Täyssähköfarmari
Täyssähköfarmari
Nyt kun täyssähkö-Rellun sopimus on vaiheessa, jossa sen loppu alkaa häämöttää, olen alkanut miettiä, mitä sen jälkeen.
Mieluiten haluaisin farmarikorisen auton. Mieluiten suunnilleen C-Mersun kokoisen. Tämä on henkilökohtainen mieltymys.
Kun katson täyssähköautojen markkinoita, sekä automediassa viliseviä kuvia tulevista malleista, näen paljon "SUV"-tyyppisiä korimalleja, mutta missä piileskelevät täyssähköfarmarit? Mersulla täyssähkömallisto on:
EQA - SUV
EQB - SUV
EQC - SUV
EQS - Sedan
EQV - Pikkubussi
Unohdinko mainita jonkun?
Suomessa kaupasta löytyy Porsche Taycan Cross Turismo ja Britanniassa sen lisäksi MG MG5 EV. Mitä muita täyssähköfarmareja on? Täyssähköfarmari-Mersusta en ole kuullut huhujakaan.
Onkohan käymässä niin, että Mercedes-Benz ja muut autovalmistajat meinaavat sähköistyksen yhteydessä vaivihkaa lopettaa minun henkilökohtaisen farmarimieltymykseni huomioimisen?
Mieluiten haluaisin farmarikorisen auton. Mieluiten suunnilleen C-Mersun kokoisen. Tämä on henkilökohtainen mieltymys.
Kun katson täyssähköautojen markkinoita, sekä automediassa viliseviä kuvia tulevista malleista, näen paljon "SUV"-tyyppisiä korimalleja, mutta missä piileskelevät täyssähköfarmarit? Mersulla täyssähkömallisto on:
EQA - SUV
EQB - SUV
EQC - SUV
EQS - Sedan
EQV - Pikkubussi
Unohdinko mainita jonkun?
Suomessa kaupasta löytyy Porsche Taycan Cross Turismo ja Britanniassa sen lisäksi MG MG5 EV. Mitä muita täyssähköfarmareja on? Täyssähköfarmari-Mersusta en ole kuullut huhujakaan.
Onkohan käymässä niin, että Mercedes-Benz ja muut autovalmistajat meinaavat sähköistyksen yhteydessä vaivihkaa lopettaa minun henkilökohtaisen farmarimieltymykseni huomioimisen?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Täyssähköfarmari
Ehkei vaan vielä ole farkkuun ja nelioviseen sopivaa pohjalevyä valikoimassa?
Sehän menee kuitenkin EV:ssä aivan uusiksi kun koko homma täytyy tehdä n. 1m x 1,5m kokoisen akuston ympärille.
Lähtökohtaisestihan SUV on helpompi tehdä (EV:nä) kuin farmari, korkeudessa on aika paljon enempi senttejä sijoitella akustoa?
Ei sitä nyt kait ole edes luvallista ihan tonttiin laskea - turvasyistä..?
En ole itsekään (painostuksesta huolimatta) Suveihin sortunut, farkuilla mentäneen jatkossakin arkiajot
Vapaalla toivottavasti joskus löytyis jopa vanhaa coupea ja jos lotossa tärppää niin cabriota... heh.
Sehän menee kuitenkin EV:ssä aivan uusiksi kun koko homma täytyy tehdä n. 1m x 1,5m kokoisen akuston ympärille.
Lähtökohtaisestihan SUV on helpompi tehdä (EV:nä) kuin farmari, korkeudessa on aika paljon enempi senttejä sijoitella akustoa?
Ei sitä nyt kait ole edes luvallista ihan tonttiin laskea - turvasyistä..?
En ole itsekään (painostuksesta huolimatta) Suveihin sortunut, farkuilla mentäneen jatkossakin arkiajot
Vapaalla toivottavasti joskus löytyis jopa vanhaa coupea ja jos lotossa tärppää niin cabriota... heh.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: Täyssähköfarmari
Marmorin mukaan ensi vuonna lanseerataan EQE. Varmaa tietoa heilläkään ei ollut mutta vahva epäilys että sieltä tulisi sekä sedan että farmari. Sitä itsekin mielenkiinnolla odottelen
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Re: Täyssähköfarmari
EQE:n julkistuksen pitäisi tapahtua syyskuussa IAA:ssa ja valmistuksen pitäisi käynnistyä vielä 2021 vuoden puolella. Paikallisella marmorilla varmasti myydään ei oota. Mistään ei tunnu tihkuvan tietoa farkusta. E-koriseen tuntuisi luontevalta mutta eihän nuo EQX-mallit muutenkaan vastaavien sedan ja farkkumallien kanssa linjassa ole.
Re: Täyssähköfarmari
Jos katsotaan kilpailevia merkkejä, niin jännä juttu, että muut kuin Porsche eivät ole jatkaneet autojensa selkiä.
Audi Avantilla on pitkä historia ja Audi on aikaisemminkin osoittanut ymmärtävänsä menevien farmarien päälle. Tästä ja Taycan-yhtäläisyyksistä huolimatta e-Tron GT Avant on ainoastaan photosoppauksissa.
Vastaavasti voisi (asiaa tarkemmin tuntematta) kuvitella ettei Tesla Model S:n kattolinjan jatkaminen suorana olisi sen vaikeampaa kuin ”luiskaperän” tekeminen.
Audi Avantilla on pitkä historia ja Audi on aikaisemminkin osoittanut ymmärtävänsä menevien farmarien päälle. Tästä ja Taycan-yhtäläisyyksistä huolimatta e-Tron GT Avant on ainoastaan photosoppauksissa.
Vastaavasti voisi (asiaa tarkemmin tuntematta) kuvitella ettei Tesla Model S:n kattolinjan jatkaminen suorana olisi sen vaikeampaa kuin ”luiskaperän” tekeminen.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: Täyssähköfarmari
Kyllähän maailmasta ainakin yksi pitkäkattoinen Model S löytyy, tosin ei tietenkään tehdastekoisena. Pajan piti tehdä noita kait parikymmentä kappaletta, mutta konkurssi koitti ennen sitä. https://uncrate.com/remetzcar-tesla-mod ... ing-brake/
EQE ajankohdat oli kaiveltu omasta takaraivosta ja meni näköjään vähän pieleen. Merkkarillakin kuitenkin ihmettelivät ettei vielä ole farkkuja tai ”normaalin tason” sedaneita näkynyt, EQS kun kuitenkin pyörii hieman omissa luokissaan.
EQE ajankohdat oli kaiveltu omasta takaraivosta ja meni näköjään vähän pieleen. Merkkarillakin kuitenkin ihmettelivät ettei vielä ole farkkuja tai ”normaalin tason” sedaneita näkynyt, EQS kun kuitenkin pyörii hieman omissa luokissaan.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Re: Täyssähköfarmari
Farkkukoristen tarjonta ja suosio näyttää vähenevän yleisemminkin. Valmistajan motiivin ymmärtääkin, koska samoista komponenteista valmistettuja korkeita autoja näytetään arvostavan enemmän, niin totta kai valmistajaa kiinnostaa tarjota mieluummin niitä joista saa enemmän rahaa. Ennen oikeita Kartanoautoja valmistanut Volvo on ihan tarkoituksella kutistanut ne Sportwagoneiksi eli lifestyle farkuiksi, joissa tilaa uhrataan muotoilulle ja tyyliseikoille.
Toivottavasti EQE tehdään isolla tavaratilalla.
Toivottavasti EQE tehdään isolla tavaratilalla.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Täyssähköfarmari
Ohi otsikon, mutta kyllä se mersulta sähkö sedan myös puuttuu. EQS kun on liftback.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ens ... tunnelmaa/
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ens ... tunnelmaa/
Re: Täyssähköfarmari
Volkkarin sähköpassat tulee ulos ~22 eli ID Vizzion konseptin lopputulema. Muita farkkuja ei ole huhuiltukaan, äS uUu Veetä vain, kuten sanoitkin...
Tiedät paikan, kokeile
Re: Täyssähköfarmari
Juuri näiden E, Superb, Passat tyylisten vanhanaikaisten pitkien ja matalien farkkujen tilankäyttö on etenkin pitkiä tavaroita kuten polkupyöriä ja suksia kuskaaville ylivoimainen. Katumaasturi tyypillisesti tarkoittaa tilojen vähentämistä ja kulutuksen nousua.
En ole käynyt itse mittaamassa sisätiloja, mutta tehtaan mittapiirrosten mukaan vaikkapa S213:n sisätilojen sopiva ja ainoa mahdollinen vaihtoehto Volvon valikoimassa on XC90. V90 tavaratila on lähempänä C-sarjaa kuin isoa farkkua. XC60 ja vastaavat ovat lyhyitä tumppeja, joiden tavaratilan lyhyys näkyy selvästi kun peräkonttiin aletaan lastata vaikkapa pitkäakselivälistä plussakoon maastopyörää. Volvon mittapiirroksen mukaan XC90:n sisätilojen istumakorkeus (päätila) ja ohjaamon leveys hartiatasolla yhtävät jo hyvin lähelle E-sarjaa. Tavaratilata ovat yllättäen myös kohtuullisen hyvin toisiaan vastaavat. Mersun takapenkki löhöasennossa XC voittaa tavaratilavertailun, mutta takana ryhdikkäämmin istuen edelleen 5-paikkainen E vie voiton. Penkit kaadettuna XC:n iso korihylsy voittaa, paitsi jos XC on kalustettu 7-paikkaiseksi, jolloin viimeinen penkkirivi pudottaa tavaratilan tavan farkun tasolle. Samalla jää XC:n kyytiin lastaamatta 80 cm korkea kodinkone pystyyn, kuten se 5-paikkaiseen mahtuu. Tuossa on yksi katumaasturin näkyvä etu, jos se katumaasturi on niin suuri, että pesukoneen tai tiskarin voi nostaa peräkonttiin suoraan pystyssä. Tuo jää farkkukoriseen isoonkin tavaratilaan lastaamatta.
En ole katumaasturia vastaan, ostakoon sellaisen kuka haluaa. Saatan itsekin vielä joskus haluta sellaisen. Mutta siihen saakka samat tilat tarjoava halvempi matala virtaviivakappale on mieluisampi. Siksi pidän harmillisena nykymuotia, jossa tilaa tarvitseville pyritään myymään korkeampi auto kuin olisi oikeasti tarpeen.
Citymaasturin perustelu saattaa ollakin korkeamman maavaran tarve kaupungissa, josta lumen poistaminen kunnon myräkän jälkeen kestää kolme ikuisuutta. Helppoahan se maalla on kun lumi kaadetaan ojaan ajamalla auraa yhteen suuntaan lumen painosta riippuen 50 - 60 km/h ja paluumatkalla siivotaan tien toinen puoli. Kaupungissa ei pääse sivukaduilta edes liikkeelle pariin päivään jos jää huonon prioriteetin vangiksi.
En ole käynyt itse mittaamassa sisätiloja, mutta tehtaan mittapiirrosten mukaan vaikkapa S213:n sisätilojen sopiva ja ainoa mahdollinen vaihtoehto Volvon valikoimassa on XC90. V90 tavaratila on lähempänä C-sarjaa kuin isoa farkkua. XC60 ja vastaavat ovat lyhyitä tumppeja, joiden tavaratilan lyhyys näkyy selvästi kun peräkonttiin aletaan lastata vaikkapa pitkäakselivälistä plussakoon maastopyörää. Volvon mittapiirroksen mukaan XC90:n sisätilojen istumakorkeus (päätila) ja ohjaamon leveys hartiatasolla yhtävät jo hyvin lähelle E-sarjaa. Tavaratilata ovat yllättäen myös kohtuullisen hyvin toisiaan vastaavat. Mersun takapenkki löhöasennossa XC voittaa tavaratilavertailun, mutta takana ryhdikkäämmin istuen edelleen 5-paikkainen E vie voiton. Penkit kaadettuna XC:n iso korihylsy voittaa, paitsi jos XC on kalustettu 7-paikkaiseksi, jolloin viimeinen penkkirivi pudottaa tavaratilan tavan farkun tasolle. Samalla jää XC:n kyytiin lastaamatta 80 cm korkea kodinkone pystyyn, kuten se 5-paikkaiseen mahtuu. Tuossa on yksi katumaasturin näkyvä etu, jos se katumaasturi on niin suuri, että pesukoneen tai tiskarin voi nostaa peräkonttiin suoraan pystyssä. Tuo jää farkkukoriseen isoonkin tavaratilaan lastaamatta.
En ole katumaasturia vastaan, ostakoon sellaisen kuka haluaa. Saatan itsekin vielä joskus haluta sellaisen. Mutta siihen saakka samat tilat tarjoava halvempi matala virtaviivakappale on mieluisampi. Siksi pidän harmillisena nykymuotia, jossa tilaa tarvitseville pyritään myymään korkeampi auto kuin olisi oikeasti tarpeen.
Citymaasturin perustelu saattaa ollakin korkeamman maavaran tarve kaupungissa, josta lumen poistaminen kunnon myräkän jälkeen kestää kolme ikuisuutta. Helppoahan se maalla on kun lumi kaadetaan ojaan ajamalla auraa yhteen suuntaan lumen painosta riippuen 50 - 60 km/h ja paluumatkalla siivotaan tien toinen puoli. Kaupungissa ei pääse sivukaduilta edes liikkeelle pariin päivään jos jää huonon prioriteetin vangiksi.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Täyssähköfarmari
Nyt pahasti oftopicia:
Sitten aiheeseen, mielenkiintoista kyllä seurata minkalaista "perusfarkkua" tulee sähkönä. Silti itse kyllä kallistun varmaan jatkossakin SUV tyylisiin, joissa mielestäni edellämainittujen maavaran jne lisäksi positiivista on korkeampi istuinkorkeus josta parempi näkyvyys. Eikä tarvi istua mihinkään "monttuun"
TJ
Mulla on ollut 2 autoa johon on saanut pyykkikoneen pystyssä takapaksiin. Toinen oli SA korittama Gaz 69 "SUV" ja toinen tuo allekirjoituksen ex. A170, joskin siinä piti toki kipata takapenkit pois altaTuossa on yksi katumaasturin näkyvä etu, jos se katumaasturi on niin suuri, että pesukoneen tai tiskarin voi nostaa peräkonttiin suoraan pystyssä. Tuo jää farkkukoriseen isoonkin tavaratilaan lastaamatta.
Sitten aiheeseen, mielenkiintoista kyllä seurata minkalaista "perusfarkkua" tulee sähkönä. Silti itse kyllä kallistun varmaan jatkossakin SUV tyylisiin, joissa mielestäni edellämainittujen maavaran jne lisäksi positiivista on korkeampi istuinkorkeus josta parempi näkyvyys. Eikä tarvi istua mihinkään "monttuun"
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Täyssähköfarmari
Luulen kanssa, että tästä lienee kyse. Lisäksi kun huomioidaan, että Jenkeissä farkut ovat hyvin epäsuosittuja, autovalmistajien on varmasti järkevämpää suunnitella täysin uusi rakenne sellaisen konseptin ympärille, joka myy kaikkialla. Nyt kun crossoverit ja SUVit ovat vallanneet alaa Euroopassakin, valmistajilla on myös mahdollisuus samalla kokeilla miten käy jos leikkaavat kenties mielestään vanhentuneen korimallikategorian pois valikoimastaan.Zac kirjoitti: ↑Ke 28.07.2021 12:08 Sehän menee kuitenkin EV:ssä aivan uusiksi kun koko homma täytyy tehdä n. 1m x 1,5m kokoisen akuston ympärille.
Lähtökohtaisestihan SUV on helpompi tehdä (EV:nä) kuin farmari, korkeudessa on aika paljon enempi senttejä sijoitella akustoa?
Ei sitä nyt kait ole edes luvallista ihan tonttiin laskea - turvasyistä..?
Re: Täyssähköfarmari
Myyntiluvuthan noita päätöksiä (korimalleista) toki ohjaavat, mutta farmarin sijaanhan tuolla jenkkilässä myy edelleen hyvin ihan perus-sedan mitä taas ei monesta autosta edes Eurooppaan enää tuoda. Varmaan kuitenkin yleensä samalle pohjalevylle pystytään tekemään sekä konttiperäinen että farkku vielä kohtuullisella investoinnilla. En usko että nuo siksi vielä aikoihin mihinkäään häviävät... Muotokieli voi mennä toki uusiksi kun enää ei tarvita pitkää keulaa moottoritilalle.
Eilen tuli ajettua motarilla tuollaisen EQC:n ohitse (säästi varmaan sähköä ) ja emännän kommentit jäi mieleen:
"Melkoinen pölynimuri! Paljonko tolla saa vetää?"
En tiennyt vastausta, mutta nyt sen tarkastin: 1800 kg - mikä on muuten jo ihan kelvollinen lukema täyssähkölle!
Pari lainausta, Iltalehti kirjoitti:
"Mercedes EQS on valmistajansa ensimmäinen täyssähköinen luksusauto. Se on myös Mercedeksen ensimmäinen alusta lähtien täyssähköautoksi suunniteltu auto, jossa käytetään sähköautoille suunniteltu EVA 2.0 -perusrakennetta.
Aiemmin esitellyt Mercedes EQC ja EQA käyttävät vielä samaa perusrakennetta eli ns. pohjalevyä kuin polttomoottoriautot."
Maaseudun Tulevaisuus kirjoitti 22.7.2021:
"Mercedes-Benz sähköistää koko mallistonsa vuoteen 2030 mennessä
...
Yhtiö kertoo myös, että sen kaikista automalleista tulee tarjolle sähköinen versio vuoteen 2025 mennessä."
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tie ... -1.1483693
Eilen tuli ajettua motarilla tuollaisen EQC:n ohitse (säästi varmaan sähköä ) ja emännän kommentit jäi mieleen:
"Melkoinen pölynimuri! Paljonko tolla saa vetää?"
En tiennyt vastausta, mutta nyt sen tarkastin: 1800 kg - mikä on muuten jo ihan kelvollinen lukema täyssähkölle!
Pari lainausta, Iltalehti kirjoitti:
"Mercedes EQS on valmistajansa ensimmäinen täyssähköinen luksusauto. Se on myös Mercedeksen ensimmäinen alusta lähtien täyssähköautoksi suunniteltu auto, jossa käytetään sähköautoille suunniteltu EVA 2.0 -perusrakennetta.
Aiemmin esitellyt Mercedes EQC ja EQA käyttävät vielä samaa perusrakennetta eli ns. pohjalevyä kuin polttomoottoriautot."
Maaseudun Tulevaisuus kirjoitti 22.7.2021:
"Mercedes-Benz sähköistää koko mallistonsa vuoteen 2030 mennessä
...
Yhtiö kertoo myös, että sen kaikista automalleista tulee tarjolle sähköinen versio vuoteen 2025 mennessä."
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tie ... -1.1483693
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...