Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1895
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Viesti Kirjoittaja tony »

Kahta mielipidettä netissä, ovatko spacerit luvattomat, vai ei ? Pultattavat ja TUV paperin omaavat kuulemma ovat, vai onko ?
Itse harkitsen 10mm lättyä etuvanteisiin kun jäävät liian sisään, mutta jos ovat laittomat, niin sit täytyy miettiä uudestaan.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pultatut on lailliset, ne kun on kiinteästi auton navassa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korjatkaa, jos on tullut olennaisia muutoksia tähän säädökseen:
3 ALUSTAMUUTOKSET
3.1 Vanteet ja renkaat
Ajoneuvoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina ajoneuvon alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan
oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät,
ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla ajoneuvon akselimassoille sopivat.
Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.
Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 %
tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava.
Renkaan leveyttä ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 102 mm.
Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla
tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle
rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa.
Ajoneuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan
vanteen ja kyseisen ajoneuvomallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.

Ajoneuvon vanteiden ja renkaiden muutokset on tehtävä niin, että renkaat eivät muutosten
jälkeen osu ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen eivätkä jousituksen asennossa.
Renkaiden ja vanteiden on oltava yhteensopivia muodon ja mitoituksen puolesta.
oulaistenliikenne.fi
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Viesti Kirjoittaja aroline »

MJPfin kirjoitti:Pultatut on lailliset, ne kun on kiinteästi auton navassa.
Mistä lähtien ? Ei ainakaan ennen ollut.
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No näin on pari katsuria sanonut. Jos ne on pultatut napaan niin kelpaa.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Viesti Kirjoittaja simoks »

nää on vähän ristiriitasia tulkintoja, ite oon aina ottanu pois ennen katsastusta. noissa mun D93 Lorinsereissahan on ne tehtaalta tulleet spacerit mukana.. jos joskus kokeilis onneaan. taaksehan moiset on helppo jättää kun jää jarrukilven taakse piiloon kunhan vanteessa ei ole isoja reikiä niin niitä ei näe.
W210 E320cdi
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1895
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Viesti Kirjoittaja tony »

simoks kirjoitti:nää on vähän ristiriitasia tulkintoja, ite oon aina ottanu pois ennen katsastusta. noissa mun D93 Lorinsereissahan on ne tehtaalta tulleet spacerit mukana.. jos joskus kokeilis onneaan. taaksehan moiset on helppo jättää kun jää jarrukilven taakse piiloon kunhan vanteessa ei ole isoja reikiä niin niitä ei näe.
Näin juuri netin syövereistä olen lukenut, että mukana tulevat olisivat lailliset. Toiset katsurit hylkää ja toiset ei sano mitään, mutta mikä on lain tulkinta kun jostain olin lukevinani, että pultattavat TUV paperin omaavat olisivat lailliset, toisten mielestä taas ei. :crazy:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Spacereiden laillisuudesta kysymys ?

Viesti Kirjoittaja simoks »

tony kirjoitti:
simoks kirjoitti:nää on vähän ristiriitasia tulkintoja, ite oon aina ottanu pois ennen katsastusta. noissa mun D93 Lorinsereissahan on ne tehtaalta tulleet spacerit mukana.. jos joskus kokeilis onneaan. taaksehan moiset on helppo jättää kun jää jarrukilven taakse piiloon kunhan vanteessa ei ole isoja reikiä niin niitä ei näe.
Näin juuri netin syövereistä olen lukenut, että mukana tulevat olisivat lailliset. Toiset katsurit hylkää ja toiset ei sano mitään, mutta mikä on lain tulkinta kun jostain olin lukevinani, että pultattavat TUV paperin omaavat olisivat lailliset, toisten mielestä taas ei. :crazy:
Ja ilman jotain TUV dokumenttia on vähän hankala todistaa että levikepalat on mallia adapteri eikä spacer..
W210 E320cdi
Vastaa Viestiin