Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tuolta se näyttää, kun on ruksinut lisävarusteiksi bägin ja pähkinäpuut, mutta ei nahkarattia, ja -nuppia. Ihan mahdollinen kombo. Se, mikä usein myös paljastaa rakentelijan, on se, jos nahkaratin kanssa esiintyy muovinen vaihteen valitsimen nuppi, tai päinvastoin. Nämä kun kulkevat aina 126-malleissa käsikynkkää. Samoin, jos on valinnut nahkaverhoilun, niin kakkossarjassa myös ratti ja nuppi ovat automaattisesti nahalla verhoiltu, paitsi diesel- ja jenkkien vientimalleissa. Älkää kysykö miksi.

Mutta onpa paljon omituisempiakin yhdistelmiä nähty: bägi ja pähkinät ja plyysit, mutta veivi-ikkunat. Samoin tässä meidän uusimmassa 300 SE:ssä, eli Yllissä, penkkejä ja ikkunoita rukataan käsipelillä, mutta ratissa on sähkösäätö!

Kun katsoo tuon linkatun 500:n detskuja lähemmin, niin ei ole mitään syytä olettaa, etteikö sillekin olisi tehty sama maalifiksaus kuin BMT:llekin. Kuskin penkin selkänojan kulmapalakin on ilmeisesti vaihdettu jossakin välissä, ja samalla reunakangaspalan kohdistus mennyt vähän sinne päin.

Niin, ja lehtiverkot... Pompadour-taskut ovat luokkaa ylevämmät. Tulivat valikoimaan muistaakseni 1988. Jos joku tuon viissatkun innostuu ostamaan, niin minulla on vaalean harmaan sisustan pompadourit varastossa valmiina hineokuntoisissa selkänojien takapaneeleissa. Samoin ortopedinen selkänoja hiluineen.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SE -86 "Ylli"
300 SE -89 ”Betsy” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Joo 1988 tulivat laadukkaammat taskut. Omassa 1986 300SE:ssa on nimenomaan nuo verkot ja 1988 500SELissä pompadour-taskut.

Olet tainnut päivittää Karel sinun 280:seenkin taskut?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ere866 kirjoitti: Ke 06.10.2021 18:58 Joo 1988 tulivat laadukkaammat taskut. Omassa 1986 300SE:ssa on nimenomaan nuo verkot ja 1988 500SELissä pompadour-taskut.

Olet tainnut päivittää Karel sinun 280:seenkin taskut?
Kyllä, tai itse asiassa siinä ei ollut alun alkaen verkkojakaan. Taskujen lisäksi oviin laitettiin poistumisvalot.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SE -86 "Ylli"
300 SE -89 ”Betsy” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15451
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minkähän arvoisia nuo minun museoajoneuvo- 124:t voisivat olla jos jommankumman myisi ?

Tarinaa autoista
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3053
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

dealer kirjoitti: Su 10.10.2021 13:39 Minkähän arvoisia nuo minun museoajoneuvo- 124:t voisivat olla jos jommankumman myisi ?

Tarinaa autoista
Classic datalla saa ainakin virallisen arvon määriteltyä. Kevyen tarkastuksen hinta on kuitenkin melko pieni, siihen nähden että sitten on mustaa valkoisella. Preise guidesta toki voi katsella hintoja, ja arvuutella mihin kuntoluokkaan auto osuu, mutta kuntoluokkakaan ei aina yksioikoisesti tarkoita suoraan sitä summaa mitä sen numeron kohdalla lukee. Siihen vaikuttaa yleisen kunnon lisäksi kuitenkin kilometrit, varusteet, värikin jopa jne. Edellämainituista kuitenkin isoin arvoa laskeva tekijä on kilsat ainakin oman kokemuksen mukaan. Itse ainakin koen, että sen paperin kanssa ei sitten tarvi erikseen selittää miksi auto on minkäkin hintainen..
itse en ole mikään arvioitsija, mutta haluttavampi noista on mielestäni tuo sedan, myös siksi että se on 300D. Se on todennäköisesti myös kunnoltaan parempi. Pienemmillä kilsoilla mentäisiin varmaankin pitkälle toista kymppiä, mutta speksit kun on nuo, niin ihan heittona sanoisin 10 +/-1000. Farkussa oma veikkaus menisi jonnekin 6 +/-1000, mutta saatan olla pahasti väärässäkin.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4737
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja S202 »

Siis, fiksun näköisiä kamppeita noi dealerin autot mutta ei nyt sentään kohta 600 tuhatta ajettu 300D nyt mikään kympin auto ole. Kyllä siihen pitäis olla kilometrjä huomattavasti vähemmän, tai ainakin vähemmän ja hyvät varusteet. Ilmastointihan tuossa sedanissa on mutta ei sitten yhtään mitään muuta, värikin melko tylsä. Farkussa on kivasti varusteita mutta pieni moottori ja värimaailma kanssa sopii paremmin sinne 123 aikaan.

Korostan vielä että jos nyt olis ylimääräistä niin noi dealerin autot kiinnostais kyllä harrasteautona kovasti, jos nyt heittäis niin siinä viiden tonnin molemmin puolin kuulostais järkevältä.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3053
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ei kyl viidellä tontsulla saa enää oikein minkäänlaista lankkua, saati MR kilpistä.. joskus 4v sitten mr pelin saattoi saada vitosella jos se oli nelimukinen. Juurikin tämän takia se CD olis hyvä, silloin hinta ei perustu mihinkään mutuun. Siinä mielessä olen S202 kanssa samoilla linjoilla, että haluttavuushan toki sen hinnan määrää, eli isoilla kilsoilla kovan hinnan saaminen on toki äärettömästi hankalampaa. Noissa autoissa valkoinen ei sinänsä ole huono väri, on niitä aika ruhtinaallisen paljon huonompiakin ollut valikoimassa. Nämä on myös muovikylkisiä, jos olisi kapealistainen auto kyseessä niin 4000-5000€ olis ihan oiva hinta.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15451
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paljon kiitoksia kommenteista jo tähän saakka !

S202 viestissä on juurikin niitä pointteja joita mielessäni pyörittelen hintaa miettien ostajan kantilta. Kiinnostaako näin paljon ajetut ketään jne.
Tosi hyvä kun toit "raa´asti" esille näkökantasi.

Minun käyttöön - eli kesäisillä säillä harrasteajoneuvolla ajeluun, hupia ja työmatkaa - tuossa sedanissa tosin on juuri ne tarpeelliset varusteet; ilmastointi ja vakionopeussäädin (jälkiasennettu aikoinaan, joten ei näy varustelistassa).
Pitkä varustelista erikoisuuksineen olisi mitä hienoin asia ja komea esitellä, totta kai mielellään ottaisi "kaikilla varusteilla" mutta käytännössä näin.
Valkoinen väri on mikä on, jos jotain positiivista hakee niin helpoin paikattava jos joskus pienenpieni korjaustarve tulee. Onneksi sisustukset on molemmissa hyvää väriä eikä sinistä tai punaista, joista en itse pidä ainakaan valkoisessa autossa.

Aivan ajatusleikkinä vaan; joku löytää vastaavan museorekisteröidyn 300D;n kuin tämä minun ja saa sen ostettua 5000 eurolla. Hän hankkii sen jokapäiväiseksi käyttöautoksi ja ottaa siihen normaalin liikennevakuutuksen. Auto on vasta katsastettu, joten sen puolesta voi ajaa 4 vuotta huoletta.
Siinä ajassa säästyy dieselverossa ja katsastuksissa 3000 euroa verraten normikilvissä olevaan samanlaiseen. Dieseliä kuluu 5,6-6,6 litraa sadalle ajosta riippuen, liikennevakuutus maksaa 180 euroa vuodessa.
Neljän vuoden päästä vuosikatsastukseen, ja ellei katsastuksessa ole museoajoneuvokuntoisuudesta huomauttamista taas on 4 vuotta aikaa ajella, eikä arvo varmasti ole laskenut vaikka mittariin on tullut kilometrejä paljonkin lisää.
No, ei kuitenkaan innosta siihen viiden tonnin hintaluokkaan laittaa myyntiin kumpaakaan nyt.
mbosa.fi
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4737
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja S202 »

No museorekisteröinti tietty nostaa hintaa. Tottakai auto kannattaa ostaa kunnon eikä kilometrien mukaan mutta kyllä se jo hinnassa näkyy jos niitä on paljon. Suomessa auton myynti on kyllä hankalaa, uudemmista käyttöautoista on valtava tarjonta ja harrastelijoilla ei ole varaa ostaa mitään kymppitonnien taksimersuja.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15451
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kilometreistä vielä, että vaikuttaa toki hintaan ja onhan se kuitenkin niin, että hyvin vähän ajettu yleensä erottuu muutenkin joukosta kaikin puolin ryhdikkäänä, kulumista on vähemmän missään jne...
Taannoin kävi korjaamolla eräs peltihelma-250D etuiskarien vaihdossa, auto ollut vanhemmalla herrasmiehellä siitä lähtien kun Suomeen tuotu ja kilometrejä mittarissa 200000. Autoa oli pidetty tallissa silloin kun ei ajeta, ja pidetty muutenkin hyvin, niin olihan se kerrassaan hienossa kunnossa.
Muuten ei kyllä tuo vanhempi malli innosta vähääkään.
Otin pari kuvaakin, moottoritila:
konetila.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mbosa.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5075
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin, Kilometrit on mielestäni vain ja ainoastaan numeroita näin vanhoissa kulkineissa ja auton kunto voi olla totaalisti erilainen kahdessa 500t ajetussa. Kun auto museokilvissä on niin sillä minusta on ehdottomasti hyvä status siitä että auto on oikeasti kaikinpuolin hyvässä kunnossa.

Vastaavasti jos tuossa kunnossa oleva sedani olis mittarilukemalla tyyliin 100 tuhatta ni ostaja ketä se sit onkaan helpolla epäilee sen paikkansa pitävyyttä. Haluan tällä sanoa sitä että mikä merkitys lukemalla loppupeleissä on? Jos on pieni sitä epäillään, jos on iso siinäkin tapauksessa epäillään mutta ei lukemaa vaan auton kuntoa. Siinä kohtaa museostatuksella on valtava merkitys. Ts. oli se ml lukema melkein mitä tahansa niin kunto on se mikä ratkaisee hintaluokan hyvin pitkälti näin vanhoissa autoissa? Kait? On se toki niinkin ettei silti sokea tartte olla museostatuksen omaavan kulkineen ostossa.

Onhan niitä todella vanhoja entisöityjä mersujakin ja hintalappu on tyyliin 50t ja enemmänkin. Kori ollut lähes tunnistamattoman huonossa kunnossa puhumattakaan muista osista ennen entisöintiä. No nuo on ääritapauksia mutta silti.

Jokatapauksessa nuo ei mitään ykköstonnien kulkineita ole ja 5 minusta on vielä selkeästi sitä. Sanoisin niin että laitat sellaisen hinnan ettei sit ala harmittamaan että tulit myyneeksi. Niitäkin esimerkkejä on. Eikä siinä mistään kasvojenmenetyksestä ole kyse jos hintapyynnin laittaa tinkivaroineen tyyliin 12t jos ittestä tuntuu sille että sillä voi luopua. Jos ei ni laittaa isomman pyynnin.

Jos joku pitää aivan liian kalliina ni eihän sen pakko ostaa ole. Valikoi sit tarpeisiinsa sopivamman kulkineen. Museostatuksen auto kun ei välttämättä ole se ensisijaisin kulkine jokapäiväiseen ympärivuotiseen ajoon (vaikka muutoskatsastaisikin takaisin) vaan on enempi fiilistelyyn ja ehkä miitti / tapaamistouhuihin? Näitä ei siis mielestäni osteta silleen et lastenkin säästöpossu rikotaan et saadaan raavittua summa kasaan vaan paalua on senverta et sitä kestää "sijoittaa" mieleiseen kulkineeseen.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3053
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: Ma 11.10.2021 14:56 No museorekisteröinti tietty nostaa hintaa. Tottakai auto kannattaa ostaa kunnon eikä kilometrien mukaan mutta kyllä se jo hinnassa näkyy jos niitä on paljon. Suomessa auton myynti on kyllä hankalaa, uudemmista käyttöautoista on valtava tarjonta ja harrastelijoilla ei ole varaa ostaa mitään kymppitonnien taksimersuja.
Kyllä täällä on ihmisiä jotka maksavat hyvästä tuotteesta hyvän hinnan. Ei kymppitonni tai kakskymppiä ole tänäpäivänä mitään, ei edes 124:sta. Se mikä siitä haastavaa tekee, on ostajat jotka sitten usein eivät halua että autossa on yhtään mitään sanomista. Monesti he ei ole mitään rasvanäppejä vaan haluavat vaan ehjän auton millä fiilistellä vanhoja aikoja. Toki nämä samat tyypit kyllä usein tuijottaa myös niitä kilometrejä. Mun 300D (229tkm) vaihtaa omistajaa 17.000€. Siihen hintaan ei kuulu Monoblock vanteet eikä lisäpitkäumpiot. Toki autoon tulee toiset osat tilalle ja rahalla saa nuokin osat. Jos se on jonkun mielestä kallis, niin ostakoot sitten halvemman, niin helppoa se on.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4737
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja S202 »

EVO X kirjoitti: Ma 11.10.2021 18:52
S202 kirjoitti: Ma 11.10.2021 14:56 No museorekisteröinti tietty nostaa hintaa. Tottakai auto kannattaa ostaa kunnon eikä kilometrien mukaan mutta kyllä se jo hinnassa näkyy jos niitä on paljon. Suomessa auton myynti on kyllä hankalaa, uudemmista käyttöautoista on valtava tarjonta ja harrastelijoilla ei ole varaa ostaa mitään kymppitonnien taksimersuja.
Kyllä täällä on ihmisiä jotka maksavat hyvästä tuotteesta hyvän hinnan. Ei kymppitonni tai kakskymppiä ole tänäpäivänä mitään, ei edes 124:sta. Se mikä siitä haastavaa tekee, on ostajat jotka sitten usein eivät halua että autossa on yhtään mitään sanomista. Monesti he ei ole mitään rasvanäppejä vaan haluavat vaan ehjän auton millä fiilistellä vanhoja aikoja. Toki nämä samat tyypit kyllä usein tuijottaa myös niitä kilometrejä. Mun 300D (229tkm) vaihtaa omistajaa 17.000€. Siihen hintaan ei kuulu Monoblock vanteet eikä lisäpitkäumpiot. Toki autoon tulee toiset osat tilalle ja rahalla saa nuokin osat. Jos se on jonkun mielestä kallis, niin ostakoot sitten halvemman, niin helppoa se on.
Nojoo, mutta tuossa sunkin autossa on dieselmersuksi pienet kilometrit, se on kyllä iso plussa. 17.000 kuulostaa paljolta, mutta jos siitä joku sen maksaa niin eipä se mua haittaa. Luulisin kuitenkin että ne jotka on valmiita maksamaan niin vaatii nimenomaan alkuperäistä huippukuntoa ja pieniä kilometrejä. Hienohan se on ja takuuvarmasti hyvässä kunnossa.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3053
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti: Ma 11.10.2021 20:31
Nojoo, mutta tuossa sunkin autossa on dieselmersuksi tosi pienet kilometrit, se on kyllä iso plussa. 17.000 kuulostaa paljolta, mutta jos siitä joku sen maksaa niin eipä se mua haittaa. Hienohan se on ja takuuvarmasti hyvässä kunnossa.
Maltillisten kilsojen lisäksi kohtuulliset varusteet ja ennenkaikkea väritys lisää tuon yksilön haluttavuutta. Eihän se halpa toki ole, mutta eipä sitä tilallekkaan saa enää samanlaista edes Euroopasta. Itse kipuilen näitten Mersujen kanssa juurikin siitä syystä, että jos nuo myy, niin se tarkoittaa melko varmasti Mersuharrastuksen loppua omalla kohdalla. Uudemmat ei kiinnosta ja näitä vanhoja ei enää löydy. Jos on vähän ajettu, niin on ruman värinen tai ilman varusteita, jos on varusteet, on paljon ajettu, jos on hyvän värinen on väärä tekniikka jne.

Keväällä tuli myyntiin reilu 100tkm ajettu 300D sedan tuonne Nettiautoon, joka oli hämmentävän hienoilla optioilla. Autossa oli Creme Sportline nahat, 199 väri, ilmastoinnit, sähköherkut yms..hintaa oli alkuun 15900€, myöhemmin 14900€. Sitten selvittelinkin hieman taustoja ja selvisi, että kyseinen (-93) yksilö oli tehtaalta lähtenyt hopeana ja mustalla kangassisustalla. Konehuoneen kuvassa paistatteli iloisesti ilman EGR:ää oleva pannu, jossa oli siis myös vanhanmallin suora venttiilikoppa. Tuollaisella setupilla on saanut vielä -89/90 vuosimallia, mutta sitä uudemmissa EGR on aina. Viimeistään siinä vaiheessa kyseinen yksilö alkoi vaikuttaa melkoiselta teelmykseltä. En tiedä olikohan edes kyseinen moottori auton oma, ja jos ei niin silloin myös ajomäärältä putoaa pohja. Sisustan vaihdon vielä ymmärrä ja hyväksyn, mutta varsinkin tällaisessa youngtimerissä korinvärin vaihto on kyllä melkoinen downgraderi. Eli yhtä kaikki, silloin kun hinnat alkaa olla kovia, täytyy myös taustat olla kunnossa ja niiden selvittämiseen kannattaa ostajana paneutua.

Kaikkihan varmasti toivoisi omistavansa kristallipallon, mistä näkisi lottonumeroiden lisäksi mitkä autot ja mallit nousee tulevaisuudessa arvokkaaksi. Jos nyt rajaa mallit 124-mersuun, niin faktahan on se, että dieselit on olleet työkaluja ja käyttöautoja. Sama koskee neliovisia vs. Coupet ja avot. Bensa-autoja löytyykin pienillä kilsoilla edelleen, koska niistä osa on ollut ihan uudesta asti jonkintasoisena harrasteautona. Onhan se selvää, että jälleen sama koskee coupea ja avoa ja tietenkin 500:sta. Eli nyt jo tänäpäivänä vähän ajettu diesel on kananhammasta harvinaisempi, vähän ajettu diesel hyvillä varusteilla ja väreillä lähentelee jo yksisarvista. Niitä on kuitenkin niin vähän, että se harrastaja, joka haluaa fiilistellä sitä oman nuoruuden tai vanhan työkalun raksutusta nyt pari-kolme vuosikymmentä myöhemmin, saattaa silti maksaa ihan hyvän hinnan siitä paljonkin ajetusta, mutta siististä dieselistä verrattuna vaikka vähän ajettuun bensaan. Veljellähän on -82 300D W123, jolla oli meille tullessaan 2012 ensimmäiseltä omistajalta ajettu 110tkm. Nyt siinä on mittarissa 125tkm. Kyseisen auton olis saanut myydä lukemattomia kertoja enkä usko, että kiinnostus mitenkään vähenee. Onneksi velimies on pysynyt kovana :D

Se mitä itse haluaisin siitä pallosta katsoa, on harrasteautoilun tila vaikka 15v päästä. Mihin tämä ekoiluhössötys on ajanut polttisvehkeet, miten polttoaineiden saatavuus? Onko harrasteautot vaan keräilyesinteitä enää, vai pystyykö niillä vielä ajamaan? Suojeleeko MR status silloin autoja, ettei niille lankea jotain raippaveroa tms. Silloin ollaan varmaankin siirrytty melko laajasti sähkö/vety/jne koteloihin joissa ajellaan automaattiohjauksella ja kukaan normaali-ihminen ei edes muista että joskus oli käsivaihteisia autoja. Silloin kuitenkin lienee vielä pakottavampi tarve päästä välillä ajamaan ihan oikealla autolla, ja nimenomaan ajamaan, ei istumaan kyydissä. Olettaisin, että klassikoille on silloinkin kysyntää..mikäli vaan polttoainetta on saatavilla.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5075
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Komppaan täysillä EVO X:n kommentteja. Toki kilometimäärällä on oma merkityksensä. Toisaalta jos auto on perusteellisesti läpi käyty ja korjattu pienetkin "virheet" niin metrien määrän merkitys ainakin omasta mielestä laskee lähelle merkityksetöntä, siis jos itte olisin kulkinetta ostamassa. Valokuvat tehdyistä töistä ja sen vaiheista kannattaa siis ottaa. Jos autoa joskus myy niin on puheitten tueksi jotain konkreettistakin. Se on tietysti totta sekin että korjaukset voi tehdä monella tapaa.

Sekin on hyvä kysymys et jos yhtään mitään ei ole tehty niin onko sillä mitä vaikutusta? Sillä kokemuksella mitä minulla on niin vaikka metrit olis vähäisetkin esim tyyliin 200t niin tietyt kohdat voi melkein 100% varmuudella sanoa et on otettava kiinni et välttyy isommilta murheilta. Pohjaa nyt ensisijaisesti tarkoitan. Päältä voi näyttää ehjältäkin mutta alta paljastuu korjauksenaihetta. Isoja murheita tuossa kohtaa ei ole odotettavissa ja siksi ne kannattaisikin ottaa kiinni. Jos farkku tai sedan ASD:llä ni nuitten putket. Farkussahan on aina tasonsäätö vaikka ASD:tä ei olisikaan. Kelkan kynkät ja itte kelkka. ja onhan niitä muitakin kohtia.

Tuosta dieselien EGR:stä niin ilmeisesti kuitenkin on niin että on vielä loppuvuoden 92:sia joissa EGR:ää ei vielä ole? Tai enhän mä tarkkaan aihetta ole penkonu mutta toi 300TDT 4Matic ni siinä ei ollut EGR:ää eikä se vähäpäästöiseksi ollut otteen mukaan rankattu. Katti pönttö kuitenkin oli mut ei mitään kierrätyskamppeita. Sedanit tosiaan voi olla just noin.
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4737
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se täysin alkuperäinen on arvokkain vaikka vähän patinoituneenkin ja sen jälkeen entisöidyt. Toki ruostetta ei saa olla.
Mutta onhan se niin, että jos vanhaa autoa meinaa harrasteeksi niin jos se on suunnilleen ruosteeton ja muutenkin asiallisessa alkuperäis kunnossa niin kyllä se kannattaa ostaa vaikka 700tkm ajettuna ennemmin kuin puolet vähemmän ajettu mutta mätä tai muutenvaan esim toisella sävyllä ylimaalattu.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
92NiMaHeKa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 09.10.2021 16:55

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja 92NiMaHeKa »

Vuonna 1987 noudin Sindelfingenin tehtaalta tuliterän MB 300TD-124190 varustettuna kaikilla silloisilla herkuilla. Nyt 34v ja 600' km jälkeen on aika luopua uskollisesta palvelijasta. Palstaa luettuani ja näin autokaupan noviisina olen kovin epätietoinen: millä forumilla kannattaisi tarjota? (Huutonetti, Nettiauto, Mersuforum jne), mikä olisi käypä hinta?, kannattaisiko mersu laittaa ensin museorekisteriin?
Mersu on ollut koko ajan perheellämme yksityskäytössä, kaikki huollot on tehty ajallaan (täydellinen huoltokirja + kuitit), varaosina on mahdollisuuksien mukaan käytetty alkuperäisosia ja ruostesuojaukseen on kiinnitetty erityistä huomiata, esim. uutena Tectyl käsittely 10v takuulla, sen jälkeen säännöllisesti jälkikäsittelyjä.
Toivoisin autollemme löytyvän alan harrastajan, joka pitäisi siitä vähintään yhtä hyvää huolta kuin me tähän asti.
MB 300TD 124190
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3053
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Jari Ke kirjoitti: Ti 12.10.2021 07:50 Tuosta dieselien EGR:stä niin ilmeisesti kuitenkin on niin että on vielä loppuvuoden 92:sia joissa EGR:ää ei vielä ole? Tai enhän mä tarkkaan aihetta ole penkonu mutta toi 300TDT 4Matic ni siinä ei ollut EGR:ää eikä se vähäpäästöiseksi ollut otteen mukaan rankattu. Katti pönttö kuitenkin oli mut ei mitään kierrätyskamppeita. Sedanit tosiaan voi olla just noin.
Olisko turbodieselissä eroa tuon EGR:n suhteen? Mulla tuo sedan on 3/91 ja siinä on EGR. Noita pari vuotta tuli kyylättyä niin ainoastaan yhdessä 300D sedanissa ei ollut alunperinkään EGR:ää ja se oli 10/89, kuitenkin 2.srj auto. Mutta voihan noita poikkeuksia toki olla.
MB E200D T -18
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5075
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

EVO X kirjoitti: Ti 12.10.2021 17:50
Jari Ke kirjoitti: Ti 12.10.2021 07:50 Tuosta dieselien EGR:stä niin ilmeisesti kuitenkin on niin että on vielä loppuvuoden 92:sia joissa EGR:ää ei vielä ole? Tai enhän mä tarkkaan aihetta ole penkonu mutta toi 300TDT 4Matic ni siinä ei ollut EGR:ää eikä se vähäpäästöiseksi ollut otteen mukaan rankattu. Katti pönttö kuitenkin oli mut ei mitään kierrätyskamppeita. Sedanit tosiaan voi olla just noin.
Olisko turbodieselissä eroa tuon EGR:n suhteen? Mulla tuo sedan on 3/91 ja siinä on EGR. Noita pari vuotta tuli kyylättyä niin ainoastaan yhdessä 300D sedanissa ei ollut alunperinkään EGR:ää ja se oli 10/89, kuitenkin 2.srj auto. Mutta voihan noita poikkeuksia toki olla.
10/89 200D ni siinä ei ollut ja tämäkin kakksossarjaa. Tuossa 92 300DT:ssä on samoin 6/93 250DT:ssä joka jo kolmosta kapeakantisella mosalla
alvar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja alvar »

92NiMaHeKa kirjoitti: Ti 12.10.2021 14:08 Vuonna 1987 noudin Sindelfingenin tehtaalta tuliterän MB 300TD-124190 varustettuna kaikilla silloisilla herkuilla. Nyt 34v ja 600' km jälkeen on aika luopua uskollisesta palvelijasta. Palstaa luettuani ja näin autokaupan noviisina olen kovin epätietoinen: millä forumilla kannattaisi tarjota? (Huutonetti, Nettiauto, Mersuforum jne), mikä olisi käypä hinta?, kannattaisiko mersu laittaa ensin museorekisteriin?
Mersu on ollut koko ajan perheellämme yksityskäytössä, kaikki huollot on tehty ajallaan (täydellinen huoltokirja + kuitit), varaosina on mahdollisuuksien mukaan käytetty alkuperäisosia ja ruostesuojaukseen on kiinnitetty erityistä huomiata, esim. uutena Tectyl käsittely 10v takuulla, sen jälkeen säännöllisesti jälkikäsittelyjä.
Toivoisin autollemme löytyvän alan harrastajan, joka pitäisi siitä vähintään yhtä hyvää huolta kuin me tähän asti.
Kaikkien vuosien jälkeen kannattaako luopua. Museorekisteröinti kannattaa ilman muuta. Jostain luin, että museoauton historia on puolet sen arvosta, mutta tunteesta ei taida saada kuitenkaan rahaa.
92NiMaHeKa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 09.10.2021 16:55

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja 92NiMaHeKa »

Ei kai kannattaisi. Mutta elämä on myös luopumista, nyt sen aika on koittanut. Laitoin mursun Nettiautoon tyrkylle. Toivottavasti joku virittelee siitä vielä Museoauton.
MB 300TD 124190
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

92NiMaHeKa kirjoitti: Ke 13.10.2021 19:51 Ei kai kannattaisi. Mutta elämä on myös luopumista, nyt sen aika on koittanut. Laitoin mursun Nettiautoon tyrkylle. Toivottavasti joku virittelee siitä vielä Museoauton.
On kyllä hieno ja hyvillä varusteilla! :thumbup:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/12463182
https://www.lastvin.com/vin/a8NMV2oq5OpdQln9y

Toivottavasti löytää ansaitsemansa harrastajakodin :)
944 S2 -91
Omega 2.2 Caravan -02
ex. 300 TE -91
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kun kerran kysyntää tuntuu olevan, niin kasvatetaan tarjontaa:

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/12486257

Meni muutama minuutti ilmoituksen laitosta, kun puhelin jo pirisi ja autosta tarjottiin näkemättä 6.000,-, eli aika sama mikä huutokaupat.comissa tarjottiin sittemmin toisaalla myymästäni hopeanvärisestä 260 SE:stä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SE -86 "Ylli"
300 SE -89 ”Betsy” MR
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86

Vastaa Viestiin