Kokemuksia talviajosta hybridillä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Kokemuksia talviajosta hybridillä

Viesti Kirjoittaja Tude »

Tulipa sitten Lounais-Suomeenkin aidot talvikelit. MB hybridi näyttää talvikyntensä vasta pakkasella, eikä lyhyitäkään matkoja mennä pelkällä sähköllä. Yli viiden asteen pakkasessa auto käynnistää polttomoottorin melko pian lämpimästä tallista ulos ajettaessa ja käyttää sitä jonkin aikaa. Pidempään ajettaessa (kaupungissa) mennään ehkä puoliksi sähköllä, muuten bensalla. Maantienopeuksilla hybridi-tila näyttäisi suosivan polttomoottorikäyttöä.

Millaisia kokemuksia muilla ja erityisesti talvisemmassa Suomessa asujilla?

PS. Sähköinen toimintamatka on pudonnut kesän n. 50 km:sta näillä pakkasilla noin 30 km:iin.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

https://insideevs.com/news/404632/winte ... d-weather/

tuossa sähköautojen talvikulutuksia norjasta.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä

Viesti Kirjoittaja Tude »

Mielenkiintoisia tuloksia. Testin alin lämpötila oli -6, mikä ei vielä kovin paljoa pudottanut toimintasädettä. Tosin nuo taitavat olla melko keskimääräisiä talvilukemia tänä aikana.

Tänään pääsin omalla pirssillä 39 km sähköllä kun pakkasta oli vain -3. Olisi mukava nähdä, paljonko sähköä kuluu enää -20 asteessa.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Minusta tuosta norjalaisten jutusta saa helposti väärän käsityksen. Täyssähköautolla jos ajetaan akullinen yhteen putkeen niin ne "kylmäkäynnistykset" jää yhteen kertaan kun moni ajaa tuollaisella normiajossa useita matkoja yhdellä latauksella. Normi ajossa se ajomatka lyhenee prosenteissa paljon enemmän kuin testin raportoima lukema. Toki siitä testistä saa jonkinmoisen käsityksen jos arvioi vaikutusta omaan ajoon.

Vaikuttaahan se kylmäkäynnistys bensa/dieselmoottoreillakin mutta olemattoman vähän jos mitataan yhtämittainen ajo tankillisella mutta eihän kukaan yritäkään sillä tavalla demonstroida talviajon vaikutusta polttomoottoriautoille.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä

Viesti Kirjoittaja Maastis »

DBFI kirjoitti: Ti 19.01.2021 09:21 Minusta tuosta norjalaisten jutusta saa helposti väärän käsityksen. Täyssähköautolla jos ajetaan akullinen yhteen putkeen niin ne "kylmäkäynnistykset" jää yhteen kertaan kun moni ajaa tuollaisella normiajossa useita matkoja yhdellä latauksella. Normi ajossa se ajomatka lyhenee prosenteissa paljon enemmän kuin testin raportoima lukema. Toki siitä testistä saa jonkinmoisen käsityksen jos arvioi vaikutusta omaan ajoon.

Vaikuttaahan se kylmäkäynnistys bensa/dieselmoottoreillakin mutta olemattoman vähän jos mitataan yhtämittainen ajo tankillisella mutta eihän kukaan yritäkään sillä tavalla demonstroida talviajon vaikutusta polttomoottoriautoille.
Tuo on kyllä oman kokemukseni mukaan juurikin noin. Eli tän B:n kokemusten pohjalta (ei vielä kesäkokemusta) oletus on että kesällä vois päästä 20kwh/100 tai allekin. Mutta nyt talviajossa kun ajaa vain muutaman kilsan matkan onkin keskikulutus yli kaksinkertainen 40+kwh/100... mutta heti jos heittää pidemmän lenkin niin kulutus laskee ainakin välille 24-30kwh/100. Ja suurin syy tuohon ymmärtääkseni on se että B mallissa käytetään akuista energiaa voimalinjan lämmittämiseen että ne olis nopeammin toimintalämpötilassa. Toki sisätilan lämmitys myös nostaa kulutusta, mutta se nousu on tasaisempi koko käyttöajalle ja siihen voi range mielessä vaikuttaa esilämmittämällä kun auto roikassa. Varmaan muissakin, ainakin osassa, on vastaavia toteutuksia.

Mitä tulee polttomoottirivehkeisiin niin kyllähän etenkin bensa vehkeissä tälläinen lyhyen matkan sahaaminen nostaa runsaasti keskikulutusta. Dieselis vähemmän...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä

Viesti Kirjoittaja Tude »

DBFI kirjoitti: Ti 19.01.2021 09:21 Minusta tuosta norjalaisten jutusta saa helposti väärän käsityksen. Täyssähköautolla jos ajetaan akullinen yhteen putkeen niin ne "kylmäkäynnistykset" jää yhteen kertaan kun moni ajaa tuollaisella normiajossa useita matkoja yhdellä latauksella. Normi ajossa se ajomatka lyhenee prosenteissa paljon enemmän kuin testin raportoima lukema. Toki siitä testistä saa jonkinmoisen käsityksen jos arvioi vaikutusta omaan ajoon.

Vaikuttaahan se kylmäkäynnistys bensa/dieselmoottoreillakin mutta olemattoman vähän jos mitataan yhtämittainen ajo tankillisella mutta eihän kukaan yritäkään sillä tavalla demonstroida talviajon vaikutusta polttomoottoriautoille.
Just näin.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Propjock
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 06.12.2017 09:55

Re: Kokemuksia talviajosta hybridillä

Viesti Kirjoittaja Propjock »

Tämän talven verran kokemusta uudelle c300e:llä. Samat havainnot kuin aloittajalla: ajoittain auto pakottaa polttomoottorin käyntiin, vaikka en itse näe sille mitään syytä. Viimeksi eilen noin +0 lämpötilassa lähtiessä. Tämä on jossain määrin pöljää erityisesti lyhyillä matkoilla kovemmalla pakkasella.

Muuten auto on paras talviauto mitä minulla on ollut, aika monen kokemuksen jälkeen. Todella nopeasti lämpiää sisältä. Erityisen positiivisesti yllättynyt takavetoisen etenemiskyvystä ja vakaudesta liukkaalla ja lumipöperössä. Luistonesto tosiaan on kehittynyt ja akkupatin paino taka-akselin kohdalla tuo pitoa.
Vastaa Viestiin