B Mersusta jutustelua ja kaksoiskytkin laatikosta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

B Mersusta jutustelua ja kaksoiskytkin laatikosta

Viesti Kirjoittaja HMK »

Hankittiin viime keväänä facelift w246 B 200d 4matic. Lasten kasvettua R Mersu alkoi tulla turhan isoksi/tyyriiksi kahden hengen ajokiksi niin aateltiin että ehkä sitä pienemmälläkin pärjää.

Auto on vuosimallia 2015 ja ostohetkellä oli mittarissa 71 000 km. No nyt on reilu puoli vuotta ja 10 000 km takana.
Ennen hankintaa tutkailin myös vieraita merkkejä, hybridejä,bensa versiota.... Mutta isona kriteerinä oli neliveto, joka rajoitti aika paljon tarjontaa. Päädyttiin sitten nopeasti B Mersuun, ja dieseliin. Bensa versio oli myös tapetilla, mutta ilmoitetut normikulutukset on bensalla jo aika paljon isommat. Joten ei nyt tarvi joka senttiä laskea kun lähtee pitkin Suomea ajelemaan. :D

Motivaattorina auton pienentämiseen oli siis käyttökulujen pienentäminen. Käyttömaksu/dieselvero tippui 1000 e ->600 e. Kulutus 10.5 l ->6.1 l seka ajossa. Vakuutus ei tippunut kuin kympin. Mutta tuntuu vain kivalta tankata kun saa tankin täyteen 60 e, kun ennen meni 100 e. Ja pääsee vielä pidemmälle kuin ennen. :D
Toisaaltaan vaikka kyseessä on euro 6 diesel, niin pelkona on millaisisia lahtaus/lynkkaus/tyrmäys/kiristys keinoja hallitus tuo voimaan sähköauto kiim..ssa..?.. :twisted:

Rehellisesti sanoen tuntui B Mersu hetken aikaa Ärrän jälkeen melko mopolta. Mutta jonkin aikaa ajellessa alkoi muutosvastarinta antaa periksi ja alkoi huomata ettei käytännön sisätila nyt hirveästi pienentynyt. Päinvastoin, kaksi reilu 185 senttistä poikaa väitti jopa takatilaa väljemmäksi, ja edessä on tilaa ihan riittävästi. Ainut mikä ärsyttää on peräkontti. Onhan se periaatteessa riittävä auton kokoon nähden, mutta kun on tottunut farmari/ML Mersun hehtaarin kokoiseen konttiin niin tuntuu niihin verrattua pieneltä. Takapenkkien kaadolla saa tietysti lisää tilaa, mutta silti.

No nyt reilun puolen vuoden jälkeen olen jopa alkanut tykätä tästä Beekkosesta, ajettavuus on sopivan napakka ja jopa jousituskin toimii ihan mukavasti. Ja istuin korkeus on riittävän korkealla, on helppo nousta autoon ja pois autosta. Siis kokonaisuutena ihan kiva....paitsi se peräkontti ja ääliömäisen alas sijoitettu sisä taustapeili. :thumbdown: Häiritsee liikenteen seuraamista taajama ajossa.

Tässä Bekkosessa on laatikkona 7G-DCT kaksoiskytkentä vaihteisto. Joka ennakkoon kiinnosti/ pelotti , kokemuksia itsellä kun ei ollut. Aina on ollut muunnin automaatteja. Julkisuudessa on ollut Volkkarin DSG laatikoiden ongelmat, mutta Mersun vastaavista ei ole juttuja näkynyt. Joten paras keino voittaa pelot on kohdata ne. :wink:

Nyt kun on kokemusta myös kaksoiskytkin laatikosta, niin verrattuna normiautomaattiin ei ole isoa eroa. Liikkeelle lähdössä on suurin mukavuus ero, normiautomaatti lähtee pehmeämmin liikkeelle, kun taas kaksoiskytkin laatikko pyrkii hieman loikkaamaan. Tähän auttaa pieni hipaisu kaasupolkimeen ennen kuin polkee kunnolla. Tai jos käyttää Hold toimintaa, niin silloin lähtee pehmeästi liikkeelle. Muut vaihtamiset laatikko hoitaa ihan huomaamatta lämpötilasta riippumatta.

No alunperin oli tarkoitus kirjoitella ainoastaan tuosta kaksoiskytkin laatikosta, mutta näköjään tämä lähti vähä lapasesta.

Mutta jos jollakin on jutustelua/kokemusta/ongelmia w246 B-Mersusta ja em. laatikosta niin kirjoitelkaa toki lisää. :)
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
heifetz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 08.04.2021 17:26

Re: B Mersusta jutustelua ja kaksoiskytkin laatikosta

Viesti Kirjoittaja heifetz »

Vanha topicci mutta 2012 B200:sen hankin viime viikolla missä tuo 7G laatikko. Vaihtaa ripeästi ja kun rattiräpylöitä napsii niin samassa tahdissa vaihteistokin tottelee. Liikkeelle lähtiessä tosiaankin hieman hyökkää mutta tämän olen ratkaissut juuri tuolla että painaa aluksi tosi kevyesti kaasua. Silloin lähtee pehmeästi. Vertailukohtana VAG 7G laatikko joka mielestäni vaihtoi kulmikkaammin ja joskus täristi hemmetisti hiljaisessa kaupunki-ajossa.
B200 BE W246 2012
Vastaa Viestiin