Tulipa sitten Lounais-Suomeenkin aidot talvikelit. MB hybridi näyttää talvikyntensä vasta pakkasella, eikä lyhyitäkään matkoja mennä pelkällä sähköllä. Yli viiden asteen pakkasessa auto käynnistää polttomoottorin melko pian lämpimästä tallista ulos ajettaessa ja käyttää sitä jonkin aikaa. Pidempään ajettaessa (kaupungissa) mennään ehkä puoliksi sähköllä, muuten bensalla. Maantienopeuksilla hybridi-tila näyttäisi suosivan polttomoottorikäyttöä.
Millaisia kokemuksia muilla ja erityisesti talvisemmassa Suomessa asujilla?
PS. Sähköinen toimintamatka on pudonnut kesän n. 50 km:sta näillä pakkasilla noin 30 km:iin.
Kokemuksia talviajosta hybridillä
Kokemuksia talviajosta hybridillä
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä
https://insideevs.com/news/404632/winte ... d-weather/
tuossa sähköautojen talvikulutuksia norjasta.
tuossa sähköautojen talvikulutuksia norjasta.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä
Mielenkiintoisia tuloksia. Testin alin lämpötila oli -6, mikä ei vielä kovin paljoa pudottanut toimintasädettä. Tosin nuo taitavat olla melko keskimääräisiä talvilukemia tänä aikana.
Tänään pääsin omalla pirssillä 39 km sähköllä kun pakkasta oli vain -3. Olisi mukava nähdä, paljonko sähköä kuluu enää -20 asteessa.
Tänään pääsin omalla pirssillä 39 km sähköllä kun pakkasta oli vain -3. Olisi mukava nähdä, paljonko sähköä kuluu enää -20 asteessa.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä
Minusta tuosta norjalaisten jutusta saa helposti väärän käsityksen. Täyssähköautolla jos ajetaan akullinen yhteen putkeen niin ne "kylmäkäynnistykset" jää yhteen kertaan kun moni ajaa tuollaisella normiajossa useita matkoja yhdellä latauksella. Normi ajossa se ajomatka lyhenee prosenteissa paljon enemmän kuin testin raportoima lukema. Toki siitä testistä saa jonkinmoisen käsityksen jos arvioi vaikutusta omaan ajoon.
Vaikuttaahan se kylmäkäynnistys bensa/dieselmoottoreillakin mutta olemattoman vähän jos mitataan yhtämittainen ajo tankillisella mutta eihän kukaan yritäkään sillä tavalla demonstroida talviajon vaikutusta polttomoottoriautoille.
Vaikuttaahan se kylmäkäynnistys bensa/dieselmoottoreillakin mutta olemattoman vähän jos mitataan yhtämittainen ajo tankillisella mutta eihän kukaan yritäkään sillä tavalla demonstroida talviajon vaikutusta polttomoottoriautoille.
Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä
Tuo on kyllä oman kokemukseni mukaan juurikin noin. Eli tän B:n kokemusten pohjalta (ei vielä kesäkokemusta) oletus on että kesällä vois päästä 20kwh/100 tai allekin. Mutta nyt talviajossa kun ajaa vain muutaman kilsan matkan onkin keskikulutus yli kaksinkertainen 40+kwh/100... mutta heti jos heittää pidemmän lenkin niin kulutus laskee ainakin välille 24-30kwh/100. Ja suurin syy tuohon ymmärtääkseni on se että B mallissa käytetään akuista energiaa voimalinjan lämmittämiseen että ne olis nopeammin toimintalämpötilassa. Toki sisätilan lämmitys myös nostaa kulutusta, mutta se nousu on tasaisempi koko käyttöajalle ja siihen voi range mielessä vaikuttaa esilämmittämällä kun auto roikassa. Varmaan muissakin, ainakin osassa, on vastaavia toteutuksia.DBFI kirjoitti: ↑Ti 19.01.2021 09:21 Minusta tuosta norjalaisten jutusta saa helposti väärän käsityksen. Täyssähköautolla jos ajetaan akullinen yhteen putkeen niin ne "kylmäkäynnistykset" jää yhteen kertaan kun moni ajaa tuollaisella normiajossa useita matkoja yhdellä latauksella. Normi ajossa se ajomatka lyhenee prosenteissa paljon enemmän kuin testin raportoima lukema. Toki siitä testistä saa jonkinmoisen käsityksen jos arvioi vaikutusta omaan ajoon.
Vaikuttaahan se kylmäkäynnistys bensa/dieselmoottoreillakin mutta olemattoman vähän jos mitataan yhtämittainen ajo tankillisella mutta eihän kukaan yritäkään sillä tavalla demonstroida talviajon vaikutusta polttomoottoriautoille.
Mitä tulee polttomoottirivehkeisiin niin kyllähän etenkin bensa vehkeissä tälläinen lyhyen matkan sahaaminen nostaa runsaasti keskikulutusta. Dieselis vähemmän...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä
Just näin.DBFI kirjoitti: ↑Ti 19.01.2021 09:21 Minusta tuosta norjalaisten jutusta saa helposti väärän käsityksen. Täyssähköautolla jos ajetaan akullinen yhteen putkeen niin ne "kylmäkäynnistykset" jää yhteen kertaan kun moni ajaa tuollaisella normiajossa useita matkoja yhdellä latauksella. Normi ajossa se ajomatka lyhenee prosenteissa paljon enemmän kuin testin raportoima lukema. Toki siitä testistä saa jonkinmoisen käsityksen jos arvioi vaikutusta omaan ajoon.
Vaikuttaahan se kylmäkäynnistys bensa/dieselmoottoreillakin mutta olemattoman vähän jos mitataan yhtämittainen ajo tankillisella mutta eihän kukaan yritäkään sillä tavalla demonstroida talviajon vaikutusta polttomoottoriautoille.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä
Tämän talven verran kokemusta uudelle c300e:llä. Samat havainnot kuin aloittajalla: ajoittain auto pakottaa polttomoottorin käyntiin, vaikka en itse näe sille mitään syytä. Viimeksi eilen noin +0 lämpötilassa lähtiessä. Tämä on jossain määrin pöljää erityisesti lyhyillä matkoilla kovemmalla pakkasella.
Muuten auto on paras talviauto mitä minulla on ollut, aika monen kokemuksen jälkeen. Todella nopeasti lämpiää sisältä. Erityisen positiivisesti yllättynyt takavetoisen etenemiskyvystä ja vakaudesta liukkaalla ja lumipöperössä. Luistonesto tosiaan on kehittynyt ja akkupatin paino taka-akselin kohdalla tuo pitoa.
Muuten auto on paras talviauto mitä minulla on ollut, aika monen kokemuksen jälkeen. Todella nopeasti lämpiää sisältä. Erityisen positiivisesti yllättynyt takavetoisen etenemiskyvystä ja vakaudesta liukkaalla ja lumipöperössä. Luistonesto tosiaan on kehittynyt ja akkupatin paino taka-akselin kohdalla tuo pitoa.