C350e vuosimallit ja akusto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
SeppoHovi2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 17.09.2020 17:30

C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja SeppoHovi2 »

Moi

Olen ymmärtänyt että noissa C350 lataushybrideissä oli akusto jolle luvattiin 31km ajomatkaa sähköllä ehkä jonnekkin 2017 vuoden malleihin asti. Ja sitten 2018 tms noussut 51km? Ja oliko vielä ihan uusissa (20/21) nyt enemmän kapasiteettia? Noita vanhoja on vähän hankala selvittää joten kiitos kommenteista.
Optilab
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 15.06.2019 14:43

Re: C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja Optilab »

SeppoHovi2 kirjoitti:Moi

Olen ymmärtänyt että noissa C350 lataushybrideissä oli akusto jolle luvattiin 31km ajomatkaa sähköllä ehkä jonnekkin 2017 vuoden malleihin asti. Ja sitten 2018 tms noussut 51km? Ja oliko vielä ihan uusissa (20/21) nyt enemmän kapasiteettia? Noita vanhoja on vähän hankala selvittää joten kiitos kommenteista.
Hiukan järjen vastaisesti uudemmat isommalla akustolla on merkitty C300e, joten siitä selviää helpolla ero. Vanhat siis mallia C350e.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Onko näihin laitettu isompi kapasiteettisia akkuja, onko se edes mahdollista/kustannustehokasta?
Sopisiko uudemman version pidemmän rangen akku vanhemman tilalle?
Jostain muistelen lukeneeni että Toyota Priuksista on muutettu hybrideistä lataushybrideihin ja ilmeisesti suurennettu akkuja samalla.
Ei kiinanpoijaalla esim olisi jotakin "tarvikeakkua halvallaa" vai pistääkö Mersun elektroniikka peli poikki eikä huoli moisia?
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ei ole vaihdettu akkuja isompiin ja ei olisi mitenkään mahdollista ilman että valmistaja jotain isompaa muutossarjaa tarjoaisi. Tuskin tulee tapahtumaan. Uudemmissa 300e malleissa akku on yli tuplasti suurempi kapasiteetiltaan, edustaa eri teknologiaa ja sillä on korkeampi jännite. Myös sähkömoottori ja koko ohjauselektroniikka on eri. C350e akku edustaa vanhahtavaa LiFePO4 tekniikkaa. Ne ovat kyllä kestäviä mutta 100k ajetun auton kapasiteetti on helposti tipahtanut n 30%. Käytännössä siis joku 3-4kWh sieltä saa ulos. Tarkottaa 10-15km matkaa. Akku on niin kallis ettei sitä kannata vaihtaa että saa muutaman kilometrin lisää ajomatkaa.
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Ahaa mersu on valinnut C350e:hen kuitenkin aika fiksun ja ympäristön kannalta puhtaan Litium-rautafosfaattiakuston. hyvinä puolina googletin "myrkyttömyys, raudan runsas esiintyvyys, turvallisuus, lämpöstabiilius ja sähkökemialliset ominaisuudet" haittana hinta ja paino?
Tuonhan pitäisi kestää erittäin hyvin purkua ja latausta? kuitenkin monet kyseisten mersujen omistajat kertovat akkuajomatkan lyhentyneen miltei kolmas osalla 4- 5 vuotta vanhalla autolla? Kuinka kauan tuo pysyy käyttökunnossa ennen kuin auto lopettaa vallan toimintansa?
Tietysti tuo sähkön antama lisä voima jo itsessään on tämän järjestelmän parasta antia. Onhan kulutuskin kyllä pienehkö ja sähköajoakin löytyy, puhumattakaan veroedusta. Eikä tulevaisuudesta tiedä vaikka kehittyvä akkuteknologia toisi edullisia suuremman kapasiteetin akkuja. :thumbup:
amatoori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Pieni akku, isot kuormitukset. Mutta kyllä tuon tekniikan pitäisi silti kapasiteetin laskusta huolimatta, kestää pitkään.

C350e on huono sähköauto, mutta alhaisen verotuksen myötä varsin kiva bensa-auto. Eipä tuollaisia melkein 300hv ja +600nm tehopakkauksia alle 30k€ hintaluokassa ole juuri muita tarjolla.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

amatoori kirjoitti: Ma 19.10.2020 08:49 Pieni akku, isot kuormitukset. Mutta kyllä tuon tekniikan pitäisi silti kapasiteetin laskusta huolimatta, kestää pitkään.

C350e on huono sähköauto, mutta alhaisen verotuksen myötä varsin kiva bensa-auto. Eipä tuollaisia melkein 300hv ja +600nm tehopakkauksia alle 30k€ hintaluokassa ole juuri muita tarjolla.
Kyllä suurimman hyödyn saa se, joka näitä tuo Saksasta tai muualta. Co2 päästöt sähkön vuoksi olemattomat ja olemattomat verot. Noita 300hv +600nm tehoja ei vaan valitettavasti pysty hyödyntämään kun 10-30km ja taas töpseliin. Eli alkuhuuman jälkeen mennään bensalla tai sitten ajatetaan lyhyttä pätkää ja ollaan roikassa.

Sähkövermeet jossain Teslan tai toimintasäde min 100km täydellä tehoilla alkaa jo tuntua kivalta. Muuten voi kiusata verottajaa tai ostaa auton jossa tehot ei riipu ajetusta päivämatkasta
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10480
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

220cdi kirjoitti: Ma 19.10.2020 23:18 ... Noita 300hv +600nm tehoja ei vaan valitettavasti pysty hyödyntämään kun 10-30km ja taas töpseliin. Eli alkuhuuman jälkeen mennään bensalla tai sitten ajatetaan lyhyttä pätkää ja ollaan roikassa.
Eihän se ihan noinkaan mene. Ei tietenkään sitä 300 hv saa kymmeniä kilometrejä mutta kukapa tuolla teholla niin pitkää matkaa kiihdyttelisikään. Jos akku on ajettu tyhjäksi niin sitä voi ladata ajon aikana bensamoottorilla (taisi tehdä automaattisestikin tuon sitä varten että sitä kiihdytysvaraa on tarpeen tullen).
sissilisko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 04.02.2020 09:02

Re: C350e vuosimallit ja akusto

Viesti Kirjoittaja sissilisko »

niinpä, kyllä siellä akustossa on "varalla" virtasta näihin kiihdytyksiin eihän se sitä anna nolliin mennäkään vaikka näyttää ettei virtaa olisi käytettävissä. Ja ei se täysi teho/vääntö taida muutenkaan ns koko ajan olla käytettävissä kuin kiihdytyksessä jonkun aikaa ja sitten mennään polttiksen tehoilla
Ja se isompi akusto on tosiaan C300 2020-> ja samalla tullut se ikävä pahka sinne takakonttiin. C350 sentään tasainen lattiapinta (farkussa siis) että sitä voi jopa käyttääkin ;)
Vastaa Viestiin