S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tomppa205
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 22.11.2019 08:13

S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja tomppa205 »

Heipä hei kaikille. Ajattelin nyt avautua tänne foorumille, kun kävi hieman ohraisesti tuon autoni kanssa. Ja kun verenpaineetkin ovat jo ehtineet hieman tasaantua. Kyseessä siis 2015 vuoden 221tkm ajettu s205 220d. Mutta mennään suoraan asiaan; alla kuvaus tapahtuneesta..

Mersu sammui kesken ajon 100kmh:n nopeudesta ilman mitään ennakko-oireita. Hinurin lavetilla veholle ja sijaisauto minulle. Mobilohommelit toimi niinkuin pitää. Huollossa todettu vian aiheutuneen polttonestepuolen viasta. Syyksi diagnosoitu korkeapainepumppu. Pumppu purettu autosta ja todettu pumpun käyttörattaan kiinnitysmutterin löystyminen, jolloin ratas pyörinyt tyhjää eikä tällöin pumppu ole pyörinyt ja nostanut polttoainepainetta.

Suositeltu korkeapainepumpun vaihtamista koska ei voida sanoa onko pumppu vioittunut tyhjää pyöriessään (pumppu itsessään ei voi pyöriä tyhjää, vaan pelkkä käyttöratas) Pumpun akselin kartiossa ei näkyviä vaurioita rattaan pyörimisestä akselilla. Päädyttäessä kasaamaan auto vanhalla pumpulla ei sen toimivuudelle voida antaa takuuta.

Tiedustelin mahdollisia syitä kiinnitysmutterin löystymiselle; löystymisen syyhyn ei otettu kantaa. Korjaamo totesi, että muutamia aiempia tapauksia tullut vastaan, joissa myös mutteri päässyt löystymään. Esitin oman näkemykseni, voiko mutterin löystyminen aiheutua pumpun jumittamisesta. Tähän ei otettu kantaa. (jälkikäteen on tullut ilmi, että ilmeisesti WIS:ssä on jopa maininta mutterin aukeamisesta pumpun kiinnileikkautumisen yhteydessä. Eikö tämän olisi pitänyt olla merkkihuollon tiedossa?)

Pyysin tutkimaan vanhan pumpun ja varmistamaan sen kunnon. Pumppua tutkittu pyörittelemällä ja irrottamalla määränsäädin. Mitään pumpun viallisuuteen viittaavaa ei ollut löydetty. Näin ollen annoin luvan kasata auton vanhalla pumpulla, uudella rattaalla ja kiinnitysmutterilla luottaessani merkkihuollon näkemykseen siitä, että vanha pumppu olisi kunnossa. Myös korjaamon yhteyshenkilön kanssa jutellessa tuli se kuva, että vanhan pumpun uskaltaa asentaa takaisin, ja joka myös johti päätökseen vanhan pumpun asentamisesta. Korjaamon yhteyshenkilö kertoi myös, että pumpun päätymutterin voisi kiristää hieman ylitiukkaan uudelleen aukeamisen estämiseksi.

Auto kasattu vanhalla pumpulla 6.5. Käytetty 15min tyhjäkäyntiä-->ei käy kaikilla sylintereillä/ei ilmaannu. Nollattu vikamuisti ja jatkettu käyttöä. Hetken käytön jälkeen korotetuilla kierroksilla kaikki suuttimet alkaa pelata ja käynti tasainen. Tämän jälkeen rolahtaa metallisesti ja auto sammuu. Polttoaineet valuu ulos, korkeapainepumppu mahdollisesti leikkasi kiinni lämmetessään. Jakopään rattaiston kunto, ketjun kunto? Määränsäätimestä katkennut kaksi pulttia, kansi irvistää ja myös jäähdytysnesteen pientä vuotoa ilmenee, lohko halki? Vaatii purkua reilusti jotta vauriot selviää, moottori irroitettava.

Tämän hetken tilanne on se että autoa ei ole tutkittu sen enempää. Ja itse olen katsellut jo vaihtomoottoreita. Mutta, mitä tässä olisi nyt tehtävä, onko tässä merkkiliikkeellä mitään vastuuta tapahtuneesta? Kuulostaa jotenkin oudolta esimerkiksi tuo, että 15min annettu käydä vajailla, välillä nollattu ja sitten annettu jengaa. Luulisi että olisi jo luovutettu ja todettu pumppu sittenkin vialliseksi. Ei minulle missään vaiheessa sanottu että ei missään nimessä kasaan vanhalla pumpulla, ainoastaan suositeltiin (vastuun välttämiseksi?) Ja tosiaan siinä uskossa oltiin ettei vanhassakaan mitään vikaa ollut, mitä nyt päätymutteri oli päässyt löystymään. Tarkennuksena, autoon ei varmuudella ole tankattu bensiiniä ainakaan viimeiseen 50tkm mitä auto minulla ollut. Tässähän on myös väärän polttoaineen tankkauksen esto eli bensapistooli ei mene tankin reiästä sisään. Ja niinkuin arvata saattaa, varsinainen lysti on vasta alkamassa kun aletaan ynnäillä mitä tuon korjaaminen lopulta maksaa. Mersumiestä ei vituta!
S205 220 Bluetec Exclusive -15
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Suosittelisin ottamaan kuluttajasuojaan yhteyttä ja kertomaan sinne tuon koko tarinan. Kuulostaa todella hankalalta selvittää kuka maksaa ja mitä maksaa. Todennäköisesti korjaamo koittaa pestä kätensä ja vetoaa siihen, että asiakas on halunnut että auto kasataan vanhalla pumpulla.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt ihmettelen että mikä edes voisi aiheuttaa lohkovian saati sen että kansi irvistäisi? Oikein muuta ei jää kuin se että ketju on poikki jolloin jako meni sekaisin ja siitä sitte iso tuho?

Tuo mutterin aukeamisen alkuperäinen syy eli pumpun jumiutuminen ei ollut korjaamohenkilökunnan tiedossa koskapa jos olisi ollut siitä taatusti olisi myös kerrottu sulle kun syitä tiedustelit. Siinä mielessä varsinkin jos se on huolto-ohjeessa mainittu eikä sitä huomioitu em. syystä on juttu joka käsittääkseni vastuukysymyksissä on sinun puolella? Huolto/korjaus on tehty huomioimatta virallista ohjetta josta seurauksena moottorituho?

Sinähän et edes voinut olla tietoinen tuosta seikasta joten kun päätös "mennään vanhalla pumpulla kun se tuntuu toimivan vai uusi kp-pumppu" asettelee päätöksenteon oleellisesti vajaille lähtötiedoille. Jos olisi kerrottu tuo mahdollisen syy mutterin avautumiselle niin tod. näk olisit valinnut uuden pumpun?

Kun korjaamo on Veho niin heillä täytyy olla viralliset huolto ja korjausohjeet sekä myös menetelmät käytössä.
Siinä mielessä vastuu on korjaamon.
*Virallisessa huolto-ohjeessa on mainittu tuo aihe (Tarkista että on)
*Se jätettiin kertomatta sinulle kun teit päätöstä osan vaihdon suhteen eikä korjaamohenkilökunta itsekään tiennyt ohjeessa kerrottua huomiota(Sehän ei riitä selitykseksi eikä vastuitten välttämiseksi etteivät tienneet)
*Kertomatta jättämisen seurauksena valittiin vanha osa josta seurasi moottorituho


Sekin vielä olisi yksi tarkistuksen paikka että jos korjaamon ohjeissa tuota mainintaa ei ole ja uusissa se on niin kertoo sitä ettei korjaamo ole päivittänyt korjausohjeita tai henkilökunnan koulutus/kurssitus on laiminlyöty joka sekin olisi sinun puolellasi. Ts varsinkin jos korjaamohenkilökunta sanoo ettei sellaista mainintaa ole niin älä luovuta siinä kohtaa vaan tarkista että olisiko maininta uusimmassa ohjeessa. Jos se on niin siinä kohtaa kai väittely (joka käsittääkseni vielä ei ole edes alkanut) ei edes ala,,, Luulisin? Ja jos alkaakin niin korjaamon eväät pärjätä siinä on olemattomat.

Toivotaan ettei tarvitse edes alkaa kinaamaan aiheesta vaan sopu syntyy yhteisymmärryksessä.
tomppa205
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 22.11.2019 08:13

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja tomppa205 »

Kyllä minä olin varautunut siihen että uusi pumppu vaihdetaan, pumppukin oli tilattu jo valmiiksi. Purkamisen jälkeen ilmenneet seikat saivat minut vakuuttuneeksi että auton uskaltaa kasata vanhalla pumpulla. Henkilökohtaisissa keskusteluissa ei korjaamon puolelta sanottu kertaakaan että kaikesta huolimatta kannattaa uusi pumppu laittaa. Puhumattakaan siitä että olisi kerrottu mitä riskejä pumpun vaihtamatta jättämisestä voi seurata.
S205 220 Bluetec Exclusive -15
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vaikutta melko selvältä korjamo on suositellut että pumppu vaihdetaan.
ei ole korjamon tehtävä "vääntää rautakngesta" mitä voi tapahtua jos ei vaihdetta,
tai muutenkaan sen enpää selitellä kun ovat todentte että jos vanha laitetaan ei voi
olla varma että toimii/antaa takuut

jos tuosta lähtee hakemaan jotakin muuta remontikuljen makasajaksi
kuin sitä joka on sanonut että laitetatan vanha
niin kanttaa varautua että pitkä aikaa kuluu erilaisisa käsitelyissä
ja sinä aikana auto on pois ajosta
jos ei sitä remontia maksa se joka sanoin että laitettan vanha
ja sitten käsitelyjen jälkeen se maksaja maksaa vielä toisen puolen oikeuden käynti kulut,
kulutja sitä sun tätä antaa vain suosituksia ja maksaja ratkaistaan sitten muualla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Nippe »

tomppa205 kirjoitti: La 08.05.2021 16:48
Suositeltu korkeapainepumpun vaihtamista koska ei voida sanoa onko pumppu vioittunut tyhjää pyöriessään (pumppu itsessään ei voi pyöriä tyhjää, vaan pelkkä käyttöratas) Pumpun akselin kartiossa ei näkyviä vaurioita rattaan pyörimisestä akselilla. Päädyttäessä kasaamaan auto vanhalla pumpulla ei sen toimivuudelle voida antaa takuuta.
Tämä tästä juuri tekee hankalan. Kannattaa sieltä kuluttajasuojasta kysästä niiden näkemystä asiaan. Auttaa sitten sinuakin kun käyt hommaa läpi Vehon kanssa. Eikä sitä tarvitse heti ensimmäisenä Veholle sanoa että on oltu kuluttajasuojan kanssa jo tekemisissä.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Oon valitettavasti cdi203:sen kanssa samoilla linjoilla. Jos missään papereissa (esim ekassa korjauslaskussa) näkyy tuo "suositellaan uuden pumpun vaihtoa" niin kaikki muu on vain spekulaatioita ja homma kaatuu tilaajan vastuulle.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Näissä aiheissa tosiaan on puolensa kuten se hyvin tässäkin threidissä ilmenee.

Sitä voi kuitenkin miettiä että kun on kaksi vaihtoehtoa "laittaa uusi / käytetään vanhaa" ja kun jätetään aivan oleellinen riskiseikka kertomatta niin onko valinta perustunut riittäville lähtötiedoille?

Sitäkin voi miettiä kenen vastuulla on kertoa tämä oleellinen seikka tai olisiko asiakkaan pitänyt tietää tuo seikka?

Tämän kysymyksen arviointiin vaikuttanee oleellisesti se oliko huolto-ohjeessa maininta mahdollisesta kiinnileikkautumisista? Ellei ole niin mistä korjaamohenkilökuntakaan sen tiesi? Jos on niin merkkikorjaamona se olisi pitänyt olla henkilökunnallakin tiedossa ja siten se olisi pitänyt informoida yhtenä oleellisesti valintaan vaiuttavana asiana?

Veikkaan edelleen niin että oli vastaavassa tilanteessa ketä vaan niin pelkkä suositus vaihdosta verrattuna siihen että perustellaan vaihdon tarpeellisuus koska epäillään vanhan kiinnileikanneen vaikuttaisi radikaalisiti siihen mitä valitaan? Siitä jatkomiettimään omalta kohdalta että olisiko kokonaan oma syy?

Sitäkin voi miettiä että jos sen käyttörattaan momentti olisi jätetty siihen mitä huolto-ohje sanoo niin olisiko mutteri vaan avautunut uudelleen ilman tuhoja? Nythän mutteri vedettiin"ylimomenttiin" vastoin ohjetta? Oliko moottorituhon osasyy se että mutteri oli liian tiukalla? Muterimomentille sattaa siis olla ihan oikeat perustelut miksi se on sellainen kun se on?

No mä yritän kompata aloittajaa murheissa mutta toisaalta itse pidän osaa nuista täysin aiheellisinakin kysymyksinä. Toivotaan edelleen niin että löytyy molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu eikä "argumentointeihin" tarvitsisi lähteä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Nythän pitäisi ensin tehdä vauriosta analyysi, mitä sieltä nyt petti? Jos siellä halkesi pumpun käyttöratas ja kappaleet väliin on syy suoraan korjaamon jos ja kun ratas on kiristetty ylimomenttiin.
Se kartio halkaisee karkaistun rattaan hyvinkin helposti jos kiristää liikaa, siksi ne momentit on sinne annettu.
Tärkein kysymys lienee mitä antautui ensin?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

MJPfin kirjoitti: Ma 10.05.2021 09:07 Nythän pitäisi ensin tehdä vauriosta analyysi, mitä sieltä nyt petti? Jos siellä halkesi pumpun käyttöratas ja kappaleet väliin on syy suoraan korjaamon jos ja kun ratas on kiristetty ylimomenttiin.
Se kartio halkaisee karkaistun rattaan hyvinkin helposti jos kiristää liikaa, siksi ne momentit on sinne annettu.
Tärkein kysymys lienee mitä antautui ensin?
Ylivoimaisesti "paras naru" täähänmennessä tässä keskustelussa :clap:
Turder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 09.05.2017 13:32
Paikkakunta: Klaukkala

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Turder »

Jari Ke kirjoitti: Ma 10.05.2021 07:17 Sitäkin voi miettiä että jos sen käyttörattaan momentti olisi jätetty siihen mitä huolto-ohje sanoo niin olisiko mutteri vaan avautunut uudelleen ilman tuhoja? Nythän mutteri vedettiin"ylimomenttiin" vastoin ohjetta? Oliko moottorituhon osasyy se että mutteri oli liian tiukalla? Muterimomentille sattaa siis olla ihan oikeat perustelut miksi se on sellainen kun se on?
Joo, tätä on ihan validi pohtia, ainakin mulle tuli heti mieleen perinteinen kyläseppä-fiilis tuosta, että vedetään varmuudelle vähän ylitiukkaan. Itse ainakin laittaisin aina huoltomanuaalin mukaan momenttiin, mahdollisesti uusilla pulteilla/muttereilla jos näin speksataan (venymiset ja muut aina vaikuttaa tietyissä paikoissa) ja sitten lukitteet ja muut jos on näin sanottu mahdollisesti. Toki huoltomanuska ja alkuperäinen ohje voi olla huonokin pitkässä juoksussa jos on tuollainen tyyppivikapaikka, mitä ei tiedetä/tiedetty aikoinaan.

Voihan se olla, että tuossa tapauksessa ei niin väliä kunhan on kiinni, mutta usein nuo kriittiset paikat on vähän väärä paikka vedellä ähkäisymomentilla ja käytetyillä pulteilla.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tähän olisi mielenkiintoista saada jonkinlainen lopputulema mitä siellä on antautunut.
Jos ei muuten niin seuraava joka miettii vaihtaakko pumppua vai ei.
tomppa205
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 22.11.2019 08:13

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja tomppa205 »

Päivittelen tähän kyllä tapauksen etenemisestä. Moottori on eilen purettu autosta ja korkeapainepumppu on leikannut pahasti kiinni. Ilmeisesti muuta tuhoa ei ole syntynyt, tarkistavat vielä ajoituksen/jakopään kunnon. Ja että vaihdetaanko silti moottori vai ei. Loppusummassa tuskin isoa eroa ja nythän ei tiedetä onko lastua pumpulta eteenpäin. Nyt jos vaihdetaan pumppu, railiputki ja suuttimet niin menee hinnassa jo ohi vaihtokoneen
S205 220 Bluetec Exclusive -15
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuossa kohtaa sinne ei kannata jättää enään yhtään vanhoja jakopään osia, seuraavaksi on sitten ketju poikki, kun laitettiin vanhalla kasaan.
Satkujen säästö tuo tonnien remontin.

Kai jätät itselle vanhan koneen tai hyvittävät siitä käyvän hinnan? Jos ei hyvitä niin ei sitä kannata ilman antaa pois.
tomppa205
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 22.11.2019 08:13

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja tomppa205 »

Vaihtomoottori olisi niin vähän ajettu että siihen ei jakopäähän osia tartte vaihdella. Tuskin se jakopää tuossa nykyisessäkään on miksikään mennyt. Kävi ilmi että merkkiliike ei suostu vaihtokonetta enää tilaamaan, toinen heppu aiemmin olisi ollut sen suhteen yhteistyökykyisempi. Eli itse hommattava. Kun nyt tietäisi mikä se olisi järkevintä. Itseä ketuttaa tämä homma jo siinä määrin että kohta kiinnosta paskaakaan. Jos veisi suuttimet testipenkkiin ja huuhtelisi railiputken/paineputket kun ei nuo merkkarilla onnistu. Jos ne ok niin kone kasaan. Tankkiin pitäisi kurkata näkyykö siellä mitään sinne kuulumatonta. Eikö senkin voi ottaa irti ja huljutella dieselillä eikö sieltä mahdolliset murut tule pois. Loput jää suodattimeen ja voishan senkin vaihtaa uudelleen jonkun tankillisen jälkeen. Seuraavaksi en nimittäin soita hinuria vaan kelpokerääjän.
S205 220 Bluetec Exclusive -15
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tomppa205 kirjoitti: Ti 25.05.2021 17:52 Vaihtomoottori olisi niin vähän ajettu että siihen ei jakopäähän osia tartte vaihdella. Tuskin se jakopää tuossa nykyisessäkään on miksikään mennyt. Kävi ilmi että merkkiliike ei suostu vaihtokonetta enää tilaamaan, toinen heppu aiemmin olisi ollut sen suhteen yhteistyökykyisempi. Eli itse hommattava. Kun nyt tietäisi mikä se olisi järkevintä. Itseä ketuttaa tämä homma jo siinä määrin että kohta kiinnosta paskaakaan. Jos veisi suuttimet testipenkkiin ja huuhtelisi railiputken/paineputket kun ei nuo merkkarilla onnistu. Jos ne ok niin kone kasaan. Tankkiin pitäisi kurkata näkyykö siellä mitään sinne kuulumatonta. Eikö senkin voi ottaa irti ja huljutella dieselillä eikö sieltä mahdolliset murut tule pois. Loput jää suodattimeen ja voishan senkin vaihtaa uudelleen jonkun tankillisen jälkeen. Seuraavaksi en nimittäin soita hinuria vaan kelpokerääjän.
Jos ei linjan osia, tankkia vaihda niin aina on kohtalien riski että mujua jää jonnekkin
sekin että jos sitä on tankiin asti kerneyt niin ennen sammumista siirtä pumppu on sitä isolla toden näköisyydellä vedellyt sisäänsä ja jos ei mutta niin kulunut eli oletettu käytöö ikä lyhentynyt kovasti

eli jos haluaa tuon kepokerääjän(tämän seurauksesna) vältää niin uutta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tomppa205
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 22.11.2019 08:13

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja tomppa205 »

Suuttimet kävi testipenkissä ja kaikissa suuttimissa kärjet vuotaa jonkun verran. Kuulemma 1500bar alkaa pitämään. Eivät suositelleet takaisin asentamista. Pumpun leikkaaminen ei ole noihin vaikuttanut vaan vuotoa ollut jo aiemmin. Jaaha! Railiputki puhdas sisältä. Taidan päätyä siihen vaihtomoottoriin. Kumman ottaisitte; 1500km ajetun -16 mallisen joka seisonut 4 vuotta vai pari kuukautta sitten puretun -17 mallin jolla ajettu 68tkm. Hintaeroa ei juuri ole. Molemmista historia tarkastettu.
S205 220 Bluetec Exclusive -15
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S205 220d korkeapainepumppu ja moottorin tuhoutuminen-neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vähemmän ajetun jos se on oikein jätetty seisomaan, naftaputket tulpattu jne.
Vastaa Viestiin