Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto? Kyssäriä kompuraöljystä!
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
Esim.tuolla retkikaasu-kokemuksia jo pidemmältä ajalta:
https://konekansa.net/threads/ilmastoin ... kaasu.741/
https://konekansa.net/threads/ilmastoin ... kaasu.741/
W210 E50 amg, W211 220 cdi
ex - S204 220cdia AMG-sport,- W202 180b -97, -W123 250b -79
ex - S204 220cdia AMG-sport,- W202 180b -97, -W123 250b -79
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
Kiitokset linkistä-jari- kirjoitti: ↑Su 25.07.2021 09:42 Esim.tuolla retkikaasu-kokemuksia jo pidemmältä ajalta:
https://konekansa.net/threads/ilmastoin ... kaasu.741/
Luin koko topiikin läpi ja kyl nyt kallistuu retkikaasulinjalle. Mittarit ehken täytyy hankkia ja linkki näytti myös olevan Ebayhin tuolla ketjussa
Tuota Tarmo -kaasua sattuneesta syystä onkin useita puteleita.
Kattotaan nyt sitte millon alan touhuun
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
Tätä aihetta nyt taas alkanu perkaamaan. Alla aiheeseen liittyviä linkkejä jo yhdessä selitykset muutamiin Rxxx kylmäaineisiin mitä ne oikeasti ovat
https://darment.eu/refrigerant/r437a/
https://darment.eu/classification-of-re ... rigerants/
Ja tässä tuosta ylemmästä linkistä kuvakaappaus selaimesssa joka kääntää tekstit suomeksi. (näkyy pareemmin kun klikkaa isommaksi tai avaa tuon linkin. Linkit tosiaan kannattaa avata selaimessa jossa kieli on mahdollista muuttaa suomeksi ni on helppolukuista.
Tuo R437a mainittiin täällä yhdellä pajalla että voi korvata suoraan R12 järjestelmän? No ehkä voi mutta tuo R437a ilmeisesti sisältää suurimmaksi osaksi R134a:ta? Noinkohan tuo pelaa minkään aikaa jos tuota kerkeää laittamaan?
https://darment.eu/refrigerant/r437a/
https://darment.eu/classification-of-re ... rigerants/
Ja tässä tuosta ylemmästä linkistä kuvakaappaus selaimesssa joka kääntää tekstit suomeksi. (näkyy pareemmin kun klikkaa isommaksi tai avaa tuon linkin. Linkit tosiaan kannattaa avata selaimessa jossa kieli on mahdollista muuttaa suomeksi ni on helppolukuista.
Tuo R437a mainittiin täällä yhdellä pajalla että voi korvata suoraan R12 järjestelmän? No ehkä voi mutta tuo R437a ilmeisesti sisältää suurimmaksi osaksi R134a:ta? Noinkohan tuo pelaa minkään aikaa jos tuota kerkeää laittamaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
Tuossa kuvakaappauksessa on virhe. Lätkässä mainitaan r134a pitoisuus 78,5% ja viressä olevassa suomenkielisessä selosteessa 78,5% olisi pentafluorietaania.
Sinänsä aika sama. Myös difluorietaani, joka yhteen aikaan oli yleisin markettien paineilmaspray, toimii myös loistavasti auton ilmastoinnissa.
Olennaista tuossa on se 2% hiilivetyjä, butaani ja pentaani, jolloin voitelu vanhoilla öljyillä toimii jotenkuten. Pitoisuus on vaan aika pieni, ja ilmeisesti sen takia, ettei aine luokiteltaisi palovaaralliseksi.
Mielenkiintoisinta olisi tietää, mitä hintaa tuosta litkusta pyydetään.
Sinänsä aika sama. Myös difluorietaani, joka yhteen aikaan oli yleisin markettien paineilmaspray, toimii myös loistavasti auton ilmastoinnissa.
Olennaista tuossa on se 2% hiilivetyjä, butaani ja pentaani, jolloin voitelu vanhoilla öljyillä toimii jotenkuten. Pitoisuus on vaan aika pieni, ja ilmeisesti sen takia, ettei aine luokiteltaisi palovaaralliseksi.
Mielenkiintoisinta olisi tietää, mitä hintaa tuosta litkusta pyydetään.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
Totta! Selkeä ristiriita on. Menin ittekin tuohon vipuun kun kattoin vain tuota "mainosta" ja sen tekstiä.
On mielenkiintoista että että olisi parempi jäähdytysteho kuin R12 aineessa?
Sano se huoltoliikkeessä hinnankin tuolle aineelle mutta eihän se hataraan päähän jääny. Täyttömäärä on kuulemma sama kuin R12. Olisko ollu niin että oli hieman kalliimpaa kuin R134a näin päähän jäi? Kertoi että tällä aineella on vanhoja täytetty ja että ovat pelanneet. Se nyt kuitenkin selkisi että lauhdutin vuotaa apparinpuolelta noin 10cm ylälaidasta. Tuossa vuotokohdassa on flektiparin "tuulitunnelikin" osin edessä. Siinä mielessä ehkä hiukan outo paikka sillä olettaisi että ihan alhaalla olisi ankarin olosuhde? Sieltähän lauhdutin näytti silmämäärin yllättävänkin hyväkuntoiselle kun sitä jossain kohtaa hiukan kattelin.
No tilataan uusi lauhdutin ja samalla vaihdan sit kuivaimenkin kun kerta hommaan alan. Peeveli kun en mistään löydä tuon 124:ssa kylmästöinnissä olevien O-renkaitten dimensioita Vois hommata ne kaikki valmiiksi.
Mutta kyssäri eli:
Nyt kun vaihdan lauhduttimen ja kuivaimen ni niissähän öljyä oletettavasti jonkinverran on eli sen määrän varmaan vois sitte lisätä mitä niistä ulos tulee? Olikos se nyt niin että SAE30 oli soppeli vai jokin muu?
On mielenkiintoista että että olisi parempi jäähdytysteho kuin R12 aineessa?
Sano se huoltoliikkeessä hinnankin tuolle aineelle mutta eihän se hataraan päähän jääny. Täyttömäärä on kuulemma sama kuin R12. Olisko ollu niin että oli hieman kalliimpaa kuin R134a näin päähän jäi? Kertoi että tällä aineella on vanhoja täytetty ja että ovat pelanneet. Se nyt kuitenkin selkisi että lauhdutin vuotaa apparinpuolelta noin 10cm ylälaidasta. Tuossa vuotokohdassa on flektiparin "tuulitunnelikin" osin edessä. Siinä mielessä ehkä hiukan outo paikka sillä olettaisi että ihan alhaalla olisi ankarin olosuhde? Sieltähän lauhdutin näytti silmämäärin yllättävänkin hyväkuntoiselle kun sitä jossain kohtaa hiukan kattelin.
No tilataan uusi lauhdutin ja samalla vaihdan sit kuivaimenkin kun kerta hommaan alan. Peeveli kun en mistään löydä tuon 124:ssa kylmästöinnissä olevien O-renkaitten dimensioita Vois hommata ne kaikki valmiiksi.
Mutta kyssäri eli:
Nyt kun vaihdan lauhduttimen ja kuivaimen ni niissähän öljyä oletettavasti jonkinverran on eli sen määrän varmaan vois sitte lisätä mitä niistä ulos tulee? Olikos se nyt niin että SAE30 oli soppeli vai jokin muu?
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
Noiden fluorikaasujen kanssa ei kannata käyttää mineraaliöljyä, vaikka olisikin jokin pieni määrä hiilivetyä seassa. PAG on parempi valinta, ja jos ei kaikkia öljyjä vaihda, niin esim. PAO on yhteensopiva molempien kanssa. Tuon tuoteselosteen perusteella ei ole mitään syytä pitää sitä suoraan R12:n korvikkeena, vaikka varmasti toimii. Käytännössä vain lisäaineistettua 134:sta.
Lisäys: Eikös joku paja luvannut täyttää 134:llä 50 euron hintaan töineen ja kaikkineen. On halpa hinta. Eli vaihdat tarvittavat osat ja tiivisteet ja viet sinne täytettäväksi. Niin ainakin itse tekisin.
Lisäys: Eikös joku paja luvannut täyttää 134:llä 50 euron hintaan töineen ja kaikkineen. On halpa hinta. Eli vaihdat tarvittavat osat ja tiivisteet ja viet sinne täytettäväksi. Niin ainakin itse tekisin.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
OK Täytyy sit kattoa kuin hankaleelta kompuran irroittaminen tuossa näyttäisi ja jos näyttäisi lähtevän kohtuudella ni otan senkin irti ja tyhjään öljystä sekä cleanerilla huuhtelut ja laitan sit kokonaan uudet PAG46:set. Kompurahan tuossa läx liikkeelle sekin koitettiin piti typpenpainetta senverta sisällän.
Sit melki voi harkita loppujenkin tiivisteitten vaihtoa ja R134a:ta Täällä täyttö on sen 60€ ja sisältää aineet sama menikö yhtään tai sit kilo. Itä-Suomessa Kainuussa sama homma hintaan 40€
Näin jossain huolto-ohjeessa että järjestelmä "A" vaatisi 140ml ja "B" 160ml öljyä? Oliko tuo kokonaismäärä vai vain jonkin osan esim kompuran? Mitä lie sit ihan se oikea määrä meinaan sakujen käyttämät koukerot ei oikein avaudu mulle. Täytyy kaataa astiaan ja vähän kattoa mitä siellä on ni pääsee ehkä tarpeeksi liki oikeaa määrää?
Edit:
En kerenny lukemaan lisäystäsi ennen omaa postaustani mutta veit "jalat suustani"
Sit melki voi harkita loppujenkin tiivisteitten vaihtoa ja R134a:ta Täällä täyttö on sen 60€ ja sisältää aineet sama menikö yhtään tai sit kilo. Itä-Suomessa Kainuussa sama homma hintaan 40€
Näin jossain huolto-ohjeessa että järjestelmä "A" vaatisi 140ml ja "B" 160ml öljyä? Oliko tuo kokonaismäärä vai vain jonkin osan esim kompuran? Mitä lie sit ihan se oikea määrä meinaan sakujen käyttämät koukerot ei oikein avaudu mulle. Täytyy kaataa astiaan ja vähän kattoa mitä siellä on ni pääsee ehkä tarpeeksi liki oikeaa määrää?
Edit:
En kerenny lukemaan lisäystäsi ennen omaa postaustani mutta veit "jalat suustani"
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
Osia on nyt irroiteltu ja kompurakin on jo pöydällä Mutta....
Ihan kuin komuran sisällä ei olisi öljyä lainkaan Vai milleen se tulee sieltä pois jos ei kallistamalla ja käsin kompuran akselia pyörittelemällä?
Kuuluuko sitä olla ja jos kuuluu ni mitään edes arviota siitä minkä verran?
Ihan kuin komuran sisällä ei olisi öljyä lainkaan Vai milleen se tulee sieltä pois jos ei kallistamalla ja käsin kompuran akselia pyörittelemällä?
Kuuluuko sitä olla ja jos kuuluu ni mitään edes arviota siitä minkä verran?
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto?
Lauhdutinkin on nyt irti. Bensa automaatissa sen irroittaminen ei olekaan ihan niin vain kiskaistu. No en halunnu syylaria irroittaa eikä sitä sit tarttenukaan eikä mitään tarttenu rikkoa. Hyvä!
Mutta tuo öljymäärä nyt ihmetyttää? Kompurasta tuli vain muutama tippa Kompura kyl vaikuttaa ehjältä käsin pyöriteltynä. Letkuliitoksissa on myös öljyä eli kyllä sitä on ainakin joskus ollu. Mähän vaihdan nyt nuo O-renkaat ja olisko joku muukin vaihtanu kun osa O-renkaista oli vihteitä ?
Toi öljy mitä mulla on nyt 200ml mistä laitaa on Mahle Behr ACPL 16 000P PAO 68:a joka ilmeisesti on yhteensopivaa? Tai ainakin huollossa kaveri kertoi tuota käyttävänsä.
Paljonkas sitä kompuraan täytyy laittaa?
Mutta tuo öljymäärä nyt ihmetyttää? Kompurasta tuli vain muutama tippa Kompura kyl vaikuttaa ehjältä käsin pyöriteltynä. Letkuliitoksissa on myös öljyä eli kyllä sitä on ainakin joskus ollu. Mähän vaihdan nyt nuo O-renkaat ja olisko joku muukin vaihtanu kun osa O-renkaista oli vihteitä ?
Toi öljy mitä mulla on nyt 200ml mistä laitaa on Mahle Behr ACPL 16 000P PAO 68:a joka ilmeisesti on yhteensopivaa? Tai ainakin huollossa kaveri kertoi tuota käyttävänsä.
Paljonkas sitä kompuraan täytyy laittaa?
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto? Kyssäriä kompuraöljystä!
10P17C muistaakseni 70ml. Jos lauhdutin myös ihan tyhjä, niin laittaisin desin verran. PAO 68 on ihan hyvä, eikä sen kanssa haittaa jos on vähän vanhaa seassa.
Autosi voi olla hieno esimerkki "huolletusta" ilmastoinnista. On vain lisätty kylmäainetta vuosien mittaan. Hyvä tsäkä, jos pumppu on vielä ehjä.
Autosi voi olla hieno esimerkki "huolletusta" ilmastoinnista. On vain lisätty kylmäainetta vuosien mittaan. Hyvä tsäkä, jos pumppu on vielä ehjä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Varsinais Suomi Missä RS24 kylmäainehuolto? Kyssäriä kompuraöljystä!
Putkiliitynnästä kuuluu "kunuttavia" ääniä kun käsin akselia pyörittää ja vastustakin on joten oletan kunnossa olevaksi. Pyörimään se lähti typpitäytöllä joten kytkin ainakin toimii. Mullahan on kaksi muutakin samanlaista kompuraa joista toinen on rikki (magneettikytkin ehjä mut pumppuosa rikki) ja toinen oletettavasti ehjä? Tai no magneettikytkimestä en tiedä.
Lauhdutin vaihtuu samoin kuivain. X-venttiilikin olisi uusi merkkiä Mahle jossa lisänä pinet Hella -Behr logot Mikä lie sit loppupeleissä? Tilatessa sain sellaisen vaikutelman ettei Hella Behriä olisi saatavilla? Kattotaan lähdenkö tuota vaihtamaan.
Laitan öljyä desinverran. Kiitokset Karelille vastauksesta!
Lauhdutin vaihtuu samoin kuivain. X-venttiilikin olisi uusi merkkiä Mahle jossa lisänä pinet Hella -Behr logot Mikä lie sit loppupeleissä? Tilatessa sain sellaisen vaikutelman ettei Hella Behriä olisi saatavilla? Kattotaan lähdenkö tuota vaihtamaan.
Laitan öljyä desinverran. Kiitokset Karelille vastauksesta!