Tuonti auton historia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
p0ks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 12.11.2018 18:23

Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja p0ks »

Terve.
Katselin 2013 mallin c mersua ja mietim että pystyykö niistä jotenkin selvittämään onko km mittaria ruuvailtu? Sähköisessä huoltokirjassa 4v aukko saksassa olon loppuajalta ja suomeen tuonnin välillä.
Jollain testerillä onko mahdollista selvittää?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

p0ks kirjoitti: To 10.12.2020 14:58 Terve.
Katselin 2013 mallin c mersua ja mietim että pystyykö niistä jotenkin selvittämään onko km mittaria ruuvailtu? Sähköisessä huoltokirjassa 4v aukko saksassa olon loppuajalta ja suomeen tuonnin välillä.
Jollain testerillä onko mahdollista selvittää?
Ei autossa kaikki paikaat mihin se talenttaa niitä voi ylikirjoittaa

E: avaamalla moottori tutkimalla sen kuluneissu ja vertamalla että moottori on se mikä on tehtalla asennettu eikä
sekin on epävarmaa jos kyse vaikappa että pitäisi olla ajettu 100tkm mutta on todelinen määrä 200tkm
tuolla välillä ei vielä kulumilla vielä juuri ole eroa tai no jos se on vaikka 4syl bensa kompura niin jakopää on jo toistta kertaa menossa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

7 Vuotta vanhassa autossa, 4 vuotta aukkoa huoltohistoriassa :clap: . Kiertäisin kaukaa ellei ihan ilmaiseksi saa ja tuntuisi toimivalta peliltä.
2007 R 320cdi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja epk »

testerillä näkee millaisilla väleillä auton sisäisiä huoltovälejä on nollattu huoltoja kun dsb:n (eli se ns. sähköinen virallinen) täyttö lopetettu. Jos nämä täsmää esim. auto mukana tulevalla huoltokuitteihin en olisi huolisssaan. Tosin jos on osaava tekijä ollut kilsaruuvarina niin ei sitä mistään näe onko käyty liipaisemassa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja sekin vielä että 7v vanha auto niin eipä siinä enään mitään merkaa
mitä sillä on ajettu vaan se että missä kunnossa se auto on,

(ennekin tämän sanonut autoa ostessa ei ostetta km lukemaa, huolto kirjaa, kuitteja, tunne arvoa,
vaan auto)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
p0ks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 12.11.2018 18:23

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja p0ks »

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/11723021
Tuo kyseessä. Kyllähän tuo siistinnäköinen on mutta mutta..
Pystyykö saksan omistus historiaa selvittämään jostain?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

v2016 huuhtikuun ja syyskuun välissä ajettu pikkasen vajaat 30t ja sitä edellisellä noin 4kk ajettu noin 25t joten seisomassa auto ei kyllä tuona aikana ole ollut. Eli tuleeko noin 5tkm /kk kun tuon tarkastusraportin perusteella laskin?

2016 syyskuu vs 2020 helmikuu välissä ajettu noin 70t. Tarkoittaa sitä että ajot on tuossa välissä pudonneet reilusti eli vajaaseen 1000km/kk? Vai laskinko oikein? Jos laskin oikein niin kuulostaa epäuskottavan vähältä kun ottaa huomioon sen että tuolloin 2016 auto on kuitenkin ollut kohtuu uusi ja eikä ehkä ihan halpakaan? Sillä vaan että noinko tuo olisi ollut jonkin perheen "varakulkine"?

Tuolloin 2016 tuo auto oletettavasti on ollut Saksassakin ihan merkkiliikkeessä myynnissä kuten ne niin taitaa edelleen uudehkot ja alle 200t ajetut siellä olla edellytyksellä että huoltohistoria on kunnossa? Mä ainakin epäilisin km -lukemaa jos nuo em. päätelmät ovat oikeita.

Se että kun tarkastusraportissa tarkastettavan kohteen kohdalla lukee "OK" ni mitä siinä oikeasti tarkastettiin? Visuaalinen tarkistus joka on aina enempi tai vähempi subjektiivinen näkemys vai ihanko ihanko oikeasti testattiin? Siinä mielessä pidän tuolaista raportti ilman detaileja lähes merkityksettömänä. Toki parempi tuokin kuin ei mtään.

Jarrujen laahaaminen on merkattu useampaankin kertaan eikä sitä ole kehoituksesta huolimatta korjattu? Ei oikein kuvasta sitä että olisi pidetty hyvää huolta? Ekamaininta jarruista on 2019 lopussa.

Totta sekin on ettei kilometreja tai kuitteja tms. osta vaan autonhan sitä tuossa kohtaa ostaa kuten edellä niin mainittiin ja siinä mielessä nuo mun huomiot ovat enempi tai vähempi sellaisia ettei niitä isommin kannata huomioida? ehkä ?

Pääseekös sitä saksan rekkareihin käsiksi jos tietää suomen kilven? Rapsassahan oli maininta et rekkarin voi kysyä myyjältä? Voisi kuvitella et saksalaistenkin omistajien lukumäärään voisi päästä käsiksi kun vaan tietää kilven? Jos kilven saa tietää niin siitä saattaisi selvitä paljonkin aihetta selventäviä juttuja?

WIN -koodin avulla joissain tapauksissa suomessakin löytyy yllättäviä tietoja ihan 90 -luvun vehkeistäkin :wink: Yhden WIN -koodin takaa löyty moottorin sarjanumero ja sit tietoa löyty jo enempikin.

Edit:Itseasiassa se oli toistepäin eli moottorin sarjanumerolla löyty alkuperäisen kulkineen WIN ja sit löyty moottorilla todella ajetut kilometrit jne.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja MouTine »

CDI203 kirjoitti: Pe 11.12.2020 14:15 Ja sekin vielä että 7v vanha auto niin eipä siinä enään mitään merkaa
mitä sillä on ajettu vaan se että missä kunnossa se auto on,

(ennekin tämän sanonut autoa ostessa ei ostetta km lukemaa, huolto kirjaa, kuitteja, tunne arvoa,
vaan auto)
Samoilla linjoilla. Nyt ei kuitenkaan ole kyse keräilyautosta tms paavin entisestä autosta. Jos auto on ehjä ja mieluisa niin ostohousut jalkaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Varmaan helpoin tie on ostaa auto missä on hyvä historia :wink:
...sellaisia on kuitenkin tarjolla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Helpointa on olla ostamatta jos mainituissa ostohousuissa on 2 reikäiset taskut missä ei sen vertaa pysy että varutumista johonkin piennen yllätykseen varaa
se että historia on tiedossa ei vaikuta mitään, siitähän on tämäkin palsta täynnä esimerkejä,
vaikapa nuo viime aikojen melko uudet mihin on kutsupäivitys tehty niissä historia hyvinkin tiedossa jopa niin hyvin että tiedetään tökkivä meno akanut sen ja sen huollon jälkeen, kukaan joka ostaa auton sen kunnon eli tutkii mitä on ostamassa, koeajolla ei semmoista osta(tai jos ostaa niin sitten vika on siellä nenän takan no siellähän se aina lopulta on)
ei siis km lukeman, huoltohistorian perustellla semmoinen tulee käsiin yleensä juurikin ns hyvillä paperilla, huollettu ylimäräistä
(kun koiteetu selvitää että mikä tässä on kun vaihtamien tai joku muu tökii)

sakasn kilpiä kannattaa sitten varutua selvitämän vaikapa 7v kohdlla useamat
siellä kun taitta olla joka puolella syteemi että kun omistaj vaihtuu vaihtuu kilpi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17192
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jari Ke kirjoitti: Ke 16.12.2020 13:43 v2016 huuhtikuun ja syyskuun välissä ajettu pikkasen vajaat 30t ja sitä edellisellä noin 4kk ajettu noin 25t joten seisomassa auto ei kyllä tuona aikana ole ollut. Eli tuleeko noin 5tkm /kk kun tuon tarkastusraportin perusteella laskin?

2016 syyskuu vs 2020 helmikuu välissä ajettu noin 70t. Tarkoittaa sitä että ajot on tuossa välissä pudonneet reilusti eli vajaaseen 1000km/kk? Vai laskinko oikein?
Viimeisimpään Saksassa tehtyyn huoltoon mennessä ajettu keskimäärin 4700 kilometriä kuukaudessa noin kolmen vuoden aikana, sitten huoltojen osalta "pimeää" kolme ja puoli vuotta jona aikana ajettu keskimäärin 1300 kilometriä kuukaudessa.
Jos auto olisi ollut ajossa koko ajan samaa tahtia kuin ensimmäisinä vuosina, mittarissa olisi noin 140tkm enemmän eli noin 400000 kilometriä.

Mikäli epäilyttää, voi Starilla tarkistella kilometrejä ja käyttötuntimääriä eri ohjainlaitteista. Täyttä varmuutta niistäkään ei saa, jos kaikki näyttää olevan OK.
Itse säilyttäisin huoltotositteet huolellisesti, jos huollattaisin sähköisellä huoltokirjalla varustetun auton paikassa jossa ei voida täyttää sähköistä huoltokirjaa. Tai siis en joka tapauksessa huollattaisi sellaisessa paikassa, mutta että :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1040
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Jos nyt kännykän näytöltä tulkitsin oikein ja viimeisimmän huollon suorittaja on kirjannut jäljellä olevan ajomatkan ja ajan oikein sähköiseen huoltokirjaan huoltokirjaan ei ole jäänyt merkitsemättä kuin ehkä yksi huolto, autoa ei vain ole yksinkertaisesti huollettu vuoden 2016 jälkeen.
Vuoden 2020 huollossa merkattu että huoltoväli ylitetty n.35tkm (eli edellisestä huollon nollauksesta reipas 50tkm, täsmää tuohon vuoden 2016 huoltoon.), samoiten huoltoväli ylitetty joku 880 päivää.

Jos auto muuten kunnossa ja toimii niin miksipä ei uskaltaisi ostaa. Särkyy niitä moottoreita/muita komponentteja vaikka olisi huollatettu säännöllisesti, toki aina mietityttää miksi jätetty huoltamatta...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ei tohon kovin paljoa tarvitsisi lisää laittaa että saisi seuraavan sukupolven mallin, tosin 3 litrasen pannun joutuu unohtamaan.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Itte ajattelen niin että todellisilla metreillä kuitenkin on merkitystä siinä mielessä että jos mittarista puuttuu ~150 - 200t niin seuraava vika on sitten karkeasti arvioiden senverran lähempänä vaikka auto ostaessa täysin ehjä kaikinpuolin olisikin. 16k€ on kuitenkin niin iso raha ainakin mulle etten sulattaisi tuollaista kilometri -vedätystä.

Komppaan dealeria tässä kohtaa siinä mielessä että kun noinkin uuden on tuolloin 2016 joku ostanut niin miksi jättää sähköinen huoltokirja tai jokin muu luotettava dokumentti täyttämättä? Sillä jokatapauksessa myyntitilanteessa on painava merkitys ja jos sitä ei ole niin sille voisi olettaa olevan jokin myy syy kun se ettei viittiny?

Sit tilanne muuttuu kun tuon auton ostaa sillä ajatuksella että sillä on oikeasti ajettu 400t. Sit tinkaa hinnan sitä km -lukemaa vastaavaksi. Jos tinkaus ei onnistu niin jättää ostamatta. Ne on sit jo ehkä pienempiä nyansseja et kuinka paljon paremmassa kunnossa Saksasta tuotu 400t ajettu on verrattuna samanlaiseen Suomessa ajettun 400t ajettuun verrattuna. Toki sillekin ajatukselle kannattaa sija ehkä antaa ellei Saksassa ole ollut Turkkilaisia omistajia vaikka kyllä ne kantamaalaisetkin varmaan osaa samalleen kuin Suomessakin :eh:

Jos em. huomioiden itte olisin tätä autoa vakavasti harkitsemassa niin ainakin koittaisin selvitellä Saksalaisen rekkarin (se pitäisi olla helppoa kunhan vaan suomalaisen ensin saa tietoonsa) ja sen pitkäänkö se sillä laatalla Saksassa on omistuksessa ollut. Jos lyhyen aikaa ni jättäisin ostamatta. Ainakin epäilisin ellei toisin näytetä et mahdollisesti kolaroitu ja jossain korjattu ja siihen on menny aikaa tai sit metrejä tosiaan on paljon enemmän kuin mittarissa ja todella en luota et huollot on tehty kuten kuuluu.

Onhan näissä toki puolensakin eli jos auto on todella hyvin huollettu ni se saattaa olla parempi yksilö 400t ajettuna kuin "sinnepäin huollettu" 250t ajettu. Ittensä kanssa kun saa yksimielisyyden aiheessa (mikä se epäily tai ajatus sit huoltokirjan puutumisesta onkaan) niin kun tai jos sen kanssa saa "rauhan" ni ostaa poies :)
Sepe07
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 16.09.2016 20:56

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja Sepe07 »

Löytyyhän tuohon traficomista suomen historia tiedot kun maksaa 2€.

Ilmasinkin löytyy tämän verran:
SZC-282 Henkilöauto Mercedes-Benz C 300 cdi
Valmistenumero WDD2042921G111220
Kauppanimi C 300 CDI
Seuraava katsastusaikaväli 18.11.2020 - 18.11.2022
Käyttöönotto­päivä 18.3.2013
Ensirekisteröinti Suomeen 30.1.2020
Vakuutus IF 30.12.2019

Eikös jo noista huoltolapuista jo selviä että 9/2016 180tkm ollut saksassa ja sen jälkeen seuraava huolto suomessa 2/2020 236tkm, eli 15tkm/vuosi tullut. Aika normaali kilsamäärä. 10/2020 250tkm viimeisin tarkastusraportti, joskus 2019/2020 vuoden vaihteen tienoilla tullut suomeen ja uusi omistaja käyttänyt huollossa missä sähköinen huoltokirja. Saksan viimeinen omistaja ehkä käyttänyt välihuollossa jossain missä ei ole sähköistähuoltokirjaa? Löytyykö tuosta sitten kuittia autosta?

Hyvillä mielillä vetäisin ostohousut jalkaan ja menisin koeajolle.
W639 Viano 3.0 2011
ex. S212 E350 CDI 4Matic 2011
Saab 9-3 1.9Ttid 2008
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

PUusilmänä sitä on :lol:
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Jari Ke kirjoitti: To 17.12.2020 09:25 Piti lähtä uudelleen laskemaan km/kk

Kun mä saan 10/2016 - 2/2020 välille 77kk? Eli 3 vuotta ja 5kk? Jos ajettuja kilometrejä tuossa välissä on 69039km niin mä saan siitä 896km/kk? Puusilmänä voin väärinkin laskea tai tuota tarkastuslappua väärin tulkita mutta jos noin on niin minusta vähän on ajeltu kuukautta kohden?
vuodelta 2016 kuukaudet 10-12 = 3
vuosilta 2017-2019 kuukaudet 1-12 = 12 * 3 = 36
vuodelta 2020 kuukaudet 1-2 = 2
3 + 36 + 2 = 41
69039/41 = 1684 km/kk

Mistä sait tuon 77, kun kerran 3v 5kk oli oikein?

e: huomasit tällä välin jo itsekin
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No huomasin :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17192
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tuon auton toinen omistaja on huollattanut autoa paikassa, jossa ei ole ollut sähköisen huoltokirjan täyttöoikeuksia niin sitäkin suuremmalla syyllä hän on varmasti pitänyt huoltokuitit tallessa ja ne on auton mukana edelleen, eli ei huolta.
Ja ilmanmuuta ostamaan, ellei sillä ole mitään väliä onko autolla ajettu 250000 tai 500000 kilometriä tai jotain, mitä näitä edes miettii siinä tapauksessa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

CDI203 kirjoitti: Pe 11.12.2020 14:15 Ja sekin vielä että 7v vanha auto niin eipä siinä enään mitään merkaa
mitä sillä on ajettu vaan se että missä kunnossa se auto on,
Aika usein kuitenkin merkkaa - hinnassa.

Voin ajaa 200.000 km ajetulla (tai voisin, jos minulla olisi niin vähän ajettu auto) tai 400.000 km ajetulla autolla, joten olen samaa mieltä, että myös se paljon ajettu voi olla hyvä ostos. Oikeasti hyvä 400 tkm ajettu voi olla jopa parempi ostos kuin huono 200 tkm ajettu.

Mutta tämänkin ikäisessä autossa noin suuri ajomäärien ero näkyy hinnassa. Jos on ostamassa sitä 400.000 km ajettua, minusta se kannattaa ostaa rehellisenä hyvällä huoltohistorialla dokumentoituna ja tuolle ajomäärälle hinnoiteltuna ja 400.000 km mittarilukemalla eikä 200.000 km hintaisena epämääräisellä 200.000 mittarikukemalla, jonka totuusarvosta ei ole näyttöä.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

740 GLE kirjoitti: Su 20.12.2020 23:22
CDI203 kirjoitti: Pe 11.12.2020 14:15 Ja sekin vielä että 7v vanha auto niin eipä siinä enään mitään merkaa
mitä sillä on ajettu vaan se että missä kunnossa se auto on,
Aika usein kuitenkin merkkaa - hinnassa.

Voin ajaa 200.000 km ajetulla (tai voisin, jos minulla olisi niin vähän ajettu auto) tai 400.000 km ajetulla autolla, joten olen samaa mieltä, että myös se paljon ajettu voi olla hyvä ostos. Oikeasti hyvä 400 tkm ajettu voi olla jopa parempi ostos kuin huono 200 tkm ajettu.

Mutta tämänkin ikäisessä autossa noin suuri ajomäärien ero näkyy hinnassa. Jos on ostamassa sitä 400.000 km ajettua, minusta se kannattaa ostaa rehellisenä hyvällä huoltohistorialla dokumentoituna ja tuolle ajomäärälle hinnoiteltuna ja 400.000 km mittarilukemalla eikä 200.000 km hintaisena epämääräisellä 200.000 mittarikukemalla, jonka totuusarvosta ei ole näyttöä.
Niinpä tuossa kun on vain se yksi mutta eli se että vaikka olisi minkä moiset "paperit" niin siltikään ei voi olla varma,
eli silti joutuu ostaaman sen auton tai siis ainkin kannatisi niin tehdä eikä niitä "papereita"
omalla kohdalla jos auto on 7v vanha tai vaikka 5v
niin en osta mitään kuitteja, km lukemaa, huoltohistoriaa tms vaan auton sikäli jos hinta ja kunto on keskennän sopivat,
tällä tavalla on osteltu vanhempia ja uudempia

vaan jokainen tekee omaillan mitä haluaa joku on valmis maksamaan "aukotomasta" historiasta, huotokirjasta, kuiteista,
km lukemasta tai vaikka jostain eri näköisestä kromilistasta,
joku taas välittä siitä missä kunnossa auto oikeasti on ja valmis maksamaan siitä,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17192
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei aukottomasta huoltohistoriasta (+korjaushistoriasta) tarvitse maksaa mitään.
Kilometreistä saa "alennusta", paitsi jos ostaa auton jossa niitä on ruuvailtu pienemmiksi.

Auton kunto on olennainen asia ostovaiheessa. Vähän ajettukin voi olla huonossa kunnossa. Samaten paljon ajettu voi olla erinomaisessa kunnossa. Kukaan ei kuitenkaan näe moottorin ja vaihteiston sisälle. Mikä aiheuttaa moottorin tai vaihteiston ylimääräistä kulumista ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Monikin asia aiheutta ylimääräistä kulumista
vaikkapa pätkäajo missä mikään ei ehdi lämmettä kunnolla,
karsta kuluttaa moottoria, kylmäkäynti kulutta moottoria,
saaste härvelit tukeuttu niiden kesken jäävät puhdistumis yritykset
vaikutta moneekin pahimpan öljyn mikä muutenkin on kovilla kylmäkäyntin ajan joukkoon päätyvä polttoaine,
siihen yhdistetään huoltoohjelman noudataminen,
huolto sen mukaan kumpi aika vai km tulee ensin,
niin saadan auto missä vähän km, täydelinen historia,
täydelinen"huoltokirja" kuitit huolloista nätisti taiteiltuina hanska lokerossa,
mikä on kuluneemoi kuin selainen millä ajettu enemään mihin on naapurin vanha gynter millä ei "kynnä"
kädessä pysy vaihdellut öljyt, suodatimet sun muut vähintään kerran vuodessa,
myös ilman putsarin minkä tarkitus saati vaihto ei vielä huoltoohjelmassa ole aiklohin,
mitkä saanut edulisesti entiseltä työn antajallat "takeoven" kautta ja muistuttanut että ajappa väliilä baanalla reipaamin että kone lämpeen kunnolla,
saadan auto mikä on kunnoltaan paremassa kunnossa kuin se täydelä huoltokirjalla oleva,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

CDI203 kirjoitti: Ma 21.12.2020 10:51 vaan jokainen tekee omaillan mitä haluaa joku on valmis maksamaan "aukotomasta" historiasta, huotokirjasta, kuiteista,
km lukemasta
Puhut muuten järkeä, mutta kyse ei ollut historiasta maksamisesta vaan päinvastoin siitä, että paljon ajettu on edullisempaa ostaa rehellisen paljon ajetun kuin kyseenalaisen vähän ajetun hinnalla.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

740 GLE kirjoitti: Ma 21.12.2020 16:15
CDI203 kirjoitti: Ma 21.12.2020 10:51 vaan jokainen tekee omaillan mitä haluaa joku on valmis maksamaan "aukotomasta" historiasta, huotokirjasta, kuiteista,
km lukemasta
Puhut muuten järkeä, mutta kyse ei ollut historiasta maksamisesta vaan päinvastoin siitä, että paljon ajettu on edullisempaa ostaa rehellisen paljon ajetun kuin kyseenalaisen vähän ajetun hinnalla.
Eiköhän se olisi oleellisinta, että se huoltohistoria ja auton kunto ovat synkassa. Jos ei ole huollettu ja auto tuntuu koeajollakin huonokuntoiselta, niin sitten vaan hintaa tinkimään, jos vaikkapa itse tai kaverin kanssa pystyy autolle jotain tekemään. Ja jos auto puolestaan tuntuu kaikin puolin olevan hyväkuntoinen, niin pitäähän sen huolloistakin olla jotain tositteita. Jonkin verranhan autoa voi "parannella" koeajoa varten. Esimerkiksi aina lähtökohta pitäisi olla kylmä moottori, kun koeajoa/tarkastelua alkaa. Moottoritila voi olla pesty sopivasti, jotta näyttää "uudemmalta", maalipinta paranneltu ja kiillotettu/vahattu myyntiä varten, jne.

Kyllä auton arvosta putoaa paljon pois, jos ilmenee, että mittarinlukemasta puuttuu 200 tkm. On aika hankala saada maksettua vastaavaa enää, kun autosta on aika luopua. On ihan eri asia putoaako auton arvo pitoaikana 1500 euroa vaiko 2500 euroa. Se tuhat euroa tuntuu silloin kuin se olisi maksettu tyhjästä. Ja sama koskee kolarointia, vaikka olisi kuinka hyvin korjattu. Muutama vuosi voi mennä ihan hyvin, mutta sitten auto voi alkaa ruostua ihan eriskummallisista paikoista.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kannattaa unohtaa. Koko ilmoitus on jo typerä uhkailuineen hinnankorotuksista jos ei nyt heti osta. Jos on kerta vielä aukkoja huoltohistoriassa, niin miksi pitäisi edes harkita? Täyttä kusetusta.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3066
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja jysi »

Sepe07 kirjoitti: To 17.12.2020 09:13 Löytyyhän tuohon traficomista suomen historia tiedot kun maksaa 2€.
SZC-282 Henkilöauto Mercedes-Benz C 300 cdi
Valmistenumero WDD2042921G111220
Eikös jo noista huoltolapuista jo selviä että 9/2016 180tkm ollut saksassa ja sen jälkeen seuraava huolto suomessa 2/2020 236tkm, eli 15tkm/vuosi tullut. Aika normaali kilsamäärä. 10/2020 250tkm viimeisin tarkastusraportti, joskus 2019/2020 vuoden vaihteen tienoilla tullut suomeen
mahtiinternet auttaa kun valmistenumero on tiedossa:
Valmistenumero WDD2042921G111220
Veropäivä 04.01.2020
Päätöspäivä 20.01.2020
Kunto Asiakirjatarkastus
Käyttöönottopäivä 18.03.2013
Ajokilometrit(km) 233000
Verotusarvo(€) 16363,30
Autoveroprosentti 34,30
Kannettu autovero(€) 5612,61

Eli
27.09.2016 181366 km
04.01.2020 233 000 km
51600 km 1194 päivässä = 15780 km/vuosi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17192
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja dealer »

naapurin vanha gynter millä ei "kynnä"
kädessä pysy vaihdellut öljyt, suodatimet sun muut vähintään kerran vuodessa,
myös ilman putsarin minkä tarkitus saati vaihto ei vielä huoltoohjelmassa ole aiklohin
Tässä on kuitenkin sellainen pointti jo nykyisin, että 5-7 vuotta vanhojen mersujen huoltaminen ei enää kaikilta osin ole niin yksinkertaista että se onnistuisi ongelmitta hänenlaiseltaan henkilöltä.
Saattaa jäädä ilmansuodattimesta hankkimatta päivitysversio vaikka tarpeen olisi, ja moottoriöljyksi lipsahtaa joskus ei-ihan-tuhkautumatonta tavaraa.
Vaihteistoonkin saatetaan omistajan toimesta hakea öljyt motonetistämistälie, kun huollossa halutaan muutenkin säästää teettämällä ne naapurilla,

Mahdollista kyllä on, että se naapurin huoltama auto on paremmassa kunnossa kuin vastaavat keskimäärin, vaikkei huoltokirjassa ole yhtään merkintää.
Huolto-ohjelman tarkka noudattaminen kun tarkoittaa esimerkiksi mainitun ilmansuodattimen osalta joskus sitä, että sillä ajetaan liian pitkään.

Sitten vielä se, että miksi niitä naapurin tekemiä tai missä vaan tehtyjä huoltoja ei kirjata mihinkään ylös ? Tai kuka idiootti sen huoltokirjan tai kuitit hukkaa, kun hän on joka tapauksessa asiassa häviäjä, oli sitten auton ensimmäinen omistaja, liike jonne hän sen vaihdossa vie, tai seuraava omistaja ?
Ei kai se nyt mikään normaali ole, että jos huolletaan paikassa jossa ei voida täyttää sähköistä huoltokirjaa, niin auto on aina huollettu tosi hyvin vaikka ei ole edes mitään tietoa mitä viime kerralla tehtiin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tietenkään ei tarkoitta että jos autoa on huolletu paikassa missä ei voi täytää sähköistä huolto kirjaa että se olisi
aina hyvin huoleetu,
mutta ei sekään sitä tarkoitta jos se sähköinen huoltokirja on täytetty valitettavan usein
nähty että vaikka holtokirja on täytetty niin puolet töistä on jätetty tekemättä tai sitten työn ollut pakko olla mutten alaarvoista kun myöhemmin selvitellään että miksi auto tekee jotakin kunmalista,
ehkäpä ne joilla ei ole mitään kuiteja/muistiin panoja ovat hyvä muistisia ja luottavat muistiinsa että mitä on milloiknkin tehty,

aloitja kun kysyi
Mieli pidettä aukosta historiassa niin mielipide kerrottin ja on että ei aiheuta automattista
ohitusta ostotilantessa kunhan auto on kunnossa ja hinta kohdallaan
jollekin se aukko on automattinen este jollekin ei,

Väärien putsarien, öljyjen(varsinkin jonkun comm...paskan) muiden osien käytäämien on virhe tehtiinpä se sitten sähköiselle hultokirjalle, paperille huollot merkaten tai sinnen huollon tekijän nenäntakan olevaan muistiin,
niin onhan näihin(vanhoihimat taisi olla jotain tätä luokaa mihin tarjolivat) nyt tullut sekin että kun käytettään
huollossa niin vaihtamisesta tulee mitä sattu kun on siinä huollon yhteydessä tai jopa ihan erikseen käyden
laitettu thtaan ohjeen mukaan joku saastet päivitysohjelma raakile no aukoton historia että käyty vapaehtoisessa takisinkutsu
että nyt on kyllä hyvä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Tuonti auton historia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tehodia kirjoitti: Ma 21.12.2020 17:29 Kyllä auton arvosta putoaa paljon pois, jos ilmenee, että mittarinlukemasta puuttuu 200 tkm. On aika hankala saada maksettua vastaavaa enää, kun autosta on aika luopua.
Juuri tätä yritin sanoa itsekin. Mittariruuvattu saattaa tietenkin olla ihan hyväkin yksilö, mutta saman kuntoisen 400.000 km ajetun saa ostaa edullisemmin kun mittarissa on rehellinen 400.000 km eikä epämääräinen 200.000 km vailla mitään näyttöjä.

Ongelmani ei siis ole ostaa 400.000 km ajettu jos autoa on hoidettu hyvin ja se on kunnossa. Vaikeuteni on ostaa auto, jonka mittarilukeman oikeellisuudesta ei ole järkevää dokumentaatiota. Oman kokemukseni mukaan silloin kun se 400.000 km ajettu on oikeasti ikäisekseen poikkeuksellisen hienossa kunnossa, huoltohistoria tahtoo olla melko tarkastikin dokumentoituna - tavalla tai toisella.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin