Kasannu S124:n takasiltaa merkkiosilla.
Tarkistin ennen paikalleenlaittoa narinanivelen sekä aurauksesäätötangon kumien takaa et paljonka sitä rasvaa siellä tällä kertaa on. Aurauksensäätötangon palloon lisäsin mustaa vaseliinia kun se vähä mitä siellä oli oli sitä. Toisenpuolen oli pikkasen paremmin rasvattu toisen pallo oli kuiva. Selvästi pallo alkoi liikkua jouhevammin kun rasva pääsi kunnolla kohteeseen.
Sit otin narinasta toisen kumin pois. Samalleen toinen narina oli kuiva ja toisen pallossa oli juuri senverran rasvaa et se oli nähtävissä. Pumppasin kummankin täyteen öljyä. Öljyn tosiaan saa kun toisenpuolen kumin jättää paikalleen ja sit täyttää avonaisen uran öljyllä ja sit puristaa kumia ni kuplat tulee ulos ja öljy menee sisälle.
Ei tartte ihmetellä miksi uudet osat ei montaa vuotta kestä kun taas ovat väljät. Tämähän ei mitään uutta ole näissä "merkkiosissakaan" ja täsmälleen sama homma on alapalloissa ja raidetangonpäissä.
Keskimmäisessä kuvassa näkyy kun narinanvaseliini on pääosin aivan muualla kuin missä sen pitäisi olla.
Alin öljytystä ja valmis asennettavasta narinasta.
W/S124 Lemförder Narina ja aurauksensäätötanko Ei niissä rasvaa ole kuin nimeksi
W/S124 Lemförder Narina ja aurauksensäätötanko Ei niissä rasvaa ole kuin nimeksi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W/S124 Lemförder Narina ja aurauksensäätötanko Ei niissä rasvaa ole kuin nimeksi
Aina noihin tulee vaseliinia laitettua pakkohan se on ihan sillä kiusalla kun jos valmistaja luulee saavansa kohta myytyä uuden samalle tyhmälle asiakkaalle niin eipäs saakkaan.
Re: W/S124 Lemförder Narina ja aurauksensäätötanko Ei niissä rasvaa ole kuin nimeksi
Mielenkiintoinen aihe ja itsekin olen harkinnut moista ennakoivaa huoltamista uusien osien kohdalla harrastaa. Tulevissa remonteissa raidetangot menee vaihtoon joten näissä oli mustaa vaseliinia jos ymmärsin oikein?
Ilmeisesti varaosan omalla suojakumilla kasataan kasaan eikä uudella (muistikuvana oli että joku motonetin tarvikesuojan olisi asentanut tilalle) eli varoivaisuutta alapallojen/raidetankojen yms. suojakumien kanssa takaisin laitettaessa?
Mitä vaseliinia/öljyä sitten näihin uusiin osiin olette laitelleet vai onko tämä niin tarkkaa kunhan pakkaskestävyys luvataan suomen olosuhteet katsoen hyväksi?
Minkälaiset kesto-iät on ollut nivelillä "huollettuina" kestotestissä?
Ainakin toistaiseksi 60tkm ollaan ajettu lemförderin alapallonivelillä ja n. 35tkm niillä narinaheloilla ilman tämänlaista huoltamista taikka havaittavaa väljyyttä/narinaa.
Toki rasvanippojen asentaminen noihin raidetangon/alapallon niveleen myös houkuttelisi säännöllisen huoltamisen kannalta. Porausjäysteet vain huolettaa jos niveleen menee sisälle poratessa/kierrettä tehtäessä. Olen kuullut toisaalta että vaseliinia poranterään/kierratappiin ja jäysteet tarttuisi näihin kunhan maltilla tekee?
Ilmeisesti varaosan omalla suojakumilla kasataan kasaan eikä uudella (muistikuvana oli että joku motonetin tarvikesuojan olisi asentanut tilalle) eli varoivaisuutta alapallojen/raidetankojen yms. suojakumien kanssa takaisin laitettaessa?
Mitä vaseliinia/öljyä sitten näihin uusiin osiin olette laitelleet vai onko tämä niin tarkkaa kunhan pakkaskestävyys luvataan suomen olosuhteet katsoen hyväksi?
Minkälaiset kesto-iät on ollut nivelillä "huollettuina" kestotestissä?
Ainakin toistaiseksi 60tkm ollaan ajettu lemförderin alapallonivelillä ja n. 35tkm niillä narinaheloilla ilman tämänlaista huoltamista taikka havaittavaa väljyyttä/narinaa.
Toki rasvanippojen asentaminen noihin raidetangon/alapallon niveleen myös houkuttelisi säännöllisen huoltamisen kannalta. Porausjäysteet vain huolettaa jos niveleen menee sisälle poratessa/kierrettä tehtäessä. Olen kuullut toisaalta että vaseliinia poranterään/kierratappiin ja jäysteet tarttuisi näihin kunhan maltilla tekee?
Re: W/S124 Lemförder Narina ja aurauksensäätötanko Ei niissä rasvaa ole kuin nimeksi
Kuiviahan ne tahtoo olla. Noiden pallonivelien voitelua helpottaa huomattavasti rasvaprässiin tarkoitettu neulasuutin. Kun työntää hyvin pienen ruuvimeisselin siitä kumin ja kartiotapin välistä ja sitten siihen viereen sen neulan niin ei tarvi irroitella kumia eikä oo pelkoa kumin rikoutumissa. Sitten vaan pumppaa yhdenkäden prässillä. Oon pannu niin paljon rasvaa, että kumi pullistuu paikalleen laittaessa. Jääpähän "painevoitelu".
Yhteen saksantuontiin käytin kaikki etupään raidetangot irti ja voitelin noin. Oli helppoa käyttää raidetangot irti kun oli tehtaan jäljiltä, lähti irti kun alkoi vasta kiristämään työkalua. Alapallot sitten ohuella neulalla ja peräöljyllä.
Yhteen saksantuontiin käytin kaikki etupään raidetangot irti ja voitelin noin. Oli helppoa käyttää raidetangot irti kun oli tehtaan jäljiltä, lähti irti kun alkoi vasta kiristämään työkalua. Alapallot sitten ohuella neulalla ja peräöljyllä.
Re: W/S124 Lemförder Narina ja aurauksensäätötanko Ei niissä rasvaa ole kuin nimeksi
Jos kumin ottaa pois ni sen isomman kiinnitysrenkaan saa nokkpihtien kanssa paikalleen niin ettei kumia riko.
Tuo piikitys ni sit kax reikää joista toisen tarkoitus on päästää paine pois kun toisesta öljyä ruuttaa Jos on uudet ja osat käsissä ni itte otan kumin pois aina. Ruuvitalttaa jos käyttää sen "renkaan" poisottamiseen ni sit tunkee sitä meisseliä niveleenpäin EI kumiinpäin. Jos lipsahtaa ni ei osu kumiin.
Nokkapihdeillä tosiaan saa takas paikaleen helposti kun muutamia on laittanu. Pitäisköhän ihan kuvallisia ohjeita...
Tuo piikitys ni sit kax reikää joista toisen tarkoitus on päästää paine pois kun toisesta öljyä ruuttaa Jos on uudet ja osat käsissä ni itte otan kumin pois aina. Ruuvitalttaa jos käyttää sen "renkaan" poisottamiseen ni sit tunkee sitä meisseliä niveleenpäin EI kumiinpäin. Jos lipsahtaa ni ei osu kumiin.
Nokkapihdeillä tosiaan saa takas paikaleen helposti kun muutamia on laittanu. Pitäisköhän ihan kuvallisia ohjeita...
Re: W/S124 Lemförder Narina ja aurauksensäätötanko Ei niissä rasvaa ole kuin nimeksi
Noniin ei sitte Diesel matikki menny katsastuksesta läpi ja syy se että kuskinpuolen takaa aurauksensäätötangon nivel väljä. Taasko Mähän vaihdoin vuosi sitten. Sillon tuli vaan kehoitus vaihtaa ja vaihdoin sitte kumminkin puolin uudet.
No uusi Lemförderi tiskiltä ja tämä oli W Germany ainakin tarran mukaan. Otin irti väljän ja oikein muistin Vuosi sitten vaihdettu mutta merkiltään Febi. Säätöpulttikin liki kuin uusi. Tangossa luettavissaoleva leima 6/18 eli kesäkuu 2018 tai viikko 6 / 2018. Febi EI siis kestä edes silleen että sen rasvaa ennen paikalleenlaittoa No Lemissä sit olikin rasvaa siihen malliin ettei siihen tarttenu lisätä yhtään. Tämä aihe tosiaan taitaa olla niin kuin mitä nm. Pontus meinasikin.
No Febit tästälähtien jää hyllyyn se on varmaa.
Muutama kuva alkuperäisestä noin 350t alla olleesta jonka nivel on edelleen timmi. Sit on toi väljä Febi ja uusi Lemi. Kuvat hiukan sekaisin mutta selkenee varmaankin mikä mistäkin on.
No uusi Lemförderi tiskiltä ja tämä oli W Germany ainakin tarran mukaan. Otin irti väljän ja oikein muistin Vuosi sitten vaihdettu mutta merkiltään Febi. Säätöpulttikin liki kuin uusi. Tangossa luettavissaoleva leima 6/18 eli kesäkuu 2018 tai viikko 6 / 2018. Febi EI siis kestä edes silleen että sen rasvaa ennen paikalleenlaittoa No Lemissä sit olikin rasvaa siihen malliin ettei siihen tarttenu lisätä yhtään. Tämä aihe tosiaan taitaa olla niin kuin mitä nm. Pontus meinasikin.
No Febit tästälähtien jää hyllyyn se on varmaa.
Muutama kuva alkuperäisestä noin 350t alla olleesta jonka nivel on edelleen timmi. Sit on toi väljä Febi ja uusi Lemi. Kuvat hiukan sekaisin mutta selkenee varmaankin mikä mistäkin on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W/S124 Lemförder Narina ja aurauksensäätötanko Ei niissä rasvaa ole kuin nimeksi
Joo tuo nykyinen Febin laatu on ihan täyttä P#skaa. Lemföderissäkin täytyy olla tarkkana että mistä maassa se on tehtyJari Ke kirjoitti: ↑La 19.06.2021 21:55 Noniin ei sitte Diesel matikki menny katsastuksesta läpi ja syy se että kuskinpuolen takaa aurauksensäätötangon nivel väljä. Taasko Mähän vaihdoin vuosi sitten. Sillon tuli vaan kehoitus vaihtaa ja vaihdoin sitte kumminkin puolin uudet.
No uusi Lemförderi tiskiltä ja tämä oli W Germany ainakin tarran mukaan. Otin irti väljän ja oikein muistin Vuosi sitten vaihdettu mutta merkiltään Febi. Säätöpulttikin liki kuin uusi. Tangossa luettavissaoleva leima 6/18 eli kesäkuu 2018 tai viikko 6 / 2018. Febi EI siis kestä edes silleen että sen rasvaa ennen paikalleenlaittoa No Lemissä sit olikin rasvaa siihen malliin ettei siihen tarttenu lisätä yhtään. Tämä aihe tosiaan taitaa olla niin kuin mitä nm. Pontus meinasikin.
No Febit tästälähtien jää hyllyyn se on varmaa.
Muutama kuva alkuperäisestä noin 350t alla olleesta jonka nivel on edelleen timmi. Sit on toi väljä Febi ja uusi Lemi. Kuvat hiukan sekaisin mutta selkenee varmaankin mikä mistäkin on.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976