Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Toimiiko kenelläkään hybridissä korkeajänniteakun latauksen ajastus "ennen lähtöaikaa" -toiminnolla? Ja jos toimii, niin millä asetuksilla ja millaisella latauslaitteella?
Lataan normaalisti tavallisesta pistorasiasta Mercedeksen omalla latausjohdolla (1,8 kW) ja yleensä akun latautuminen tyhjästä täyteen kestää 6-7 tuntia (13,5 kWh akku). Olen yrittänyt ajastaa latauksen niin, että se tapahtuisi noin klo 23-06 välisenä aikana, ts. olen asettanut lähtöajan autossa klo 06.00. Tästä huolimatta, kun kiinnitän latausjohdon pistorasiaan illalla noin klo 19, auto ensinnäkin ilmoittaa, että "akun lataustaso 37 % klo 06.00" ja alkaa tietysti välittömästi ladata. Akku on kuitenkin aamulla täysi, eikä vain 37 %:sti ladattu.
Onkohan yksilöni ohjelmoinnissa jokin poskellaan, vai johtuuko tällainen käyttäytyminen -15 C lämpötilasta tai esimerkiksi siitä, että käytössäni ei (toistaiseksi) ole omaa, suurempitehoista latausasemaa?
Ja kärry on C300e (lienee siis W205), vuosimalli 2020.
Lataan normaalisti tavallisesta pistorasiasta Mercedeksen omalla latausjohdolla (1,8 kW) ja yleensä akun latautuminen tyhjästä täyteen kestää 6-7 tuntia (13,5 kWh akku). Olen yrittänyt ajastaa latauksen niin, että se tapahtuisi noin klo 23-06 välisenä aikana, ts. olen asettanut lähtöajan autossa klo 06.00. Tästä huolimatta, kun kiinnitän latausjohdon pistorasiaan illalla noin klo 19, auto ensinnäkin ilmoittaa, että "akun lataustaso 37 % klo 06.00" ja alkaa tietysti välittömästi ladata. Akku on kuitenkin aamulla täysi, eikä vain 37 %:sti ladattu.
Onkohan yksilöni ohjelmoinnissa jokin poskellaan, vai johtuuko tällainen käyttäytyminen -15 C lämpötilasta tai esimerkiksi siitä, että käytössäni ei (toistaiseksi) ole omaa, suurempitehoista latausasemaa?
Ja kärry on C300e (lienee siis W205), vuosimalli 2020.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
En tiedä autostasi mutta omani lähtee lataamaan kun johto kytketty ja näkyy lataus valmis-aika.
Liikkeellelähtöajan voi myös asettaa jolloin lämmitetty auto.
1.8kW laturi ei oikein riitä lämmitykseen ja akku ei ehkä täysi liikkeelle lähtiessä. Itselläni tallissa joten en tiedä.
Ainakaan ikkunoita ja ovia ei kannata pitää auki esilämmityksen aikana.
Liikkeellelähtöajan voi myös asettaa jolloin lämmitetty auto.
1.8kW laturi ei oikein riitä lämmitykseen ja akku ei ehkä täysi liikkeelle lähtiessä. Itselläni tallissa joten en tiedä.
Ainakaan ikkunoita ja ovia ei kannata pitää auki esilämmityksen aikana.
A250e 2020 W177
Re: Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Eikö kummallakin ole valikko jolla voi rajata latauksen esim. yösähkölle? Eri juttu kuin tuo lähtöaika.
Re: Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Näin se mullakin toimii. Auto on kyllä ulkona.oem kirjoitti: ↑Ti 09.02.2021 20:03 En tiedä autostasi mutta omani lähtee lataamaan kun johto kytketty ja näkyy lataus valmis-aika.
Liikkeellelähtöajan voi myös asettaa jolloin lämmitetty auto.
1.8kW laturi ei oikein riitä lämmitykseen ja akku ei ehkä täysi liikkeelle lähtiessä. Itselläni tallissa joten en tiedä.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Käyttöohjeissa on kyllä maininta, että voisi asettaa ns. sähkönhintaprofiilin. Käyttöohjeen linkki vie sellaiselle sivulle, mitä oma selaimeni ei anna avata (epäilyttävä sivu). Mercedes me -sovelluksesta en tosin löydä tuollaista paikkaa.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Sain Mercedes Me Connect Tuesta seuraavanlaisen viestin:
"Toistaiseksi Mercedes me -sovelluksen kautta ei ole mahdollista asettaa latausajankohtaa.
Kyseinen ominaisuus tulee saataville sovellukseen tulevissa sovellupäivityksissä. Tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä sanoa milloin tämä tapahtuu.
Ei ole vaikutusta onko latausasemasta tai pistorasiasta virta otettuna, lataus alkaa toistaikseksi välittömästi kaapelin kytkettyä."
Ilmankos en ole onnistunut ajastamaan latausta.
"Toistaiseksi Mercedes me -sovelluksen kautta ei ole mahdollista asettaa latausajankohtaa.
Kyseinen ominaisuus tulee saataville sovellukseen tulevissa sovellupäivityksissä. Tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä sanoa milloin tämä tapahtuu.
Ei ole vaikutusta onko latausasemasta tai pistorasiasta virta otettuna, lataus alkaa toistaikseksi välittömästi kaapelin kytkettyä."
Ilmankos en ole onnistunut ajastamaan latausta.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Tuohan on ollut valikoissa jo monta versiota aiemmin, ainakin 2017 lähtien. Täytyy myöntää että en muista tuota koskaan kokeilleeni kun meillä sähkö on yhtä kallista yöt päivät. Veikkaan että tämän nykyisen version ongelmia. Ihme että silti eivät saa toimimaan vaikka ominaisuuksia koko ajan karsitaan.
Aikojen alussa oli se selain versio, se toimi luotettavasti ja fiitserit tuntui olevan kohdallaan. Joku firman sisäinen kilpailu kun tuo piti tappaa. Sai appia rakentavat näyttämään naurettavilta.
Aikojen alussa oli se selain versio, se toimi luotettavasti ja fiitserit tuntui olevan kohdallaan. Joku firman sisäinen kilpailu kun tuo piti tappaa. Sai appia rakentavat näyttämään naurettavilta.
Re: Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Kieltämättä on hieman erikoista, jos auton (miksei apinkin) valikosta saa sen käsityksen, että latauksen voisi ajastaa kun se kerran ei toimi niin. Minulla se auttaisi, kun sähkö on meillä edukkaampaa yöllä.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Re: Hybridi: lataus ennen lähtöaikaa ei toimi?
Mulla ei kans ole sinänsä mitään väliä koska tuo sähkövatkuri itsensä lataa, mutta tietysti kiinnostaisi edesauttaa mahdollisimman pientä kulutusta. Eli että ei turhaan tarviisi käyttää akusta virtaa akun lämmittämiseen... sinänsä tuokin on kyllä erikoisesti tehty jos se ei ajastatulle esi-ilmastoinnin valinnalla suorita kuitenkaan akkujen lämmittelyä vaikka sen sais hoidettua verkosta akkuja kuluttamatta... No eipä sekään sinänsä haittaa kun range riittää jokatapaukses omaan käyttöön ihan hyvin.
Appi on kyllä aika surkean tuntuinen esitys. Ottaen huomioon että sen käytöstä pitää vielä maksaakin. Vois kuvitella että premium merkki sais tuollaisen puristettua ulos toimivana ja monipuolisempanakin. Kun ei sen tekeminen nyt varmaan muutamasta eurostakaan kiinni ole...
TJ
Appi on kyllä aika surkean tuntuinen esitys. Ottaen huomioon että sen käytöstä pitää vielä maksaakin. Vois kuvitella että premium merkki sais tuollaisen puristettua ulos toimivana ja monipuolisempanakin. Kun ei sen tekeminen nyt varmaan muutamasta eurostakaan kiinni ole...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex