Tekonahka on ihan kuraa!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

hakkry kirjoitti: La 12.06.2021 10:35 On outoa kyllä, että kalliissa premium autossa on kumijakkarat, kun puolta halvemmissakin Rutinoffeissa on kangaspenkin vaihtoehtona puoliNAHKApenkit tai koko NAHKApenkit.
Mersuunkin on vaihtoehtona parempia verhoiluja niille uuden auton tilaajille, jotka sellaisia tarvitsevat.
hakkry kirjoitti: La 12.06.2021 10:35 Kyllähän käytettyjen kauppiaat myyvät näitä mersun puolikumijakkaroita puolinahkoina. Käytetyissä on järestään nuo kumijakkarat, johtuen ehkä mielipuolisen kalliista hinnasta oikeille nahkoille.
Saksassa sentään myyjät tekevät jo ilmoituksissaan selvän eron Articon ja nahan välillä. Suomessa pitää ostajan olla tarkkana, koska myyjät eivät välttämättä joko tiedä tai eivät ole tietävinään eroa. Yleensä eron tunnistaa kyllä istuinten tikkauksista, koska sekä puoli- että koko-Artico tikataan eri kuosiin kuin aidot nahat.

Puoli-Artico on yleensä seurausta siitä, että se tulee lisähintaiseen Avantgardeen tai AMG-lineen vakiona ellei tilaaja ymmärrä muuta vaatia. Se on sinänsä järjetöntä, että lisähintaisen malliversion sisustus on pitänyt huonontaa perushintaisesta. Mutta koska useimmat joko maksavat itse lisähinnan eri malliversiosta (sisustukseen mitään huomiota kiinnittämättä) tai ainakin tilaavat kampanjana perushintaan myytävän lisähintaisen malliversion, niitä puolikumipenkkejä tulee tilatuksi ihan huomaamatta.

Classiciin, Eleganceen, Exclusiveen tjsp. ei ole mitään tarvetta tilata mitään lisähintaisia istuimia, mutta jos välttämättä haluaa tuon Avan tai AMG-Linen, sitä ei kannata tilata vakiosisustuksella.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
M8r8u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 21.10.2020 21:42

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja M8r8u »

W205, onkohan varustekoodilla 218 nahkaverhoilu harmaa aitoa vai tekonahkaa?

Lisäys: Sainkin jo w205 keskustelussa vastauksen eli on nahkaa.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Millä ihmeellä te saatte noin pienillä kilometreillä penkit rikki? Itse olen reilu satakiloinen lähes kaksimetrinen ukko joka hyppää kokoajan edes takas kuskin pukille ja reilu kymmenen vuotiaan
mb3.jpg
yli 200 tuhatta ajetun mersun artico/kangas penkki on kuin uusi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja Karel »

JuKoS kirjoitti: Ke 14.07.2021 08:06 Millä ihmeellä te saatte noin pienillä kilometreillä penkit rikki? Itse olen reilu satakiloinen lähes kaksimetrinen ukko joka hyppää kokoajan edes takas kuskin pukille ja reilu kymmenen vuotiaan yli 200 tuhatta ajetun mersun artico/kangas penkki on kuin uusi.
Olisikos sillä aika rajukin vaikutus, millaisilla kuteilla noita penkkejä hieroo? Jos jumppaa kaupunkiajoja ja käyttää ilman huuhteluainetta kuurattuja farkkuja niittivyön kanssa, niin jälki on varmaan sen mukaista. Jos sen sijaan ajaa pitkää maantiepätkää silkkipuvussa, niin penkki pysyy varmaan aika uudenversoinen vaikka olisi miljoona kilometriä mittarissa.

Aika selvät ovat erot olleet, kun on nähnyt runsaasti W126 ja W140 malleja, jotka ovat olleet joidenkin rakennusurakoitsijoiden keikka-autoina ja sitten niitä yksilöitä, joilla on ajettu edustusajoja ammattikuljettajien toimesta.

Siniset farkut muuten ajan kanssa värjäävät vaaleat penkit aika rumiksi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

JuKoS kirjoitti: Ke 14.07.2021 08:06 Millä ihmeellä te saatte noin pienillä kilometreillä penkit rikki? Itse olen reilu satakiloinen lähes kaksimetrinen ukko joka hyppää kokoajan edes takas kuskin pukille ja reilu kymmenen vuotiaanmb3.jpg yli 200 tuhatta ajetun mersun artico/kangas penkki on kuin uusi.
Vaikea sanoa syytä. Minkään muun auton penkkejä en kyllä ole koskaan saanut minäkään rikki, vaikka ollut myydessä aika paljonkin enemmän kilometrejä. Ja housut samoja tai samantyyppisiä, ei niittejä...

Melkein satakiloinen minäkin olen ja plugarilla ajoprofiili ollut varmaan vähän kaupunkipainotteisempi kuin aiemmilla, mutta pääosa tämänkin kilometreistä tullut silti pitkillä matkoilla. En sitten tiedä, voiko noissa olla erävaihteluja materiaalissa ja minulle sitten Daimler löytänyt sen maailmankaikkeuden huonoimman erän.

Täysin käsittämätöntä tuo minustakin on. Esimerkiksi TMn käyttötestiautoista en muista ikinä lukeneeni, että 60 000 kilometrin jälkeen olisi puhettakaan materiaalin havaittavasta kulumisesta. En kyllä muista, koska Mersu on ollut käyttötestissä vai onko koskaan.
Volvomania
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 01.10.2020 08:36

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja Volvomania »

Volvon penkeissä taisi vain osa olla aitoa nahkaa. Tosin, mistäs sen tietää, kun auton osti aikoinaan 20-vuotta sitten "nahkapenkeillä". Nyt jo alkaa kuskin penkki ratkeamaan 2cm matkalta. Parsin sen kokoon ja matka jatkuu.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

JuKoS kirjoitti: Ke 14.07.2021 08:06 Millä ihmeellä te saatte noin pienillä kilometreillä penkit rikki? Itse olen reilu satakiloinen lähes kaksimetrinen ukko joka hyppää kokoajan edes takas kuskin pukille ja reilu kymmenen vuotiaan yli 200 tuhatta ajetun mersun artico/kangas penkki on kuin uusi.
Täällä 181 cm / 65 kg, joten ylikuormituksesta minun autoni penkki ei ainakaan hajonnut :D

Tyypillisesti penkin saumat ovat kyllä hyvin tehtyjä, mutta Artico materiaalina ei kestä, vaan ratkeaa kuljettajan istuintyynyn sivukappaleessa ja ensin oven puolelta. Ceeni korjannut suutari arvioi istuimen ratkenneen aivan oikein, eli siten kuin sen kuuluukin. Kuvia omasta S204 Ceestäni naapurifoorumilla. Nykyisen W212 Avan kuljettajan istuin ratkesi samalla tavoin ja samasta paikasta. Ceessä tämä tapahtui noin 150.000 km jälkeen ja Eemelissä jo ennen 100.000 km. S204 tosin tulikin Suomeen vasta 130.000 km ajettuna kun E tuli minulle 76.000 km kohdalla. Eli noin ensimmäisen vuoden käytön jälki näkyi istuimessa:

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=164&t=37126

Meidän käyttöautot pysäköidään ulos ja pakkanen käy joka talvi -30 asteen lukemissa. En tiedä, onko sillä mitään vaikutusta? Säilytätkö sinä autoasi ulkona vain tallissa?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

[quote="740 GLE" Meidän käyttöautot pysäköidään ulos ja pakkanen käy joka talvi -30 asteen lukemissa. En tiedä, onko sillä mitään vaikutusta? Säilytätkö sinä autoasi ulkona vain tallissa?[/quote] Ulkona säilytetään ei sisätilan lämmitintä artico/kangas sisustaiset C:eet olleet ns suomiautoja minulla uudesta saakka.
AMGfin
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 12.02.2021 23:31

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja AMGfin »

Täälläkin tuota Articoa kironnut. Useamman vanhan oikealla nahkasisustuksella varustetun auton (BMW) omistaneena en voi käsittää miten huonolaatuista materiaalia näissä Mersuissa käytetään. Itse olen 175cm ja 78kg, joten jos ei penkit kestä keskimittaista ihmistä, niin en tiedä mitä sitten. Käyttö on sekalaista eli välillä kaupunkiajoa, mutta myös pitempää pätkää. Ostin C:n viime syksynä (vm.2015, ajettu 55tkm) ja laitoin sen jälkeen kerran nahanhoitoaineet. Penkit ihan silloin ihan ok kunnossa. Kevät-talvella ihmettelin mitä kuprua alkoi ilmestymään penkkeihin ja aika nopeasti halkeamat ilmestyikin sitten jo. :thumbdown:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W205 C250 AMG line '15
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Minun Mersuni talvet lämpimässä tallissa ja kesät ulkona paikassa, jossa aurinkokaan ei pahasti paahda.
Surkuhupaisinta se, että aina olen nimenomaan yrittänyt varoa penkin kuormittamista esim siten, että menisin hiihtolenkin jälkeen läpimärkänä istuimelle. Aina olen laittanut kuivan kerroksen väliin suojaksi.

Jos tuo Artico yhdellä kestää ja toisella ei, täytyy noissa sitten olla materiaalissa hurjia laatuvaihteluita. Mitä se sitten kertookaan laadusta yleensä ja Mersun laadunvalvonnasta...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Minulle oli jo yllätys, että Artico sentään kestääkin ainakin joillain käyttäjillä. Se ei tosin ole mikään puolustus, vaan istuinten pitäisi kestää ihan kaikilla normaalissa käytössä.

Itse pidän nahasta sen vuoksi, että vaikka se vaatiikin hoitoa, se myös kestää käyttöä, jopa huonoa käyttöä kunhan vastaavasti hoito on kunnossa. Kangas tai plyysi-istuin menee aika ikävään kuntoon kun käy talven säännöllisesti hiihtämässä ja istuu hikisenä penkille ladulta kotiin ajaessaan. Hien ja paljaan ihon suolat ovat nahalle huono juttu, mutta toisaalta kunnolla käsiteltyä nahkaa saa pestä melko huoletta märällä rätillä.

Viime viikolla puutarhaa rakentaessani en saanut kuin ensimmäiset 650 litraa säkitettyä puukariketta ulkona häkissä olevasta puutarhamyymälästä tungetuksi sedanin peräkonttiin. Loput kylmästi takapenkille läjään ja kuorman purkamisen jälkeen penkki puhtaaksi noin minuutissa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Volvomania
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 01.10.2020 08:36

Re: Tekonahka on ihan kuraa!

Viesti Kirjoittaja Volvomania »

Volvoon sai ostaa uutena kokonahkapenkit. Tiedä sitten, onko kaikki palat nahkaa, vai osa vinyyliä. 270tkm:n kohdalla kuskin penkin selkänojan kulmaan ilmestyi parin sentin ratkeama. Sen pystyi kylläkin helposti parsimaan kasaan. Parikymmentä vuotta ja Volvonkin kuskin penkki alkaa vaatimaan korjausta. Uudemmissa Volvoissa penkit oli pehmeämpää nahkaa, mutta kestävyydestä ei ole tietoa, ne meni vaihtoon ehjillä penkeillä n. 150tkm ajettuina.
Vastaa Viestiin