Ylläpitolaturin jännite

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla on muutaman vuoden vanha Energy+ ylläpitolaturi jolla olen G-Wagenin akkua pitänyt täydessä timmissä jotta Webasto jaksaa lähteä tulille. Auto kuluttaa muistaakseni 0,08 A eli 80 mA virtaa, siksi tarvin ylläpitoa.

Yks aamu huomasin että se työntää yli 15V jännitettä, mutta virta oli pieni oisko ollu 0,3 A tms.

Kokeilin toisella ylläpidolla ja se tarjosi siten seuraavana aamuna 12.9 V ja virtaa se ei näytä. SIllä ei vaan jaksanut lähteä Webasto tulille. Latasin tavallisella laturilla ja se työnsi 13,4 V ja noin puoli ampeeria siinä tilanteessa. Parin päivän päästä virta oli pudonnut alle puoleen ampeeriin.

Onko tuo Energy+ tiensä päässä sitten? MP akkuasennolla se lataa jo 14,8 V vaikka virta on 0,1 A, keittääkö se akun?

Tiedän joo, pitäs ostaa C-TEK.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos sulla on akku vaan sökö :roll:
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Pontus »

karra kirjoitti: La 28.11.2020 16:35 Minulla on muutaman vuoden vanha Energy+ ylläpitolaturi jolla olen G-Wagenin akkua pitänyt täydessä timmissä jotta Webasto jaksaa lähteä tulille. Auto kuluttaa muistaakseni 0,08 A eli 80 mA virtaa, siksi tarvin ylläpitoa.

Yks aamu huomasin että se työntää yli 15V jännitettä, mutta virta oli pieni oisko ollu 0,3 A tms.

Kokeilin toisella ylläpidolla ja se tarjosi siten seuraavana aamuna 12.9 V ja virtaa se ei näytä. SIllä ei vaan jaksanut lähteä Webasto tulille. Latasin tavallisella laturilla ja se työnsi 13,4 V ja noin puoli ampeeria siinä tilanteessa. Parin päivän päästä virta oli pudonnut alle puoleen ampeeriin.

Onko tuo Energy+ tiensä päässä sitten? MP akkuasennolla se lataa jo 14,8 V vaikka virta on 0,1 A, keittääkö se akun?

Tiedän joo, pitäs ostaa C-TEK.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455547/ ... ar-12-V5-A

Tuosta hyvä ylläpito laturi. Mulla on tuo polar malli käytössä ja oon ollut tosi tyytyväinen tuohon. Käy myös AGM akkuihin, ja ei ylilataa!!

Eikä tuo hintakaan ole paha!
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja amatoori »

karra kirjoitti: La 28.11.2020 16:35 Tiedän joo, pitäs ostaa C-TEK.
Niin!

Ja sen lisäks voi olla että joudut vielä ostaa sen akun. Paska laturi ni ikä lyhenee. Ja mitenkäs se oli, köyhällä ei ole varaa halpaan.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sprinter99 kirjoitti: La 28.11.2020 20:49 ?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Kannattaa olla varovainen tällaisten kaavojen soveltamisen kanssa. Taskulampun polttimolle kun syöttää verkkojännitteen niin virta kyllä pienenee nollille, hetken hyppäyksen jälkeen. Tuskin tässä kuitenkaan vakioteholaturista kyse.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

Sprinter99 kirjoitti: La 28.11.2020 20:49 ?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Kyllä, mutta älylaturin pitäisi osata säätää lataustehoa kerran siinä on älyä. Sitä kysyin että onko tuo jännite liian korkea akulle? En ollut aiemmin ajatellut sitä, mielestäni se oli alempi aiemmin. Jo siitä on älyt ämpärissä? Lataahan autokin ajossa sen vajaa 15 V...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti: La 28.11.2020 20:44 jos sulla on akku vaan sökö :roll:
Vuoden vanha Varta Silver, maksoi alennuksilla noin 140 euroa muistaakseni, listahinta tais olla jotain liki 160 euroa. Varmaan tuo paska laturi pilannut akun... ja pari muuta 4 vuoden aikana. Vuoden kesti lyijy-Bären mutta Yuasa AGM akku elää nyt SECissä elämäänsä. Sain Bärenistä hinnaneron takaisin kun hommasin viime syksynä Vartan.

En raaskinut ostaa C-TEKkiä tuohon ulkoilmassa tapahtuvaan lataamiseen mutta niinhän se on että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, taas sen näki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Valitettavan usein käy noin että säästämien tulee kalliksi

Outo alennus ollut vartalle kun samanlaisen vartan myivät varosa kaupasta
suoraan 135€ ilman mitään puhetta alenuksesta

ctek on "äly" latureista Ainoa millä yhtään mitään tekee
(suostuu jopa joskus lataaman vajaata akkua)
varsinkin jos on tarkoitus käytää kaikkia toimintoja,

7A, 25A ja pari jotain alle 5A mallia ollut jo vuosia sekalaisessa käytössä
ulkona kessälä talvella, sisällä, veneessä,
toimineet joka paikassa samalla tavalla
(eli ainkaaan vielä ei ole ollut tarvetta milekkään pakkas/ulkokäyttö mallile,
tosin nu on melko vanhoja
niin ei tietoa onko uudempiin rakennettu joku järjestelmä mikä estä estää niiden käytön pakkasessa/ulkona)
toisin kuin vaikkapa tuo beneto 25A
mikä yleensä kieltäytyy lataamasta mitään missään ollosuhteissa sen merkkistä en kyllä suositele kenelekkään
ennemin laitta sen muutaman kympin enemän ja ostaa suoraan ctekin,
sitten jos pitää olla varma siitä saa akun ladattua ainan(siis niin pitkään kuin se akku ylipäätän on mitenkään kunnossa) niin akku matti tms perinteinen laturi mikä heti tuumaa että akku on vajennut ei voi ladata
(niillä monesti lähtee vielä semmoinenkin akku toimintaan missä ei ole sähköä)
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

Ollanpas täällä nyt pikkutarkkoja. En nyt todellakaan muistanut noiden akkujen hintoja mutta katsoin sitten kuiteista. Olin maksanut 99 euroa Bären akusta syksyllä 2018. Se kun sippasi kesällä 2019 auton seisottua, niin pahasti että ei ottanut kaupan isolla laturillakaan virtaa vastaan sain tilalle uuden 72Ah Varta Silverin, enkä tarvinnut maksaa erotusta. Käsitin sen alennukseksi.

FIAMM AGM akku (ei Yuasa) maksoi 2016 syksyllä 160 euroa, se on nyt SECissä.

Mites tuo alkuperäinen kysymykseni, onko 0.1 A latausvirta 14.8 V jännitteellä liikaa?

Menen nyt joka tapauksessa irroittamaan sen Energy+ laturin ja nakkaan sen SER romuksi, jatkan latailua toisella ainakin toistaiseksi, tai taidan ottaa akunkaapelin irti kun auto on nyt seisonnassa tarpeettomana.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Flana64
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 01.11.2020 17:28

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Flana64 »

Mun mielestä tuo 0,1 A 14,8 V jännitteellä on ihan ok.
Jos sun auto kuluttaa 0,08A kun se seisoo pihassa.
Latureiden hyötysuhde ei ole koskaan 100%. Yleensä 20% latausvirrasta häviää lämpönä taivaan tuuliin.
W111
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ctekin Recond-vaiheessa jännite on max 15,8 V ja virta max 1,8A.
Myös bulkki- ja absorptio-vaiheissa max jännite on 14,7 V.
Eli vaikea on sanoa, mikä on liikaa, kun älylaturissa sekä jännite että virta on kiinni vaiheesta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

Lidlistä ostettu ylläpitolaturi lataa nyt 13,4 V jännitteellä. Näytön palkeista näkyy että akku on nyt täysi. Pitää loppuviikosta kokeilla lähteekö Webasto käyntiin, auton pistin seisontaan tänään.

En vielä lähde ostamaan C-TEKkiä, mutta saatan sen tehdäkin.

Ai niin jos auto kuluttaa sähköä, kuten nykyautot tuppaa tekemään niin miten viisas laturi siihen suhtautuu?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Su 29.11.2020 20:09 Lidlistä ostettu ylläpitolaturi lataa nyt 13,4 V jännitteellä. Näytön palkeista näkyy että akku on nyt täysi. Pitää loppuviikosta kokeilla lähteekö Webasto käyntiin, auton pistin seisontaan tänään.

En vielä lähde ostamaan C-TEKkiä, mutta saatan sen tehdäkin.

Ai niin jos auto kuluttaa sähköä, kuten nykyautot tuppaa tekemään niin miten viisas laturi siihen suhtautuu?
Benetto merkkinen menee usein siitä tiltiin varsinki jos kuluts on vaihtelevaa,
c tek jatkaa ylläpitoa tai tiltesaan toipuu itsekseen

muista ei tietoa


. .
Mökkillä
'
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

DBFI kirjoitti: Su 29.11.2020 09:31
Sprinter99 kirjoitti: La 28.11.2020 20:49 ?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Kannattaa olla varovainen tällaisten kaavojen soveltamisen kanssa. Taskulampun polttimolle kun syöttää verkkojännitteen niin virta kyllä pienenee nollille, hetken hyppäyksen jälkeen. Tuskin tässä kuitenkaan vakioteholaturista kyse.
Taskulampun polttimelle verkkojännite? Tuollaisesta sietääkin joutua sairaalaan, jos jää henkiin.

Maalikkojen ei kannata leikkiä verkko-eli pienjänniteellä. Pienoisjännitteellä leikkiminen on maallikoillekin sallittu.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

karra kirjoitti: Su 29.11.2020 09:34
Sprinter99 kirjoitti: La 28.11.2020 20:49 ?
Jännite nousee, niin virta laskee. P=U*I ja U=R*I, eli puimuri.
Kyllä, mutta älylaturin pitäisi osata säätää lataustehoa kerran siinä on älyä. Sitä kysyin että onko tuo jännite liian korkea akulle? En ollut aiemmin ajatellut sitä, mielestäni se oli alempi aiemmin. Jo siitä on älyt ämpärissä? Lataahan autokin ajossa sen vajaa 15 V...
Tuossahan se älykkäästi säätää jännitettä ja virtaa, mutta laskeeko jännite kun akku alkaa latautua, kun akku ehjä?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tuossa jokin aika takaperin kun oman autoni latausjännitettä ihmettelin niin törmäsin Vartan sivuilla allaolevaan kuvaajaan. Älylaturit varmaan yrittää tuollaista noudatella... ainakin omani ( Safir, powered by ctek) alku menee jännitemittarilla seurattuna juuri noin.

Kuva

Eli kyllä se noin 15V kuulostais aika korkealta kun akun vadtaaottama virta kuitenkin laskenut jo alas... ehkä sen älylaturin äly ei riitä nyt erottamaan auton kulutusta vajaasta akusta...?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo ei kannata riskeerata kalliiden akkujen kanssa. Jos tuo nyt toimii toisella halvalla ylläpitolaturilla niin annan olla sen, mutta voisihan sen C-TEKin ostaa myös. Autossa on vaan kiinteä pistoke tuolle Energy+:lle niin voihan sen hyödyntää tekemällä uuden piuhan itse. Jos ois hyvä tuuri nin C-TEKin pistoke oiskin samanlainen...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Ma 30.11.2020 09:22 Joo ei kannata riskeerata kalliiden akkujen kanssa. Jos tuo nyt toimii toisella halvalla ylläpitolaturilla niin annan olla sen, mutta voisihan sen C-TEKin ostaa myös. Autossa on vaan kiinteä pistoke tuolle Energy+:lle niin voihan sen hyödyntää tekemällä uuden piuhan itse. Jos ois hyvä tuuri nin C-TEKin pistoke oiskin samanlainen...
Niin siitähän tulee sitä "säästöä" kun parit akut ensin pilaa ja sitten ostaa akkun sekä laturin

kiinteä pistoke millainen ?
c tekin mukan tulee yleensä piuhan pätkä minkä voi laita akkun napoihin tms kiinni
toisessa päässä pikaliitin mikä käy laturin johtoon haunleukojen tillale

Akun ale/tarjoius hinnan ihmetely tuolla aiemin siksi kun hinta oli semmoinen millä niitä osatnut ilam nitään mainitaa alesta/tarjouksesta
mutta olihan siinä sitä jos sen kerran sai paljon halven tilalle "takuuna" ilman mitään mikä jä lukiessa huomaamtta
ei kai se minkä tilalle sen sai kuitankaan ollut huonolla laturilla rikottu ?
tai jos oli niin sitten oli harvinaisen avokätistä touhua akku kaupiaaltaa


. .
Mökkillä
'
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Pari kommenttia:
- CTEKIn manuaalin (esim. https://www.ctek.com/fi/kaikki-tuotteet ... s-5-0-eu-a) mukaan akkulaturin syöttää 15,8V jännitettä pulssinmaisesti latauksen alkuvaiheessa. Joten yli 15v jännite voi olla normaalia.
- Moderni akku (AGM, GEL, Lititum yms.) vanhassa veteraaniautossa ei välttämättä ole pitkäaikainen ratkaisu, sillä esim. W126:n latausrele on suunniteltu vanhalle perinteiselle ja robustille lyijyakulle, jolloin modernin akun tarkemmat jännitevaatimukset eivät täyty.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

FinlandMerceds kirjoitti: Ma 30.11.2020 10:53
karra kirjoitti: Ma 30.11.2020 09:22 Joo ei kannata riskeerata kalliiden akkujen kanssa. Jos tuo nyt toimii toisella halvalla ylläpitolaturilla niin annan olla sen, mutta voisihan sen C-TEKin ostaa myös. Autossa on vaan kiinteä pistoke tuolle Energy+:lle niin voihan sen hyödyntää tekemällä uuden piuhan itse. Jos ois hyvä tuuri nin C-TEKin pistoke oiskin samanlainen...
kiinteä pistoke millainen ?
c tekin mukan tulee yleensä piuhan pätkä minkä voi laita akkun napoihin tms kiinni
toisessa päässä pikaliitin mikä käy laturin johtoon haunleukojen tillale

Akun ale/tarjoius hinnan ihmetely tuolla aiemin siksi kun hinta oli semmoinen millä niitä osatnut ilam nitään mainitaa alesta/tarjouksesta
mutta olihan siinä sitä jos sen kerran sai paljon halven tilalle "takuuna" ilman mitään mikä jä lukiessa huomaamtta
ei kai se minkä tilalle sen sai kuitankaan ollut huonolla laturilla rikottu ?
tai jos oli niin sitten oli harvinaisen avokätistä touhua akku kaupiaaltaa


. .
Autoi seisoi muutaman viikon ajamatta kesällä 2019, oisko ollu viitisen viikkoa enkä muistanut latailla välillä, ajosta se siihen jäi. Jos ylläpitolaturi sen Bärenin rikkoi, en osaa sanoa - yhden talven sitä latailin eikä se jännite ollut mielestäni noin korkea kun se nyt oli.

Pistoke = pikaliitin. Laitoin Energy+ laturin mukana tulleen piuhan konehuoneen plus terminaaliin ja maihin, ruuvattavat liitokset ja se piuha tulee ulos konepellin takakulmasta ja on siten kiinteänä autossa. Tuurilla se pikaliitin on sama kuin C-TEKissä, ajattelin - ois sitten jo valmiina autossa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
oem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja oem »

Miten älyllistä on syöttää akkuun jatkuvasti 14.8V jännitettä?
Luulisi pikemminkin että laturi lataisi vasta kun akun jännite laskee asetettuun raja-arvoon. Tuolla alle 0.1 A kulutuksella 1Ah/10 tuntia.
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V
Ladatessa ja heti latauksen jälkeen korkeampi.
A250e 2020 W177
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ilmeisesti myös C-Tecissä on yksilöitä jotka ei välttämättä pelaa kuten kuuluisi. Meinaan ostin joku vuosi takaperin sellaisen 7A C-tecin ja sinä talvena oli kovia pakkasia. Laitoin laturin sit kiinni yhteen tallissa olleeseen kunnossaolevaan akkuun. Laturi jäi sit ns. ylläpitolataukseen kuukaudeksi.

Yks kerta sitten ihmettelin kun C-tekissä loisti punainen lamppu merkkinä siitä että jotain on pielessä. No kenkä irti vikakuittaus ja kenkä uudelleen kiinni --> hetkenpäästä punaista ??? No sit mittasin napajännitteen --> 10.2V Mitä ihmettä???? Sit aukaisin tarkistaakseni nestepinnan niin nestepinta kyllä oli oikea mutta miinuspuolen levyt oli vääntyneet muodottomiksi :o

Mielestäni laturi rikkoi akun ja siitä sitten tein rekkulan sillä seurauksella että tuli muutama tarkentava kysymys ja käteen annettiin uusi laturi. Kerrottiin että voi olla yksilö jossa softa ei olekaan pelannut sillen kuin mitä pitäisi. Tulkitsin aiheen siten että tapaus kohdallani ei ollut ainoa laatuaan? En sittemin ole pitäny tuotakaan laturia kiinni muuta kuin sen ajan et ilmoittaa akun olevan täysi vaikka se nyt kuinka Ceetekki onkin :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

Minäkin olen kuullut että C-TEKeissä ollut vikoja. En vaan uskaltanut kirjoittaa ettei leimata nyt ihan imbesilliksi. Onneksi muillakin on sitten vastaavia kokemuksia...

Nyt mennään natsi-siwan laturilla ainakin toistaiseksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Matti 58
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: La 02.11.2013 18:29
Paikkakunta: Juankoski

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Matti 58 »

Ostin vuosi sitten tuollaisen Energy+ laturin ja hyvin on toiminut ja ollut ahkeraan käytössä. Auton akkua ladatessa antaa alussa 13.8 volttia ja putoaa pikkuhiljaa 12.9volttiin kun akku alkaa olla täysi. Samalla laturilla latailen myös moottoripyörän akun talviaikaan. Oli pyörän akku viime talvena pari kuukautta latauksessa kokoajan eikä ainakaan pyörän akku mennyt pilalle.
MB 270cdi -03
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Ma 30.11.2020 16:40 Minäkin olen kuullut että C-TEKeissä ollut vikoja. En vaan uskaltanut kirjoittaa ettei leimata nyt ihan imbesilliksi. Onneksi muillakin on sitten vastaavia kokemuksia...

Nyt mennään natsi-siwan laturilla ainakin toistaiseksi.
On muutama vika osunut kohdalle
(misäpä ei tänä päivän olisi)
tuossa 7000 mallissa mikä ollut lähes päivitäisessä reissu virtalähde ja lataus käytössä reilun 10v
nyt vanhemiten esintynty selaista että latus johtoa pitää
laturin puolen päästä taivuttaa tietyyn asentoon ennen ei sähkö pääse ulos
johdon ja sen kolvauksen piirilevyyn tarkistellut mutta niisä ei vika joten
vika lienee mikromurtuma piirileyn "foiliossa" sen enempää ei sen tutkimiseen viitsinyt aikaa tuhlata
kun kuitenkin toimii sopivasti taivutettuna, sitten kun lakaa toimimasta niin jouta roskiin,
myös semoista vikaa on muutamassa ollut että latus johdon pika liitos lämpenee ja vanhemiten
ei sähkö enään siitä mene läpi ennen kuin kontaktia parantelee,

samahn se on mistä/minkä merkinen se laturi on kunhan toimii kuten kuullu,
usein näissäkin vaan tunttu olevan se että halpa ja hyvä niin pitää ostaa 2 tai edes halpa ja välttävä,
ja välillä taas hinta ei ole mitenkään sidoksiisa kumpaankaan


. .
Mökkillä
'
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja tomant »

karra kirjoitti: Su 29.11.2020 20:09 Lidlistä ostettu ylläpitolaturi lataa nyt 13,4 V jännitteellä. Näytön palkeista näkyy että akku on nyt täysi...
Minä olen myös käyttänyt Lidlin vanhempaa noin 4A laturia, kun 5A C-tek lakkasi toimimasta parin vuoden käytön jälkeen. Uudempi Lidlin laturi antaa 5A latausvirtaa ja molemmat ovat toimineet hyvin. Kun auto on pitkään tallissa, lataan akun täyteen ja annan sitten pikkuhiljaa tyhjentyä, en pidä jatkuvasti ylläpitolatauksessa. Huono puoli noissa on se, että ne eivät lähde lataamaan, kun napajännite laskee liian alas, silloin tarvitaan vähempiälyinen laturi, jolla saa alkulatauksen tehtyä. En ole vielä saanut akkuja rikottua, vanhuuttaan useimmiten lakkaavat pitämästä latausta tai ottamasta vastaan sitä. Mutta minun akkuni eivät taida olla niitä hienoimpia ja kalliimpia malleja, Exide näyttää olevan niissä usein merkkinä. Olen kuvitellut, että lataaminen pienellä 4-6A virralla olisi akuille terveellistä, tosin ajaessa niihin pusketaan varmaankin aluksi yli 30A vanhallakin auton laturilla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Onko kukaan koittanu näitä:

https://www.optimabatteries.com/products/chargers

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ylläpitolaturin jännite

Viesti Kirjoittaja karra »

Maastis kirjoitti: Ti 01.12.2020 11:20 Hei

Onko kukaan koittanu näitä:

https://www.optimabatteries.com/products/chargers

TJ
Prismassa oli ainakin kolmen eri merkkistä, koskaan kuullutkaan ...

Lidl versio näyttää nyt 12.9 V ja täysiä palkkeja eli se vaikuttaa olevan kunnossa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin