Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tästä nykyajan autoiluvastaisuudesta on tullut vähän sellainen muoti-ilmiö, olet trendikäs kun vastustat autoilua.
Varmaan vanhemmat foorumilaiset saattaa vielä muistaa -70 luvulla lehdissä olleen alkoholinvastaisen mainoskampanjan,en nyt muista ihan miten sanatarkasti meni, mutta sanoma oli "älä osta perjantaipulloa, vaan vie perhe ajelulle" no ajat muuttuu....
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

FinlandMerceds kirjoitti: To 26.11.2020 08:51
Jari Ke kirjoitti: To 26.11.2020 08:05 Miettiny ittekin joskus tuota ilmastotekoa sekä sen mielekkyyttä. Voin olla väärässäkin mutta ajattelen niin että kalusto mikä kohtullisilla ja järkevillä kustannuksilla on pidettävissä tieliikennekelpoisena on aina enempi ilmastoteko kuin se että hankitaan uusi?

Miksikö nuin? Arvelen niin että uuden tekeminen vaatii paljon isomman hiilijäljen varrattuna siihen että ajaa sillä kohtuukuntoisella vanhalla? Myös se että kun sen vanhan romuttaa niin siinähän pilkotaan vanha auto muruiksi monen eri prosessin jälkeen. Mikä on siitä syntyvä hiilijälki? Se ja uuden jälki veikkaan on paljon suurempi kuin se minkä verran vähemmällä polttoaineella se uudempi kulkee sen käyttöaikana kunnes sekin on romutuskunnossa?

Sit tilanne on eri kun kulkine on sinä kunnossa että se jää poistettuna mettänlaitaan makaamaan. Siinäkin jos vaan antaa se olla siinä niin sen hiilijälki on vain sen ruostumisen aiheuttama jälki. Heti kun sitä aletaan raijata jonnekin purkaamolle ja siitä lajiteltuina osina osa ekokemille jne. syntyy hiilijälkeä. Paljonko pienemmällä tai suuremmasta hiilijäljellä romutetun auton materiat syntyy uudeksi käyttökelpoiseksi verrattuna siihen että tehdään sama määrä kokonaan uudesta materiaaleista?

No eihän romuja loputtomiin voi varastoida ja pakkokin niitä on silputa.

Koko pointtina ajatelenkin sitä että nyt kaavailulle verolle täytyy vaan olla jokin "hyvä syy tai lähtökohta" jolla perustella se ja todellinen on jokin ihan muu mikä me kaikki tiedetään. Kassa jonne raha kerätään on pohjaton :)
Monen muunkin kuin autojen kierrättäminen aheutta todelisuudessa enemän päästöjä kuin kierrätämättä jättäminen
jos kaikki siitä johtuvat päästöt huomidaan kuten pitäsi jos niitä olisi tarkoitus oikeasti pienetää
eikä vaan rahastaa sillä varjolla sekä myydä puhdasta omaa tuntoa ja viherpesua
ihan vasta viime vuosina on muttamat tutkijat huomannuttai uskaltaneet sanoa
saman minkä normali ihminen jo ajat sitten on tajunnut,
Juuri näin.

Siitä päästäänkin ajatukseen jossa kaikista suurin mahdollinen hiilijalanjäki on uudella 0km ajetulla autolla.

Siis mitä enemmän kilometreja on takana sitä pienempi on kyseisen auton kokonaishiilijälki/100km kohti. Saattaa olla että 200d 123:set ja 124:set itseasiassa ovat maailman vähiten hiilijälkeä aiheuttaneita kulkineita vielä tällä hetkellä? Niillä kun on mittarissa monissa liki miljoona ja joillain paljon enemmänkin ja edelleen vaan liikkuvat niin kokonaishilijalanjälki /100km on kaikista pienin?

Ja entäs museoautot jos laskee hiilijäljen vuotta kohden. Tuskin mitkään muut autot voivat olla vähäpäästöisempiä kuin juuri ne paitsi mettänlaitaan kauan hylättynä olevat :)

Vastaavasti lunnaiksi menevässä kolariautoissa jälki jää suurimmaksi. Mitä uudempi ja vähäajetumpi niin sitä suurempi jälki.

Julkisuudessa käytävään keskusteluun mielestäni olisikin hyvä saada uusi ulottuvuus eli kyseisen auton aiheuttama kokonaishiilijalanjälki/100km kohti joka sisältää hiilijäljen valmistuksesta aina romutukseen saakka. Se on juuri se hiilimäärä minkä se kulkine olemassaolollaan on tälle pallolle aiheuttanut ja sen hiilimäärän kanssa jokatapauksessa painitaan eikä suinkaan sen yksittäisten mitatun 100km kohti palaneen bensan tms. määrän kanssa.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja RH »

tahtoomersun kirjoitti: To 26.11.2020 09:25 Tästä nykyajan autoiluvastaisuudesta on tullut vähän sellainen muoti-ilmiö, olet trendikäs kun vastustat autoilua.
Varmaan vanhemmat foorumilaiset saattaa vielä muistaa -70 luvulla lehdissä olleen alkoholinvastaisen mainoskampanjan,en nyt muista ihan miten sanatarkasti meni, mutta sanoma oli "älä osta perjantaipulloa, vaan vie perhe ajelulle" no ajat muuttuu....
"Perjantaipullo isälle vai lauantaiajelu lapsille?"
...muistaakseni noin.
Samaisella 70-luvulla oli myös jo autoilun vastustus voimissaan, siis silloin jo. Että elävää kulttuuriperintöä sekin... :lol:
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

OP:n lainaamassa jutussahan ei todettu muuta kuin museoautotojen verotuet ollaan lisäämässä ympäristölle haitallisten tukien listalle ja että sellaisten tukien leikkaamista harkitaan. Missään en nähnyt mainintaa "halusta pistää rajulle verolle".

Jollain on varmaan jossain joku laskelma, minkälainen tuo "raju vero" olisi? Ilmeisesti pahimmillaan massaan perustuva ajoneuvovero 0,61 - 1,73 €/pv + esim. dieseleiltä 5,5 snt/alkava 100kg/pv. Esim. 2000kg kokonaismassaiselle bensakoneiselle autolle 0,86 €/pv ja dieselille 1,96€/pv

Jos auto on sellainen museoauto jolla ajetaan vain silloin tällöin kesäsunnuntaisin kauniilla kelillä ja sillä on vaikkapa tuo 30päivän museoautovakuutus, niin ei tuo nyt euromääräisesti ihan älyttömän kauhealta kuulosta.

Sitten jos puhutaan tavallisista käyttiksistä jotka on vaan museokatsastettu, niin tilanne on tietysti toinen. Niiden osalta voidaan kysyä onko verovapaudelle jotain todellisia perusteita?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Voiko museokatsastettu auto edes olla ympärivuotisessa käytössä kuten käyttiksen ymmärtäisin niin olevan? Voin olla väärässäkin mutta minulla on se käsitys että max 2kk vuodessa saisi olla ja oliko vielä niin että kalenterivuodessa? Mutta jaa,,, onkos näitä museokatsastuksia sit ns. eri tasoja?

Mutta rahaa ne on kympitkin. Ei ole kauaakaan kun kävin läpi kaikki vakuutukset ym muut kohteet ja vaikka hintamuutos yhtä kohden ei tosiaan paljoa ollutkaan niin kun kaikki laski yhteen niin siitähän kertyi vaan yllättävä summa. Siirtelin vakuutuksia yhtiöstä toiseen jne.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Ei kai sille mitään rajoitusta ole. Vakuutuksissa usein (aina?) 30pv rajoitus, muttei sitäkään kai kukaan valvo, ja lisäksi museoautolle voi ottaa ihan tavan vakuutuksen.

Minä luulen että suurin poru tulee niiltä joilla on ajoneuvoveroton museorekattu käyttis jolla ajellaan joka päivä. Sillä pitäisi saada ajella ilman ajoneuvoveroa kuten tähänkin asti, vaikkei mitään perustetta oikeasti ole.

Edit: ja tottakai kympitkin on rahaa. Suhteutin vain tuohon "rajuun veroon", josta puhuttiin ilman mitään viittausta mihinkään. Esim. 25€/vuosi ei ole "raju vero", vaikka vero se toki on.
Viimeksi muokannut tj86430, To 26.11.2020 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

tupla pois
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Kukas vihjaisi hallitukselle veneistä? Hirveä päästölähde!
Saati ruohonleikkurit sun muut pihakoneet.
Vanha kunnon jokavuotinen tarra R-Kioskilta vaikkapa niille :mrgreen:
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja RH »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 26.11.2020 21:26 Kukas vihjaisi hallitukselle veneistä? Hirveä päästölähde!
Saati ruohonleikkurit sun muut pihakoneet.
Vanha kunnon jokavuotinen tarra R-Kioskilta vaikkapa niille :mrgreen:
Nehän oli "liipasimella" jo jokin vuosi. Muistaakseni kaikki pahuksen kalastelupaatitkin, jos rekisterissä ja perärutkussa puhtia yli 20hv. Idea haudattiin sitten lopulta. Oman Yamarinin 25-heppaisella kaksitahtisella myin vuosien käyttämättömyyden jälkeen halvalla viime kesänä. Saastuttamisesta kyllä tasan samaa mieltä, oli se sitten pakokaasua tai melua :lol: .
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja karra »

RH kirjoitti: To 26.11.2020 12:10
tahtoomersun kirjoitti: To 26.11.2020 09:25 Tästä nykyajan autoiluvastaisuudesta on tullut vähän sellainen muoti-ilmiö, olet trendikäs kun vastustat autoilua.
Varmaan vanhemmat foorumilaiset saattaa vielä muistaa -70 luvulla lehdissä olleen alkoholinvastaisen mainoskampanjan,en nyt muista ihan miten sanatarkasti meni, mutta sanoma oli "älä osta perjantaipulloa, vaan vie perhe ajelulle" no ajat muuttuu....
"Perjantaipullo isälle vai lauantaiajelu lapsille?"
...muistaakseni noin.
Samaisella 70-luvulla oli myös jo autoilun vastustus voimissaan, siis silloin jo. Että elävää kulttuuriperintöä sekin... :lol:
Nykytrendin mukaan pitäs ostaa kannabista viikonlopuksi. Sitähän ajetaan ihan tuolla päättäjätasolla. Hyvää esimerkkiä näyttävät.

Sehän on selvä että alkoholi on myrkkyä elimistölle, mutta siihen jää koukuun. Kuten kahviinkin joka taitaa olla aika myrkyllistä, onneksi se on keksitty jo aikaa sitten... töissä menee 6...8 isoa mukia päivittäin ja illalla ehkä yksi päälle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

RH kirjoitti: To 26.11.2020 21:43
Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 26.11.2020 21:26 Kukas vihjaisi hallitukselle veneistä? Hirveä päästölähde!
Saati ruohonleikkurit sun muut pihakoneet.
Vanha kunnon jokavuotinen tarra R-Kioskilta vaikkapa niille :mrgreen:
Nehän oli "liipasimella" jo jokin vuosi. Muistaakseni kaikki pahuksen kalastelupaatitkin, jos rekisterissä ja perärutkussa puhtia yli 20hv. Idea haudattiin sitten lopulta. Oman Yamarinin 25-heppaisella kaksitahtisella myin vuosien käyttämättömyyden jälkeen halvalla viime kesänä. Saastuttamisesta kyllä tasan samaa mieltä, oli se sitten pakokaasua tai melua :lol: .
Tuosta olikin jo tuolla aiemin se oli se Juppi vero
minkä muut torppasi


. .
Mökkillä
'
akivege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 01.12.2009 17:53
Paikkakunta: HKI

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja akivege »

Tuolla on kohtuuisen hyvä laskuri hiilijanjäljen suhteen, kun antaa todelliset ajomäärät, kuutustiedot ja hankintahinna siihen.
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Päästöjä saisi paikattua nopeastikin uudella kalustolla. mutta kustannustehokasta se ei ole.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

akivege kirjoitti: Pe 27.11.2020 11:40 Tuolla on kohtuuisen hyvä laskuri hiilijanjäljen suhteen, kun antaa todelliset ajomäärät, kuutustiedot ja hankintahinna siihen.
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Päästöjä saisi paikattua nopeastikin uudella kalustolla. mutta kustannustehokasta se ei ole.

Ei näkynyt tuolla miten on huomiotu vanhan ehjän auton romutamisesta tuelvata päästöt suhtessa sen loppun ajamiseen, verratuna että tehdään uusi sähköllä liikkuva,
eikä sitäkään mitä esim uuden akun valimstukseen päästöihin on otettu mukaan
eli onko siinä mukan kaikki materialin etsinästä kaivamisesata, jalostuksesta tehtaan teon kautta akuksi asti,
niissä vaiheissa syntyy myös päästöjä,
käytetyn loppun ajamisen noita ei tule
aika monta muutakin kohtaa missä syntyy pästöjä näytti puuttuvan(tiedä sitten puuttuiko)
vaikapa sähkön valmistus, nousevasta kulutukseta tuleva lisä sähkön tekemisen päästöt,
samasta syystä johtuva jakelu verkon uudistamisen tarve, siihen liityvien tarvikeden valimistusken päästöt,
muutenkin uuden infaran rakentmisesta tulevat päästö verratuna vaikkapa siihen että nykyistä polttoainen infaraa mutettaisin niin että letkusta tulee nestetytettyä roskisen sisältö
(sen materialin kerämisestäkin tulee päästöjä mutta molemat infart jo valmiina)

tuntuu moneste tämä sähkö vahkoilu touhulta missä yhdestä paikasta tulevaa päästöä pienettään samalla muulta tulevia lisäämällä (siltä kuuluisalta hölmöläisen hommalta missä jatkettan peittoa leikattaan peiton yläpäästä ja liitettän se alapäähään..) on vaan päätetty että nyt vaihdettaan sähköön näkemättä sitä että kyllä ne hiili ym päästöt leviää ihan koko pallon alueelle syntyy ne sitten mistä syntyy, sähkö auton osto on hyvää viherpesua ja puhtaan omtunnon ostamista,
Mökkillä
'
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 27.11.2020 12:36
akivege kirjoitti: Pe 27.11.2020 11:40 Tuolla on kohtuuisen hyvä laskuri hiilijanjäljen suhteen, kun antaa todelliset ajomäärät, kuutustiedot ja hankintahinna siihen.
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Päästöjä saisi paikattua nopeastikin uudella kalustolla. mutta kustannustehokasta se ei ole.

Ei näkynyt tuolla miten on huomiotu vanhan ehjän auton romutamisesta tuelvata päästöt suhtessa sen loppun ajamiseen, verratuna että tehdään uusi sähköllä liikkuva,
eikä sitäkään mitä esim uuden akun valimstukseen päästöihin on otettu mukaan
eli onko siinä mukan kaikki materialin etsinästä kaivamisesata, jalostuksesta tehtaan teon kautta akuksi asti,
niissä vaiheissa syntyy myös päästöjä,
käytetyn loppun ajamisen noita ei tule
aika monta muutakin kohtaa missä syntyy pästöjä näytti puuttuvan(tiedä sitten puuttuiko)
vaikapa sähkön valmistus, nousevasta kulutukseta tuleva lisä sähkön tekemisen päästöt,
samasta syystä johtuva jakelu verkon uudistamisen tarve, siihen liityvien tarvikeden valimistusken päästöt,
muutenkin uuden infaran rakentmisesta tulevat päästö verratuna vaikkapa siihen että nykyistä polttoainen infaraa mutettaisin niin että letkusta tulee nestetytettyä roskisen sisältö
(sen materialin kerämisestäkin tulee päästöjä mutta molemat infart jo valmiina)

tuntuu moneste tämä sähkö vahkoilu touhulta missä yhdestä paikasta tulevaa päästöä pienettään samalla muulta tulevia lisäämällä (siltä kuuluisalta hölmöläisen hommalta missä jatkettan peittoa leikattaan peiton yläpäästä ja liitettän se alapäähään..) on vaan päätetty että nyt vaihdettaan sähköön näkemättä sitä että kyllä ne hiili ym päästöt leviää ihan koko pallon alueelle syntyy ne sitten mistä syntyy, sähkö auton osto on hyvää viherpesua ja puhtaan omtunnon ostamista,
:thumbup:
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Hyvin näyttää (klo1940) tulevan itärajan yli Hiilellä ja ydinvoimalla tuottettua sähköä





. .
Mökkillä
'
-Mustanaamio-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Pe 06.12.2019 21:28

Re: Museoajoneuvotkin ovat jo tulilinjalla.

Viesti Kirjoittaja -Mustanaamio- »

Oletan tukevasti, että hiilidioksidillä ei ole asian kannalta mitään tekemistä. Kyseessä on vain veropohjan laajennus. Ikävä kyllä tuo laajentaminen ei ole enään merkittävästi mahdollista. Epätoivossaa virkamieskunta keksii näitä viimeisiä vaihtoehtoja, Päättävä poliittinen johto on kyllä tietoinen, ettei näillä toimilla ole merkitystä ja joutuu tukeutumaan järjettömään velan ottoon voidakseen toteuttaa mahdottomaksi muuttuvaa poliittistäa ohjelmaansa. Onneksi sellainen mörkö, kuin superinflaatio on vielä pysynyt komerossaan, mutta kun tuo velka tehdään setelipainoa pyörittämällä, niin jossain vaiheessa tuo peikko kömpii esiin ja silloin on kyyti kylmää.
Rahaa toki on valmiinakin jossain, mutta siihen ei poliitikot pääse käsiksi ja nuo tahot ei juurikaan veroja maksele,
Sitten kun ei ole enään ketään jolta voi ottaa, ja ne jotka ovat tottuneet saamaan vastikkeetta eniten jäävät oman onnessa nojaan on kyseessä PERIKATO.
Onneksi on nämä museoautot, joista saa helposti ne puuttuvat kymmenet mijardit veroina ja niiden polttainekulutuksesta mukavan siivun lisää jaettavaa.
Ex-Nastamuumio
Vastaa Viestiin