C200 Eco Start/stop käytöstä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: C200 Eco Start/stop käytöstä

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Volvomania kirjoitti: Ti 15.12.2020 18:09 Volvot on kyllä aina toimineet, ilman mitään käyttöohjekirjojen lukemista. MB:ssä sekin on näytöllä, valikon takana.
Mulla on ollut yksi volvo, kyllä sen kanssa jouduin käyttöohjekirjaa lukemaan, jopa googleakin välillä kun ajotietokone puhui vain ruotsia. Omistin sen ehkä n. 6kk, kunnes totesin että ei sovellu minulle kyseinen kikotin. Hulluja keksintöjä oli siinäkin, kuten se että premium kokoluokan autossa etupyörät hoitivat sekä vetämisen että ohjaamisen ja takapyörät pitivät vain takapuskurin irti maasta. Pysäköintijarrukaan ei ollut polkimella niinkuin mersuissa vaan joutui käsin kiskomaan keskikonsolista tökerösti törröttävää kahvaa. Myös se että vm. -98 autossa oli ikivanha 4-vaihteinen automaatti söi vähän auton tunnelmaa. Kuitenkin tuo S80 on ollut kuulemma aikanaan joku lippulaivamalli, itseäni se ei vakuuttanut. Sen jälkeen ostamani W202 oli taas huomattavasti mukavampi ;)

Mersujen kanssa on päässyt huomattavasti vähemmällä ohjekirjan selaamisella, johtuen ehkä siitä että niitä ollut jo useampia kappaleita vuosien mittaan ja niiden kanssa on tullut hyvinkin tutuksi.

Ja kyllähän mersuunkin saa paperisen käyttöohjekirjan jos sellaisen haluaa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Volvomania
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 01.10.2020 08:36

Re: C200 Eco Start/stop käytöstä

Viesti Kirjoittaja Volvomania »

Vertailin lähinnä näitä mulla olleita MB C farkkua ja Volvo V60 farkkua. Molemmat vm 2019 eli uutta mallia ja melkein ajamattomia.
Volvossa on varusteita, jotka tulee samassa paketissa mm. kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, Webasto, joka lämmittää myös moottorin, tuulilasin ja ratin lämmitin, sähköinen takaluukku, joka aukeaa jalan heilautuksella ym...ym.
MB:ssä on ratti ja vaihteenvalitsin tuulilasinpyyhkijöiden käyttövivun paikalla. Muut lisävarusteet pitää tilata erikseen. Siltikään moottoria ei saa esilämmittyä muuten kuin ehkä tukankuivaimella.
Toki mun MB menee pienellä, vaikka bensa onkin. Niin menee kyllä Volvokin, kun on diesel.
Tekniikaltaan molemmat vaikuttaa hyviltä ja muutenkin tasavertaisilta. Volvoista mulla on kokemusta ja ne on olleet pääosin hyviä. Omat pikku puutteensa niissäkin on ollut.
Saa nähdä, miten tämä MB toimii, mutta kait se nyt mun kauppa- ja mökkireissut pelittää. Onhan mulla vanha V70 vm -2002 vielä tallinperällä ja sillä
on ollut tapana ajaa kesät, luotettava kun on aina ollut.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: C200 Eco Start/stop käytöstä

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Volvomania kirjoitti: Ke 16.12.2020 13:27 Volvossa on varusteita, jotka tulee samassa paketissa mm. kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, Webasto, joka lämmittää myös moottorin, tuulilasin ja ratin lämmitin, sähköinen takaluukku, joka aukeaa jalan heilautuksella ym...ym.

MB:ssä on ratti ja vaihteenvalitsin tuulilasinpyyhkijöiden käyttövivun paikalla. Muut lisävarusteet pitää tilata erikseen.

Siltikään moottoria ei saa esilämmittyä muuten kuin ehkä tukankuivaimella.
Volvossako on nuo kaikki varusteet vakiona? Ei ainakaan volvon sivuilta löytyvän lista mukaan.

Mersuissa on iät ajat ollut pyyhkijöiden käyttövipu ratin vasemmalla puolella samassa yhteydessä vilkkujen ja pitkien kanssa, eikä osassa ole oikealla puolella viikseä lainkaan. Näin on sen saksalainen insinööri suunnitellut ja hyväksi havainnut. Volvomiehen saattaa olla vaikea totutella saksalaisen insinöörityön ylivertaisuuteen, kun on ensin joutunut tyytymään ruotsalaisten väkerryksiin.

Omassa S205:ssä webasto kyllä lämmittää moottorinkin, tukankuivanta ei tarvitse meidän taloudessa kuin naisväki.

Mutta turha kai näistä on sen enempää jauhaa, samat asiat käyty läpi jo moneen kertaan. Kun ottaa ne volvolasit pois silmiltä niin saattaa alkaa se omakin C-sarjalainen näyttämään paremmalta ;)
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: C200 Eco Start/stop käytöstä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kummalista kun ajaa välillä jollain auton kopiolla niin
siinä missä pitäis olla vaihdekeppi onkin joku viiksi mistä lähteekin pyyhkijät pyyhkimään ja vakionopus säädintä ei meinaa löytyä mistään sitten kun sen löytää pitä naputella tiesmitä nappuloitta että sen jotenkin saa päälle ;)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: C200 Eco Start/stop käytöstä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Volvomania kirjoitti: Ma 14.12.2020 21:25 Se vielä, että on vähän noloa, kun auto lähtee "itsestään käyntiin", esim auto tallissa, kun olet poistunut autosta. ...ihme vekotin...
Mikäs tämä tilanne on? Volvo on Call matkapuhelinapplikaatio vai miten sen saa käynnistymään autosta jo poistuttuaan? Vai pitääkö poistua jostain muualta kuin kuljettajan ovesta? Ainakin minun autoni deaktivoi Start-Stopin heti kun avaan kuskin oven?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: C200 Eco Start/stop käytöstä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

CDI203 kirjoitti: Ke 16.12.2020 16:08 Kummalista kun ajaa välillä jollain auton kopiolla niin
siinä missä pitäis olla vaihdekeppi onkin joku viiksi mistä lähteekin pyyhkijät pyyhkimään ja vakionopus säädintä ei meinaa löytyä mistään sitten kun sen löytää pitä naputella tiesmitä nappuloitta että sen jotenkin saa päälle ;)
Minulla tökkii Rouvan auto jo ennen tuota. Kun on tottunut dieseliin ja pikastarttiin, ei bensakonetta saa ikinä käyntiin eka yrityksellä kun ei muista, että bensamoottorin starttiavaimessa pitää roikkua pitkän aikaa hehkuttamassa monta sataa millisekuntia että tinaviitonen räjähtää tulille.

Sitten kun lasi on ensin pyyhitty, voi laittaa mukitelineeseen piilotetun vaihdetangon D-asentoon. Pysäköinti on vielä kummallisempi manööveri. Kääntö avaimesta, mutta avain ei irtoa. Sitten taas sohitaan mukitelineessä olevaa tankoa P-asentoon ja lopulta käännetään virtalukkoa lisää että saa avaimenkin mukaansa. Autoala mahdollisesti pelkää konservatiiveina pitämiään ostajia eikä edes vuosikymmeniä sähköohjatun automaatin keksimisen jälkeen uskalla luopua vanhasta muistista mukitelineeseen asennetusta vaihdetangosta, jolla käytetään vain tangon tyvessä olevaa sähkökatkaisinta.

Olen samaa mieltä Mersun munattomuudesta viiksien järjestyksen vaihdosta. Ihan turhaa mielistelyä vaikka jokaisessa koeajossa asiasta muistettiinkin valittaa. Odotan mielenkiinnolla, miten uusien ja vanhojen mallien sekakäyttö samassa perheessä onnistuu. Uuden mallin koeajolla vilkkua tai tempomaattia käyttäessä sormi on huomannut viime hetkellä, että tavoiteltu tikku ei tunnukaan oikealta ja sormen päästä tulee CANCEL komento ihan viime hetkellä ennen väärän tikun sohimista. Mutta mitäs sitten kun kumpikin ovat rutiinia ja kuskit hyppivät päivittäin autosta toiseen miten sattuu?

Sekin vähän kummastuttaa, kuinka heikoilla hoksottimilla autoja koeajetaan alan lehtiin, kun samaan viikseen asennettu vilkku + valojen vaihto + vakionopeussäädin tai vilkku + valojen vaihto + ajotietokoneen käyttö on ihan OK, mutta vilkku + valojen vaihto + lasinpesu kuulostaa aivan käsittämättömältä yhdistelmältä?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: C200 Eco Start/stop käytöstä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nippe kirjoitti: Ke 16.12.2020 14:26 Mutta turha kai näistä on sen enempää jauhaa, samat asiat käyty läpi jo moneen kertaan. Kun ottaa ne volvolasit pois silmiltä niin saattaa alkaa se omakin C-sarjalainen näyttämään paremmalta ;)
Kaikissa näissä on omat konstinsa. Oman pinnani kiristi yli sietorajan V70. Hämmästyttävän toimiva auto, edelleen 10 vuotta sen jälkeen kun sen myin sukulaisperheeseen.

Minä vaan olen niin vanhanaikainen kuski, etten keksi mitä tekisin mahdollisuudella ajaa autoa muuhun kuin etupyörien osoittamaan suuntaan. Ratti kyllä kääntyy ja rattaat kaikesta päätellen kääntyvät myös, mutta V70 ei aiokaan kääntyä ennen juhannusta. Paitsi sitten kun jo ihan selkeän ohitustilanteen jälkeen nostaa vähän ohituksessa omalle kaistalleen palatessaan ettei mene kovin pahasti ylinopeudella, niin VeeSjutti yrittää heittätytyä karuselliksi tilanteessa, jonka voi Seittenneliskanttisella (tai W124:lla) ajaa eväitä syöden, CD:ta vaihtaen ja vasemmalla jalalla ohjaten. Sen toki myönnän suosiolla, että Seiskalla ja Satalankulla ohitukseen kiihdyttäessäni otan kyllä ratista kiinni.

Olisin muuten käärinyt sen suoralta tieltä karusellina ulos pyrkineen V70:n lyhtypylvään ympärille, mutta en osannut päättää kumpi kylki edellä, joten vaihdoin normaalisti ratista kääntyvään autoon. Nykyään muuten Rva varoittaa joka kerta kun ajan hetken hänen S80 Volvoaan, että muista nyt sitten, ettei tämä käänny kuin omasi. Hänkin on sen verran ehtinyt ajaa minun autollani, että hänellekään on enää turhaa kaupata etuvetoista luisupulkkaa.

Ratti on toki Volvossa vakiovaruste, mutta paljonko pitää maksaa lisää, että Volvo menee siihen suuntaan mihin ratti näyttää?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin