Moottorin vaihto ja tehonlisäys euro III päästöluokan autoon.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Moottorin vaihto ja tehonlisäys euro III päästöluokan autoon.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hei vaan

Sitkeä huhu kertoo, että maaliskuun alusta tänä vuonna -21 olisi Trafin säädöksiin liittyen moottorin vaihtoon ko. päästönormin autoihin tullut asiaa helpottava muutos.
Enpäs kuitenkaan köydä asiaa netistä.

Kysymys olisi siis seuraavanlainen:

Saako euro III päästöluokan autoon vahtaa saman saman tai tiukemman päästöluokituksen omaavan, suuremman moottorin ilman ilman erillistä, ko autolle tehtävää päästömittausta ? Oletuksena on, että tehoon ja vääntöön liittyvät asiat täyttyy, samoin rakenteeseen. Kyse on siis ainoastaan moottorista, vaihdosta ja tehonlisäyksestä ja päästömittauksesta.

Esimerkkejä:
Väyrynen 220cdi -01 => 270cdi, tai 320cdi mallisarjan sisällä
Tai vaikkapa C 270cdi => 320cdi, tai Sprintteri 270, tai G-malli 270, tai clk 270, joissa 320cdi moottoria ei alunperin ole ollut.
Ja jos oikein riettautuu, niin vaikkapa Vitoon suora kutonen ...

Muutos 270cdi => 320cdi ei paperilla ole kovin kummoinen 170hv => 197hv ja vääntö 400=> 470.
Muutos painossakin muutaman kymmentä kiloa, lähes kaikkia ko aikakauden malleja on kuitenkin saanut kasillakin.

Jos asia on totta, aukaisee se kokonaan uuden lehden cdi-mersujen suhteen, kun se kuusipyttyinen tehonlisäyksineen tulee "peliin" mukaan.
Jos asia on totta, niin heitän bemareiden rakentelun tähän ja teen sellaisen mersun, että oksat pois ja muutoskatsastan sen - tehojen kanssa.
Hyvä verrokkihan on varmaan se AMG,n kasi, jossa on 367hv ja siihen se +20%.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Moottorin vaihto ja tehonlisäys euro III päästöluokan autoon.

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Tän olet kuitenkin lueskellut läpi?

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... arp_v-53I-

Tuosta kyllä pääsee äkkiseltään siihen käsitykseen että 1.9.2009 valmistettuihin asti moottorin vaihto onnistuisi entistä helpommin ja päästötestiksi riittäisi katsastuksen testit... tai niin itse sen tuosta luen. Ja tehoa ei rajoita enään se 20% vaan menee dokumentin tehopainosuhteen mukaan. Eli vertailuautosta (oltava samaa mallisarjaa) lasketaan tehopainosuhde ja mihin ikkunaan sitten osuukin niin niissä rajoissa saa tehoa lisätä.

Tomantin W201 turbo säikeen lopulla on tästä aiheesta jonkun verran keskustelua. Myös tuosta moottorinvaihdosta joku postaus.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Moottorin vaihto ja tehonlisäys euro III päästöluokan autoon.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kysymällä traficomista saa selville tämän hetkiset pykälät

(jotain muttosta tosiaan tullut akseli ja jousitus tyypit taitta olla vielä käytänossä kieletyjsä muutoksia melko vanhoihinkin)
sitten otanta kats kontoreitta että miten tuliktsevat
(muutenkin on heti alkuun hyvä olla kats kontoriin yhteydessä selvitää mitä vaativat ja jos se vaatimus ei ole linajssa astuksen/lain kanssa siirtyä seuravvan)
yleensä aina löytyy 1-2 konttoria jotak tulkitsevat sitä kuten traficom,
sekä kuten lain /asetuksen tekijät ovat tarkoitaneet
tämä kysely kontoreille on hyvä tehdä viimeistää ennen leimalle vientä oli muutos mikä vain
niin säästyy aikaa ja turhaa vaivaa kun ei tarvitse pytää kats henkilöitä lukeman lakia/asetusta uudelleen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Moottorin vaihto ja tehonlisäys euro III päästöluokan autoon.

Viesti Kirjoittaja tomant »

Linkit rakentelumääräykseen perusteluineen löytyvät täältä. Epäselvyyttä aiheuttaa vertailuauto, voiko se olla mikä tahansa vai pelkästään mallisukupolven tehokkain ja se, mitkä mallit kuuluvat samaan mallisukupolveen. Kun ne selvittää, saa tehopainosuhteen (kW/kg) tyypillisesti kaksinkertaistaa vertailuautoon nähden.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: Moottorin vaihto ja tehonlisäys euro III päästöluokan autoon.

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

tuskin onnistuu amg mersuun verrata. normi bmw:tä ei ainakaan pysty ämmäläiseen vertaamaan. vertailuauto voi olla mikä vain ja yli 20% kin on mahdollinen kunhan ei teho/painosuhde ylity.
Vastaa Viestiin