W212 250cdi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Väyrysenpoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 21.07.2019 00:27

W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja Väyrysenpoika »

Muutama väyrynen takana ja nyt viimeinen lähti hautuumaalle :D Ajattelin siirtyä nykypäivään ja budjettina sellainen reilu 10k€, iski silmään hieno 2009 vuoden 250cdi ajettu noin 200tkm. Onko täällä kokemuksia moisesta kulkineesta, miinukset ja plussat. Yritän puhua itseäni pois moisesta investoinnista ja katella muutaman tonnin autoja, lukenut pikaisesti, että olis ketjuongelmia ja tässä kyseisessä yksilössä oli vaihdettu ainakin kiristin. Suuttimista on ollut kanssa juttua, että ne on yleensä vaihdettu takaisinkutsukampanjan yhteydessä, mutta mitä jos tässä yksilössä ei ole vaihdettu, saanko ne veloituksetta vaihdettua veholla vai miten homma toimii?

Kiitos paljon jo etukäteen vastauksista
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3066
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja jysi »

Nämä on tänne kirjoitettu niin moneen kertaan että olisi parasta kirjoittaa aluksi tuonne "Google Search"-laatikkoon
"w212 om651"
ja jos ei löydy tarpeeksi, perään "ketju" / "kiristin" / "piezo"
Ja on kokemusta (E200CDI, kesti hyvin kunnes meni myyntiin seuraavan tieltä, Alusta luja, miinusta em. kohteiden lisäksi moottorin muoviosat heppoisia.
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja Timope »

Ajelin -11 vuosimallin farkulla reilun pari vuotta. 100tkm oli mittarissa ,kun tuli ensin isäukolle ja minulle tuli 140tkm ajettuna. Vesipumppu meni jossain 120 tuhannen nurkilla ja ketjun kiristimineen vaihdatin vajaassa 200 tuhannessa. Vaihdoin 12-malliseen 200cdi:hin ,kun mittarissa oli 208 tuhatta. Kyllä olen ollut tyytyväinen molempiin. Öljyt vaihdan 10tkm välein ja ilmansuodattimen viimeistään 30tkm välein. Itellä on ollut kahdeksan mersua reilun 35 vuoden aikana. Kyllä 212- malliset ovat olleet paremmasta päästä.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Paras on varmaan 350cdi, mutta jos pitää olla nelipyttyinen, niin sitten 200cdi, vähiten ongelmia(yksilöeroja varmasti on) eikä varmasti myöhästy mistään. Varmista, että moottorinohjaus on vakio ja saastelaitteet paikallaan ja toiminnassa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tekninen peruste 200 CDI:n puolesta on vain yksi ahdin ja alusta lähtien toimiva ruiskutusjärjestelmä. Ajamisen kannalta taas ostoperusteena voi käyttää kahta ahdinta.

Raskaskenkäiselle riittää yksikin turbo, kunhan se on riittävän iso. Siististi ajava tarvii sen pienemmän jo 1000 kierroksesta lähtien imusarjan ylipaineistavan ahtimen, joka leventää moottorin hyvän hyötysuhteen toiminta-alueen pienemmille käyntinopeuksille. Kuormitettuna ahtopaine tulee rajoittajalle jo selvästi alle 1400 kierroksen, joten moottori on hereillä tyhjäkäynniltä alkaen, millä kesästä 2011 lähtien nelosmoottorienkin perään asennettu 7G-Tronic sitä ajaakin.

Ketjun kestoon vaikuttaa dramaattisesti kiristimen versio ja auton käyttötapa. Omani ei lähde koskaan ilman esilämmitystä ja alkuperäinen ketju pyörii nätisti hieman varttimiljoonan jälkeen. Koneen historian tietäen hermo petti 200.000 km huollossa ja pyysin oireettoman moottorin ketjun venymän mittauksen. Silloin oli käytetty neljännes uuden moottorin sallitusta rajasta ja sitäkin vähemmän paljon ajetun moottorin hylkyrajasta, joten sama ketju jatkaa, mutta kiristin uusittiin samalla kun kerran päivitysversio oli saatavissa.

Yksi suutin on tästä Delphin solenoidiruiskusta mennyt. Se kosahtikin sitten komeasti heti kerralla täydelle syötölle. Meni varoittamatta, vain yhden tankillisen olin ehtinyt ihmetellä hieman noussutta kulutusta, mutta naftalätäköitä tai hajua ei ollut havaittavissa. Ne mallisarjan alkupään kaksiturboisista systemaattisesti kilahtaneet Delphit olivat piezoja. Päivitys näkyy ohjainlaitteesta päältä päin kun nykäisee moottorin suojamuovin ylös.

Itse autohan on mitä mainioin, vanhanaikainen Mersu, eli tilava, käytännöllinen ja Mersumainen ajaa vanhaan tyyliin. Siis kääntyy tien kallistuksiin itsestään. Korvakuulolta arvioisin, että W212 pienimmällä vakiorengaskoolle on hiljaisempi kuin meille vasta tullut S213 (joka lähtee lisäeristykseen ensi viikoksi). S213 tuntuu ihan tavalliselta autolta. Kuskin pitää kääntää rattia mutkaan kun auto ei itse ymmärrä kääntyä ellei ole autopilotti päällä.

Kuriositeettinä ladoin puutarhahommissa W212 sedanin peräkonttiin 650 litraa karikesäkkejä. Tehkääs perässä jollain Volvo S90 tai muulla neliovisella coupella.

Meillä on 256.000 km jälkeen W212 alusta yhä tehtaan paketissa ja kolisee silti noppakivikadulla vähemmän kuin uusi Toyota. Tämä on normisettiä eikä mikään maailmanennätys W204 ja W212 korimalleissa. Näin siitä huolimatta, että meidän autoa kolistellaan vähintään keskimääräinen osuutensa soratiellä, koska mökille ei ole päällystettyä tietä perille saakka mistään suunnasta.

Joissain yksilöissä on takaovien oviaukossa takana alanurkassa suojateippaus. Ellei ole, katso takakelkan ruosteiden lisäksi myös tuo oviaukon takareuna, josta muovikynnys ja hiekka hakkaavat maalin pois.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Artico kernisisusta on kyllä kökkö ja halvan oloinen, eikä vastaa muun auton laadukasta olemusta.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ainakin mukavuushakuisen kuljettajan kannalta olen samaa mieltä siitä, että mukavimmat valinnat ovat Classic ja Elegance, joissa on sekä kunnollinen kangasverhoilu että pitkäjoustoisempi alusta.

Vakio Avantgarde tulee PuoliArticopenkeillä ja 15 mm matalammilla jousilla, ellei ensimmäinen ostaja tilannut parempaa sisustusta ja no-cost optiona ollutta ns. mukavuusalustaa, joka on käytännössä Classicin ja Elegancen vakioalusta.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Valintaohje:

Classic - eikö rahat riitä enempään?
Elegance - E niinkuin eläkeläinen
Avantgarde - vaimo kielsi ostamasta Bemaria

Nämä kieli poskessa. Saksasta löytyy hienoja kattavasti varusteltuja Volle Hütte Classiceja, joiden tilaaja rastitti kaiken haluamansa, mutta ei halunnut maksaa lanttiakaan lisää koristelistoista, joita ei katsonut tarvitsevansa.

Omani on kaikkein epäilyttävin tapaus, eli Eleganceksi pehmennetty ja sisustettu Ava :D
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Väyrysenpoika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 21.07.2019 00:27

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja Väyrysenpoika »

Kiitos paljon vastauksista.

Tässä vielä linkki siihen yksilöön mitä menen katsomaan:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/12215496

Mistä näkee onko tämä classic vai elegance?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17192
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

FIN WDD2120031A143291
Model E 250 CDI BlueEFFICIENCY
Engine 651924 30 138717
Transmission 722646 07 925312
Order Number 0 9 362 00501
Order Location LUEG, BOCHUM
Interior FABRIC - BLACK/ANTHRACITE (001A)
Paint 1 IRIDIUM SILVER - METALLIC FINISH (775U)
Release Date 2009-11-20
Delivery Date 2009-11-21
Code Description
000A FABRIC
001A FABRIC - BLACK/ANTHRACITE
030 ELECTR. REGULATED DIESEL FUEL PUMP
061 STEUERCODE FUER KRAFTSTOFFPUMPE
108 CONTROL CODE MARKETING
1P1 CONTROL CODE MARKETING
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
229L GERMANY
230 PARKING GUIDANCE
236 ADAPTIVE REAR INTERIOR LIGHT
255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
291 PELVIS AIRBAG (PELVISBAG)
294 KNEE AIRBAG
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN
332B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - GERMAN
386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
485 (COMFORT RUNNING GEAR)
525 CONNECT 20 HIGH (NTG7)
580 AIR CONDITIONER
70O UPDATE OF INJECTION SYS. SERIES PRODUCTION CONFIG.
734 TRIM PIECES - WOOD EUCALYPTUS
775U IRIDIUM SILVER - METALLIC FINISH
78N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
800 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
928 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 5 TECHNOLOGY
953 CLASSIC/STANDARD EQUIPMENT
967 COC PAPER EURO 5 TECH. W. REGISTRAT .CERT. PART 2
99N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
B12 WHEEL REPLACEMENT TOOL
F212 MODEL SERIES 212
FW LIMOUSINE
G646 TRANSMISSION CODE VERSION 46
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
K22 SOFTWARE CONTROL F. LOW BEAMS WITHOUT NIGHT DESIGN
L LEFT-HAND STEERING
M014 ENGINE INCREASED PERFORMANCE
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M651 R4-DIESEL ENGINE M651
R01 SUMMER TIRES
R13 16" LIGHT ALLOY WHEEL 9-SPOKE DESIGN W/ WIDE TIRES
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD
V06 SPEED- + LOADINDEX 95W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
oulaistenliikenne.fi
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Dealer listasikin jo VIN-koodin perusteella kyseisen auton tiedot.

Malliversiot erottaa toisistaan helposti istuinverhoilujen kuosin ja koristelistojen perusteella. Elegancessa ja Avassa on kapeat kromilistat, jotka tästä Classicista puuttuvat.

Classicin ja Avantgarden istuinverhoilun vekit ovat poikittain ja keskenään hyvin saman näköiset. Tämän Classicin istuin on mukavaa kangasta, Avantgarden istuimen kuosi on samanlainen, mutta istuimen reunat ovat kovaa ja hiostavaa muovia, joka ei edes kestä. Elegancen istuin on mielestäni mukavin ja sen erottaa auton pitkittäissuuntaisita saumoista istuimessa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Mtl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:59

Re: W212 250cdi

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Mä ostin juuri 2010 vuotisen 250 Cdi ajettu 250.000km. On kyllä hienossa kunnossa ulkoopäin ja kävin Veholla printtaamassa huoltokirjan niin kaikki viralliset tehty kuten pitikin. Teetätän syksyllä siihen jakopään remontin jokatapauksessa ja huuhtelen vaihteiston tässä nyt pian samalla kun öljyt vaihdetaan laatikkoon ja peränöljyt vaihtoon myös. Niin ja eihän mikään jakopää kestä ikuisesti vaan niitä täytyy huoltaa.
2010 E 250 CDI
2015 C 200T D
2008 C 200T CDI
2002 E 270 CDI
2002 C 200T CDI
1998 C 200 CDI
Vastaa Viestiin