Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

Näin oli että piti eilen ostaa autoon ohjaustehostimen öljyä. Minua oli neuvottu ostamaan sellaista Veholta, olisi kuulemma halpaa, saman hintaista kuin ne yleensä ovat. Menin Vehon web-sivuille ja ajattelin että sieltä saan osviittaa siitä mitä öljyä servoon pitäisi laittaa ja kuinka paljon sitä menee jos vaihtaa öljyn tykkänään. Asiahan olisi ollut hyvin yksinkertainen mutta sellaista öljyä ei löytynyt. Siellä oli kyselylomake jolla voi kysellä osien saatavuutta sekä puhelinnumero johon voi soittaa ja hoitaa saman asian suullisesti. Numero oli 010-numero, minkähän takia?
Vilkaisin muitakin palveluita. Sama kuluttajavihamielinen meininki sielläkin. Autokauppaa ei tehdä niin kuin ennen, nykyisin varataan aika autonmyyjälle. Vaihtoautojen puolella sama juttu, ekaksi pitää ilmoittautua. Joopa joo.
Niin, soitin sitten tähän numeroon ja ystävällinen ja varmaankin kokenut henkilö neuvoi minua menemään lähimpään Veho-myymälään ja ostamaan öljyn sieltä. Samalla sain tietää että yksi litra luultavasti riittäisi. Minä menin ja aloitin ostotapahtuman. Kaikki meni hyvin kunnes myyjä sanoi hinnan: 42,5€. Kuulinko oikein, kysyin. Se on Mersun omaa merkkiä, takuulla hyvää, vastasi myyjä. Muuta, halvempaa öljyä ei ollut. Kiittelin ja pyytelin anteeksi vaivasta.
Huristelin Motonettiin ja sain öljyni puolta halvemmalla. Olen jo aiemmin saanut tunteen siitä että Veho ei ole meitä asiakkaita varten vaan me olemme Vehoa varten. Toivottavasti kukaan ei ole samaa mieltä.
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Itse tilaan kaikki öljyt ja muut litkut ulkomailta. Laaja valikoima ja parempi hinta kuin suomikaupoissa, puhumattakaan veholla.
Star C3 @LPR
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

anselmi123 kirjoitti: Pe 07.05.2021 15:56 Itse tilaan kaikki öljyt ja muut litkut ulkomailta. Laaja valikoima ja parempi hinta kuin suomikaupoissa, puhumattakaan veholla.
Niin minäkin yleensä teen, ainut huono puoli on se että ulkomaan toimituksissa menee pitempi aika. Mutta rahaa säästyy, toisinaan hinnat ovat kolme kertaa halvempia ulkomailla.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1011
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

otsolaanila kirjoitti: Pe 07.05.2021 19:09 Niin minäkin yleensä teen, ainut huono puoli on se että ulkomaan toimituksissa menee pitempi aika. Mutta rahaa säästyy, toisinaan hinnat ovat kolme kertaa halvempia ulkomailla.
Minulla on käynyt pari kertaa niin, että Englannista tilaamani osat harrasteautooni (Land Rover SeriesIII) ovat tulleet perille nopeammin kuin Suomesta tilatut. Ulkomaiset toimitukset tulevat lisäksi kotiovelle saakka.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
oskari_61
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Su 25.09.2016 08:31

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja oskari_61 »

Ohjaustehostimen öljy vaihdetaan niin harvoin että sen hinta autoilussa on mitätön. Siksi ei kannata kikkailla millään tarvike öljyillä.
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

oskari_61 kirjoitti: La 08.05.2021 07:31 Ohjaustehostimen öljy vaihdetaan niin harvoin että sen hinta autoilussa on mitätön. Siksi ei kannata kikkailla millään tarvike öljyillä.
Onhan se niinkin mutta jos sattuu olemaan auto johon menee lyhyessä ajassa rahaa öljyjen ynnä osien hankintaan korjaamokulujen lisäksi muutama satanen niin helposti tulee mieleen ajatus että pitäisiköhän rahan menoa yrittää säännöstellä. On nimittäin mennyt rahaa tuohon autoon enemmän kuin olin alkujaan laskenut. Kikkailuahan se on.
Viimeksi muokannut otsolaanila, La 08.05.2021 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja dealer »

Luokituksen mukaisia alkuperäisöljyä vastaavia tuotteita kyllä löytyy, mutta Motonetista en mersuun öljyä ostaisi.
Tiedä vaikka tehostimeenkin myyvät MVATF Commaa jolla on jo vaihteistoja hajottaneet mersuista.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: La 08.05.2021 10:39 Luokituksen mukaisia alkuperäisöljyä vastaavia tuotteita kyllä löytyy, mutta Motonetista en mersuun öljyä ostaisi.
Tiedä vaikka tehostimeenkin myyvät MVATF Commaa jolla on jo vaihteistoja hajottaneet mersuista.
Punaista Comma ATF lientä tarjosi Motonet G-wagenin tehostimeen. Hain Fixukselta FEBIn oikeaa kellertävää litkua, alle 9 euroa litran purkki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

otsolaanila kirjoitti: Pe 07.05.2021 14:18 Näin oli että piti eilen ostaa autoon ohjaustehostimen öljyä. Minua oli neuvottu ostamaan sellaista Veholta, olisi kuulemma halpaa, saman hintaista kuin ne yleensä ovat. Menin Vehon web-sivuille ja ajattelin että sieltä saan osviittaa siitä mitä öljyä servoon pitäisi laittaa ja kuinka paljon sitä menee jos vaihtaa öljyn tykkänään. Asiahan olisi ollut hyvin yksinkertainen mutta sellaista öljyä ei löytynyt. Siellä oli kyselylomake jolla voi kysellä osien saatavuutta sekä puhelinnumero johon voi soittaa ja hoitaa saman asian suullisesti. Numero oli 010-numero, minkähän takia?
Vilkaisin muitakin palveluita. Sama kuluttajavihamielinen meininki sielläkin. Autokauppaa ei tehdä niin kuin ennen, nykyisin varataan aika autonmyyjälle. Vaihtoautojen puolella sama juttu, ekaksi pitää ilmoittautua. Joopa joo.
Niin, soitin sitten tähän numeroon ja ystävällinen ja varmaankin kokenut henkilö neuvoi minua menemään lähimpään Veho-myymälään ja ostamaan öljyn sieltä. Samalla sain tietää että yksi litra luultavasti riittäisi. Minä menin ja aloitin ostotapahtuman. Kaikki meni hyvin kunnes myyjä sanoi hinnan: 42,5€. Kuulinko oikein, kysyin. Se on Mersun omaa merkkiä, takuulla hyvää, vastasi myyjä. Muuta, halvempaa öljyä ei ollut. Kiittelin ja pyytelin anteeksi vaivasta.
Huristelin Motonettiin ja sain öljyni puolta halvemmalla. Olen jo aiemmin saanut tunteen siitä että Veho ei ole meitä asiakkaita varten vaan me olemme Vehoa varten. Toivottavasti kukaan ei ole samaa mieltä.
No jos oli commaa, niin kohta tilaat veholta tehostimen pumpun.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tää on mielenkiintoinen maa, kaikki oli se sitten varaosamyyjä tai rompparin kauppias mikä myy käytettyjä niin pyytää 3-4 kertaa sen mitä kamat maksaa maailmalla.
Romikset haluaa hillota paskaa hyllyssä kun ei kukaan maksa puolta uuden hinnasta jos uuden tarvikkeen saa about samalla.
Missähän kohtaa nää kauppiaat tajuaa että myyty osa tuo euroja taskuun?
Ne mitä itse olen ostanut maailmalta olisi maksanut täällä saman mitä koko auto veroitta maailmalta.
Missä kohtaa noi romikset ja muut tajuaa että internetti on keksitty ja melkein kaikilla jo taskussa. Hinnat näkee heti kun vaan viitsii katsoa.
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

karra kirjoitti: La 08.05.2021 11:44
dealer kirjoitti: La 08.05.2021 10:39 Luokituksen mukaisia alkuperäisöljyä vastaavia tuotteita kyllä löytyy, mutta Motonetista en mersuun öljyä ostaisi.
Tiedä vaikka tehostimeenkin myyvät MVATF Commaa jolla on jo vaihteistoja hajottaneet mersuista.
Punaista Comma ATF lientä tarjosi Motonet G-wagenin tehostimeen. Hain Fixukselta FEBIn oikeaa kellertävää litkua, alle 9 euroa litran purkki.
Eivät tarjonneet Commaa. Heillä oli yksi ainut öljy Mersun servoihin, se oli Liqui Moly ohjaintehostinöljy. Hinta 16,9€ per puteli. Sitä ostin.
Mikä ominaisuus siinä Vehon öljyssä tekee siitä niin ylivoimaisen että minun olis kannattanut maksaa siitä 42,5€ litran putelista?
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

MJPfin kirjoitti: La 08.05.2021 12:45 Tää on mielenkiintoinen maa, kaikki oli se sitten varaosamyyjä tai rompparin kauppias mikä myy käytettyjä niin pyytää 3-4 kertaa sen mitä kamat maksaa maailmalla.
Romikset haluaa hillota paskaa hyllyssä kun ei kukaan maksa puolta uuden hinnasta jos uuden tarvikkeen saa about samalla.
Missähän kohtaa nää kauppiaat tajuaa että myyty osa tuo euroja taskuun?
Ne mitä itse olen ostanut maailmalta olisi maksanut täällä saman mitä koko auto veroitta maailmalta.
Missä kohtaa noi romikset ja muut tajuaa että internetti on keksitty ja melkein kaikilla jo taskussa. Hinnat näkee heti kun vaan viitsii katsoa.
Olen ihan samoilla linjoilla kanssasi, nuo hinnat ovat suoraa nylkemistä. Ehkä siinäkin on myyjälle hyvät puolensa. Pääsevät vähemmällä määrällä työntekijöillä, asiakkaat eivät häiritse liian usein ja varastot voivat olla pienemmät. Yhdestä myydystä tuotteesat kate on sen verran korkea että enempää ei kannata myydä, muuten omat kulut kasvavat.
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

dealer kirjoitti: La 08.05.2021 10:39 Luokituksen mukaisia alkuperäisöljyä vastaavia tuotteita kyllä löytyy, mutta Motonetista en mersuun öljyä ostaisi.
Tiedä vaikka tehostimeenkin myyvät MVATF Commaa jolla on jo vaihteistoja hajottaneet mersuista.
Etkös sinä itse myy liikkeessäsi ohjaustehostimen öljyä? Arvelen että liikkeesi öljy on samaa luokkaa kuin Mersun oma öljy, paitsi monta kertaa halvempaa. Jos myyt sitä niin halvalla niin miten se voi olla Vehon/Mersun öljyä vastaavaa?
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

dealer kirjoitti: La 08.05.2021 10:39 Luokituksen mukaisia alkuperäisöljyä vastaavia tuotteita kyllä löytyy, mutta Motonetista en mersuun öljyä ostaisi.
Tiedä vaikka tehostimeenkin myyvät MVATF Commaa jolla on jo vaihteistoja hajottaneet mersuista.
Melkoisen paljon asiakkaita pyörii noissa Motonetin liikkeissä ja palvelu on asiantuntevaa ja hyvää, nettikaupan asiakasmääristä tai myynnistä en osaa sanoa yhtikäs mitään. Ei minulla ole tietoa siitä että möisivät öljyjä jotka rikkovat autoja tai vaihteistoja, en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta.
Ehkä sinä voit pari esimerkkiä kertoa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja dealer »

otsolaanila kirjoitti:Etkös sinä itse myy liikkeessäsi ohjaustehostimen öljyä? Arvelen että liikkeesi öljy on samaa luokkaa kuin Mersun oma öljy, paitsi monta kertaa halvempaa. Jos myyt sitä niin halvalla niin miten se voi olla Vehon/Mersun öljyä vastaavaa?
Liioittelua kirjoittaa "liikkeessäsi", olen vain töissä siellä.
Asiakkaan halutessa myymme alkuperäistä öljyä, mutta ellei öljyn tarvitse olla alkuperäisestä purkista peräisin on melkein kaikkiin kohteisiin olemassa vaihtoehtoisesti tarjolla halvempi luokituksen mukainen öljy joltain öljyvalmistajalta.

MATF Comma on mainittu sen vuoksi, kun siinä voi mennä pieleen; kyseinen öljy sen valmistajan mukaan soveltuu mersuissa varsin moneen paikkaan, mm. automaattivaihteistoihin melkein kaikkiin erilaisiin. Näin ei tietenkään käytännössä ole, ja on ilmennyt ongelmia ja vaihteistojen rikkoutumisia kyseisestä öljystä johtuen.
Meillä on ollut useampi tapaus jossa vaihteiston toiminta on vakavasti häiriintynyt öljynvaihdon jälkeen (MVATF Comma, vaihto tehty jossain muualla, ei meillä) ja sitten auton tultua korjaamolle olemme todenneet öljymäärän oikeaksi, vaihteistosta on löytynyt vikakoodeja mm. luistamisesta ja vika on korjaantunut vaihtamalla vaihteistoon oikeat öljyt huuhtelemalla. Yksi vaihteisto on vaihdettu sen rikkoonnuttua.
Haulla löydät täältä ja muualtakin lisää juttua MATF Comman aiheuttamista ongelmista.

Yritin vain auttaa, kun tilannehan on tämä
otsolaanila kirjoitti:Minä olen niitä autonomistajia jotka eivät tiedä autoista hevon ulostetta
mutta parempi näköjään antaa olla kun aina mieli pahoittuu, jos ei omasta niin motonetin puolesta.
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

dealer kirjoitti: La 08.05.2021 15:12
otsolaanila kirjoitti:Etkös sinä itse myy liikkeessäsi ohjaustehostimen öljyä? Arvelen että liikkeesi öljy on samaa luokkaa kuin Mersun oma öljy, paitsi monta kertaa halvempaa. Jos myyt sitä niin halvalla niin miten se voi olla Vehon/Mersun öljyä vastaavaa?
Liioittelua kirjoittaa "liikkeessäsi", olen vain töissä siellä.
Asiakkaan halutessa myymme alkuperäistä öljyä, mutta ellei öljyn tarvitse olla alkuperäisestä purkista peräisin on melkein kaikkiin kohteisiin olemassa vaihtoehtoisesti tarjolla halvempi luokituksen mukainen öljy joltain öljyvalmistajalta.

MATF Comma on mainittu sen vuoksi, kun siinä voi mennä pieleen; kyseinen öljy sen valmistajan mukaan soveltuu mersuissa varsin moneen paikkaan, mm. automaattivaihteistoihin melkein kaikkiin erilaisiin. Näin ei tietenkään käytännössä ole, ja on ilmennyt ongelmia ja vaihteistojen rikkoutumisia kyseisestä öljystä johtuen.
Meillä on ollut useampi tapaus jossa vaihteiston toiminta on vakavasti häiriintynyt öljynvaihdon jälkeen (MVATF Comma, vaihto tehty jossain muualla, ei meillä) ja sitten auton tultua korjaamolle olemme todenneet öljymäärän oikeaksi, vaihteistosta on löytynyt vikakoodeja mm. luistamisesta ja vika on korjaantunut vaihtamalla vaihteistoon oikeat öljyt huuhtelemalla. Yksi vaihteisto on vaihdettu sen rikkoonnuttua.
Haulla löydät täältä ja muualtakin lisää juttua MATF Comman aiheuttamista ongelmista.

Yritin vain auttaa, kun tilannehan on tämä
otsolaanila kirjoitti:Minä olen niitä autonomistajia jotka eivät tiedä autoista hevon ulostetta
mutta parempi näköjään antaa olla kun aina mieli pahoittuu, jos ei omasta niin motonetin puolesta.
Kun nimimerkkisi Mersuforumilla on Dealer niin tuli mieleen että voisit hyvinkin olla liikkeen omistaja. Jotenkin tuli fiilis siitä että pidät Motonettiä putiikkina joka voi tarjota enemmän tai vähemmän tietoisesti asiakkailleen tuotteita jotka eivät täytä vaatimuksia. Heillä oli vain yksi ainut öljy joka soveltui Mersuni ohjaustehostimeen. Älä pahoita mieltäsi Motonetin puolesta. Hyvää kevättä ja alkavaa kesää.
Viimeksi muokannut otsolaanila, La 08.05.2021 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Purnukassa voi lukea mitä vain hyväksyntöjä, mutta ne on pullottajan omia "hyväksyntöjä". Oikea litku löytyy katsomalla Mersun Bevo webbiportaalista hyväksynnän saaneista öljyistä.

Toinen miinakenttä on sytytystulpat. Joihinkin vanhempii vehkeisiin tulppavalmistajien taulukot kertoo ihan päin persettä. Kierre ja lämpöarvo voi olla oikein mutta vastusarvo onkin jotain ihan muuta mitä pitäisi.

Nämä on hankalia asioita itsepäisimmille pennin venyttäjille.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

MouTine kirjoitti: La 08.05.2021 19:07 Purnukassa voi lukea mitä vain hyväksyntöjä, mutta ne on pullottajan omia "hyväksyntöjä". Oikea litku löytyy katsomalla Mersun Bevo webbiportaalista hyväksynnän saaneista öljyistä.

Toinen miinakenttä on sytytystulpat. Joihinkin vanhempii vehkeisiin tulppavalmistajien taulukot kertoo ihan päin persettä. Kierre ja lämpöarvo voi olla oikein mutta vastusarvo onkin jotain ihan muuta mitä pitäisi.

Nämä on hankalia asioita itsepäisimmille pennin venyttäjille.
Pullon hyväksynnöistä välitän piupaut, en niitä edes lukenut. Tottakai useimmat valmistajat haluaa tuotteilleen niin laajan käyttäjäkunnan kuin mahdollista ja hyväksyy oman tuotteensa vaikka mihinkä käyttöön sopivaksi. Tarkoitin että Motonetillä oli tarjolla vain yhtä öljyä joka oli myytävänä Mersun servoihin. Motonet on siis valinnut ja hyväksynyt öljyn kun sitä asiakkailleen tarjoaa.
Ymmärtääkseni useimmilla autojen valmistajilla on vaatimuksensa siitä mitä varaosia, öljyjä, tulppia ja muuta auton omistajan pitää käyttää. Niitä sovelletaan useimmiten omistajan kokemuksen, järjenjuoksun ja kukkaron mukaan. Nämä ovat kieltämättä hankalia asioita jos penniä täytyy venyttää, eikä itsepäisyys aina ole tarve penniä venyttää. En tiedä kuinka orjallisesti Mersun ohjeita täytyy noudattaa jos kukkaro on kevyt, tuntuu siltä että syyllistyy suureenkin syntiin jos ostaa jotakin mitä Mersu tai mersuasiantuntijat ei suosittele.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei kai kyse ole synnistä mutta comma öljyllä on pilattu vaihteistoja joihin sen pitäisi purkin mukaan sopia. Mutta samaa öljyä ei saa käyttää kaikissa niissä vaihteistoissa joihin se väittää olevan soveliasta. Oikeat öljyt on aivan eri tuotteita keskenään kuin yksi ja sama comma öljy mitä tyrkytetään sopivana moneen eri laatikkoon.
Eli ei vaan voi täyttää kaikkia niitä luokituksia mitä purkissa lukee. Paskapuhetta ja virheellistä mainontaa.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Itse olen aikanaan yhden ohjaustehostajan saanut ääntämään kun vaihdoin siihen "vastaavat" öljyt sieltä keskihintaisista motonet/fixus öljyä ääni väheni MB öljyllä mutta ei hävinnyt ihan kokonaan sen jälkeen olen ostanut tehostaja ja peräöljyt MB liikkeestä ja ei ole äännellyt pumput ja perät moottori ja laatikkoöljyissä säästän ostamalla oikeasti hyväksyttyjä edullisimmasta paikasta.

Huono öljy + sitten oikea MB öljy on huonon öljyn verrran kalliimpaa plus rikki menneet osat selvää säästöä sano.

Vehon maksullisiin puhelimiin en soita vastaavat kyllä sähköpostiin kyselylomakkeella harvoin sieltä ostan mutta joskus pakko tai jopa halvempi kun laksee yhden osan osalle postikulut.

2-30 kymppiä on hyvä vakuutus ohjaustehostajalle.

Käytettyjen varaosien myyjäliikkeet ei saa multa rahojaan jos ruosteisista loppuun ajetuista puretuista pitää maksaa yli puolet uuden hinnasta saattaa olla tarvikekin jo valmiiksi käytettyjä osia kannattaa ostaa yksityisiltä jotka purkaa jonkun sopivan mallin niin hintakin saattaa olla järkevä epaysta olen katsonut referenssihinnat ja sit soittamaan yksityiselle joka ymmärtää että ei pidä pahempaa hintaa niin kauppa tulee ja kädessä on vanhan osan sijasta euroja.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Jos laittaa öljyä joka löytyy bevosta (tai on löytynyt joskus), ei varmasti mene pieleen valinta ja vaihtoehtoja yleensä kyllä riittää kaikille kukkaroille. Kaikki muu nyt vaan on tyhmää.

Miksi kummassa pitää kokeilla onneaan jollain muulla litkulla, sillä saa aikaan vaan tälläistä turhanpäiväistä väittelyä. varsinkin jos ilmoittaa viestissä ettei ymmärrä mitään autoista tai öljyistä, niin kannattaa nyt vaan ottaa se "ojentaminen" ihan tosissaan. Ainakaan asiasta väitteleminen ei anna kovin fiksua kuvaa, jos kerta ei ole itsellä tietoa tai taitoa ja sen myöntää.

Motonetissä ei ole tarpeellisia ohjelmia tai ymmärrystä mersun varaosiin, voi mennä oikein, mutta hyvinkin myös väärin.

Ihan yhtä fiksua on kysellä apua täällä ja kun kehotetaan viemään auto stariin, se viedään johonkin motonettiin, asenteella "samaa koodiahan ne kaikki näyttää". Ja kyllä, jollekkin se motonet on jopa arponut oikeankin koodin ja taas säästettiin.
2007 R 320cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja dealer »

otsolaanila kirjoitti:Motonetillä oli tarjolla vain yhtä öljyä joka oli myytävänä Mersun servoihin.
Aivan yhtä huonossa jamassa kuin automaattivaihteistoöljynkin osalta siis jos samaa öljyä tarjoavat kaikkiin mersun ohjaustehostimiin.
Motonet on siis valinnut ja hyväksynyt öljyn kun sitä asiakkailleen tarjoaa.
Niinpä, nimenomaan motonet on valinnut.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Oman kokemukseni peruteella sanoisin niin että nykypäivinä voi yhä vähempi luottaa varaosatiskin tietämykseen sama se mikä tiski kyseessä on? Siinä mielessä olisikin hyvä itte tietää "perusreikiin" kuuluvien oljyjen luokitukset. Toki varmastikin on niin että "bulkkitiskeillä" tietämystä on selvästi vähemmän verrattuna merkkiliikkeen tiskiin tai vain tiettyihin merkkeihin keskittyneitten. (Tai no varaosaohjelmistahan se tieto kaikissa tulee)

Motonetistakin siis voi ostaa ja tilatakin kun vaan valinnan yhteydessä ilmaisee kriteerit ts luokitukset öljyjen kohdalla. Tietty sitten kun on näitä Comma yms. ni silti voi vipuun mennä. Yhtenä nyt viimeksi kun menin em tiskile tilaamaan ASD peräöljyä. Vaikka kerroin luokituksesta ni muidu kerto et joo löytyy Castrolin öljyä litran pullossa 75W90. Nauroinkin ja sanoin että olisi ensimmäinen kerta kun tuota öljyä Castroolin pullossa olisi :lol: Tarkennuksien jälkeen löyty se Febin oljy kun kerroin että se on teillä tilaustavaraa et kattoppa uudelleen.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kun valitsee öljyä tai varaosaa kohteeseen, kannattaa varmistua oikeasta luokituksesta tai varaosanumerosta. Sen voi ulkoistaa sinne Veholle tai muulle Mersuista tietävälle varaosaketjulle (Motonet ei kuulu edellämainittuihin, vaikka sieltäkin kyllä Mersuun sopivia osia ja litkuja löytyy).
Luokituksia/numeroita voi itsekin etsiä netin syövereistä. Foorumeilla on yleensä tietoa ja ystävällisiä auttajia. Ilmaisia EPC sivustojakin löytyy useampia. Kun on saanut selville varaosanumeron tai öljyluokituksen, onkin sitten paljon helpompi löytää se itselleen sopiva väylä osan/öljyn hankintaan. Voiteluaineiden osalta BeVon kautta voi varmistaa MB hyväksymät valmistajat.
Säästäminen kannattaa aina, mutta väärän osan/aineen laittaminen ei ole säästöä.

Purkaamoista tulee aika harvoin ostettua mitään, johtuen juurikin oudosta hinnoittelusta.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja tehodia »

otsolaanila kirjoitti: La 08.05.2021 14:14
Eivät tarjonneet Commaa. Heillä oli yksi ainut öljy Mersun servoihin, se oli Liqui Moly ohjaintehostinöljy. Hinta 16,9€ per puteli. Sitä ostin.
Mikä ominaisuus siinä Vehon öljyssä tekee siitä niin ylivoimaisen että minun olis kannattanut maksaa siitä 42,5€ litran putelista?
Kyllä Motonetissä näkyy olevan ainakin 3-4 erilaista öljyä mersun (eri mallien) ohjaustehostimiin. Yksi niistä on kaksoipumpulle tarkoitettu öljy. En Vehon hintoja tarkalleen tiedä, mutta tuo 42,50 vaikuttaa olevan tuon erikoisöljyn hinta, eli olettaisin, että tavalliset ovat sielläkin halvempia (silti hinnoiltaan kilpailukyvyttömiä).

Joku voisikin valaista minua, mitä Bevo-listassa oleva typ 203.2 tarkoittaa. Siihen vaaditaan samaa öljyä (344.0) kuin 210:n farmarin kaksoispumpulle. Onko joissain 203-malleissakin tasonsäätö?

Ihan alkuperäiseen aiheeseen, niin miksi tarvitset tehostinöljyä? Vuotaako jostain? Tai onko jotain muuta ongelmaa?
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja tehodia »

JanneW124 kirjoitti: Su 09.05.2021 10:13 Kun valitsee öljyä tai varaosaa kohteeseen, kannattaa varmistua oikeasta luokituksesta tai varaosanumerosta. Sen voi ulkoistaa sinne Veholle tai muulle Mersuista tietävälle varaosaketjulle (Motonet ei kuulu edellämainittuihin, vaikka sieltäkin kyllä Mersuun sopivia osia ja litkuja löytyy).
Ja aina parempi mitä enemmän itse tietää. Minullekin olisi KL-varaosista myyty väärää öljyä, ellen itse olisi ollut tarkkana. Ja siitäkin huolimatta, että öljy valikoitui rekisterinumeron perusteella.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Säästäminen on onnistunut, jos kustannukset ei nouse marmoriin verrattuna kuin 50% korkeammiksi. :roll: :wink:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

tehodia kirjoitti: Su 09.05.2021 13:52
otsolaanila kirjoitti: La 08.05.2021 14:14
Eivät tarjonneet Commaa. Heillä oli yksi ainut öljy Mersun servoihin, se oli Liqui Moly ohjaintehostinöljy. Hinta 16,9€ per puteli. Sitä ostin.
Mikä ominaisuus siinä Vehon öljyssä tekee siitä niin ylivoimaisen että minun olis kannattanut maksaa siitä 42,5€ litran putelista?
Kyllä Motonetissä näkyy olevan ainakin 3-4 erilaista öljyä mersun (eri mallien) ohjaustehostimiin. Yksi niistä on kaksoipumpulle tarkoitettu öljy. En Vehon hintoja tarkalleen tiedä, mutta tuo 42,50 vaikuttaa olevan tuon erikoisöljyn hinta, eli olettaisin, että tavalliset ovat sielläkin halvempia (silti hinnoiltaan kilpailukyvyttömiä).

Joku voisikin valaista minua, mitä Bevo-listassa oleva typ 203.2 tarkoittaa. Siihen vaaditaan samaa öljyä (344.0) kuin 210:n farmarin kaksoispumpulle. Onko joissain 203-malleissakin tasonsäätö?

Ihan alkuperäiseen aiheeseen, niin miksi tarvitset tehostinöljyä? Vuotaako jostain? Tai onko jotain muuta ongelmaa?
Menin öljyostoksille Motonetin kivijalkaliikkeeseen, myyjä joka minua palveli sanoi että Mersulleni ei ole heillä kuin yksi öljy. Minulla ei ole mitään syytä epäillä sitä, niinpä ostin sitä öljyä. Sama juttu oli Veholla, sielläkin oli vain se yksi öljy.
Ettäkö miksi ostin öljyä? Epäilen että auton entistä omistajaa (76-vuotias herra) on vedätetty korjaamon taholta. Peräöljyjä ei vissiin ollut vaihdettu koskaan, olivat ihan mustat. Tämä havainto sai minut vaihtamaan kaikki auton nesteet. Myös muita samantapaisia asioita ilmaantui matkan varrella. Öljyä ei vuoda mutta joskus vaikuttaa siltä että ohjaus tuntuisi jurisevan hieman kun käännän rattia reippaammin esimerkiksi parkkipaikoilla. Laiskana ja yksinkertisena ihmisenä toivon öljyn vaihdon olevan helpoin keino saada ohjaus toimimaan ilman tuota pientä jurinaa.
Avatar
otsolaanila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 30.01.2021 12:26

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja otsolaanila »

tehodia kirjoitti: Su 09.05.2021 14:00
JanneW124 kirjoitti: Su 09.05.2021 10:13 Kun valitsee öljyä tai varaosaa kohteeseen, kannattaa varmistua oikeasta luokituksesta tai varaosanumerosta. Sen voi ulkoistaa sinne Veholle tai muulle Mersuista tietävälle varaosaketjulle (Motonet ei kuulu edellämainittuihin, vaikka sieltäkin kyllä Mersuun sopivia osia ja litkuja löytyy).
Ja aina parempi mitä enemmän itse tietää. Minullekin olisi KL-varaosista myyty väärää öljyä, ellen itse olisi ollut tarkkana. Ja siitäkin huolimatta, että öljy valikoitui rekisterinumeron perusteella.
Kyllä myyjän täytyy osata tarjota sellaista öljyä tai mitä tahansa tuotetta mikä varmaan asiakkaan autoon käy. Onko oikein vai väärin että asiakas on yksin velvollinen pitämään tästä asiasta huolta, täytyy kai myyjään voida luottaa? Osien ja muun autokaman älyttömän korkeat hinnat voisivat aivan hyvin sisältää vastuun siitä että he eivät myy ihan mitä moskaa hyvänsä. Itselleni ehkä kävi juuri näin kun luotin Motonetin myyjään, enkä tiedä onko ostamani öljy hyvää vai huonoa.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Varaosaliikkeiden ja purkaamoiden palvelut

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

otsolaanila kirjoitti: Ma 10.05.2021 12:02 Menin öljyostoksille Motonetin kivijalkaliikkeeseen, myyjä joka minua palveli sanoi että Mersulleni ei ole heillä kuin yksi öljy. Minulla ei ole mitään syytä epäillä sitä, niinpä ostin sitä öljyä. Sama juttu oli Veholla, sielläkin oli vain se yksi öljy. Epäilen että auton entistä omistajaa (76-vuotias herra) on vedätetty korjaamon taholta. Peräöljyjä ei vissiin ollut vaihdettu koskaan, olivat ihan mustat. Tämä havainto sai minut vaihtamaan kaikki auton nesteet.
Ei kai ole mitään syytä epäillä mersun huolto-ohjelmaakaan tuolla perusteella. Peräöljyt, jakolaatikkoöljyt ym eri kuulu huolto-ohjelmaan, ne on ikiöljyjä. kuten vaihdelaatikkokin vanhemmissa kestää yhdenvaihdon jälkeen ikuisuuden... Vai olisiko kuitenkin syytä epäillä ja ajatella järjellä asiaa itsekkin :) Kuten olet onneksi tehnytkin.

Tuo surullisen kuuluisa Motonetin Comma kyllä laskee lopunkin luottamuksen ko- puljuun. Ei kait mikään muu ole tuollaista yleisöljyä joka käy (Valmistajan moielestä) jokapaikkaan ja ei tuollaista yhtään ajatteleva liike myisi, mutta niin vaan myymät vuodesta toiseen. yhtä järjetön, kun mersun huolto-ohjelma.
2007 R 320cdi
Vastaa Viestiin