Ostin patteriauton, ekat havainnot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

Zac kirjoitti: Ti 19.04.2022 14:48


- Latausteho: kW (kiloWatti) --> esim. kotona tyypillisesti lautauslaitteella voidaan päästä 11kW latausTEHOON käyttäen siihen 2-3 vaihetta sähköliittymästä. Rajoittavin tekijä on periaatteessa pääsulakkeen koko (Suomessa tyypillisesti 20-25A) ja tästä johdettuna "teho P = jännite U x virta I" eli esim. 1 kpl 16A sulakkeella saadaan max(!) 230V x 16A = 3680 W = 3,68 KW lataustehoa.

-Akun kapasiteetti: kWh (kiloWattitunti) --> esim. teoreettisesti lataamalla em. 3,68kW max-teholla (1-vaihe) 10h saadaan akuun siirrettyä ENERGIAA tuon 36,8kWh verran. Hybrideihin tuokin on ok (ajoakku esim. 5-25kWh) mutta EV:ihin taas ei (ajoakku esim. EQS taisi olla jo yli 100kWh?) :geek:







Kyllä itte olen tolla 1- vaihe laturilla ainakin toistaiseksi pärjännyt. Teoreettininen 36.8kwh yössä, tarkoittaa 150-250km ajoa seuraavana päivänä. Aika harvalle tuota määrää taitaa päivässä tulla.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Zac »

@Henri_L Varmaan kulkineesi on (ketjusta päätellen) jokin täyssähköinen EQ-malli?

Varmaankin noin, eli jo tuolla hitaalla latauksella varmaan voi kotona täyttää EQ:n akkua riittävästi siihen että sillä taas heittää seuraavaan päivän reissut. Voisiko karrikoiden sanoa että nopeammasta 11kW lataustehosta olisikin vielä enemmän hyötyä näissä mersun hybrideissä - jotka päinvastoin kuin monet muut merkit sitä hybridissäkin tukee... - koska hybridissähän se 30-100km ajoon riittävä akku saadaan helposti tyhjäksi päivän ajoilla -> lisää virtaa tarvittaisiin monesti nopesti jo saman päivän aikana...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

En nyt tuonut kulkinetta esillä, koska se ei ole mersu.
Mutta toistaiseksi siirtyminen dieselistä täyssähköön on käynyt yllättävän helposti. Kovimmista pakkasista ei nyt ole tietoa vielä, kun tolla patteriautolla menty vasta kuukausi.

Autosta itsestään en tänne sen enempää kokemuksia kirjoita koska tämähän on mersuforum.

Mutta niille ketkä sähköautoon siirtymistä miettivät voin ainakin omasta, noin kuukauden kokemuksesta sitä suositella.

Nousevista lataushinnoista tahtoomersu kirjoitti. mutta uskoisin, että suurin osa latauksista kuitenkin näillä autoilla tehdään koti oloissa.
Jos kotilataus ei ole mahdollista, silloin ehkä täyssähkäri ei ole järkevä vaihtoehto.
Viimeksi muokannut Henri_L, To 21.04.2022 07:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Tude »

Zac kirjoitti: Ke 20.04.2022 10:53 Voisiko karrikoiden sanoa että nopeammasta 11kW lataustehosta olisikin vielä enemmän hyötyä näissä mersun hybrideissä - jotka päinvastoin kuin monet muut merkit sitä hybridissäkin tukee... - koska hybridissähän se 30-100km ajoon riittävä akku saadaan helposti tyhjäksi päivän ajoilla -> lisää virtaa tarvittaisiin monesti nopesti jo saman päivän aikana...?
No itse olen just tätä mieltä. Monesti tulee ajeltua ensin aamusella 40-50 km ja sitten taas parin tunnin päästä voi olla tarvis lähteä jälleen samanlaiselle reissulle. Siihen tarpeeseen myös hybridi hyötyy vähän isommasta ja nopeammasta laturista.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja B170 »

Henri_L kirjoitti: Ke 20.04.2022 18:29 En nyt tuonut kulkinetta esillä, koska se ei ole mersu.
Mutta toistaiseksi siirtyminen dieselistä täyssähköön on käynyt yllättävän helposti. Kovimmista pakkasista ei nyt ole tietoa vielä, kun tolla patteriautolla menty vasta kuukausi.

Autosta itsestään en tänne sen enempää kokemuksia kirjoita koska tämähän on mersuforum.

Mutta niille ketkä sähköautoon siirtymistä miettivät voin ainakin omasta, noin kuukauden kokemuksesta sitä suositella.

Nousevista lataushinnoista tahtoomersu kirjoitti. mutta uskoisin, että suurin osa latauksista kuiten näillä autoilla tehdään koti oloissa.
Jos kotilataus ei ole mahdollista, silloin ehkä täyssähkäri ole järkevä vaihtoehto.
Samaa mieltä. Itselläni on ns kakkosautona tai lähiliikenneautona 33kWh akulla varustettu auto ja hyvin riittää kotilataus hitaalla laturilla. Ja olen ajatellut näin, että jos tulee tilanne, että ajoa on päivässä niin paljon ettei virta riitä niin sitten paikallisille pikalatureille hetkeksi lataukseen. 200 km:in saa aika monta reissua heittää töihin, kauppaan yms ajoihin. Itse olen todella tyytyväinen sähköiseen liikkumiseen.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Arno »

mwessman kirjoitti: Pe 11.03.2022 20:59 Päivitystä: Auto kävi määräaikaishuollossa 45 000 km kohdalla. Lysti ei kustantanut minulle mitään kun huolenpitosopimus kuuluu niihin EQC -malleihin, joita koristaa teksti 1886.
Näillä bensan ja dieselin hinnoilla käy jo vähän polttomoottoriväkeä sääliksi..
Ilmeisesti näillä 1886 malleilla kuuden vuoden veloituksettomat huollot toimii mainiosti?

Omalla kohdalla ei löydy 1886-mallia ja varustekoodi 390, veloituksettomat autokohtaiset huollot (6v/160tkm), ei toiminut ja vaatii lisäselvityksiä omalta osalta. Hip-hei.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 955
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Sähköä pitää myös tuottaa, tänä aamuna katkesi 0100 sähköntuonti Venäjältä. Tulee vaikuttamaan monella tavalla, korvaavaa sähköä ei ole näköpiirissä. Ei ainakaan säälille olisi nyt sijaa :think:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Po ... e-optimalt
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 769
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei vaikuta käytännössä, OL3 käyttökokeet etenee koko ajan, vaikka sieltä uusia pieniä yllätyksiä on löytynytkin, hyvä niin. Turvallisuus on pääasia siinä lajissa.

Ja Neuvostoliiton takia uusiutuvien rakentaminen ottaa aivan jäätävän buustin Pohjolassa sekä muualla Euroopassa. Saksan ydinvoimapsykoosi on vain käsittämätöntä vihreän liikkeen yksisilmäisyyttä.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
harrives
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 19.06.2009 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja harrives »

Täällä on ajeltu patteriautolla maaliskuusta 2021 mallina EQV (fuusioperheessä tarvitaan enemmän kuljetuskapasiteettia). Kilometrejä on kertynyt noin 40 tkm ja kaikki (auto, huoltopalvelut) toimii kuin junan vessa. Ainoa epäkohta on suuresta painosta (3,5t) johtuva kivikova jousitus/alusta. Tällä ei hidastetöyssyihin ajella kovaa. Mistäköhän olis helpointa tarkistaa auton varusteet/koodit. Ostin tämän vähän käytettynä (demo-auto) ja jotenkin mystisesti määräaikaishuollosta ei ole veloitettu mitään, vaan ne kuuluu kuulemma auton hintaan!? Kyseessä lienee vastaavanlainen varustekoodi kuin EQC erikoismallissa.

Keskikulutus on muuten tasan 27kwh/100km, joka sisältää siis 40tkm ympäri vuoden kaikenlaista ajoa. Kesän ja talven välillä on kuitenkin merkittävästi vaihtelua käytännön rangen osuessa välille 250-450km.
EQE AMG 43 -22
V447 EQV -20
Ex W213 350e -17
Ex W212 220 CDI T A -10
Ex R171 200 Kompressor -07
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Arno »

harrives kirjoitti: La 21.05.2022 22:09 Mistäköhän olis helpointa tarkistaa auton varusteet/koodit. Ostin tämän vähän käytettynä (demo-auto) ja jotenkin mystisesti määräaikaishuollosta ei ole veloitettu mitään, vaan ne kuuluu kuulemma auton hintaan!? Kyseessä lienee vastaavanlainen varustekoodi kuin EQC erikoismallissa.
Netistä löytyy sivustoja, joihin auton VIN-koodin syöttämällä saat varustelistan tai vaihtoehtoisesti ajat merkkihuoltoon ja kysyt, jos saisit ko.listan paperilla printattuna.

Omalla kohdalla EQC:ssä varustekoodi, joka takaisi huollot, mutta viimeisin selitys sille että kuitenkin huollostani veloitettiin, on ettei ko.koodia ole myyty/markkinoitu Suomessa ja koska täällä Mercedes-Benz ei tuo autoja maahan, vaan iso jälleenmyyjä, niin ko.varustekoodilla ei ole pätevyyttä täällä.
Selvittely toki vielä jatkuu osaltani.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Vielä on laite kulkenut hyvin. Olen kysynyt auton puhetta ymmärtävältä tietsikalta elämän tarkoitusta ja se jopa vastasi. Osaa se muuttaa kojetaulun värinauhan väriä, ilmastoinnin lämpötilaa ja kaikkea muuta yhtä hyödyllistä.
Tajusin joskus koittaa jäähdyttimen lämpötilaa kun auto oli 7.3 kW laturissa muutaman tunnin. Jäähdytin oli kunnolla lämmin, se lienee siis asennettu latauksessa syntyvää hukkalämpöä varten..
Merkkiliikkeeseen tuli asiaa kun ratin pinta alkoi rispaantua ja muuttua tahmeaksi, jota rätillä hinkkaaminen vain pahensi.
Huolenpitosopimus tai takuu ei kata rattia, mutta hyvän tahdon eleenä valmistaja lupaa sponata puolet ratin vaihdon kustannuksista = 1000 €
Onko siis niin, että ikuisena pitämäni osa hajoaa ensimmäisenä?
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Arno »

mwessman kirjoitti: Ke 27.07.2022 23:41 Merkkiliikkeeseen tuli asiaa kun ratin pinta alkoi rispaantua ja muuttua tahmeaksi, jota rätillä hinkkaaminen vain pahensi.
Huolenpitosopimus tai takuu ei kata rattia, mutta hyvän tahdon eleenä valmistaja lupaa sponata puolet ratin vaihdon kustannuksista = 1000 €
Onko siis niin, että ikuisena pitämäni osa hajoaa ensimmäisenä?
Ennen ratit taisi olla erilaista nahkaa/keinonahkaa, mutta aika aikaisin sulla on alkanut se pettämään. Joskus nykyaikaisia ratteja koettanut elvyttää paremmiksi, mutta hinkkaamista tms eivät kyllä taida ollenkaan kestää. Maksimissaan kostean kankaan painelua.

Mulla kävi kyllä varmaan koomisin asiakaspalvelukokemus kun latasin Ionity-asemalla (ilman Ionity-passia). Mersun appi näytti hintaa 17,40e/h, joka tuntui passittomalle varsin edulliselta (lue: epäilyttävän edulliselta).
Noh, eihän se hinta ollutkaan laskussa 17,40e/h mukaan vaan 47,40e/h mukaan. Vaikka latausaika oli lyhyt, niin ajattelin asiasta kysellä, koska pitäähän kuluttajan pystyä luottamaan Mersun appsin tarjoamaan hintaan.
Lopputuloksena muutaman kuukauden pallottelu liittyen virheelliseen hintaan, kenen asiaan pitäisi ottaa kantaa, olen törmännyt hintaan väärässä paikassa (toki lähetin heille screenshotit appsista, autosta ja tietokoneversiosta, joissa kaikissa väärä hinta) ja lopullisena ratkaisuna että hinta on oikein laskussa, mutta MercedesMe on tarjonnut väärää hintaa - "ilmoitathan jos on vielä kysyttävää." :clap:
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja B170 »

mwessman kirjoitti: Ke 27.07.2022 23:41 Vielä on laite kulkenut hyvin. Olen kysynyt auton puhetta ymmärtävältä tietsikalta elämän tarkoitusta ja se jopa vastasi. Osaa se muuttaa kojetaulun värinauhan väriä, ilmastoinnin lämpötilaa ja kaikkea muuta yhtä hyödyllistä.
Tajusin joskus koittaa jäähdyttimen lämpötilaa kun auto oli 7.3 kW laturissa muutaman tunnin. Jäähdytin oli kunnolla lämmin, se lienee siis asennettu latauksessa syntyvää hukkalämpöä varten..
Merkkiliikkeeseen tuli asiaa kun ratin pinta alkoi rispaantua ja muuttua tahmeaksi, jota rätillä hinkkaaminen vain pahensi.
Huolenpitosopimus tai takuu ei kata rattia, mutta hyvän tahdon eleenä valmistaja lupaa sponata puolet ratin vaihdon kustannuksista = 1000 €
Onko siis niin, että ikuisena pitämäni osa hajoaa ensimmäisenä?
Mietin kerran tässä pahimmassa korona vaiheessa kaupan parkkipaikalla, että mitähän auton hallintalaitteet ja nimenomaan ohjauspyörä tykkää siitä käsidesillä läträämisestä? On voinu joku vaikka pyyhkiä rattia aina välillä käsidesillä ihan putsausmielessäkin.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 769
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Aika erikoista ettei takuu muka kata rattia, mulla rispaantui BMW:n Individual sporttiratista vakkarin nopeuden keinukytkin (kumia) osittain rikki -> uusi tilalle.
Tiedät paikan, kokeile
jukkapmt15
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 26.08.2022 15:37

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja jukkapmt15 »

Vasta luonnostelemassa mahdollisista EQC tilausta - tähän liittyen pieni kysymys, johon en saanut selvyyttä Mersun konfiguraattorista:
- onko EQC:ssa vakiona sisäpeilissä näppäimet ja systeemit autotallin oven langattomaan aukaisemiseen ?
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Arno »

jukkapmt15 kirjoitti: Su 28.08.2022 16:54 Vasta luonnostelemassa mahdollisista EQC tilausta - tähän liittyen pieni kysymys, johon en saanut selvyyttä Mersun konfiguraattorista:
- onko EQC:ssa vakiona sisäpeilissä näppäimet ja systeemit autotallin oven langattomaan aukaisemiseen ?

Ei ole itselle tuttu varuste, mutta väittäisin ettei ole. Onko missään Mersussa toisaalta vakiona (?).
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

B170 kirjoitti: To 28.07.2022 11:45
mwessman kirjoitti: Ke 27.07.2022 23:41 Vielä on laite kulkenut hyvin. Olen kysynyt auton puhetta ymmärtävältä tietsikalta elämän tarkoitusta ja se jopa vastasi. Osaa se muuttaa kojetaulun värinauhan väriä, ilmastoinnin lämpötilaa ja kaikkea muuta yhtä hyödyllistä.
Tajusin joskus koittaa jäähdyttimen lämpötilaa kun auto oli 7.3 kW laturissa muutaman tunnin. Jäähdytin oli kunnolla lämmin, se lienee siis asennettu latauksessa syntyvää hukkalämpöä varten..
Merkkiliikkeeseen tuli asiaa kun ratin pinta alkoi rispaantua ja muuttua tahmeaksi, jota rätillä hinkkaaminen vain pahensi.
Huolenpitosopimus tai takuu ei kata rattia, mutta hyvän tahdon eleenä valmistaja lupaa sponata puolet ratin vaihdon kustannuksista = 1000 €
Onko siis niin, että ikuisena pitämäni osa hajoaa ensimmäisenä?
Mietin kerran tässä pahimmassa korona vaiheessa kaupan parkkipaikalla, että mitähän auton hallintalaitteet ja nimenomaan ohjauspyörä tykkää siitä käsidesillä läträämisestä? On voinu joku vaikka pyyhkiä rattia aina välillä käsidesillä ihan putsausmielessäkin.
Käsidesillä saa tuhottua helposti kaikki pinnoitteet. Monessa autossa olen nähnyt niiden kumimaalin tapaisten pinnotteiden irti kesimistä juuri niistä osista/kohdista joita käpäillään eniten, ratti, ovenkahva, vaihdekeppi, valokatkaisija ym.
Tämä ilmiö on tullut esille nyt korona-aikana...
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Alkanut hiljatellen orastava autokuume nousemaan. Miten MB antaa takuuta akuille ja tekeekö autolla enää mitään jos akku on ehtoopuolella?
(Toyota antaa 6v tai 320tkm)
Ehkä GLC hybrid olisi kyseessä bensa/diesel moottorilla. Onko jotain vuosimalleja mihin ei kannata koskea? Kilometrejä tulee vuoteen noin 40tkm.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

GLC 300e Coupe on ainakin itsellä ollut toimiva peli. Omasta vapautuisi ensi keväänä hyvin toiminut ja hyvillä varusteilla oleva yksilö.Jostain olin lukevinani että akkutakuu olisi 160tkm tai 8v. Huolenpitosopimuksellahan se jatkuu niin pitkään kuin sopimusta pitää yllä.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Zac »

Pikku Mersu kirjoitti: Pe 09.09.2022 20:18 Ehkä GLC hybrid olisi kyseessä bensa/diesel moottorilla. Onko jotain vuosimalleja mihin ei kannata koskea? Kilometrejä tulee vuoteen noin 40tkm.
Ehkä se noilla km:illa sitten ennemmin olisi kuitenkin se diesel-hybridi? Ellei nyt ole ihan himolataaja ja ajot pääosin jotain pientä stinttiä monta kertaa päivässä...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja isk »

Kuukauden verran käyttökokemuksia GLC-dieselhybridistä (300de), eli se epätodennäköisin kombinaatio. Itselleni toimii hyvin, koska käyttöetu, joten dieselvero menee firmalle ja itse jää pienin polttoainelasku.

Akkukapasiteetti on pieni, liian pieni, mutta sanoisin sen leikkaavan kaupunkiajossa 90% polttoainekulutuksesta. Ajot ovat pääasiassa muutama kymmenen kilometriä työmatkaa ja loput harrastuksiin yms., joten nämä saa helposti katettua vaikkei himolataaja olisikaan.

Matka-ajossa 40-50 km akkukapasiteetti on lähinnä kuriositeetti, sen takia ei hyödytä erikseen pysähtyä latailemaan. Jos on lounaspysähdys niin sitten ehkä voisi ladata samalla, mutta tehokkaampikin lataus (7,3kW) kestää 1,5h eli pitkällä lounaalla matka ei edisty ja se 40-50 km range edustaa paria-kolmea litraa dieseliä, joten hyöty on marginaalinen.

Yllättävintä on ollut, miten herkästi (ja eleettä) moottori sammuu maantieajossa, akku tyhjänä. Ohessa esimerkki viime viikonlopulta, kun lähdin mökiltä akku valmiiksi tyhjänä (mökillä ei valtakunnan verkkoa). Rekuperaatio toimii ja neljäsosa matkasta mentiin kuitenkin sähköllä vaikka sitä ei ollut. :o

Kokonaisuutena autolla on nyt ajettu 11 tkm, joista 43,7% sähköllä. Jos vuosisuorite on 40 tkm, niin matka-ajo väkisin painottuu ja sähköajon osuus on pienempi.

89DEABE0-C174-4D4B-BE91-25E64487C568.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Zac kirjoitti: To 15.09.2022 09:20
Pikku Mersu kirjoitti: Pe 09.09.2022 20:18 Ehkä GLC hybrid olisi kyseessä bensa/diesel moottorilla. Onko jotain vuosimalleja mihin ei kannata koskea? Kilometrejä tulee vuoteen noin 40tkm.
Ehkä se noilla km:illa sitten ennemmin olisi kuitenkin se diesel-hybridi? Ellei nyt ole ihan himolataaja ja ajot pääosin jotain pientä stinttiä monta kertaa päivässä...
Vaiko "pelkkä" diesel? Diesel hybridi ei ole hankintahinnaltaankaan kauhean edullinen ja ainakin meillä E-korinen näyttää mittaristossa 17 km:n "pätkäajossa" helposti 3,7 l sadalla lukemia jos vertaa edellä postattuun pidemmän siivun lukemaan. Todelliset lukemat tietenkin heikompia mutta sama molemmilla.

Tuossa isk:n tapauksessa de varmaan järkevä työsuhde-edun takia.

Kumpi tahansa hybrid toimisi ehkä 10 - 20 km:n toistuvissa ajosuoritteissa (latauksen jälkeen). :?:
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Ongelmana sekin että arkena lataus ainoastaan kotona koska töissä ei ole siihen mahdollisuutta.
2. asia, mahtuuko GLCn konttiin muutama n. 25×40×60cm matkalaukku?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
jukkapmt15
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 26.08.2022 15:37

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja jukkapmt15 »

Pari kysymystä tilattua EQC'tä odotelessa:

Onkohan Suomeen tuotavissa EQC malleissa "vakioina" konepellin alla se iso muovipeite tekniikan näkösuojana? Saksalaisilla foorumeilla ihmettelevät ao. suojan puuttumista - onkohan kysymys varustetasosta tai jostain vastaavasta vaiko vain Mersun uudesta tuotepolitiikasta (paino, hinta, ...). Sinällään tuolla suojalla tai sen puutteella ei taida olla merkitystä juuri mihinkään.

Toinen kysymys: pystyykö EQC:n MBUX tallettamaan ajetut matkat muistiin esim. niin, että niiden pohjalta voisi tehdä vaikka "virallisempaa" matkaraporttia?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

A2935240600? Vakiona näyttää olevan ainakin parts infon mukaan.

Mikähän se "virallinen" matkaraportti on? Sellainen joka kelpaa vaimolle? Eipä MBUX ajopäiväkirjaa osaa pitää.
jukkapmt15
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 26.08.2022 15:37

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja jukkapmt15 »

...virallisempaa siinä mielessä, että kelpaisi ajopäiväkirjaksi tai matkalaskun liitteeksi ja olisi jopa verottajan hyväksyttävissä.
jukkapmt15
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 26.08.2022 15:37

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja jukkapmt15 »

Jatkan vielä lyhyesti tuosta ajopäiväkirjasta: BMW:ssä tuollainen ajopäiväkirja ominaisuus on, mutta auto kirjaa ikävästi aina uuden matkan, jos kuljettaja poistuu autosta. No ylipäänsä ajopäiväkirjan olemassa olo tai sen puutuminen ei nyt ole kovin tärkeää.

Mutta sitten asiaa EQC:n jatkosta:
Mersuhan ilmoittaa lopettavansa EQC:n valmistuksen toukokuussa 2023 eikä mallin suoraa seuraajaa ole ainakaan vielä esitelty. Nyt tiedetään jo tulossa olevasta EQE SUV mallista, joka lienee lähinnä EQC:tä mutta arvatenkin korkeammassa hintaluokassa. EQC:n jo hankkineiden "lohtuna" lienee kuitenkin se, että niin EQE SUV kuin myös EQS SUV omaavat aika lailla samat ulkoiset piirteet kuin EQC:kin.

Millaisia mietteitä EQC:n valmistuksen lopettaminen herättää?
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Arno »

Huoltoa varatessa sain tiedon, että huolto-ohjelmaan kuuluisi jarrunesteiden vaihto. Vaikka heräsinkin puheluun niin osasin ihmetellä asiaa, johon todettiin sen kuuluvan huolto-ohjelmaan kahden vuoden välein ilman kilometrirajaa.

Autolla historiaa kolmen vuoden ja alle 50tkm verran, osaisko joku sivistää kun tuntuu hieman aikaiselta?
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Japi129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 14.05.2022 17:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Japi129 »

Veden kondensoitumisen takia.
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Arno »

Okei, foorumin haku onnistui sivistämään itseä asian suhteen. Enpäs ole tiennytkään tästä kahden vuoden huoltovälistä jarrunesteille, vaikka uudehkoja Mersuja pyörähtää hyppysissä. 🤔
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Vastaa Viestiin