Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2793
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

dealer kirjoitti: La 09.01.2021 08:52
EVO X kirjoitti:124:ssa olen huomannut sen ongelman, että nuoriso, jolla ei ole hirveästi varaa, tai miksei vanhempikin porukka, ajaa noilla vielä ihan tavan käyttöautoina edelleen.
No on sinulla ongelmat :D ei siis todellakaan millään pahalla.
Se on kyllä totta, että uudemmat ei ole pers`aukisten ajopelejä. Milloin NOX, milloin muuten pox siinä kun nuo vanhemmat kulkevat eleettömästi päivästä, viikosta, sadastatuhannesta kilometristä toiseen.

(muuten, mielestäni piiiiitkät lainaukset viesteissä häiritsevät lukemista melko lailla)
Ei se ongelma ole, enemmänkin toteamus. Kirjoitin selvästi väärin sen. Ajanhan itsekin päivittäin tuolla mun lankulla. Mua vaan rassaa se yleistäminen, että 124 ei voi olla arvokas harrastekohde, vaan se on vanha talvikäyttis tämän porukan silmissä. Sinänsähän näitten ihmisten on pakko tykätä 124:sta muuten, sillä jopa niiden liukurien hinnalla saa huomattavasti nykyaikaisempaa 203,211 jopa 204:sta. Pidän itseäkin lähinnä persaukisena. Ei mulla ole varaa ostaa mitään kalliita autoja. Enemmänkin yritän tehdä niistä kalliita entisöimällä ja kunnostamalla. Mutta allekirjoitan sen, että W124 on vanhentunutta tekniikkaa ja paljon mielummin ajan päivittäiset ajot uudemmalla autolla. Kiva sillä on ajella nostalgiatrippejä, mutta ei se vaan edusta enää 2020-lukua. Ja puheet 124:n ikuisesta kestosta voi lopettaa. Kumia muovia ja elektroniikkaa sisältävät osat alkaa kärsiä iän tuomasta haurastunisesta ja se aiheuttaa sitten kaikenlaista ongelmaa. Kuten omassa projekti topicissa mainitsinkin, tällä kymmenen vuiden sisään onistamani lankut on olleet korjauskustannuksiltaan korkeimmat verrattuna esim. 211 ja 204 korisiin mersuihin millä olen ajanut kuitenkin reilut 100tkm kullakin. Enkä puhu entisöinnistä vaan puhtaasti korjauksista. Eihän ne kulut vieläkään korkeita ole, mutta esimerkiksi nykyseen 204:een on mennyt muutama satanen kolmen vuoden aikana ylimääräisiin korjauksiin. Eli vaikka se 124 kuinka hieno tuote on ollutkin, niin aika nakertaa valitettavasti nämäkin. Ja vaikka minkä 50tkm säilymäihmeen löytäisi niin se ei välttämättä tarkoita huoletonta ajelua.

Pahoittelut pitkistä lainauksista, puhelimella en jaksa lähteä poistamaan turhaa tekstiä kun siitä ei tule vittujakaan.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14775
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja vaikka minkä 50tkm säilymäihmeen löytäisi niin se ei välttämättä tarkoita huoletonta ajelua.
Ei niin, matkamittaria on turha tuijottaa. Meillä pojilla perheidensä toisina autoina satalankut joista toisella ajettu 810000 ja toisella jotain 600000 + herra ties paljonko on aikoinaan ruuvattu mittareista pois ennen kuin käytettyinä Suomeen tuotu. On ollut halpaa ja huoletonta ajoa, ja näiden käyttöautojen arvokin vielä noussut moninkertaiseksi siitä millä hinnalla ne aikoinaan ostettiin.

Tekniikka on vanhentunutta, se on totta. Hyvin tehtyä.
Kumia muovia ja elektroniikkaa sisältävät osat alkaa kärsiä iän tuomasta haurastunisesta ja se aiheuttaa sitten kaikenlaista ongelmaa.
Tätä jäin miettimään, mitä 124:ssä ?
mbosa.fi
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1614
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja simoks »

lähinnä tulee mieleen bensakoneiden alipaineletkut ja sytytysboksit ym.
W210 E320cdi
Avatar
Karel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Karel »

No, vaikka leijonaosa kaikista osista olisikin samoista muoteista, niin esim. 200D 1986 ja E320 1995 ovat ylläpidon kannalta ja teknisestä näkökulmasta aivan eri autot. Sama jonkun vakiovarusteisen 280S 1980 kontra 560SEL 1991 kanssa.

Sitten noiden kilsojen kanssa on sikäli kaksijakoista, että jatkuva käyttö pitää monet murheet loitolla. En voi muuta päätellä, koska esimerkiksi meidän päivittäisessä ajossa oleva 260SE, jolla nyt mittarissa kohta 580tkm on ollut todella ongelmaton ja mukava auto. Ei ole tainnut viimeisen viiden vuoden aikana varsinaisesti hajota mitään, joitakin polttimoita lukuun ottamatta. Ja se mikä silloin vuosia sitten viimeksi hajosi ja vaihdettiin, oli Webaston kiertovesipumppu. Edes jalopuut ei halkeile ja repsota, kumma kyllä.

Ihan ihmetyttää kun täältäkin saa lukea noista 200tkm ajetuista, joissa koko ajan rassataan milloin mitäkin ja haetaan kaikenlaisia vikoja kissojen ja koirien kanssa.

Ruostetta on jouduttu parin vuoden välein toppuuttelemaan, mutta kun niihin puuttuu ajoissa, ongelmaa siitä ei muodostu. Mutta seurantaa tietysti vaaditaan.

Mutta alappas myymään 600tkm ajettua autoa, vaikka sitten museorekattua, niin ei kelpaa. Se 150tkm vuosia maannut ja potentiaalinen vikapesäke menee tuplahinnalla saman tien. Saksassa tosin näkee välillä joitakin puoli miljoonaa ajettuja yli kympin pyynnillä. Se on loppupeleissä aika harva osa autosta, josta se suuri ajomäärä ihan konkreettisesti näkyy päälle päin, ja ne osat on aika helpot tarvittaessa vaihtaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
260 SE -90 ”Cassi”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SD -84 ”Vexi” MR
300 SE -89 ”Betsy”
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1614
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja simoks »

Karel kirjoitti: La 09.01.2021 12:11 No, vaikka leijonaosa kaikista osista olisikin samoista muoteista, niin esim. 200D 1986 ja E320 1995 ovat ylläpidon kannalta ja teknisestä näkökulmasta aivan eri autot. Sama jonkun vakiovarusteisen 280S 1980 kontra 560SEL 1991 kanssa.

Sitten noiden kilsojen kanssa on sikäli kaksijakoista, että jatkuva käyttö pitää monet murheet loitolla. En voi muuta päätellä, koska esimerkiksi meidän päivittäisessä ajossa oleva 260SE, jolla nyt mittarissa kohta 580tkm on ollut todella ongelmaton ja mukava auto. Ei ole tainnut viimeisen viiden vuoden aikana varsinaisesti hajota mitään, joitakin polttimoita lukuun ottamatta. Ja se mikä silloin vuosia sitten viimeksi hajosi ja vaihdettiin, oli Webaston kiertovesipumppu. Edes jalopuut ei halkeile ja repsota, kumma kyllä.

Ihan ihmetyttää kun täältäkin saa lukea noista 200tkm ajetuista, joissa koko ajan rassataan milloin mitäkin ja haetaan kaikenlaisia vikoja kissojen ja koirien kanssa.

Ruostetta on jouduttu parin vuoden välein toppuuttelemaan, mutta kun niihin puuttuu ajoissa, ongelmaa siitä ei muodostu. Mutta seurantaa tietysti vaaditaan.

Mutta alappas myymään 600tkm ajettua autoa, vaikka sitten museorekattua, niin ei kelpaa. Se 150tkm vuosia maannut ja potentiaalinen vikapesäke menee tuplahinnalla saman tien. Saksassa tosin näkee välillä joitakin puoli miljoonaa ajettuja yli kympin pyynnillä. Se on loppupeleissä aika harva osa autosta, josta se suuri ajomäärä ihan konkreettisesti näkyy päälle päin, ja ne osat on aika helpot tarvittaessa vaihtaa.
"auto tykkää kun sillä ajetaan" - olen ihan samaa mieltä. tosin mun vanha 300sel oli varsinainen murheenkryyni, tosin ei sillä nyt ihan hirveästi ajettukkaan. oli toki yli 600tkm ajettu jo ostaessa :D
W210 E320cdi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2793
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bensoissa kaikki polttoaineen kanssa olevat letkut ja putket, kumikaukalot, moottorin kumitiivisteet, alipainejärjestelmä, takaiskuventtiilien kalvot alipaine ja bensajärjestelmissä ja jopa hapertuneita jäähdytysjärjestelmän letkuja on näkynyt.

Dieselissä muuten samat mutta noita polttoaineen haurastamia kumeja ei tietysti ole.

Korin osalta ovien ja luukkujen tiivisteet jonkin verran kutistuu ja haurastuu. Varsin hyvin ne on säilyneet, mutta esim. Coupemallissa suhinat on hyvin yleisiä.

Sitten kun noitten elektroniikka komponenttien sisään katsoo niin hapettumaa, kuivuneita konkkia jne löytyy melkolailla kaikkialta. Releet, ohjausboxit, jopa ECU. Sinänsä noissa ennen -93 vuotta itse johdotukset ovat selvinneet varsin hienosti tähänpäivään.

En tiedä onko moni huomannut, mutta tehtaan varaosien saatavuus 124:een on heikentynyt huomattavasti viime vuosina. Edelleenhön mersu pitää hienosti huolta klassikoista ja osasaatavuus on loistava, mutta aika monen pisteosan kohdalla aletaan sanoa ei-oota vehollakin. Onneksi näitä on toki paljon käyetettynä ja purettuna niin tavaraa löytää, mutta vähiin nekin jossain vaiheessa käy.

Mutta joo, tuo ajamattomuus on pahin asia. Omakin parisataa ajettu 300D kärsii nimenomaan siitä. Nyt kun se on herkistelty taas joka nurkasta, niin menisi varmaan maailman tappiin jos sitä käyttää säännöllisesti.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Allekirjoitan tuon EvoX:n osien saatavuus jutun s124 kanssa. Ehjiä käytettyjä osia ei meinaa löytyä millään ja marmorikin on alkanut myydä ei oota. Tai sitten hinta jollekkin osalle on 1500€ ;)

Eli siinäkin mielessä jos löytyy ehjä museoitavissa oleva farkku esim 6000€ hinnalla niin se kannattaa ottaa talteen :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14775
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tosiaan, itsellä on ollut sen verran vähemmän bensakoneisia etten osannut edes ajatella sitä puolta :oops: mutta tällä etkellä on yksi CE230 kyllä ajossa.
Keväällä myin 1990 300TE-24 noin kolmella tonnilla juuri leimattuna (199, Sportline-nahat ym. varusteet, kattoluukku, ilmastointi jne jne, noin 300tkm) ja siinä kunnossa että aivan varmasti hyvin vähällä työllä museorekisteriin, meniköhän liian halvalla ? :D Ruostettakaan ei tainnut olla kuin yksi pikku pläntti jossain takasivussa tai takaovessa ja laatikkoon vaihdoin pakkimännän tiivisteet juuri ennen myyntiä.
mbosa.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2793
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

dealer kirjoitti: La 09.01.2021 13:26 meniköhän liian halvalla ?
Meni :lol:
joop79 kirjoitti: La 09.01.2021 12:45 Allekirjoitan tuon EvoX:n osien saatavuus jutun s124 kanssa. Ehjiä käytettyjä osia ei meinaa löytyä millään ja marmorikin on alkanut myydä ei oota. Tai sitten hinta jollekkin osalle on 1500€ ;)

Eli siinäkin mielessä jos löytyy ehjä museoitavissa oleva farkku esim 6000€ hinnalla niin se kannattaa ottaa talteen :)
Juuri eilen juttelin 3D tulosteiden toimittajan kanssa, että taidan jossain vaiheessa itse yrittää luoda toimialaa noitten klassikko ajoneuvojen osien 3D mallinnuksen ja valmistuksen puolelle. En tiedä saako sillä leipää pöytään, mutta tietotaito on hallussa niin investoinnit on aika pieniä. Sivutoimisena sitä nyt voisi kokeilla. Ja puhun nyt mitta- ja muototarkoista osakopioista, enkä sellasista sinnepäin jonkun kaiman tutun mallintamista, jota vähän väliä näkyy jossakin. Tulevaisuudessa myös W124 on varmasti tarpeita mitä ei enää uutena saa. Eikös farkussa juuri ollut jotkut lisäpenkin turvayön joustintuet tms. mitä ei saanut mistään?
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2793
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tuohon otsikkoon voisi vielä lisätä W201, se kun on kuitenkin samaa sarjaa.

Tenavatähdestä huomioita omalta kohdalta: Tuntuu, että W201 on Suomen ulkopuolella "The youngtimer", eli W124 ei ole vaikkapa jenkeissä tai UK:ssä kovin suuressa nosteessa. Ja kyllä ne tuolla euroopassakin tuntuu jotenkin vannovan tuon pikkumersun nimeen. Suomessa taasen olen saanut sen käsityksen että se haluttu malli on W124, ja W201 on enemmän juuri nuorison suosima. Tästä syystä niitä on MR puolellakin kohtuullisen vähän. Suomessa kuitenkin olen pannut merkille, että tenavien hinnat kapuaa hyväkuntoisina jopa lankkujen ohi, mikä kielii kasvavasta suosiosta. Tuollainen 16V sitten tuntuu taas olevan todella monen märkä päiväuni, iästä riippumatta.
Mulla on tietysti oma lehmä ojassa, mutta luulen, että 16v-mallien hinta ei ole vielä lähelläkään huippua, vaan ne hiljalleen hivuttautuvat samaan kategoriaan kuin vaikkapa E30 M3 ja Sierra MK1 Cosworth. Sierran kanssa nyt ei hirveää eroa listahinnoissa ole, mutta sitten taas myyntihinnoissa hieno MK1 saattaa kavuta jopa 80-100t kieppeille. Bemarithan teki tuossa vajaa kymmen vuotta sitten huiman nousun. Silloisella työkaverilla oli useitakin M3:ia, joiden myyntihinnat kieppui siellä 25-30t nurkilla. Nykyäänhän sillä ei saa edes projektia. Käytännössä myyntihinnat, myös ihme kyllä Suomessa ovat lähes tuplaantuneet ja erikoisversioilla hipovat täälläkin sitä maagista satasta. Onhan W201 EVO mallit toki tuon rajapyykin saavuttaneet, mutta koska nuo "tavalliset" 16V:t pääsee edes viiteenkymppiin, sitä en osaa sanoa.
On kuitenkin selvää, että perusmallin tenavista esim. Sportline mallit ja isokoneiset bensat ja dieselit tulee nousemaan arvoon arvaamattomaan. 2.6 ja vaikka 2.5Turbodiesel alkaa nytkin olla jo melkoisen haastavia löytää yhtään järkevällä hinnalla. Näissäkin näkyy sitten sitä hintatason hyödyntämistä, eli vaikkei auto vastaisikaan hintatasoa, niin siitä pyydetään silti täysi hinta. Suomessahan on jopa todellisia erikoisuuksia kuten aito 190D 2.5 Turbodiesel, joka on varustettu tehtaalta lähtiessä 16V-korisarjalla ja sisustalla. On mahtanut olla melkoisen hinnaksas laite ja on sitä varmasti nytkin jos lähtisi rajojen ulkopuolelle tarjoamaan.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja JPM »

Liitytäämpä keskusteluun. W201 on kyllä yllättävän haastava löytää hyväkuntoisena, varsinkin, jos haussa on tietyt varusteet ja moottori. Itse hain puoli aktiivisesti ~3vuoden ajan 2.6 koneista automaattia Sportline versiona. Oikeastaan yhtään potentiaalista ehdokasta ei jäänyt haaviin vaikka jossain vaiheessa luovuin Sportlinesta vaatimuksena. Viime vuonna sitten hommasin tuon W124 300E-24:n.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Häksä »

JPM, onko kakkosnelosesi se mun entinen? :)
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja JPM »

No onhan se :)

Tässä vaan kohtasi mun kriteerit hankinnalle. Lisäksi W124 on nyky mittapuun mukaan melko kompakti auto eli oiva vaihtoehto W201:lle omalla kohdalla. Ja hienossa kunnossahan tämä on kaikin puolin :thumbup:
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Karel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Karel »

201, eli tuo pesussa kutistunut taksimersu (124), ei vaan jaksa sytyttää. ”Maailman ainoa kaksipaikkainen auto, jossa on neljä ovea” kirjoitti jokin suuri autolehti 80-luvun lopulla. Taisi olla Auto Motor und Sport.

Meillä oli yksi tenava 80-luvulla, ja 123:n jälkeen todettiin nopeasti, että ei, ja vielä kerran ei. Sen jälkeen siirryttiin täysikokoisiin autoihin tyyppiä 126, eikä siitä ole ollut sen jälkeen paluuta.

Ei sillä, onhan 201 ulkoisesti muotoilullinen valio, joka aloitti kokonaan uuden aikakauden. Kuitenkin 126:ssa oli jo vuonna 79/80 elementtejä, jotka kantoivat yli noiden gen1. 201 ja 124:sten. Esimerkiksi Saccobretterit ja korin värinen kaistale maskin ja etulyhtyjen välissä.

Mutta muuten kaikki nuo Sportlinet, 16V:t, spoilerit ja muut hössötykset ovat lähinnä noloja yrityksiä karistaa jonkinlainen pappamaine perinteikkäältä merkiltä aikana, jolloin BMW alkoi toden teolla kahmia markkinoita MB:ltä. Ja eipä noista maailman kalleimmista karvanoppa-autoista mitään jymymenestyksiä tullut. Jälleen jotakin muistamatonta lehteä lainatakseni: ”nuorille suunnattu versio, joka kuitenkin sytytti enemmän eläkeläiset”
.
En muista liittyikö Karo-sisustus alun perin jotenkin tuohon Sportlineen, mutta sekin olisi ollut parempi kuopata jo suunnittelupöydällä. Arvoautoihin nyt vaan ei sovi istuinkuosi, joka muistuttaa keittiön pöytäliinaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
260 SE -90 ”Cassi”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SD -84 ”Vexi” MR
300 SE -89 ”Betsy”
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2793
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Karo on aikakautensa hienoin kangaskuosi. Pöytäliina tai ei, on se hieno muutos niistä isovaarin kalsareista, mitä viljeltiin 126 koko ajalta ja 1-2srj 124:ssa. Ensimmäinen kohtuullisen siisti peruskuosi kankaassa sitten -70 luvun, tuli E faceliftin 124:ssa, mutta sitten se menikin häröilyksi 202 ja 210 kanssa.

201 on aikakautensa lapsi ja suunnannäyttäjä. Pienihän se on ja 124 tuntuu omaankin käteen enemmän autolta. Karelin kantsii lukea se mun autosta tehty juttu Mobilisti lehdestä viime syksyltä, niin ymmärrät 16v:n merkityksen mersulle ehkä paremmin. En pyydä tykkäämään kyseisestä mallista, mutta se ansaitsee ehkä hieman enemmän kunnioitusta kun mitä voisi luulla.
Nuorempana ihmettelin miten mersulla oli niin nuorekas look 126:ssa (lähinnä se konepelti), mutta ikivanha tyyli 201/124 koreissa. Siksi 3.srj lankku oli pitkään suosikki. Nykyään kuitenkin kelkka on kääntynyt ja pidän vanhakeulaista tyylikkäämpänä.

126 ei itsellä koskaan aiheuttanut värinää mihinkään suuntaan, mutta veli oli sellaista aina himoinnut. Silloin kun ostin hälle entiseltä työkaverilta 260SE:n niin se oli mulla itsellä käytössä pari viikkoa. Vasta silloin ymmärsin sen auton hienouden. Se on yllättävän ketterä isoksi autoksi, mutta silti tukeva ja hyvä ajaa..ja iso. Toki ässässä on omaan makuun hitusen liikaa 70-lukua tietyissä asioissa, ja se vähän latistaa. 70-luvun laitteet itsessään ainakaan mersun osalta ei uppoa muhun ollenkaan. Poislukien tietysti W108, mutta sehän onkin 60-luvun designia.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85
MB 300D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Itseäni tökki pitkään tuo Mersun vanhahtava kromimaski, joka oli jotenkin ihan eri sarjaa muun muotoilun kanssa, varsinkin 201 ja 124:ssä. 123:een ja vanhempiin se sopi vielä hyvin. Mutta ymmärrän kyllä että se oli sellainen elementti mikä oli ”pakko” sisällyttää Mersuun ollakseen Mersu 80-luvulla. Vasta Väyrysessä ja C-sarjassa maski integroitiin sulavasti konepeltiin.

Jännästi siihen kuitenkin silmä tottui, mutta esim. SECissä tykkään siitä kun siinä ei ole tuota pömpöösiä kromimaskia.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4605
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Varmaan puntitit on lahkeissa kun ajattelen niin että jos olisi mahdollista sellainen et saisi uuden uusista osista tehdyn W123 vaikka nyt siten 300D tai W124 300D manuaaleina tai sitten aivan minkä tahansa uudemman MB dieselin uutena niin nuilla kahdella ensimmäisellä ajaa paaaaljon huolettomampia kilometrejä? Toki sähköhärpättimet uudemmissa ovat paljon kattavammat ja siten niiden kanssa luonnollisesti on murheita mutta tekniikankin osalta verrattuna nuo aiemmat ovat todella luotettavia laiteita. Oma lukunsa on sit muut kulut esim p-ainekulut jotka sit kyllä tasoituu kun metrejä tulee. Nuita kahta kun oletettavasti ei paljon ylimääräisissä huoloissa tarte kuljettaa? Sit tulee ulkonäkö, ajettavuus, ja monet muut subjektiiviset seikat joitten arviointiin on niin monta näkemystä kun on autoilijaakin.

Siinä mielessä kun ja jos vertaillaan esim W124:n vaatimia toimenpiteitä/rahallisen panostuksen tarvetta jälken 2000 luvun laitteisiin verrattuna on mielestäni hieman epäreiluakin? 124:lla sentään takana on jo yli 10v olemassaoloa ja vaikka jolain yksilöllä ei olisi ajetukaan paljoa niin ajanhammas vaikuttaa kumiin muoviin pelteihin....ihan kaikkeen. Pelejä joutuu uusaamaan ja kunnostamaan samoin sisustan osia ja paljon paljon mutakin jos aivan tikissä meinaa pitää.

Sen kyllä allekiroitan täysin että kun nuita omia 124:sia olen kokolailla pitäny kunnossa ihan jokakohdiltaan (heti korjataan jos pieninkin aihe tulee) niin jos itte ei mitään osaisi tehdä niin ei tulis mitään. Aivan liian kallista autoilua.

Ajattelen edelleen niin että jos vaan saisi ostaa uuden W124:n niin sellaista uutta MB:tä voisin oikeasti harkita ostaa? Muutoin on vähän niin ja näin ja itseasiassa jos uusi 2021 auto oiekasti olis ostossa niin se tuskin MB merkkinen olisi :) Puntit siis lahkeissa on :lol:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 656
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt varmaan on ihan hyvä hetki hankkia museoitava w124. Autoja löytyy vielä paljon myynnistä ja käyttöautostatus pitää hintoja kohtuu maltillisina (vaikka selvää nousua on ollut viime vuosina havaittavissa). Kuitenkin vasta puolet mallisarjasta täyttää museoiän. Hyviä ja mieleisiä yksilöitä on mahdollista vielä löytää kun aikaa ja tarjontaa on. Osiakin löytyy vielä melko kattavasti Suomesta ja maailmalta.

Se mitä ne hyvät varusteet, koneet ja värit ovat on tietysti makuasia. Isokoneiset+turbot taitavat olla halutuimpia tekniikoita tällä hetkellä.

Jännä nähdä, millainen klassikko lankusta lopulta tulee. Sitten kun koko malli on museoiässä ja luisupulkat hävinneet liikenteestä?

Mulla olisi museoiän täyttävä 230E remontissa. En ole vakavissani miettinyt sen museoimista. Alkuperäisyyttä kunnioittaen sen yritän korjata jos mieli joskus muuttuu. Se on ei-niin-haluttavaa 1.sarjaa pienellä bensakoneella. Varusteet ovat tosin aikalaisiinsa nähden hyvät.

Toinen on käyttiksenä toimiva facelift 250DT. Se olisi mahdollista museoida vasta 2026 jolloin nykytahdilla siinä on matkamittarissa 650-700tkm. Ja vaatisi ainakin ruostekorjausta pintapelleistä. Ehkä ei...

Päivittäin tulee tarjontaa seurattua, josko joskus putkahtaisi sopiva aihio kohdalle.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja JPM »

Joitain omia ajatuksia asetelmasta Sportiline vs vakio 124:ssa; Jos myynnissä on muuten samanlaiset autot, toinen Sportline ja toinen vakio, Sportline menee ensin tai sitten se menee hiukan kovempaan hintaan. Meillä coupe on Sportti ja sedan vakio ja sportti tuntuu paremmalta käteen, tosin vauhdin kasvaessa asetelma kääntyy toisinpäin ja tämä johtunee sedanin tukevammasta korista. Sportti on myös Karo sisustalla ja mielestäni se on hieno, tosin nahka varmaan myisi paremmin.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 656
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Toi sportline-karo (musta) on mielestäni hienoin sisusta lankkuun.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1002
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Karel kirjoitti: La 09.01.2021 18:38 201, eli tuo pesussa kutistunut taksimersu (124), ei vaan jaksa sytyttää. ”Maailman ainoa kaksipaikkainen auto, jossa on neljä ovea” kirjoitti jokin suuri autolehti 80-luvun lopulla. Taisi olla Auto Motor und Sport.
Siis Auto, Mercedes und Sport :D
Hyvin oikeaan osunut lausunto, joka MB-lasein maailmaa katsovalta lehdeltä!
Tuohon kun vielä yhdistää sen hirveän kojelaudan, niin siinä se sitten onkin, muuten 201 voisi olla vaikkapa 124sen esisarjalainen.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1002
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

JanneW124 kirjoitti: Su 10.01.2021 10:20 Nyt varmaan on ihan hyvä hetki hankkia museoitava w124. Autoja löytyy vielä paljon myynnistä ja käyttöautostatus pitää hintoja kohtuu maltillisina (vaikka selvää nousua on ollut viime vuosina havaittavissa). Kuitenkin vasta puolet mallisarjasta täyttää museoiän. Hyviä ja mieleisiä yksilöitä on mahdollista vielä löytää kun aikaa ja tarjontaa on. Osiakin löytyy vielä melko kattavasti Suomesta ja maailmalta.
Ehdottomasti noin.
Seuraavaksi tulee 170, 208 ja 210 tuossa järjestyksessä.
Nelisenkymmentä vuotta käytettyjen Mersujen hintoja persaukisena seuranneena ainoa, mikä voi estää, on bensan myynnin lopettaminen. Toisaalta bensan/dieselin hinta voi tehdä myös niistä tavallismoottorillisista haluttuja.

80-luvulla 114/115 oli peruskäyttiksiä. Sitten tuli 116 ja 123. Mutta 124 tuntui tuolloin ihan liian muoviselta ja modernilta.
No, miten on noiden 114/115/116/123 kanssa käynyt, ne ovat kaikki livenneet käyttiksistä harrasteeseen.
Ja nyt on 124 vuoro, ja paras aika moisen tallentamiselle. Autoja saa vielä kelpoja kohtuu hintaan, ja samoin osia. Toisin kuin vanhemmat, niissä elämä ei enää olekaan niin helppoa.
Minäkin olen sen joutunut myöntämään ja hyväksymään, siksi tuo coupé tulikin hankittua :D
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
wezze72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Paljon on asiaa ja näkökulmia tähän ketjuun jo kertynyt ja hyvä niin. Oma mielipiteeni on että olkoonkin miten huonovarusteisia ja "väärän" värisiä olevat vähän ajetut, ruosteettomat , ja siistit yksilöt ansaitsevat tulla säilytetyiksi, aikanaan niitäkään ei enää ole.
Itse siirryin vahingossa Mersu harrastuksen pariin noin 10v sitten kun mieleisten jenkkien hinnat olivat karanneet minulta tavoittamattomiin ja ensimmäinen c124 vähän niinkuin putosi syliin.
Osien hyvien sellaisten ja uusien saatavuus on minunkin mielestäni huonontunut viimeisessä 10 vuodessa jopa w124 kohdalla paljon ja hinnatkin ovat noussseet huomattavasti.

Ja aikanaan kun Suomessakin Mersujen hinnat nousevat eurooppalaiselle tasolle niin meikäläisen harrastus kokee exoduksen :D
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
s123 300TD
w124 260E Sportline
exät:
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1125
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Su 10.01.2021 11:56
Karel kirjoitti: La 09.01.2021 18:38 201, eli tuo pesussa kutistunut taksimersu (124), ei vaan jaksa sytyttää. ”Maailman ainoa kaksipaikkainen auto, jossa on neljä ovea” kirjoitti jokin suuri autolehti 80-luvun lopulla. Taisi olla Auto Motor und Sport.
Siis Auto, Mercedes und Sport :D
Hyvin oikeaan osunut lausunto, joka MB-lasein maailmaa katsovalta lehdeltä!
Tuohon kun vielä yhdistää sen hirveän kojelaudan, niin siinä se sitten onkin, muuten 201 voisi olla vaikkapa 124sen esisarjalainen.
Kappas sitten meitä on täällä 2 jotka ovat samaa mieltä tuosta W201 kojelaudan muotoilusta. Tuohon Evo X:n maintsemaan asiaan voisin itse todeta näin: on totta että isolla moottorilla varustetut mallit ovat aina niitä arvokkaimpia, mutta on myös paljon harrastajajia jotka mielellään ottavat näitä "pienellä moottorilla" varustettuja malleja.
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1139
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/11865355

Coupejen hinnat alkaa olla kovia.

Kertokaa tyhmälle, mikä tuota vaihteenvalitsinta vaivaa?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nuppi väärinpäin?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Karel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ei ole väärinpäin, vaan väärän mallinen. 210, 124, 126 129 jne. nupit aika saman mallisia, mutta varsissa on mutkat hiukan eri tavalla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
260 SE -90 ”Cassi”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SD -84 ”Vexi” MR
300 SE -89 ”Betsy”
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ei ole väärinpäin ei. Keppi on oudossa asennossa.

126:ssa näin;
DSC_2264.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14775
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikä nuppia vaivannee, mutta kuvia katsellessa tuli mieleen että autoon on jossain vaiheessa vaihdettu jalopuuratti ja sitten haluttu takaisin alkuperäiskuntoon ja puuratti pois ja purkuautosta 680000 km ajettu ratti tilalle, niin on sileän näköinen.
(ja ettei nyt kukaan väärää käsitystä saisi, niin en vähimmässäkään määrin epäile etteikö auton kilometrit pitäisi paikkaansa, vaan juuri tuo mitä kerroin voisi olla tapahtunut)
mbosa.fi
Avatar
Karel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25

Re: Museorekisteröityjen 124- ja 126-mallien hintataso

Viesti Kirjoittaja Karel »

Alkuperäinen nahkaratti on sileä, ja jos vielä on pyyhitty jollakin nahkabalsamilla, niin se kiiltää noin. Kuluneeltahan tuo ei näytä oikeastaan lainkaan. Ja jos on vaihdettu, niin sikäli on mennyt nappiin, että Mersuissahan on aina nahkaratti ja nahkanuppi paria. Ei siis tehtaalta koskaan vain jompi kumpi, vaan molemmat. Tuossa molemmat verhoiltu nahalla. Tuon nupin saisi aika oikeaan asentoon hiukan taivuttamalla vartta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
260 SE -89 ”Essu”
260 SE -90 ”Cassi”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SD -84 ”Vexi” MR
300 SE -89 ”Betsy”
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86
Vastaa Viestiin