Sprinter kokonaispainon nosto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
mach71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Su 05.04.2009 20:03
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja mach71 »

Minulla on tuollainen w906 316 Sprintteri jossa on 3550kg kokonaispaino. Olen löytänyt useita 3xx Sprittereitä mitkä on 3880kg kokonaispainolla ilman paripyöriä.Kysyin Vehon jostakin teknisestä jutusta miten voin nostaa omastakin kokonaispaino tuohon 3880kg niin vastaus oli että tuo minun auto on 3550kg ollut uutena ja sillä selvä eikä mitään perusteluja vaikka niitä pyysin.
Onko kenelläkään tietoa tuollaisesta painon nostosta?
Googlettamalla löytyy 3xx joissa kokonaispaino 4000kg.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Siellä on erilaisia palkkeja lisättynä painoluokan mukaan. Tiedätkö jonkin verrokkiauton rekkarin/runkonumeron tuolla 3880 painolla? Voisi EPC:stä verrata. Vehon kyllä pitäisi osata selvittää mille kokonaispainolle auto on tehty.

Kantakortissahan on se zulassung als LKW merkintä mutta taitaa olla sama eri kokonaispainoille.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 539
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mitäköhän nää sitten meinaa kun antavat kokonaismassan muutokselle kuitenkin lausuntoja?

https://www.vehotrucks.fi/huolto/lausunnot/
W906 310 cdi -10
S205 C350e -16
C207 E250 cdi projekti -14
ex S204 C200 cdi -09
ex S203 C200 cdi -03
ex R107 SL350 -71
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

amatoori kirjoitti: Ti 23.02.2021 18:14 Mitäköhän nää sitten meinaa kun antavat kokonaismassan muutokselle kuitenkin lausuntoja?

https://www.vehotrucks.fi/huolto/lausunnot/
Pakkohan Vehon on antaa lausunto kun siellä tietävät auton paremmin kuin tehtaalla. Sama sen väliseinän kestävyydestä ja kuormatilan sidontapisteistä tarvittava lujuuslausunto (en tiedä tarvitaanko silloinkin kun on alkujaankin KA). Vapaan tavaran liikkuvuuden EU:ssa mahtuu joku suomalainen vaatimus johon vain Suomesta kelpaa lausunto.

Saattaahan se olla että tuohon aloitusviestin autoon ei pysty painoja nostamaan mutta olisko voineet vastata kohteliaammin. Eri asia onko se "ei onnistu" myös maksullinen lausunto, onhan siellä jonkun kompuutteriin kurkistettava että tietävät vastauksen.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 539
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Siellä on oikeen lomakkeessakin tuollainen kohta kuin "Jos kyseessä on kokonaismassanmuutos, uusi toivottu kokonaismassa"

Toi Vehokin vaan on sellanen mesta että vastaus riippuu ihan keltä kysyy. Mutta tosiaan, noi massat varmasti riippuvaisia monesta asiasta kuten jousista joita niitäkin löytyy älytön eri määrä. Taka-akseleitakin taitaa olla niin useaa sorttia että kehon ulokkeet ei riitä laskemaan.
W906 310 cdi -10
S205 C350e -16
C207 E250 cdi projekti -14
ex S204 C200 cdi -09
ex S203 C200 cdi -03
ex R107 SL350 -71
mach71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Su 05.04.2009 20:03
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja mach71 »

Tuossa on yksi 3880kg kokonaispainonen (SKO-115).
Bussi versioissa on monestii nostettu myös.
mach71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Su 05.04.2009 20:03
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja mach71 »

Tuossa bussin runkonumero missä 4000kg kokonaispaino WDB9066351S399272
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Näitä löytämiäsi pitää verrata omaasi. Joitakin amatöörin mainitsemia eroja voi helpostikin löytää vaikka ei välttämättä kaikkea.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 539
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ainakin tuossa ensimmäisessä takajousen optiolistassa lukee jotta "C38 Rear spring for 3.88-t weight variant" ja etujousen "XL8 Weight variant, 3.88t"
Taka-akseli kai pitäis kattoo Vedocista ja siihenhän ei tälläset harrastelijat pääse. Varmasti myös ohjelmallisia muutoksia vaatii ESP yksikköön.

Eli siis nopeasti voisi päätellä jotta autossa pitää tehdä teknisiä muutoksia ja ainakaan WIS:ssä ei ole moiseen retrofittiin ohjeita joten vahva epäilys herää onnistuuko moinen kokonaismassan muutos lainkaan.
W906 310 cdi -10
S205 C350e -16
C207 E250 cdi projekti -14
ex S204 C200 cdi -09
ex S203 C200 cdi -03
ex R107 SL350 -71
mach71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Su 05.04.2009 20:03
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja mach71 »

Tuon minun auton runkonumero on WDB9062351N618445.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 539
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Juu siinä ei oo noita koodeja. Tuskin onnistuu.
W906 310 cdi -10
S205 C350e -16
C207 E250 cdi projekti -14
ex S204 C200 cdi -09
ex S203 C200 cdi -03
ex R107 SL350 -71
mach71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Su 05.04.2009 20:03
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja mach71 »

Ok kiitoksia kovasti teille.
Sehän saattaisi onnistua jouset vaihtamalla jos olisi joku taho joka sen antaisi osalistan mitkä pitää vaihtaa.
Onko Mersulla mitään korkeampaa tahoa esim.Saksassa mistä noita teknisiä juttuja voisi kysyä.
Tuo minun auto on pitkäkoppinen autonkuljetusauto jossa on kantavuus vajaa 1200kg niin sen takia olisin innostunut tuosta painon nostosta.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12761
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mahtaa olla kustanus tehokaampaa vaihtaa
koko auto sopivalla kantavuudella olevaan,

mutta joku ehkä voi tehdä listan eroista,

E: jos muutos nihkeyttä on suomessa niin vaikapavirossa käy korotamassa painon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 539
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja amatoori »

CDI203 kirjoitti: Ke 24.02.2021 09:50 mutta joku ehkä voi tehdä listan jos laittat
semmoisen auton runko numeron missä sopiva kantavuus
Laitto jo ja tulihan tossa todettua että ainakin etu- ja takajouset. Mutta eipä sitä parts informationista nää esim taka-akselin tarkempaa kokoonpanoa kun ovat Vedocin puolella. Ja vaikka saisikin koko listan niin pitäisi saada vielä todistus muutoskatsastukseen.

Nämä tälläiset muutokset toki on mielenkiintoisia, sama juttu esim joidenkin mallien vetokoukun kanssa. Kun rekisteriotteesta puuttuu vetomassat niin tarvisi todistuksen sitäkin varten. Veho ilmoittaa että ei onnistu. Itse olen miettinyt että onnistuisiko ne siten että sais jonku tekemään Vedociin muutokset ja hakisi sitten uudet todistukset, mutta onnistuuko tuollaisten optioiden lisääminen yleensäkään Vedocin kautta. Pitäis saada vastaus joltakin ammattilaiselta joka tuntee hyvin noi järjestelmät, mutta eipä taida täällä foorumilla kauheasti sellaisia olla, tai jos on, niin eivät suostu kertomaan.
W906 310 cdi -10
S205 C350e -16
C207 E250 cdi projekti -14
ex S204 C200 cdi -09
ex S203 C200 cdi -03
ex R107 SL350 -71
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12761
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

amatoori kirjoitti: Ke 24.02.2021 09:57 Nämä tälläiset muutokset toki on mielenkiintoisia, sama juttu esim joidenkin mallien vetokoukun kanssa. Kun rekisteriotteesta puuttuu vetomassat niin tarvisi todistuksen sitäkin varten. Veho ilmoittaa että ei onnistu. Itse olen miettinyt että onnistuisiko ne siten että sais jonku tekemään Vedociin muutokset ja hakisi sitten uudet todistukset, mutta onnistuuko tuollaisten optioiden lisääminen yleensäkään Vedocin kautta. Pitäis saada vastaus joltakin ammattilaiselta joka tuntee hyvin noi järjestelmät, mutta eipä taida täällä foorumilla kauheasti sellaisia olla, tai jos on, niin eivät suostu kertomaan.
Vetokoukku asian voi vaikuttaa mallista riipuen
että koukkun lisäsys autoon on kieletty auton laskenalisa päästöhin vaikutavan
(esim muttama vähäpäästöinen mutterikasa bmw tullut vastaan mihin siitä syystä ei saa laittaa koukkua)
semoissa tapuksissa kukaan ei sitä varste tietohin lisää tai jos lisää niin siitä voi tulla kovin kalista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 10996
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Sprinter kokonaispainon nosto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CDI203 kirjoitti: Ke 24.02.2021 09:50
E: jos muutos nihkeyttä on suomessa niin vaikapavirossa käy korotamassa painon
Virossa tai Saksassa muutos olisi helpompaa mutta auto pitää rekisteröidä sinne ja tuoda maahan uudestaan. KA:n kohdalla menettelee kun ei kaiketi missään kolmesta mene autoveroa mutta pelkästään visiitti Viroon ei riitä ilman paperitöitä ja varmaan nimelliset maksutkin pitää mennä suuntaan ja takaisin (onneksi ALV 0% jos on yritys).

Nuo esimerkkiautothan ei olleet kaikki täsmälleen samalla peruskorilla. Ei todennäköisesti riitä vaikka akselistot ja jouset olisi täsmälleen samoja. Oletan että Virossakin referoivat tehtaan antamiin sallittuihin painoihin.
Vastaa Viestiin