siis kakkossarjan 124:ään, niitähän on 200 ja 220 M111 moottorilla.
Niin...

A) Mä en edelleenkään halua maksaa 1000€ vuodessa jostain Diesel verosta.

B) Minulla on työmatkaa per suunta tällä hetkellä 13,5 km (Helsínki-Espoo-Helsinki), jos minulle tulee menoa Helsingin keskustaan niin voin ( valitettavasti hypätä bussiin ja mennä sillä sinne keskustaan.) Lukuunottamatta muutamia kesän Cruising iltoja Stadi ja Vantaa, ja muutamia sunnutaiajeluita niin luulen että pärjään Bensa autolla.

C) tuolla allekirjoituksen C-sarjalaisella on samanlainen kulutus kuin Bensa moottorisella W124:lla joten tiedän että se syö Bensaa kaupunkiajossa hiukan enemmän kuin vastaava Diesel malli.

D) Olen köyhä, joten joudun ajamaan Bensalla, Dieselit on raharikkaille.. :lol: :lol: (Vitsi)
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Marko M »

W124 käyttövoimavero ei kyllä ole lähellekään tonnia edes kahdessa vuodessa, kokonaispainosta riippuen reilut 400e vuodessa.
230 C 1978
SLK 230 Kompressor 1999
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja acparma »

dealer kirjoitti:Miten oli noiden murenevien johtosarjojen kanssa, tuliko se ongelma jo M111-moottorin myötä noin vuonna 1992 ? Siis kakkossarjan 124:ään, niitähän on 200 ja 220 M111 moottorilla.
Eikös noita murenevia ollu vain M104:ssa 3-sarjan E280/E320, ei 2-sarjan 280E/320E?

Ite pian 10 vuotta ajanut W124 300E Aut. -87 bensalla enkä ole pois vaihtammassa vielä pitkääään aikaan. Välillä on käynyt mielessä vaihtaa uudempaan, mutta aina oon tullut järkiini :). Ainoana miinuksena on tosiaan tuo kulutus, 12-13L pyörii. Ajotyyli ei taloudellinen :wink: .
W124 300 E -87 Aut.
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

Varmaan muissakin ketjuissa tullut todettua että W/S124 on mitä mainioin käyttöharrasteauto :)
Omalta osalta kandidaatit olivat (E)280 TE (T), 300 TE tai (E) 320 TE (T) ja aika monta yksilöä kävin läpi ennen kuin hankin.

Koeajoin 230 TE:n myös mutta ainakin itselle se oli hieman hengetön ja personaaton tuohon korimalliin ja käytännön kulutuksella omassa käytössä ei ollut niin väliä kun kilometrejä ei tullut niin paljon. 124:lla voi edelleen ajaa paljon kunhan pysyy ns. edellä huoltojen kanssa kuten esim. JanneW124 ja silloin ymmärrän että diesel on ehdoton. Enkä jaksa uskoa että varsinkaan automaattina 230 E:n, 260 E:n ja 300 E:n kulutuserot ovat mahdottoman suuret. Enemmän kiinnittäisin huomiota että tekniikka on huollettu (sytkäosat, suuttimet, lambdat ym.) niin ei mene bensaa hukkaan. Ekomobiilejä näistä ei saa yrittämälläkään :D

Eli ilman muuta kuutoskoneinen olisi minun suositus harrastekäyttöön. Katselin että Ahvenanmaalla oli myynnissä huokea ja vähän ajettu 300 E-24, se olisi varmaan mainio ja tehokas harrastepeli. Muutama 300 TE-24 meni itseltä aikanaan ohi.

Muutama 2.sarjan 220 (T)E, 280 (T)E ja 320 (T)E tuli aikanaan myös vastaan. Ei varmaankaan huono idea niin saa tuoreimman tekniikan ns. pre-E-ulkonäöllä. Paremmin tietäjät voivat ottaa kantaa biohajoaviin johtosarjoihin, tulivatko jo uusilla koneilla vai vasta 3.sarjassa. Tosin itse järkeilin että M103 on kestävämpi ja halvempi huoltaa kuin M104 lukemani perusteella.

Edit. ASD on ehdoton jos aikoo ajaa talvella.

Taisit jossain mainita että tutullasi on korikorjaamo ja maalaamo, jota varmaan 124:ella jossain vaiheessa tarvitsee. Melkein kaikissa koreissa on jotain pientä fiksattavaa.
944 S2 -91
Omega 2.2 Caravan -02
ex. 300 TE -91
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15081
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

A) Mä en edelleenkään halua maksaa 1000€ vuodessa jostain Diesel verosta.
Minulle taas euro on euro, menee se sitten veroon tai polttoaineeseen. Maksan mieluummin käyttövoimaveroa 400 euroa kuin ylimääräisestä polttoaineesta 800 euroa, kun voin valita kumman otan. Siinä jää muuhun käyttöön 400 euroa, mutta tosiaan kilometrejäkin tulee lähes kymppitonnin luokkaa vuodessa.

[lisää OT]Juuri viikko sitten oli myynnissä entisen työpaikkani asiakkaalla aivan viimeisen päälle hyväkuntoinen 300D automaatti farkku alhaisilla kilometreillä alle kahdella tonnilla, uudet kesärenkaat, melkein uudet Nokian 8 nastarenkaat, vuosien varrella olen tehnyt kyseiseen autoon kansiremontin, on vaihdettu kardaanin nivelet, jarrut, pyöränlaakerit, syyläri, startti, laturi sen pitkäaikaisen omistajan aikana. Pakoputkisto melkein uusi, etuiskarit, pyöränlaakerit, vaikka jos mitä.
Pari pikkuista ruostekohtaa takavalon alla ja takaluukussa, toinen etulokasuoja vaihdettu ja huonosti maalattu. Ei hitsailtu eikä tarvetta hitsata. Pari päivää aiemmin leimattu puhtain paperein. Genesis 600 ledpaneeli keulassa ja Tomtom navi asennettu. Kävin koeajamassakin, ei sen paremmin voi auto toimia aivan kaikin puolin. Sanoinkin myyjälle että jos olisi edes mahdollisuutta ostaa lisää autoja pihaan, niin aivan varmasti veisin, mutta taannoin hankitut 300D ja 230CE entisten lisänä... Ei edes kukaan tuttu ollut auton tarpeessa, muutamalta kyselin. Ei tarvitse ostajan, kuka lieneekään, piiiiiitkään aikaan kuin tankkailla ja ajella menemään, kaikki remontit pyritty tekemään etukäteen vaikkei olisi niin tarvekaan. Keskikulutus oli mitattu muistaakseni parinsadantuhannen kilometrin matkalta 7,3 litraa sadalle. [OT]
mbosa.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ruoste näissä taitaa se isoin huono puoli olla. Ulkokuori yleensä kukkii jo 30 vuoden iässä enemmän tai vähemmän, sehän on lähinnä kosmeettinen seikka ja jokainen itse päättää mikä on liikaa. Kriittisistä paikoista kannattaa kuitenkin huolestua ja tarkistaa:
-Takakelkka ja sen etummaiset korikiinnikkeet, myös hyvältä näyttävän massan alla saataa kuppa muhia.
-Etujousen kupit saattavat ruostua irti korista, ruoste osaa näissäkin muhia piilossa massan alla.
-Helmat varsinkin tunkkauskohtien kohdalta, etenkin muovihelmainen 2. sarja (1. sarjassa ei ole muovisomistetta helmapeltien päällä)
-Pyöränkotelot ja pohja ylipäätään

Hyviä puolia olikin jo mainittu, osat ovat pääsääntöisesti edullisia ja niitä on hyvin saatavilla. Tietoa ongelmiin, rakenteluun, paranteluun jne löytyy todella kattavasti. Auto on hyvä ajettava, näkyvyys on hyvä ja auton kulmat on helppo hahmottaa. Bensakoneissa KE-jetronic saattaa aiheuttaa päänvaivaa, mutta senkin kanssa pärjää. Tietoa, kokemuksia ja osia löytyy edelleen hyvin. Myös toimivia KE-jettejä on olemassa :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15081
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämän tiimoilta tuli selattua Nettiautoa hetki ja tutkittua bensa-124 tarjontaa. Hyviä löytyy kyllä, mutta hinta karkaa monella yksilöllä aika ylös. Tosin Pontuksen budjetista en tiedä yhtään.
No, pari hintahaitarin alapäästä poimin tähän ja niistä omia mietteitä...

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/11596069" onclick="window.open(this.href);return false;

Rupinen on päältäpäin. Ilmoituksesta päätellen joku myy pitempiaikaista käyttöautoaan, ja mainitaan että korjattu aina tarvittaessa. Saattaa siis olla hyväkin.
Näkyy olevan automaatti, vaikka mainittu manuaali. Ilmastointikin on, tuskin toimii.
+ hinta (pyynti 1300)
+ kilometrit 299000
+ leimaa kevääseen saakka
+ ilmeisesti kahdet hyvät renkaat
- ruostetta pinnassa

-> ellei kauneusvirheet haittaa saattaisi olla erinomainen hintaluokassaan ?

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/11442218" onclick="window.open(this.href);return false;

Rupinen tämäkin, tosin helpompi väri siistiä. Huoltokirjassa merkintää jakoketjun vaihdosta ja kansiremontista.
Automaatti.
+ hinta (pyynti 1490)
+ leimaa kevääseen
+ huoltokirjasta päätellen ollut pitkään samalla omistajalla
- ruosteet

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11491334" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei kaunis enää tämäkään. Kerrottu jonkinverran vaihdetun osia, tosin ei ole mainittu onko ne vaihdettu hiljattain vai 15 vuoden aikajanalla.
Manuaali.
+ hinta (pyynti 1600)
+ leimaa lähes vuosi
- matala, joka voi toki olla jollekulle mieluista. Pelkäänpä kuitenkin, että mainitut uudet takaiskarit tarkoittavat jotain ei-alkuperäistä viritystä jonka vuoki perä roikkuu, mutta en toki tiedä....
mbosa.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tämmöinen tuli vastaan, on myös täällä Foorumilla myynnissä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11595176" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?

Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..

https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pontus kirjoitti:Tämmöinen tuli vastaan, on myös täällä Foorumilla myynnissä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11595176" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?

Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..

https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
Liittyy ASD perään. Pumppu näyttää olevan nokka-akselin jatkeena.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

JanneW124 kirjoitti:
Pontus kirjoitti:Tämmöinen tuli vastaan, on myös täällä Foorumilla myynnissä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11595176" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?

Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..

https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
Liittyy ASD perään. Pumppu näyttää olevan nokka-akselin jatkeena.
Ok. Mikäs on tuon systeemin funktio?
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ok. Mikäs on tuon systeemin funktio?
ASD lukko ohjataan päälle öljynpaineella. Pumppu hoitaa järjestelmään paineen... tuuning virittäjäthän laittaa näihin periin rasvanipan painelinjaan ja painaa soppelin esijännityksen päälle rasvaprässillä...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pontus kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:
Pontus kirjoitti:Tämmöinen tuli vastaan, on myös täällä Foorumilla myynnissä: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11595176" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuossa tasonsäätö, kun katsoo konehuoneen kuvaa niin tuo säiliö joka on ABS-pumpun takana, vai liityykö tuo ASD-perään?

Ainakaan varustelistauksen mukaan tuossa ei ole tasonsäätöä..

https://www.lastvin.com/vin/GKamyAD53Kzd0M5QL" onclick="window.open(this.href);return false;
Liittyy ASD perään. Pumppu näyttää olevan nokka-akselin jatkeena.
Ok. Mikäs on tuon systeemin funktio?
ASD on hydraulisella lukolla varustettu tasauspyörästö. Tässä tapauksessa nokka-akselin päässä oleva säteismäntäpumppu pumppaa/kierrättää säilössä olevaa ZH-M nestettä. Paine ohjataan perään kun järjestelmä havaitsee pyörimisnopeuseron etu -ja takapyörien välillä. Matalalla nopeudella saavutetaan 100% lukko, kovemmassa vauhdissa perä ei lukkiudu.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15081
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

ASD-perällä varustetussa mersussa kun on kunnolliset talvirenkaat, niin on ilo lähteä liukkaamistakin risteyksistä ja ajella lumisllla paikoilla. Harmittavasti tahtovat vanhemmiten hieman herkemmin alkaa ääntämään nuo perät, mutta sehän ei yksittäistä autoa mitenkään huononna jos siinä ei äännä.
mbosa.fi
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 537
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Jos on kyse ihan käyttöpelistä, niin mielestäni optimaalinen olisi -92/-93 220E M111-koneella, missä on jo sähköruisku, mutta koppa on vanha porkkanavilkkuinen ja myrkkymaalattu.
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
S8 quattro manual ’97
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Häksä kirjoitti:Jos on kyse ihan käyttöpelistä, niin mielestäni optimaalinen olisi -92/-93 220E M111-koneella, missä on jo sähköruisku, mutta koppa on vanha porkkanavilkkuinen ja myrkkymaalattu.
Juu ja taitaa olla hiukan pienempi kulutus tuossa M111 moottorissa, mutta kun tuttu ja turvallinen M102 kinnostais enemmän.. :mrgreen:
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Nostetaampa tätä aihetta ylös!

Vielä ei ole löytynyt sopivaa autoa, mutta etsintä jatkuu. Kysymys liittyen Rengaskokoon on sekä 15:reikäisessä alumiinivanteessa ja Peltivanteessa sama rengaskoko? Jos on niin onko rengaskoko sama kuin W202:ssa eli 195/65 R15 :?:
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2113
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Pelleissä oli sedanissa 185/65-15
ja farkussa 195/65-15
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

cuuno kirjoitti:Pelleissä oli sedanissa 185/65-15
ja farkussa 195/65-15
Sama Alumiinivanteissa? Entäs Coupen Rengaskoko vakiona?
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13573
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pontus kirjoitti:
cuuno kirjoitti:Pelleissä oli sedanissa 185/65-15
ja farkussa 195/65-15
Sama Alumiinivanteissa? Entäs Coupen Rengaskoko vakiona?
Tarkennetaan, että sedaneissa 4-sylinterisissä oli leveys 185 (tästä johtuen myös hieman pienempi ilmanvastuskerroin) ja 5-6 -sylinterisissä 195-leveät kumit. Coupessa 195/65. Erittäin edullisia kumeja siis saatavana.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Timo L. kirjoitti:
Pontus kirjoitti:
cuuno kirjoitti:Pelleissä oli sedanissa 185/65-15
ja farkussa 195/65-15
Sama Alumiinivanteissa? Entäs Coupen Rengaskoko vakiona?
Tarkennetaan, että sedaneissa 4-sylinterisissä oli leveys 185 (tästä johtuen myös hieman pienempi ilmanvastuskerroin) ja 5-6 -sylinterisissä 195-leveät kumit. Coupessa 195/65. Erittäin edullisia kumeja siis saatavana.
:thumbup: Hyvä eli uskaltaa laittaa 195/65 R15 koon renkaat alle oli se sitten mikä W124 malli tahansa
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 811
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Wade »

Pontus kirjoitti: To 10.09.2020 20:37
Häksä kirjoitti:Jos on kyse ihan käyttöpelistä, niin mielestäni optimaalinen olisi -92/-93 220E M111-koneella, missä on jo sähköruisku, mutta koppa on vanha porkkanavilkkuinen ja myrkkymaalattu.
Juu ja taitaa olla hiukan pienempi kulutus tuossa M111 moottorissa, mutta kun tuttu ja turvallinen M102 kinnostais enemmän.. :mrgreen:
Täällä ollut rouvalla reilun seitsemän vuotta 220E automaatti ja meillä ollessa nyt 255t yhteensä ja 64tkm omaa matkaa takana. On 93 alkuvuoden autoja, joten juurikin myrkkyväri pinnassa ja tuo M111 on vain niin kiva... Kulkua melkein kuin kutosessa ja kulutus sekulissa 9 ja tien päällä 8. Aivan eri peli kuin M102:lla, niistä 200E on miusta vähän "korppusaha", vaikka kunnossa oleva sellainenkin kohtalaisesti liikkuu. Väännössä ja sitä myöten ajon vaivattomuudessa iso ero. Noita on ilmeisesti vain muutama kymmentä kappaletta maasssa tuolla koneella. Kun keskellä ysärin kaameinta lamaa ei 400 tuhannen mummon markan bensamersuille riittänyt ostajia (toki jälkituotuja on, kuten tuo meijänkin, joka on tuotu 2005). Hitsi kun ilmastointia ei ole, luukku ja sähkölasit edessä sekä karosisusta on ja irrotettava ORIS-koukku.

T: Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 Hankinnassa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Wade kirjoitti: La 24.10.2020 22:35
Pontus kirjoitti: To 10.09.2020 20:37
Häksä kirjoitti:Jos on kyse ihan käyttöpelistä, niin mielestäni optimaalinen olisi -92/-93 220E M111-koneella, missä on jo sähköruisku, mutta koppa on vanha porkkanavilkkuinen ja myrkkymaalattu.
Juu ja taitaa olla hiukan pienempi kulutus tuossa M111 moottorissa, mutta kun tuttu ja turvallinen M102 kinnostais enemmän.. :mrgreen:
Täällä ollut rouvalla reilun seitsemän vuotta 220E automaatti ja meillä ollessa nyt 255t yhteensä ja 64tkm omaa matkaa takana. On 93 alkuvuoden autoja, joten juurikin myrkkyväri pinnassa ja tuo M111 on vain niin kiva... Kulkua melkein kuin kutosessa ja kulutus sekulissa 9 ja tien päällä 8. Aivan eri peli kuin M102:lla, niistä 200E on miusta vähän "korppusaha", vaikka kunnossa oleva sellainenkin kohtalaisesti liikkuu. Väännössä ja sitä myöten ajon vaivattomuudessa iso ero. Noita on ilmeisesti vain muutama kymmentä kappaletta maasssa tuolla koneella. Kun keskellä ysärin kaameinta lamaa ei 400 tuhannen mummon markan bensamersuille riittänyt ostajia (toki jälkituotuja on, kuten tuo meijänkin, joka on tuotu 2005). Hitsi kun ilmastointia ei ole, luukku ja sähkölasit edessä sekä karosisusta on ja irrotettava ORIS-koukku.

T: Wade
Juu itsellä on kokemusta myös tuosta M111 moottorista, sellainen oli mun mutsin entisessä W202:ssa, tosin 1,8 litraisena versiona. Kyllähän tuo M111 olisi mukava moottori. Ehkä olen vaan niin vanhanaikainen että haluan ajella näillä K-jet moottoreilla olevilla Mersuilla! 8)

Tänään tuli ostettua yksi sarja 15-reikäisiä alumiinivanteita, halvalla sain alkuperäiset vanteet. Tosin vaatii hiekkapuhalluksen ja maalauksen, tämä menee vähän samalla kaavalla kuin tuon W123 hankkimisen aikana. Ensin ostat vanteet ja sitten vasta auton. :lol: :lol:
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Vastaa Viestiin