Korjaamoiden kohelluksia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Korjaamoiden kohelluksia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tj86430 kirjoitti: To 10.06.2021 12:27 En minäkään yleisesti ottaen pidä korjaamopalveluja liian halpoina, mutta ymmärrän asiasta kuitenkin sen verran, etten lähde esim. vikakoodinluvun osalta kritisoimaan hintaa yksinomaan käytetyn ajan perusteella.
Juuri näin. Saan itsekin omalla halpistesterillä selville että pakoputket ovat saunottaneet niiden yläpuolella olevat parkkitutkan anturit hengiltä. Tässä tapauksessa kyse on kirjaimellisesti minuutin työstä, jonka halpa kone tekee puolestani.

Mutta sitten kun autoni on rikki jostain syvemmältä, testerini antaa minulle kasan vikakoodeja enkä ole viisastunut aiheesta yhtään. Tämän jälkeen ammattilainen lukee koodit, tekee niistä koulutuksensa ja työssään keräämänsä kokemuksensa perusteella omat päätelmänsä ja osoittaa vioittuneen osan, hänen 30 € vikakoodien lukunsa on minulle hyvinkin edullinen palvelu. Tässä tilanteessa ostan käyttööni hänen osaamistaan.

Osaamisesta joutuu maksamaan vähän alalla kuin alalla.

Se on sitten vielä ihan oma lukunsa, jos jossain käyttäjissä on vielä jäljellä väylädiagnostiikan tullessa markkinoille ilmennyttä asennetta, jolla vikakoodeja käytiin nollaamassa viikottain ilman ajatustakaan korjata koodin ilmaisemaa vikaa. Tällä asenteella ylimääräiset 30 € viikossa tuntuu varmaan kalliilta?

Syitä oli toki niin sysissä kuin sepissäkin, koska meilläkin on ollut kaksi niin uutta autoa, että uuden automallin hälytysrajat kalibroitiin reaalimaailmaan käytön ohessa. Sekä Volvo S80 2004 facelift että Mercedes S204 vuodelta 2008 kävivät aiheettomien hälytysten vuoksi muutaman kontrollerin softapäivityksessä, kun vahtikoira haukkui välillä vähän turhastakin. Näistä softapäivityksistä en muistaakseni maksanut yhtään mitään, kuten ei kuulukaan. Mutta silloin kun hälytysrajat ovat kohdillaan, eihän se vika ole koodin nostama vikavalo kojetaulussa, vaan niiden jossain aivan muualla ilmaisema ongelma, joka pitää poistaa eikä vain kaataa hälytystä pois.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin