w123, nuppi mittariston alla
w123, nuppi mittariston alla
Hei,
Kysymys tämmöisestä muovisesta säätönupista mittariston alla. Auto siis -83 300D.
Muistuttaa omaan silmään käsiryyppyä, mutta eikö näissä se ole jo automaattinen?
Taksihistorialla, joten voi liittyä siihenkin.
Kysymys tämmöisestä muovisesta säätönupista mittariston alla. Auto siis -83 300D.
Muistuttaa omaan silmään käsiryyppyä, mutta eikö näissä se ole jo automaattinen?
Taksihistorialla, joten voi liittyä siihenkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Vain köyhillä on kiire"
W123 300D -84
ex. W203 200K A -02
ex. W124 300D A -92
ex. E46 328i -98
ex. E39 528i A -96
ex. E39 530d A Touring -03
ex. E32 735i -93
W123 300D -84
ex. W203 200K A -02
ex. W124 300D A -92
ex. E46 328i -98
ex. E39 528i A -96
ex. E39 530d A Touring -03
ex. E32 735i -93
Re: w123, nuppi mittariston alla
Joutokäynnin nopeuden säätönuppi. Tarpeen yleensä vain oikein kylmillä ilmoilla. Nostaa/laskee tyhjäkäyntiä n. +/-250 r/min.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: w123, nuppi mittariston alla
Topiikin aloittaja varmaan tietääkin tämän mutta tarkennetaan nyt vielä ettei kellään jää väärää ajatusta aiheesta eli dieseleissä ei ole ryyppyä tai rikastinta josta nimestä tuo sana "ryyppy" lie on johdettu. On vaan tyhjäkäynnin kierrosnopeuden säädin. Pakkosyöttö voi olla joissain dieseleissäkin mutta on eriasia kuin ryyppy.
Pakkosyötön kytkemiseen ennen käynnistystä on ainakin kaksi eri tapaa. Yksi on se että syöttöpumpun kyljessä on nappi jota painamalla syötönsäätötanko menee ääriasentoon auki. Toinen on se että kaasupoljin painetaan täysin pohjaan joka tekee tuon saman asian. Jos on nappi ni se nousee ylös heti moottorin käynnistyttyä ja lappua nyt ei ketään pohjassa pidä kun moottori käynnistyy.
Mulla on mielikuva että vanhemmissa 80 diesel audeissa saattaisi olla vedettävä hanikka ja mittaristossa lamppu joka syttyy kun hanikka on vedetty? Visuaalinen toiminta olisi siis samantapainen kuin ryypyssäkin mutta tuo ei silti ryyppy ole kun on diesel. vm80 5 pyttysissä diesel audi satasissa oli kierrettävä nuppi mutta se oli tyhjäkäyntikierroksiin vaikuttava eikä taulussa ollu mitään merkkilamppuja. Siinä muuten oli pakkosyöttö käynnistettäessä kovilla pakkasilla silleen et lappu lattiaan.
On tuo ryyppy bensavehkeitten asia ja sielläkin vain kaasarilla varustettujen sen mitä minä ryypyllä / rikastimella käsitän olevaksi. Sehän on päällä kaikenaikaa kunnes mosan lämpötilan noustessa kytkeytyy automattisesti pois tai sit jos on manuaalinen ni kuski tökkää sen pois päältä.
Ja sitten vinkki jota voi koittaa autaako diesel W124:lle joita saa sahata lämpimänä mutta kylmänä kynnistyy heti. Nuissa monesti metrejä on takana jo huomattava määrä. Eli lämpimänä ni pedaali pohjaan ni mosa käynnistyy silloinkin sahaamatta ja kun homman opettelee ni sivustaseuraaja ei huomaa mitään eroa käynnistykseen jossa pedaali kylmänä on lepoasennossa. Mosanhan ei kuulu kiekaista ollenkaan käynnistyshetkellä vaikka mosa lämmin onkin.
Pakkosyötön kytkemiseen ennen käynnistystä on ainakin kaksi eri tapaa. Yksi on se että syöttöpumpun kyljessä on nappi jota painamalla syötönsäätötanko menee ääriasentoon auki. Toinen on se että kaasupoljin painetaan täysin pohjaan joka tekee tuon saman asian. Jos on nappi ni se nousee ylös heti moottorin käynnistyttyä ja lappua nyt ei ketään pohjassa pidä kun moottori käynnistyy.
Mulla on mielikuva että vanhemmissa 80 diesel audeissa saattaisi olla vedettävä hanikka ja mittaristossa lamppu joka syttyy kun hanikka on vedetty? Visuaalinen toiminta olisi siis samantapainen kuin ryypyssäkin mutta tuo ei silti ryyppy ole kun on diesel. vm80 5 pyttysissä diesel audi satasissa oli kierrettävä nuppi mutta se oli tyhjäkäyntikierroksiin vaikuttava eikä taulussa ollu mitään merkkilamppuja. Siinä muuten oli pakkosyöttö käynnistettäessä kovilla pakkasilla silleen et lappu lattiaan.
On tuo ryyppy bensavehkeitten asia ja sielläkin vain kaasarilla varustettujen sen mitä minä ryypyllä / rikastimella käsitän olevaksi. Sehän on päällä kaikenaikaa kunnes mosan lämpötilan noustessa kytkeytyy automattisesti pois tai sit jos on manuaalinen ni kuski tökkää sen pois päältä.
Ja sitten vinkki jota voi koittaa autaako diesel W124:lle joita saa sahata lämpimänä mutta kylmänä kynnistyy heti. Nuissa monesti metrejä on takana jo huomattava määrä. Eli lämpimänä ni pedaali pohjaan ni mosa käynnistyy silloinkin sahaamatta ja kun homman opettelee ni sivustaseuraaja ei huomaa mitään eroa käynnistykseen jossa pedaali kylmänä on lepoasennossa. Mosanhan ei kuulu kiekaista ollenkaan käynnistyshetkellä vaikka mosa lämmin onkin.
Re: w123, nuppi mittariston alla
Kyllä ne kaikkein uusimmatkin moottorit tarvitsevat sitä "ryyppyä" eli rikastusta kylmäkäynnistykseen. Modernit järjestelmät tietenkin hoitavat sen (toivottavasti) hyvin ja huomaamattomasti. Ryyppyvipu on vanha keksintö, mutta olisiko joskus ollut kyse ihan oikeasta ryypystä, eli siitä, että kaasariin kaadettiin loraus bensaa kylmäkäynnistyksessä?Jari Ke kirjoitti: ↑La 28.11.2020 09:41 On tuo ryyppy bensavehkeitten asia ja sielläkin vain kaasarilla varustettujen sen mitä minä ryypyllä / rikastimella käsitän olevaksi. Sehän on päällä kaikenaikaa kunnes mosan lämpötilan noustessa kytkeytyy automattisesti pois tai sit jos on manuaalinen ni kuski tökkää sen pois päältä.
Ja sitten vinkki jota voi koittaa autaako diesel W124:lle joita saa sahata lämpimänä mutta kylmänä kynnistyy heti. Nuissa monesti metrejä on takana jo huomattava määrä. Eli lämpimänä ni pedaali pohjaan ni mosa käynnistyy silloinkin sahaamatta ja kun homman opettelee ni sivustaseuraaja ei huomaa mitään eroa käynnistykseen jossa pedaali kylmänä on lepoasennossa. Mosanhan ei kuulu kiekaista ollenkaan käynnistyshetkellä vaikka mosa lämmin onkin.
Mikäs noissa dieseleissä on ollut vikana, jos vaatii pitkän startin lämpöisenä? Omaa kokemusta on vain yhdestä 124-dieselistä. Ja se kyllä käynnistyi aina samatien.
Re: w123, nuppi mittariston alla
Paljon metrejä takana olevissa joissain on tuo et lämpimänä saa sahata mutta kun painaa pedaalin tyyliin puoliväliin tai enemmän ja starttaa ni käynnistyy heti. Kylmänä käynnistyy ilman pedaaliavustustakin heti. Tutkinkin yhtä hieman tarkemmin ja en löytäny selittävää syytä. Hehku toimi ihan oikein lämpimänäkin ja p-ainesaanti nyt luulisi olevan ongelma vain pitkän seisomisen jälkeen. Ja jos olis aineensaantiongelma kuumana ni kuin se sit korjaantuisi kun auto seisoo yönyli? Myös sammuttimen toimita tuli todettua eikä sekään jäänyt päälle. Sehän vaikuttaisi kyllä ja sopisi oireisiinkin. Niitä muuten on ollut.
Vahva epäily on se että s-pumppuun liittyy. Arvauksiakin on mutta ovat vaan arvauksia. Elementit kuluneet ja nouseva lämpötila muuttaa toleranssia isommaksi? Kaukaa haettu tuo ja en oikein usko tuohon? Sitä en tiedä onko näissä jotain systeemiä joka saa s-pumpun käynnistyssäädön muuttumaan erilaiseksi kun lämpötila moottorissa laskee tarpeeksi alas? Sen pitäisi sit olla jotenkin rikki? Tuollainen jos on niin sopisi mainiosti oireisiin. YJ-releen toimimattomuus voisi passata mutta sen rikkioleminen pitäisi ilmetä muullakin tavoin.
Eetteriähän sitä tosiaan on lorskautettu putelista tai johonkin rättiin imutettu ja silleen sitten imuilmaan
Alla sit juttua mekaanisista säätösysteemeistä. Käsitys on että ECU -säätöiset ja siis yhteispaineruiskutteiset toimii samalla tyylillä mutta mekaanisen sijaan täysin tietokoneohjattuina eikä niissäkään ole ryyppytoimintoja kun itse moottorin toimintaperiaate on täsmälleen sama? Dieseleissä kun aine syötetään puristustahdin aivan lopussa eikä imutahtiin kuten bensoissa.
Sanoisin niin ettei Dieselissä ole ryyppytoimintoa. Ei ole ns. lisäsuutinta imukanavassa tai läppää kuten vanhoissa bensa -kaasarivehkeissä. Tai no esikammiodieseleissä ei ole ryyppyä eikä senikäisissä traktoreissakaan vaikka niitä on paljon suoraruiskutteisiakin
Tyhjäkäynninkierrosluvunsäätö lie lähes kaikissa esikammiodieseleissä joko automaattinen sähköllä kuten esim. W124:ssa ja sit vanhemmissa museoikäisissä käsisäätöisiäkin. Ja sit on niitä joissa kuskilla ei ole erillistä hanikkaa eikä sähköisiä säätimiä.
Näissä esikammio ja vanhempien s-pumpuissa on aina perusäätö jossa moottorin peruskierrosluku on määritelty keskipakosäätimen jne avulla. Siis mekaanisesti. Ts kun moottori on sammuksissa niin syötönsäätö on liki täysillä. Ennen starttausta napista päällelaitettu pakkosyöttö tarkoittaa sitä että syötönsäätö on ääriauki riippumatta pedaalin asennosta. (Tuota nappipakkosyöttöä on myös aikanaan käytetty "väärinkin" silleen että raskaita taakkoja vedettäessä ylämäkeen niin on ylämäessä painettu väkiste pakosyöttönappia) Onkohan se nyt niin että mahdollinen pakkosyöttönappi on vaan rivipumpuissa ja jakajapumpuissa ei ole ulkopuolista nappia? Yhtään jakajapumppua en ole nähnyt jossa olisi ulkopuolinen pakkosyöttönappi. En tiedä vaikka sellaisiakin olisi?
W124:ssa on kaikissa mitä itte olen tuhtaillu niin sähköllä toimiva solenoidi joka käytännössä työntää syötönsäätötankoa kun tyhjäkäyntikierrokset uhkaa laskea alle tavoitetason. (kun laitetaan kylmästöinti, takalasin lämppäri jne. päälle)
Käsisäätöisissä hanikkasysteemeissä menee aina jonkin vaijerin välittämä voima usein aikasuoraan kaasuvivustoon ja tekee käytännössä saman asian kuin painaisi kaasupedaalia hieman. Se taas liikuttaa syötönsäätötankoa ja loppu on samalleen kuin sähköisessäkin säädössä. Näissä kylmästöinnin, automaatin D tai R tms. vaatima lisävoima hoituu syöttöpumpun perussäädöllä mutta kierrosluvun pysyminen asetetussa ei ole niin tarkka kuin mitä sähkösäätöisissä. Mulla on Mynän kahdessakin 124:n säätämssä pumpussa pois käytöstä tuo sähkösäätö. Sitä kun ei tartte ja toisessa siitä on suorastaan haitttaa. Tai no tuo haitta liittyy pakokaasunkierrätykseen ja sitä ohjaavaan solenoidiin s-pumpussa eikä suoraan tyhjäkäyntiin.
Itseasiassa Pohjoisessa joissain mersun pikkukuorkin yksilöissä oli joskus 90 -luvun taitteessa kabiinissa hanikka josta sai aikaan ihkaoikean ryypynkin Eli niissä oli sellainen vaijeriväliteinen systeemi joka sit painoi "pilottipurkista" käynnistystä avittavaa sumua imukanavaan. "Pilottipurkki" piti sit vaan muistaa vaihtaa Kuinka yleinen tämä sit lie ollu ni ei tietoa. Yhdessä sähköyhtiön kuorkissa tuo oli ja ittekin sitä sit ajoin yhtenä vuonna alkutalveen asti. Tuli silleen tutuksi tuo systeemi. Ei puhettakaan käntiin pikkupakkasillakaan ilman pilottia tai mitä se tavara lie sit olikaan. Yhtään purkinvaihtoa ei mulle osunu et olis nähnyt mitä se tavara oikeasti oli.
Vahva epäily on se että s-pumppuun liittyy. Arvauksiakin on mutta ovat vaan arvauksia. Elementit kuluneet ja nouseva lämpötila muuttaa toleranssia isommaksi? Kaukaa haettu tuo ja en oikein usko tuohon? Sitä en tiedä onko näissä jotain systeemiä joka saa s-pumpun käynnistyssäädön muuttumaan erilaiseksi kun lämpötila moottorissa laskee tarpeeksi alas? Sen pitäisi sit olla jotenkin rikki? Tuollainen jos on niin sopisi mainiosti oireisiin. YJ-releen toimimattomuus voisi passata mutta sen rikkioleminen pitäisi ilmetä muullakin tavoin.
Eetteriähän sitä tosiaan on lorskautettu putelista tai johonkin rättiin imutettu ja silleen sitten imuilmaan
Alla sit juttua mekaanisista säätösysteemeistä. Käsitys on että ECU -säätöiset ja siis yhteispaineruiskutteiset toimii samalla tyylillä mutta mekaanisen sijaan täysin tietokoneohjattuina eikä niissäkään ole ryyppytoimintoja kun itse moottorin toimintaperiaate on täsmälleen sama? Dieseleissä kun aine syötetään puristustahdin aivan lopussa eikä imutahtiin kuten bensoissa.
Sanoisin niin ettei Dieselissä ole ryyppytoimintoa. Ei ole ns. lisäsuutinta imukanavassa tai läppää kuten vanhoissa bensa -kaasarivehkeissä. Tai no esikammiodieseleissä ei ole ryyppyä eikä senikäisissä traktoreissakaan vaikka niitä on paljon suoraruiskutteisiakin
Tyhjäkäynninkierrosluvunsäätö lie lähes kaikissa esikammiodieseleissä joko automaattinen sähköllä kuten esim. W124:ssa ja sit vanhemmissa museoikäisissä käsisäätöisiäkin. Ja sit on niitä joissa kuskilla ei ole erillistä hanikkaa eikä sähköisiä säätimiä.
Näissä esikammio ja vanhempien s-pumpuissa on aina perusäätö jossa moottorin peruskierrosluku on määritelty keskipakosäätimen jne avulla. Siis mekaanisesti. Ts kun moottori on sammuksissa niin syötönsäätö on liki täysillä. Ennen starttausta napista päällelaitettu pakkosyöttö tarkoittaa sitä että syötönsäätö on ääriauki riippumatta pedaalin asennosta. (Tuota nappipakkosyöttöä on myös aikanaan käytetty "väärinkin" silleen että raskaita taakkoja vedettäessä ylämäkeen niin on ylämäessä painettu väkiste pakosyöttönappia) Onkohan se nyt niin että mahdollinen pakkosyöttönappi on vaan rivipumpuissa ja jakajapumpuissa ei ole ulkopuolista nappia? Yhtään jakajapumppua en ole nähnyt jossa olisi ulkopuolinen pakkosyöttönappi. En tiedä vaikka sellaisiakin olisi?
W124:ssa on kaikissa mitä itte olen tuhtaillu niin sähköllä toimiva solenoidi joka käytännössä työntää syötönsäätötankoa kun tyhjäkäyntikierrokset uhkaa laskea alle tavoitetason. (kun laitetaan kylmästöinti, takalasin lämppäri jne. päälle)
Käsisäätöisissä hanikkasysteemeissä menee aina jonkin vaijerin välittämä voima usein aikasuoraan kaasuvivustoon ja tekee käytännössä saman asian kuin painaisi kaasupedaalia hieman. Se taas liikuttaa syötönsäätötankoa ja loppu on samalleen kuin sähköisessäkin säädössä. Näissä kylmästöinnin, automaatin D tai R tms. vaatima lisävoima hoituu syöttöpumpun perussäädöllä mutta kierrosluvun pysyminen asetetussa ei ole niin tarkka kuin mitä sähkösäätöisissä. Mulla on Mynän kahdessakin 124:n säätämssä pumpussa pois käytöstä tuo sähkösäätö. Sitä kun ei tartte ja toisessa siitä on suorastaan haitttaa. Tai no tuo haitta liittyy pakokaasunkierrätykseen ja sitä ohjaavaan solenoidiin s-pumpussa eikä suoraan tyhjäkäyntiin.
Itseasiassa Pohjoisessa joissain mersun pikkukuorkin yksilöissä oli joskus 90 -luvun taitteessa kabiinissa hanikka josta sai aikaan ihkaoikean ryypynkin Eli niissä oli sellainen vaijeriväliteinen systeemi joka sit painoi "pilottipurkista" käynnistystä avittavaa sumua imukanavaan. "Pilottipurkki" piti sit vaan muistaa vaihtaa Kuinka yleinen tämä sit lie ollu ni ei tietoa. Yhdessä sähköyhtiön kuorkissa tuo oli ja ittekin sitä sit ajoin yhtenä vuonna alkutalveen asti. Tuli silleen tutuksi tuo systeemi. Ei puhettakaan käntiin pikkupakkasillakaan ilman pilottia tai mitä se tavara lie sit olikaan. Yhtään purkinvaihtoa ei mulle osunu et olis nähnyt mitä se tavara oikeasti oli.
Re: w123, nuppi mittariston alla
Erikoinen vika. Yleensä lämmön vaikutus on päinvastainen.
Ja siis ihan bensaa on lorautettu kaasariin. Ja sillä on sitten saatu käyntiin. Noi eetterijutut on kai sitten uudemmille kaasareille. Ja dieselin yhteydessä ei tosiaan käytetä ryyppynimitystä, vaikka rikastamisestahan siinäkin on kyse.
Ainakin joissain 508:ssa on ollut tuo starttipilottipumppu. En kyllä muista oliko kaikissa.
Ja siis ihan bensaa on lorautettu kaasariin. Ja sillä on sitten saatu käyntiin. Noi eetterijutut on kai sitten uudemmille kaasareille. Ja dieselin yhteydessä ei tosiaan käytetä ryyppynimitystä, vaikka rikastamisestahan siinäkin on kyse.
Ainakin joissain 508:ssa on ollut tuo starttipilottipumppu. En kyllä muista oliko kaikissa.
Re: w123, nuppi mittariston alla
Joo niin on kun kiihdytyspumppua ei ole haluttu tyhjäksi pumpata bensavehkeissä ja tuo eetteri on vuodelta miekka ja kilpi Jotain 60 lukua jos ei jopa aiemmin. Sithän on tullu nuo aasinpotkut sun muut painepulloon pakattuina.
Aasinpotku ainakin alkuun oli sellaista että se ei halunnu tulla kaikki uloskaan vaan purkinpohjalle tahtoi aina jäädä kun paine loppui kesken. Ton pilottipurkin kyljessä tosiaan on aasi takapotkua heittämässä
Aasinpotku ainakin alkuun oli sellaista että se ei halunnu tulla kaikki uloskaan vaan purkinpohjalle tahtoi aina jäädä kun paine loppui kesken. Ton pilottipurkin kyljessä tosiaan on aasi takapotkua heittämässä
Re: w123, nuppi mittariston alla
Perinteisissä jakajapumpuissa yleinen vika kuluneena on toi että ei tahdo lähteä lämpöisenä käyntiin. Loraus vettä pumpun päälle ja taas lähtee. En tiedä voiko rivipumppu vikaantua samoin. Suuttimien avautumispaineen laskeminen auttaa.
Noita pakkosyöttöjä on varmaan eri lailla toimivia, yks systeemi esim fiat traktorin lisenssi boschissa on sellainen että rivipumpun elementissä on erillinen lovi pakkosyötölle ja silloin ruiskutus myös siirtyy myöhäisemmäksi, tai pidemmäksi ja sekin helpottaa käynnistystä. Kytketään sähkösolenoidilla päälle. Jos sen kytkee käynnissä päälle niin voimasavua tulee todella paljon, ja voimaakin, mutta ruiskutus on niin pitkä että ei kannata käyttää siinä tarkoituksessa. Valmetin aidossa boschissa taitaa olla automaattinen, arvelisin, käynnistäessä tulee sellainen musta pöllähdys vaikka mustaa ei sitten saa tulemaan juuri yhtään vaikka kuinka vedättää.
Noita pakkosyöttöjä on varmaan eri lailla toimivia, yks systeemi esim fiat traktorin lisenssi boschissa on sellainen että rivipumpun elementissä on erillinen lovi pakkosyötölle ja silloin ruiskutus myös siirtyy myöhäisemmäksi, tai pidemmäksi ja sekin helpottaa käynnistystä. Kytketään sähkösolenoidilla päälle. Jos sen kytkee käynnissä päälle niin voimasavua tulee todella paljon, ja voimaakin, mutta ruiskutus on niin pitkä että ei kannata käyttää siinä tarkoituksessa. Valmetin aidossa boschissa taitaa olla automaattinen, arvelisin, käynnistäessä tulee sellainen musta pöllähdys vaikka mustaa ei sitten saa tulemaan juuri yhtään vaikka kuinka vedättää.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: w123, nuppi mittariston alla
Minun ensimmäisessä autossani (VW Passat, 1.6d, 1983) oli juurikin tuollainen vetäistävä hanikka talvikäynnistyksiä avittamaan...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.