Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1002
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Oikea nahka ei ole sileää, se sileys tulee sekä käsien liasta että kulumasta. Lika tukkii nahan pienet huokoset uudestakin ratista. Kannattaa putsata ratti joskus kunnolla jostain tuoreemmasta autosta, niin näkee mistä on kyse. Samalla rattiin palaa se nahan luonnollinen puolihimmeä kilto, eikä toisinpäin.
Tuossa chattiauton ratissa ulkokehä on sileä, joko likaa tai kulumaa, ja alhaalla & sisäkehällä näkyy kyllä kuvio, jonka perusteella veikkaisi kuluneeksi. Ja "varttia vaille kaksi" ollut kädet, vasen käsi oikeaa enemmän ratilla.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Karel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Karel »

Niin no, tarkoitin sileällä sitä, että noiden vanhempien mallien nahkaratit on sileämpiä ja kiiltävämpiä kuin uudemmissa Mersuissa. Sitten kun ne oikeasti ovat kuluneita, niin niiden pinta hiertyy rikki ja niistä tulee rosoisia, tai kuluvat jopa puhki. Jotkut hierovat noihin vielä kiiltoa erilaisilla tököteillä.

Ebay on aivan pullollaan uudelleen päällystettyjä vanhojen Mersujen ratteja, joissa on käytetty aivan väärän mallista nahkaa. Liian vahvaa kuviontia ja pehmeää, himmeää ja paksua. Aivan kamalan näköisiä, vaikka sellaisen silmissä joka ei eroa huomaa, voivat tietenkin näyttää "uuden veroisilta". Ilmeisesti menevät hyvin kaupaksi, kun niitä niin paljon tehtaillaan. Tietämättömät sitten niitä ostavat.

Yksi suurin työ vanhan nahkaratin (ja vaihdekepin nupin) uudelleen värjäyksessä, on löytää oikea kiiltoaste. Harastajille myytävät nahkamaalit ovat lähes aina liian kiiltäviä.

Omassa väyrysessä alkaa ratti ja kuskin penkki olla paikoin liian kiiltäväksi kulunut. Se voisi hoitua kunnon puhdistuksella tai sitten ei. Täytyy kesällä kokeilla. Täällähän on ollut paljon juttua näistä. Epäilen, ettei pelkällä puhdistuksella hoidu kuntoon.

Alla osviittaa siltä, miltä alkuperäinen ratti näyttää, ja miltä sen ei pidä näyttää. Irtoratti uudelleen päällystetty väärän mallisella nahalla. Ja vielä saumattu päin peetä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
260 SE -90 ”Cassi”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SD -84 ”Vexi” MR
300 SE -89 ”Betsy”
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14768
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja dealer »

Karel kirjoitti: Ti 12.01.2021 19:51 Alkuperäinen nahkaratti on sileä, ja jos vielä on pyyhitty jollakin nahkabalsamilla, niin se kiiltää noin. Kuluneeltahan tuo ei näytä oikeastaan lainkaan.
Just, enhän minä puusilmä tuosta kuvasta hoksannut että ratti on nahkaa enkä edes katsellut kaikkia kuvia.
mbosa.fi
Vastaa Viestiin