Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Tästä on juteltu jo tuolla ”W211 vaeltaa ketjussa. Ostin tuollaisen Eemelin 320 4Matic vm. 2007 ja törmäsin kummalliseen ongelmaan kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Ajotuntuma ei ollut mersumainen, joka se oli ollut kyllä koeajossa talvirenkailla. Olen myös tottunut parin W210 Mesen jäljiltä siihen, mikä ajotuntuman kuuluu olla. Renkaiden vaihto tehtiin kauppaan kuuluvana. Rengassarja ei koskaan ollut siis käsissäni. Kesärenkaat oli Sailunin 235/45-17. Oletin 2016 paistetun kumin kovettuneen, vaikka pintaa oli loistavasti.
Kun kumeja oltiin vaihtamassa, rengasliike törmäsi hitsaussaumaan vanteessa, joka irvisti. Soitto mulle ja katsomaan. Show seis, nämä lähtee ja pitkälle. Löytyi hitsauskorjaus toisestakin vanteesta. Nyt sitten vaihtamaan myös vanteet.
Euromasterin järjestelmä antaa 17” vanteelle kaksi kokoa 225/45 r17 94w xl tl mi ja 245/45 r17, joka on myös Vehon käyttöohjeessa, siis viime mainittu. Rekisteriote kertoo 225/55R16 95 W.

Tuolla "W211 vaeltaa" ketjussa 225/45 r17 pidettiin vääränä, 225/50 r17 oikeana. Euromaster ei siis osaisi rengastaa. Saan varmaan neuvoteltua renkaat vielä vaihtoon. Yksi kävi vanteella, mutta onko siihen todella syytä? Syy siihen, miksi etsin kapeampaa oli, että oletin yhdeksi syyksi huonoon ajotuntumaan tuon leveän läskin. Kun sain Vehon käyttöohjeen käteeni, yllätyin, kun suositus oli vielä leveämpi.

Toisaalta, jos menisi suoraan tuohon 245/45-17 kumisarjaan, eipä tarvitsisi asiaa spekuloida, kun voisi näyttää epäilijälle käyttöohjetta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Vertaa netin rengaslaskureilla ulkohalkaisijoita!

225/55r16 ja 245/45r17 on juuri sama ulkohalkaisija. 225/45r17 on taas 2,7% pienempi. Voi senkin laittaa mutta siinä on jo jonkin verran mittarivirhettäkin ottaen huomioon että yleensä ne näyttää vähän alle jo muutenkin... 225/50r17 taas on 0,8% suurempi kuin nuo vakio koot, eli hyvin lähellä vakion kokoa ollaan. Eli 225 leveänä 17" renkaana tuo 50 profiilin kumi on oikeampi koko.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Kiitos Maastis! Tuo kertoo minulle jo paljon ja avaa oikeasti ymmärrystäni. Ihan ilmeinen juttu tuo mittavirhe halkaisijan muuttuessa. Kun kuulen lopputuleman toimitettavasta vannesarjasta, teen sitten päätöksen, mutta 245/45r17 alkaa houkuttaa.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Myös uusien vanteiden leveys kannattaa ottaa huomioon kumin leveyttä miettiessä. Se, miten leveän tai kapean kumin voi mitenkin leveälle vanteelle laittaa, tuntuu olevan hyvin pitkälti iästä ja maailmankatsomuksesta kiinni. Itse noissa vaihtoehdoissa kuitenkin suosisin 225/50R17 -kokoa, mikäli vanne on alle 8,5” leveä.

Yksi havainto, minkä itse olen tehnyt auton levottomuuden liittyen, on renkaan ”olkapään” eli kuvion reunan muoto. Etenkin yhtään leveämmässä kumissa jyrkkä olkapää tekee autosta helposti uraherkän, kun taas pyöreällä olalla tätä ongelmaa ei esiinny. Toki leveämpi kumi on aina jossain määrin tarkempi tien kunnosta, mutta itsekin 285mm leveitä kumeja Itä-Suomen uraisia teitä pyöritelleenä en nähnyt niiden käyttäytymisessä ongelmaa.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Henkka1000 kirjoitti: To 22.04.2021 22:02 Itse noissa vaihtoehdoissa kuitenkin suosisin 225/50R17 -kokoa, mikäli vanne on alle 8,5” leveä.
En tiedä mitä mulle esitetään vanteiksi, kun en ole niitä maksamassa. Ne makselee ja hankkii mulle auton vanteineen myynyt. Rikotut, hitsaamalla korjatut, vanteet oli ilmeisesti 7,5" leveät. Tuosta olkakuviosta ei ole kokemusta. Michelinit meinaan alle laitattaa. Nykyiset ei ollee uraherkät. Ongelma ilmeisesti oli, ettei hitsaamalla korjattuja oltu saatu tasapainoon ja jotain muuta; väristykset oli epäloogisia.

225/50R17 johtaa suurempaan nopeuteen kuin mittari näyttää, eli pienentää tehtaan jäjiltä mittarivirhettä.
225/45R17 johtaa pienempään nopeuteen kuin mittari näyttää, eli lisää tehtaan jäjiltä mittarivirhettä.

Joku luulisi, että teknisesti 225/50R17 on laiton korjatessaan nopeutta suuremmaksi, jolloin rengasvalmistaja ei voi sitä suositella. ;)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja RH »

mtn3 kirjoitti: To 22.04.2021 22:34
En tiedä mitä mulle esitetään vanteiksi, kun en ole niitä maksamassa. Ne makselee ja hankkii mulle auton vanteineen myynyt.

Joku luulisi, että teknisesti 225/50R17 on laiton korjatessaan nopeutta suuremmaksi, jolloin rengasvalmistaja ei voi sitä suositella. ;)
Aloitetaan lopusta: Tuo nafti prosentti käytännössä korjaa mittarivirhettä, ei tee autosta laitonta. Se 211 on todennäköisesti kyllä alkuperäisrengaskoolla mittarivirheen osalta aika "vähävammainen" auto, ainakin itsellä aikanaan oli. Juurikin tuolla 225/50-17 rengaskoolla satasen mittarinopeudella todellinen nopeus oli muistaakseni 98.
Itsellä ollut tasan yksi auto, jossa mittarivirhe oli 120 nopeudessa 1kmh. Siihen asti se oli aivan tarkka. Lienee jostain "maanantaipäivän" kappaleesta kyse, kun merkki oli VW, noissa kun yleensä se mittarivirhe on oman kokemuksen mukaan mitä sattuu ja aika rapsakkaa sorttia lisäksi. GPS:n kanssa niitä yleensä pitää ajella, jos haluaa edetä oikealla nopeudella tai muutoin on tien tukkona :lol: .

Ja sitten alkuun: Ole nyt tarkkana sitten, ettei ainakaan tule liian kapeita vanteita liian suurella ET:llä. 17" alkuperäisvaihtoehdot taitaa olla 8"-8,5" leveitä, ja ET-luku 38 muistaakseni.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

RH kirjoitti: Pe 23.04.2021 06:41 Aloitetaan lopusta: Tuo nafti prosentti käytännössä korjaa mittarivirhettä, ei tee autosta laitonta. Se 211 on todennäköisesti kyllä alkuperäisrengaskoolla mittarivirheen osalta aika "vähävammainen" auto, ainakin itsellä aikanaan oli. Juurikin tuolla 225/50-17 rengaskoolla satasen mittarinopeudella todellinen nopeus oli muistaakseni 98.
Jep jep! Liikenneviraston yliinsinööri lausui muinoin ikimuistoiset sanat, kun yritin todistella, että moottoripyöräilijöiden määrän kasvaessa ja kuolleiden määrän pysyessä samana, moottoripyöräilyn suhteellinen turvallisuus oli lisääntynyt. Hän sanoi: "Poliitikkojen asettama tavoite ei ole suhteellinen, se on absoluuttinen." Niinpä, asiallisesti ottaen, Mersu tuskin muuttuu laittomaksi, kun nopeusvirhe korjaantuu mittarivirheen sisällä, mutta esim. Euromaster ei ota sitä riskiä yrityksenä. Mulla oli 300CE, jossa nopeus oli gps:llä 99, kun mittari oli näyttävinään 100.
RH kirjoitti: Pe 23.04.2021 06:41 Ja sitten alkuun: Ole nyt tarkkana sitten, ettei ainakaan tule liian kapeita vanteita liian suurella ET:llä. 17" alkuperäisvaihtoehdot taitaa olla 8"-8,5" leveitä, ja ET-luku 38 muistaakseni.
Tämä se on se tarkka paikka. Tällä tietämyksellä, kun nyt olen vaihdattamassa vanteetkin, olisin ostanut kokonaispaketin, vanteet ja renkaat asennettuina tasapainoituksineen. Mutta, kun joku muu maksaa, on rajansa sillä, missä määrin voin sanella vanteen tarkan tyypin. Täytynee esittää, että jos käytetyn tilalle vaadin täsmällistä tyyppiä, maksan käytetyn ja uuden erotuksen, ehkä, jotenkin noin.

Kun selviän tästä 1.prioriteetista, alan jahdata tätä vannehitsaajaa. Paljonkohan näin korjattuja kulkee teillämme. Mestariteokset on kohta purettuna käsissäni.
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Rengaslaskuri <-- tolla saat laskettua halkaisijoita ja verrattua niitä.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Ja jos haluaa laskea itse vaikkapa laskimella (tai päässään tai laskutikulla tai excelillä tai jollain) niin:

renkaan halkaisija (milleinä) = vanteen halkaisija (tuumina) x 25,4 + 2 x renkaan leveys (milleinä) x profiili (prosentteina) / 100

renkaan ympärysmitta = renkaan halkaisija * 3,1415 (pii)

Eli esim. 225/50/17 halkaisija = 17 x 25,4 + 2 x 225 x 50 / 100 = 431,8 + 225 = 656,8mm

ja ympärysmitta = 656,8 * 3,1415 = n. 2063,4mm

edit: ja jos haluaa verrata eri rengaskokojen eroja keskenään, voi suhteellisen eron laskea yhtä hyvin halkaisijasta kuin ympärysmitastakin, koska jos halkaisija kasvaa prosentin, kasvaa myös ympärysmitta prosentin.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Kiitän kaikkia opastuksesta. Olen nuo rengaslaskurit löytänyt ja myös tuota rengaslukujen merkitystä itselleni selvittänyt. En tiennyt aiemmin yhtään, että tuo korkeus on XX % leveydestä, eli mitä tuo XX=45, 50 tai 55, jne. siinä sarjassa merkitsee. Nyt ymmärrän, että miten se vaikuttaa renkaan halkaisijaan.
Sitä en ihan ymmärrä, miksi minun tulee se ymmärtää. Jos kerran maksan, sillä rekisterinumerolla pitäisi palveluntarjoajalta tipahtaa se oikea mitoitus, mutta elävässä elämässä asiat mutkistuu.
Se, mistä mieleni kumminkin todella musteni, oli hitsauspaikatut vanteet. Joku oikeasti katsoo oikeudekseen aiheuttaa hengen ja omaisuuden vaaraa.
Rengasliikkeitä vissiin on valvovinaan Trafi. Täytyy Autoliitosta ja poliisilta vähän kysellä, miten virittelisi kanteenkehittelykirjelmää. Tuolla en siis viittaa omiin renkaanvaihdatuksiini, vaan tähän vannehitsaajaan. Varokaa, siellä Hämeenlinnan seudulla!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Henkka1000 kirjoitti: To 22.04.2021 22:02 Myös uusien vanteiden leveys kannattaa ottaa huomioon kumin leveyttä miettiessä. Se, miten leveän tai kapean kumin voi mitenkin leveälle vanteelle laittaa, tuntuu olevan hyvin pitkälti iästä ja maailmankatsomuksesta kiinni. Itse noissa vaihtoehdoissa kuitenkin suosisin 225/50R17 -kokoa, mikäli vanne on alle 8,5” leveä.
Esimerkiksi prefacelift sedan E320 4matic ohjekirjan mukaan 245/45 rengas on 8x17" ET38 vanteella eli mahdollista kuitenkin on laittaa noin, ja jopa alkuperäissuositus. Sitä en tiedä mikä olisi paras yhdistelmä, ja riippuuhan nämä niin monesta asiasta.
Mitä leveämpää rengasta laittaa alle, sitä herkemmin "löytyy" alusta pienemmätkin välykset ja pyöränkulmien virheet.
oulaistenliikenne.fi
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

dealer kirjoitti: Pe 23.04.2021 17:49 Mitä leveämpää rengasta laittaa alle, sitä herkemmin "löytyy" alusta pienemmätkin välykset ja pyöränkulmien virheet.
Noin sen itsekin koen ja kun hain muutosta parempaan 325/45-17 renkaan tilanteesta, olin kaventamassa rengasta, en leventämässä. Sitten tuli yllätyksenä kaksi hitsaamalla korjattua vannetta, jotka todennäköisesti ovat syy huonoon ajotuntumaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, muistaa vaan kaventaa niin ettei kehä samalla pienene, eli vastaavasti korkeampaa profiilia.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja illinois »

Jos alusta kunnossa ja laaturengas sopivalla pintamuodolla niin 245/45/17 : ok.
W211 on paljon tarkempi alustasta kuin W210 (kokemusta vai farkuista (S210 vs S211).
Niveliä ja osia menee useammin. Itse pidän myös W210 ajettavuudesta kun kaikki ml.iskarit kunnossa enemmän kuin W211:stä.
Kaupunkipyörityksessä W211 on näppärämpi.
Huono puoli että rengasmelu 245/45/17 kyllä on sitten melko lailla enemmän kuin lötkömmällä renkaalla 225/55/16.
Jos ajelet paljon sorateillä tai uraisilla/karkealla asfalttipinnalla , etkä niin välitä pienestä huojunnasta kovassa ajossa mutkissa-> 225/55/16 on passeli , nielee hyvin epätasaisuudet ja korjaa hiukan jos kova jousitus.
Riippuu myös onko hiukan pehmeämpi Classic/Elegance vai urheilullisempi AvantGarde alusta.
Huono puoli tuossa 245/45/17 renkaassa on se että on hiukan erikoinen koko ja laatumerkeillä kallis rengas . Tracmax on ollut halpisrenkaissa hyvä tuossa isossa koossa tosin ei missään nimessä Michelinin tai Continentalin veroinen ja on hiukan äänekkäämpi.
Jos kantavuus riittää joku välimallin koko olisi jees, josta jo aiemmissa viesteissä osviittaa. Vanne toki pitää sitten katsoa että menee oikein ja nopeusmuutos vierintäkehän suhteen edes sinnepäin.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

dealer kirjoitti: Pe 23.04.2021 22:03 Jep, muistaa vaan kaventaa niin ettei kehä samalla pienene, eli vastaavasti korkeampaa profiilia.
Ilmeisimmin tässä minun casessani menee lopulta alle 225/50-17, mutta nyt elän vielä jännityksessä sen vannesarjan suhteen.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

illinois kirjoitti: Pe 23.04.2021 22:40 Jos alusta kunnossa ja laaturengas sopivalla pintamuodolla niin 245/45/17 : ok.
W211 on paljon tarkempi alustasta kuin W210 (kokemusta vai farkuista (S210 vs S211).
Mulla ei ole kokemusta farkuista ollenkaan. Noi molemmat W210 on olleet sedaneita, no ensimmäinen coupe. Loistavia ne on olleet ajaa, mutta hivenen on hermostuttanut laskea muita kuskeja talvikeleillä rattiin, kun en ole ollut mukana. Takavetoisiin ei nuoriso ole kattavasti tottunut. Siksi W211 on nyt neliveto, joskin siinäkin tahtoo iskeä "mä on juha kankkunen" ilmiö, luotto rajattomiin kykyihin.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Hyvää Vappua ja vielä kerran kiitoksia kaikille neuvojille. Nyt on Eemelissä uudet vanteet ja renkaat. Vaikutus on suht dramaattinen positiiviseen suuntaan.
Edelleen pohdin, onko rengasliikkeillä joku vastuu, millaisille vanteille ne saa kumeja laittaa. Täytyy kysellä Trafista, kellä on viranomaisvastuu valvonnasta. Samaa taidan kysellä katsastusasemalta. Niiden mahdollisuus nähdä vanteille tehdyt korjaukset on kyllä oleellisesti rajallisemmat.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja Maastis »

No hyvä että tuli kuntoon ja auto nyt ajolleen kuten pitää :thumbup:
Edelleen pohdin, onko rengasliikkeillä joku vastuu, millaisille vanteille ne saa kumeja laittaa. 
Mitä tähän tulee niin ainakin jos rengasliikkeeltä on tilattuna vaan renkaan asennus vanteelle niin eipä kai niiden siinä tarvi asiakkaan vanteeseen kantaa ottaa... toki jos nyt ihan surkeat on niin ainahan siitä vois olla hyvä "ammattilaisen mielipide" antaa. Mutta toisaalta mistä he välttämättä edes tietäisi mihin pihamönkijän peräkärryyn pyörät on menossa... Sitten on tietty eri asia jos myyvät käytettyjä vanteita eteenpäin.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Meinaan kyllä kysellä sekä Trafilta, että katsastusmiehiltä, onko rengasliikkeellä joku vastuu. Nyt, omalla kohdallani, viimein, se oli rengasliike, joka nosti handut pystyyn, eikä suostunut kumeja laittamaan, ilman asiakkaan erillistä tarkastusta ja hyväksyntää. Ei katsottu tuota tietä loppuun, kun lopetin rengastuksen siihen paikkaan, kun näin vanteiden tilan. Vanteet oli selvästi liikenneturvallisuutta vaarantavassa kunnossa, joten omaan tajuntaani ei mahdu, ettei rangasliikkeellä olisi vastuuta. Mutta kysellään...

Rikoksentekoväline on hallussani, joten jatkotutkimuksiin on mahdollisuus.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Laittelin Eemeliin lisänavigaattorin, joten nyt näen gps-nopeuden ja pääsen vertaamaan sitä nopeusnäyttöön asetettuun. Nyt mulla on historiassa toinen Mese, jossa 100 km nopeusnäytöllä, gps-nopeus on 99+, tässä noilla renkailla. Hämmästyttävää! Taidan viritellä vielä tommosen obd-näytön, niin näkee, miten Mesen lämmöt, sähköt, polttoainetalous, jne. käyttäytyy. Tosin tieto lisää tuskaa, mutta...
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Vieläkin kiitän kaikkia neuvoista rengasvalintaan. Eemeli käy ja kukkuu. Huomenna mennään katsastukseen, mutta mitään ongelmaa ei ole ilmennyt. Nuo käytöstä poistetut vanteet askarruttaa edelleen. Sain jäljitettyä edellisen omistajan, joka kertoi vanteista kaiken mahdollisen. Hämeenlinnan autoliike oli osallisena siten, että vanteet on sieltä kotoisin. Ne vaihdettiin siellä kaupan yhteydessä, kun ostaja ei halunnut alla olleita nuorisovanteita. Kun vanteita ei saatu tasapainoon, ne kävi korjattavana pks-seudulla liikkeellä, joka tekee näitä ainoana Suomessa, sillä periaatteella. Ne on korjattu hengenvaarallisiksi, siis vähintään yksi niistä, toinen "tarkastettu". Maksoi kuulemma 150 euroa. Jospa joku kiinnostuisi näistä maanteillämme liikkuvista liikenneturvallisuuriskeistä, joita joku tehtailee. Imatran suunnalla joku osaa oikeastikin vanteita korjailla, mutta ei pistä tappoversiota kierrätykseen.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

No niin, ajattelin lisätä tarinaa tapahtumista. Löysin toisen vannesarjan, joka on saman valmistajan samaa sarjaa, eli orggis Mersun vannesarja made in Austria. Sama rengassarja, joka oli alunperin autossa (Sailun) pantiin viallisesta sarjasta toisen sarjan alle. Ajotuntuma ei tietenkään ole 100% vastaava, kuin muutama tuhat kilometriä ajetut Michelinit, mutta moittia ei voi, eli vika oli vannesarjassa. Kuvia en taida tänne saada, mutta otin tänään dokumentoinnin siitä viallisesta sarjasta, josta paikattu vanne oli hitsauksesta revennyt. Se repeämä on siis vanteen ulkokehällä! Samassa sarjassa, toisessa vanteessa, on samassa kohtaa alumiinipurso (?!). Mulla on siis 8 vannetta, eli kaksi sarjaa, eikä missään muussa vanteessa ole mitään kummallista reunoissa. Voisiko Mersun valmistajalla todella olla laatuongelma yhdessä sarjassa, jonka suomalainen, pääkaupunkiseudulla toimiva yritys, on sitten vaarallisesti korjannut?
Sailunit on siis 17", 235/45 ja mittarivirhe on 80-100-alueella gps:n mukaan noin 5, eli kiusallisen paljon. Muuten 2016 paistetut Sailunit, joissa on loistavasti kulutuspintaa, saa tämän kesän kilometrejä. Hankin tässä kokemuksia, olisiko Vehon nyt suosittelema 17", 245/45 ihan käyttökelpoinen idea, kun joskus uutta sarjaa alle vaihtelen. Joku varoitteli, että mitä leveämpi, sen vaativampi autolle.
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja Turder »

Mulla oli W212 aika uraherkkä orkkiskokoisella 245/45-17 kesärenkaalla. Hankook Ventus Evot oli jo melko kuluneet muttei sakoilla. Vaihdoin sitten samankokoiset Goodyear EfficientGripit, kun tykännyt niistä aiemmissa autoissa. Lisäksi muuttui kantavuusindeksi isompaan, aiemmat oli 95Y, uudet 99Y XL. Molemmat kantavuusindeksit ovat ainakin suositeltu W212:seen. En tiedä onko kiinni juurikin tuosta kantavuudesta, mutta uraherkkyys ja sellainen "muljuaminen" tai löysän tunne hävisi kokonaan. Jossain rengastopicissa muistelen tästä puhuttaneen samoilla kokemuksilla, eli kannattaa katsoa myös tuota renkaan osalta, eikä vain kokoa.
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Kiitos infosta! Tulin just kunnon sateessa motaria 200-kilometriä ja Sailunit osoittautui surkeiksi märällä. Liukasta on vesiurissa, vesiliirtotaipumusta. Toki ne on korppuuntuneet, kun seisseet käyttämättä, mutta kokemus ei ollut kiva. 235/45-17, 2016 paistetuilla Sailuneilla märässä on jotain, jota en suosittele kenellekään. Samalla mietin, mikä osuus tossa johtuu leveämmästä renkaasta. Koetan muistaa noi Goodyear EfficientGripit, Nämä MICHELIN CrossClimatet on myös toimineet. Kantavuusnäkökohta on myös syytä painaa mieleen.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Varmaan tuo ikäkin jo osansa tekee... Mikä malli Sailunista? Joitain malleja on kyllä yleisesti moitittu huonoiksi vesikeleissä. Itse laitokn juuri taka-akselille 295/45r21 kokoiset ja ensifiilis on kyllä positiivinen. Nämä on mallinerkiltään ATREZZO ZSR SUV.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

mtn3 kirjoitti: La 07.08.2021 21:19 Kiitos infosta! Tulin just kunnon sateessa motaria 200-kilometriä ja Sailunit osoittautui surkeiksi märällä. Liukasta on vesiurissa...
Sailunin renkaista kannattaa tosiaan varottaa ettei kukaan mene vahingossa tuollaisia ostamaan tietämättä mitä tekee.

Muutaman vuoden kulunut ja kovettunut Sailun Attrezzo on ainoa kokeilemani rengas, joka saa nimimerkkini auton tuntumaan tehokkaalta kun yli 430.000 km ajettu vapari-Volvokin sutii ihan vanhingossa. Etenkin viileä syyssade on vaikea keli tuolle renkaalle.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Minulla oli epäilykseni, mutta kokeneemmat W211 ja W212 mersumiehet sanoivat kiinalaisia "ihan hyviksi". On ne kuivalla jotenkin ajokelpoiset, mutta märkäpito oli järkytys. Tuo mun on neliveto, joten vekkulisti joka kulma eli. Sitten rupesin pohtimaat näitä asfalttipaikkauksia. Kun vettä tulee kunnolla, ei näe paljonko niitä on ja missä ne on. Yksi syy mielenkiintoisen matkaan löytynee niistäkin. Vettä tuli silloin kunnolla. Atrezzoja noi on. Märkäpito on siinä määrin surkea, että tais tulla lyhyt testi. Eniten kismittää, että en saa oikein käsitystä, onko renkaan leveys todellinen ongelma, kun itse rengas on keskeiseltä ominaisuudeltaan noin huono. Rengassarja tuli mulle auton mukana ja halusin kokeilla, kun kumit kerran oli käsissä ja sain siihen toimivan vannesarjan.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Sailunit ostin nimimerkkini 34-vuotiaaseen harrasteautoon, jossa niitä sentään uskaltaa käyttää, kun autolla pyritään muutenkin ajamaan lähinnä hyväll säällä, joten sateen yllättäessä kesken työpäivän on aikaa ajaa lyhyt työmatka kotiin varovastikin. Mutta en vedä seuraavaa rengassarjaa noin halvaksi, koska kokemus märkäpidosta etenkin kylmänä oli varsin huono. Varoitin Sailun Attrezzosta, koska en olisi viitsinyt ajaa noin huonoja renkaita käyttöautossa, jolla voi joutua sateeseen pitkälläkin matkalla.

Käyttöautossa on käynnissä samanlainen muiden valitseman rengassarjan kokeilu kuin sinullakin, mutta ei onneksi sentään Sailunin tasoisella renkaalla. Kesällä Vaimon autoon talvirenkaita varten ostetun toisen vannesarjan suojaksi oli kääritty puolipitoiset Firestone Roadhawk renkaat. Niistä ei ole muuta kuin kaikin tavoin neutraalia kokemusta, eikä jo kuluneita renkaita voi syyttää mahdollisesta vesiliirron riskistä. Ne nyt vain sattuivat tulemaan vanteiden kylkiäisenä, joten vaihdoin heidät saman tien alle tänä kesänä loppuun poltettavaksi, kun niiden vanteet tarvitaan joka tapauksessa syksyllä uusille talvirenkaille. Virheettömät auton alkuperäiset vanteet saavat jäädä jatkossa kesäkäyttöön.

Nuo jälkeen päin ostamani ovat saman mallin alkuperäisvanteet, mutta ne raskii paremmin uhrata hyvin talvella suolattavaksi koska eivät ole ulkonäöltään virheettömät.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
mtn3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 27.02.2018 23:30

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja mtn3 »

Ja juttu jatkuu. Nämä Sailunit oli hetki sitten viimeisen kerran oman Meseni alla, vaan nyt alkaa pähkäily niiden tilalle asennettavien kitkojen kanssa. Mulla on lähes ajamattomat talvirenkaat nastoilla, Mersun orkkisvanteilla, tallissa. Kävin vilkaisemassa tarkemmin ja kyljessä luki Sailun. Olis halpa sarja kaupan, jos löytyy innokkaita ;)

Itse funtsin kesäSailuneiden tilalle kitkarenkaita tohon nelivetoon, kun mulla kerran tuo vannesarja on. Nyt alan taas arpoa koon 225/50-17 ja 245/45-17 välillä. Missä määrin tuo leveys huonontaa loska-ajokokemusta? Olisiko kokemusta?
Viimeksi muokannut mtn3, La 21.08.2021 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Eemelin oikeaa rengastusta etsimässä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Loskapatjalla moottoritiellä on kyllä todella ero, vain kapea rengas toimii edes jotenkin normaalisti.
Toisaalta, kun talverenkaat on muutenkin kesärengasta pehmeämpiä, saa tuolla 245/45/17 hieman lähemmäs kesärenkaita ajettavuuden.
Sulalla/lumella/jäällä ovatten siis paremmat, siis ajaa.
Kiihtyvyyteen tai hidastuvuuteen en ota kantaa, jos tosielämässä mitattavaa eroa edes on..
Vastaa Viestiin