W124 täysin tietämättömälle

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

Tervehdys kaikille,

Taustaksi sen verran, että aiemmin autot olivat minulle vain väline päästä paikasta A paikkaan B. Yleensäkin auton tarve on ollut vähäinen (olen omistanut vain yhden auton muutaman vuoden ajan). Siitä syystä en ole niihin teknisesti koskaan kunnolla tutustunut eikä teknistä käytännön kokemusta juurikaan (vielä) ole.

Nyt minussa on kuitenkin herännyt syvempi kiinnostus autoja ja varsinkin W124:sta (ja G:tä) kohtaan. Olenkin kesän ajan lueskellut eri maiden Mersu-palstoja ja katsellut W124:a (ja G:täkin) sekä Suomesta että Saksasta.

Ajan sen verran vähän, että olen päättänyt hankkia joko jo museorekisterissä olevan tai pian sinne saatavan sedan W124:n. G ei sovi suunnitelmiini juuri nyt (jollei jokin timanttinen vuoden 2001 tai vanhempi yksilö tule vastaan).

Pontuksen W124-ketju (viewtopic.php?f=3&t=207165) on luonnollisesti tullut luettua läpi ja siitä on ollut paljon apua oman ymmärryksen laajentamisessa. Sitä kautta myös törmäsin ensimmäiseen Suomi-yksilöön, jota nykytiedoilla pidän harkinnan arvoisena:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/12117996

Elinikäinen oppiminen on juttuni, joten viestini on myös avoin kutsu - tähän ketjuun saa puolestani erinomaisten W124- (ja G-) vinkkien lisäksi postata myös mitä tahansa materiaalia, joka avartaa käytännössä nollapisteestä liikkeelle lähtevän W124- (ja G-) fanin ymmärrystä.

PS. Itselle paras tapa oppia on hypätä suoraan syvään päätyyn. Kunhan sopiva menopeli tähän elämänvaiheeseen löytyy, niin siinä samalla ymmärryksen ja osaamisen taso tulee (pakostakin) nousemaan. :D

Edit: Lisätään kiinnostavien ja fanitettavien mallien listaan vielä W126. :D
Viimeksi muokannut W124-fani, Su 15.08.2021 17:50. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja epk »

ensimmäinen vinkki, ainakun menet noin vanhaa autoa ostamaan niin pyydä uudet hyvät kuvat etukäteen, säästät roppakaupalla aikaasi, eikä tarvitse paikanpäällä pettyä.

Linkin mukainen yksilö, kauan ollut myynnissä joten lienee huono yksilö. Kuvat huonot mutta näemmä ruostetta löytyy sieltä täältä ja huonoja maalauksia joten auton todellinen kunto lienee huonompi mitä "kuvissa".
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

Kiitos vinkistä, epk! :thumbup:
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Tuota Rautalammin autoa kävin kesällä katsomassa.

Etsinnät jatkuvat minullakin.
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

Bemaristi kirjoitti: La 14.08.2021 13:03 Tuota Rautalammin autoa kävin kesällä katsomassa.

Etsinnät jatkuvat minullakin.
OK, kiitos paljon tiedosta.
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3536
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hyvät maksaa, ja hyvästä kannattaa maksaa. Huono ja halpa tulee lähes poikkeuksetta aina lopulta kalliimmaksi.

Bensoissa alkaa olla enemmän tekniikka murheita kun 30-vuotiaat kumiosat antautuu. Niissä myös enemmän sähkö- ja mekaniikkaongelmia. Hyvän bensan etsimiseen kannattaa oikeasti käyttää aikaa. Dieseleissä tekniikkamurheet on hyvin harvinaisia, kuten tuolla Pontuksen topicissa Dealer mainitsi. Mutta kyllä niissäkin samoja ajantuomia ongelmia esiintyy kuin bensoissa.
Korit happanee kaikista, eikä pienet metrit ole tae hyvälle kunnolle.
Osat näihin on vielä edullisia ja niitä saa, toisin kuin vaikka W123 ja W126. Jos itse pystyy tehdä niin kunnostaminen on edullista, jos ei, niin kannattaa hankkia mahdollisimman valmis auto.

Ruoste se on näidenkin pahin ongelma, ja siinä kiinnittäisin huomiota takakelkan kiinnitykseen, takakontin sivuposkiin, muovihelmojen ja sivulistojen alustoihin. Hyvänkin näköinen yksilö saattaa pitää mukavia yllätyksiä sisällään.

Jos jotain henkilökohtaisia mieltymyksiä listaisin koskien W124:sta niin se menisi kutakuinkin näin:
-vain sedan
-vain 2. Sarja. 1.:ssä ei oikein ole varusteita, ja pidän sitä itse ihan kamalan rumana autona. 3.ssa johtosarjaongelmat ja vesiväreillä maalattu koppa mätänee ihan joka nurkasta. Eli 2.srj 10/1989-9/1993 olisi (ja on) oma valinta.
-bensana 6-kone, josta mielummin M104 300-24. Dieseleistä 250-300 D tai DT.
-varusteet oman mieltymyksen mukaan tai sellaiset mitä hyvässä yksilössä sattuu olemaan.
-autoa voi sitten tietyissä rajoissa viimeistellä oman maun mukaan kuten vanteet jne. Vaikka kyseessä olisi MR peli.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

EVO X, kiitos paljon vinkeistä ja tiedoista - sekä ennen kaikkea mieltymysten kertomisesta. Mikäpä sen parempaa, kun joku kertoo mistä tykkää ja miksi.
EVO X kirjoitti: La 14.08.2021 14:03 Hyvät maksaa, ja hyvästä kannattaa maksaa.
Tästä täysin samaa mieltä. Kuten velimies aina sanoo:
"Jos haluat halvan ja hyvän, niin osta ensin se halpa - ja seuraavaksi sitten se hyvä"
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja dealer »

EVO X kirjoitti:-vain 2. Sarja. 1.:ssä ei oikein ole varusteita, ja pidän sitä itse ihan kamalan rumana autona. 3.ssa johtosarjaongelmat ja vesiväreillä maalattu koppa mätänee ihan joka nurkasta. Eli 2.srj 10/1989-9/1993 olisi (ja on) oma valinta.
-bensana 6-kone, josta mielummin M104 300-24. Dieseleistä 250-300 D tai DT.
Pitkälti samaa mieltä :idea: ykkössarjalaisen ulkonäkö on mitä on, ja lisäksi sisustus jousipenkkeineen tuntuu aivan kurjalta verrattuna uudempiin versioihin. Eihän tämä nyt sitä tarkoita, etteikö hintaansa nähden erittäin hyvä ykkössarjalainenkin kannattaisi ostaa jos kohdalle sattuu.

Itse en ole koskaan omistanut minkään mallin ässää, eikä ole ollut kiinnostustakaan, mutta täytyy sanoa että jos nyt olisin etsimässä järkihintaista museorekisteröityä mersua niin taitaisi joutua Karelille soittelemaan...
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/12307448

Tai sitten muutaman tonnin hintaluokasta 124-tarjonnan läpikäytyäni miettimään sopisiko tämän kokoinen korsto istumaan kattoluukullisessa 201:ssä ja kyselemään tämän kunnosta tarkemmin...
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/12322129

Sivuraiteelle meni taas, sori :oops:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

Kiitos kommenteistasi, dealer.
dealer kirjoitti: La 14.08.2021 15:41 jos nyt olisin etsimässä järkihintaista museorekisteröityä mersua niin taitaisi joutua Karelille soittelemaan...
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/se/12307448
Onhan tuo upea peli! Näin untuvikkona ja tietämättömänä ensimmäisenä rupeaa mietityttämään kilometrien (minun silmiin) suurehko määrä bensakoneelle ja pidemmällä aikavälillä ajateltuna osien saatavuus ja hinta. Kuinka paljon tämä on pelkkää tietämättömyyttä ja kokemuksen puutetta? Vaikka kokemukseni ovat rajalliset, niin sen verran kuitenkin ymmärrän, että Ässä on aina Ässä.

Tässä ketjussa ei sivuraiteille voi mennä, koska tässä vaiheessa kaikki uusi tieto ja erilaiset mielipiteet on minulle plussaa. :D
Viimeksi muokannut W124-fani, Ke 18.08.2021 21:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja epk »

Kyllä se niin vaan on että kokematon tuijottaa kilometrejä ja haksahtaa siinä kohtaa vipuun. Monesti paljon ajettu voi olla todella paljon parempi mitä se "vähän" ajettu, jos edes nyt sattuu kilsat pitämään paikkansa.

Ota esimerkki tästä topikista jo, tuo 129tkm ajettu w124 ja linkattu 450tkm w126. Toisesta näkee että vain ajettu ja annettu rapistua. Toinen priima ja oikeasti hyvältä pidolta harrastajan hoteista. Toiseen laitat tonnikaupalla rahaa kiinni ja toista hyvällä tuurilla vain tankkaat ja nautit ajosta.
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

epk kirjoitti: Su 15.08.2021 10:43 Ota esimerkki tästä topikista jo, tuo 129tkm ajettu w124 ja linkattu 450tkm w126. Toisesta näkee että vain ajettu ja annettu rapistua. Toinen priima ja oikeasti hyvältä pidolta harrastajan hoteista. Toiseen laitat tonnikaupalla rahaa kiinni ja toista hyvällä tuurilla vain tankkaat ja nautit ajosta.
Erinomainen pointti. :thumbup: Niin sitä vaan joka päivä oppii ja sisäistää jotain uutta.
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näin untuvikkona ja tietämättömänä ensimmäisenä rupeaa mietityttämään kilometrien (minun silmiin) suurehko määrä bensakoneelle ja pidemmällä aikavälillä ajateltuna osien saatavuus ja hinta.
Moottori ja vaihteisto on samaa kuin 124:ssä ja niihin osia saa, kuten jarruihin ja alustaan varmastikin vielä pitkään. En tunne 126-korimallia niin että osaisin kertoa onko jotain osaa jota menee eikä enää helposti saa, tai olisi ennustettavissa että puutetta tulee lähivuosina.
Kilometreistä edellä jo mainittiinkin, että niitä ei kannata miettiä. Museoikäinen auto kun on 30 vuotta vanha, se voi olla vähän ajettuna huonossakin kunnossa ja toisaalta paljon ajettuna kilometrit näkyvät vain mittarissa.
Alhaiset ajokilometrit on myöskin asia johon kannattaa suhtautua varauksella, ellei ole olemassa aukottomia todisteita siitä että mittarilukema pitää paikkansa (tämä ei liity mihinkään esillä olleeseen yksilöön, yleisesti vaan...)

Aiempi lainauksesi muuten meni hieman väärin, minun kirjoittamani näkyy siinä kuin EVO X olisi kirjoittanut. Eipä tuo vaarallista ole.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 634
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Yhden W124 kokemuksella ja sekin täysin yllätettynä.

Noin 10 vuotta sitten lupasimme sponsoroida lapsille lukion jälkeen ammatillisiin opintoihinsa lähtiessä opiskelija-autot. Tai vaimoni lupasi, että lapset kävisivät joskus kotonakin. Volvo-perheessä alle kolmen tonnin pitkään hyvin hoidettu ja muutaman vuoden laiminlyöty S70 oli helppo ostos. Tuttua autoa tarkastettaessa tehtiin saman tien vikalista korjausta vaativista osista ja koska arvioitu osalista jäi kohtuuhintaiseksi, tehtiin kaupat. Osat haettiin saman tien ja kiireisimpänä tehtävän jarrurempan lisäksi hoidettiin muutkin havainnot kuntoon. Se auto on muuten entisen opiskelijan käytössä edelleen vuosia valmistumien ja työllistymisen jälkeen.

Nuoremman auto oli vaikeampi tapaus, koska lähes 600 km matka yhteen suuntaan opiskelijabudjetilla ei kuulostanut bensa-Volvolta :thumbdown:

Diesel pitää olla. Koeajettiin kolmen tonnin Golffeja ja Mondeoita sekä yksi W202. Viimeksi Mainitussa oli jotain oikein, mutta kori ihan hirveä. Toyota olisi voinut toimiakin, mutta on niin arvostettu, että tuossa hintaluokassa Avensis on yhtä kallis kuin Volvo tai Mersukin. Halpa S70 ja etenkin V70 on järjettömällä ajomäärällä. Mitäs nyt?

Sitten auton käyttäjällä välähti, mitäs jos vanhennetaan hakua 10 vuotta, jätetään automaattivaihteistot, turbot, CDI:t ja muut akrobaattitemput pois? Kuskin hakiessa itseään vanhempaa autoa ollaan ikäluokassa, jossa valmiita museoautoja lukuunottamatta kaikki ovat lähestulkoon saman hintaisia. Halvemman ostaen saa kalliimman vikalistan itselleen korjattavaksi. On siis viisainta kääntää Nettiauton hinnasto oikein päin eli kalleimmasta alkaen. Sillä hetkellä kallein manuaalivaihteinen W124 diesel näytti ikää vaille valmiilta museoautolta eikä budjetin tuplaaminenkaan olisi riittänyt. Seuraavakin oli liian kallis. Listan kolmannesta väännettiin kauppaa, mutta ei päästy yksimielisyyteen. Listan neljännessä tärppäsi. Jouduin maksamaan satasia yli kolmen tonnin tavoitebudjetin, mutta en kohtuuttoman paljon.

Se 250D tuli meille toiselta huolelliselta omistajalta. Luin kotimatkalla huoltolokia noin 50 km matkan päästäkseni kärryille nykytilanteesta. Kotiin päästyäni postasin kuvat meselle ja diileri vastasi tutun auton käyneen heillä vasta öljynvaihdossa, vaikka auto olikin jo myynnissä tai ainakin myyntiaie täytyi olla jo tiedossa. Päätin tehdä poikkeuksen ja jättää taloontulohuolto väliin ja yksinkertaisesti jatkaa jo 330.000 km verran hyvin käynnissä ollutta huolto-ohjelmaa sellaisenaan. Tarkastus toki tehtiin, mutta ei löydetty mitään korjattavaa :clap:

W124 vaparidiesel vaati nuorelta kuljettajalta siviilirohkeutta ajaa autoa, jonka kiihtyvyys ei varmasti riko niskaa. Mutta sillä kesti ruuvata opinnot valmiiksi isoja ajomääriä vuosittain. Sen jälkeen työpaikka löytyi vielä kauempaa ja mittari pyöri edelleen vinhaan. Jo valmistuneen entisen opiskelijan suurin ongelma oli, minkä uudemman auton uskaltaa ostaa henkilöauton jo laskuun kääntyneen kehityskaaren huippukohtaa yksinäisenä Kiertotähtenä merkkaamaan jääneen Satalankun tilalle?

Se valinta muuten päättyi S203 facelift malliin OM646 dieselillä ja käsivaihtein - tietenkin.

Oma kokemukseni oli erittäin positiiviinen. Saman ikäluokan autoista nimimerkkini uutena ostamani Volvo liikkuu bensaruiskulla nykyajan liikenteessä vaivatta, mutta se tuntuu joka suhteessa vanhalta autolta ajaa. W124 ei mee mihkään, mutta kun Wanha Rouva saa raahatuksi kaikki huomattavat kilonsa matkalentokorkeuteen, se painuu pitkää siivua valtatietä hämmästyttävällä eleganssilla. Jos Seittenneliskanttisessani on nykyaikaa vai suorituskyky, Satalankussa sitä on kaikki muu paitsi suorituskyky. En osaa sanoa kumpi kulkee mukavammin kuoppaista noppakivikatua, vähän ajettu W212 vai ehjä W124? Se on varmaa, että W212 ei kiinnitä kenenkään huomiota, mutta kun ehjä ja siisti W124 lipuu ryhdikkäästi ja kolinoitta taksiaseman ohitse, keskustelu lakkaa ja kuskit seuraavat katseella käsi lipassa Kiertotähden ohimarssia.

Näin vanhan auton ostossa edullisin on paras johon rahat riittävät. Jos tarkoitus on ajaa ehjällä autolla, huonomman ostaja ei saa riittävää alennusta sen huonomman aihion korjaamiseksi.

Sama periaate pätee myös museoitavan ostajaan: osta paras minkä suinkin raskit, koska se on monesti kustannustehokkain tapa hankkia mieleisesi ehjä auto, jolla on mukava ajaa. W124 osaa kyllä olla sitä, kunhan se on vain ehjä. Valmiiksi ehjä ja oikein hoidettu yksilö menee täysiä huoltovälejä ilman teknisiä varikkopysäkkejä. Kun ei tarvitse sovittaa aiempien omistajien syntilistaa, riittää kun korjaa itse rikkomansa eikä sitä tapahdu kovin usein. Sillä ei ole suurta väliä onko huoltohistoria jostain liikkeestä vai itse tehtynä, kunhan on oikeasti tehtynä. Näitä osaa kyllä huoltaa kotitallissakin, kun seuraa kerhon asiantuntijoiden kirjoittamia ohjeita. Ja sitten kun lopulta kuitenkin jotain särkyy, osat ovat halvempia kuin uusissa autoissa.

Omasta kokemuksestani voin vahvistaa, että W124 todella on legendansa arvoinen, kun ostaa hyvän yksilön. Ja nyt on vertailukohteena paljon saman tyylinen kestävyyslegenda, eli takaveto-Volvo, jonka kaiken lisäksi ostin aivan uutena. Meille tullessaan parinkymmenen vuoden ikäinen W124 oli lähtiessä ehjä ja se jatkoi yllättävän pitkään pelkillä määräaikaishuolloilla. Koko matkalle ei sattunut yhtään ainoaa mission-abort failurea, vaikka laturin hiilien loppuessa sekin oli lähellä. Kerran käynnistetty etukammiodiesel raahautuu kotitalliin hoidettavaksi vammautuneenakin. Jälkeenpäin kuulin sukulaiselta, joka oli ihmetellyt, kun "suuri ja komea Mersu tavoitti, mutta ei sitten mennytkään ohitse, vaan seurasi takan tosi pitkään, melkein kotiin saakka".

Tapaus alkoi kuulostaa sen verran tutulta, että kerroin ehkä tuntevanikin sen Mersun kuskin. Ei sillä ollut vara ohittaa, kun ei ollut enää valoja. Sattui löytymään hyvä opaskoira eteen, kun toi melkein kotiportille :D

Lyhyt versio: osta hyvä yksilö, jolla on hyvä historia. Sen jälkeen huolla sitä kerhon ammattilaisten kokemuspohjalta kirjaamien ohjeiden mukaisesti myös jatkossa, niin monta sataa tuhatta ajettu W124 yllättää palvelemalla uuden auton luotettavuudella ja uuden auton polttoainetaloudella, mutta paljon hienommalla tyylillä.

Historia on tärkeämpää kuin ajomäärä. Nämä vehkeet kestävät kilometrejä.

Luulin jo meidän automme lähtevän suoraan mobilistille, kun soittaja kertoi tuntevansa mallin ja hakevansa juuri tällaista vielä hyvää yksilöä. Väärin arvasin. Lähes puoli miljoonaa ajettu Satalankku lähti vielä kerran vetämään pitkää siivua, kun kaukaa kotoa ensimmäisen työpaikkansa saanut nuori ammattimies tarvitsi luotettavan työmatkarassin, joka ei räjäytä pankkia. Poikaani nuorempi ostaja tuli isänsä kanssa. Ei kuulostanut olevan ensimmäinen Satalankku siinä perheessä.
Viimeksi muokannut 740 GLE, Su 15.08.2021 11:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

dealer kirjoitti: Su 15.08.2021 10:57 Moottori ja vaihteisto on samaa kuin 124:ssä ja niihin osia saa, kuten jarruihin ja alustaan varmastikin vielä pitkään.

Aiempi lainauksesi muuten meni hieman väärin, minun kirjoittamani näkyy siinä kuin EVO X olisi kirjoittanut. Eipä tuo vaarallista ole.
OK, ymmärrän, kiitos.

Hyvä huomio, korjasin lainauksen.
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

740 GLE, kiitos paljon tarinasi jakamisesta. :thumbup:
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kun tässä on sivuttu myös 126:ta vaihtoehtona, niin muutama pointti aiheesta:

Kakkossarjan 126 kuutoskoneella on sikäli helppo ja edullinen ylläpidetävä, että kaikki tekniikan ja sähköjen osat ovat yllättävän pitkälle yhteneväiset 124:n kanssa, johon löytyy uutta ja käytettyä osaa roppakaupalla. Ykkössarjalaiset sitten jakavat vastaavasti 123:ten palikoita.

V8:t ovat luku sinänsä ja huomattavan paljon kalliimpia ja työläämpiä pitää kuosissa. Ainakaan kovin halpaa sellaista ei kannata ostaa kuin varaosiksi, koska pienetkin korjaukset voivat tuottaa päänvaivaa. Esimerkkinä nyt kaverin 1984 500 SEL, johon yritetään löytää kohtuuhinnalla osia polttoaineen määränjakajaan.

Jos oikeasti haluaa hienon 126:n niin kannattaa ostaa detskuiltaan niin hienon ja täydellisen kuin vain voi, koska yksityiskohdissa se rahanmeno ja osien etsiminen on vaikeinta. Ne kamat, joista 126 piireissä on jatkuva pula, ovat pikkunippelit, jalopuu- ja kromiosat sekä ehyet ja hyvät istuinkokonaisuudet ja takalasit.

Kromeja ja puita ja laseja saa vielä marmoreilta, joten se on yleensä haaste vain taloudellisesti. Istuimiin saa kankaita, mutta kulahtaneen sisustan uusiminen osittain vanhaan autoon johtaa helposti kirjavaan tilkkutäkkiin, koska vanhemmat osat ovat yleensä haalistuneita. Hyvät purkuautot ovat käytännössä kaikki loppu.

Osiin saa siis uppoamaan tonneja, kun aletaan viimeistellä autoa oikeasti hienoksi. Tekniikka on kuutosissa no problem. Ainoastaan esim. pakoputkistoissa on kysynnän vähenemisestä johtuen alkanut olla tarjonna hiipumista ja hintojen nousua. Jarrujen osia löytyy hyvin, varsinkin jos ovat Ate:n tekemät. Tuossa minun 260 SE:ssä pantiin kaikki jarrut uusiksi ja ulkomailta joutui tilamaan yhtä sun toista, koska ovat Bendix-merkkiset. Ongelma se ei ole, mutta jostakin syystä kaikki Suomen tarvikeliikkeet myyvät lähinnä vain Ate:n osia.

Tästä johtuen markkinoilla on aika paljon tavalla tai toisella "puutteellisia" tai heikosti alkuperäisyyttä kunnioittavia 126 yksilöitä. Ne voivat olla teknisesti vaikka kuinka hyviä, mutta yleisessä olemuksessa olisi paljon parantamisen varaa. Eli viiden tonnin "löytö", voi tulla yllättävän kalliiksi, ja kymppitonnin vehje puolestaan voi osoittautua huippudiiliksi. Sama pätee luultavasti myös pitkälti 124:iin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

Karel kirjoitti: Su 15.08.2021 12:11 Kun tässä on sivuttu myös 126:ta vaihtoehtona, niin muutama pointti aiheesta:
Kiitos, Karel, ymmärrys- ja oppimiskäyrä on tältä viikolta jo eksponentiaalinen. :thumbup:
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiva keskustelu. Itse hommasin tuon 300E-24 siinä mielessä samoista lähtökohdista kuin ketjun aloittaja, että autoon tulee todella vähän kilometrejä. Hakuprosessi otti aikaa ja silmän alla oli muitakin autoja kuin w124 ainoastaan. Nyt, vuoden kuluttua hankinnasta olen valintaan enemmän kuin tyytyväinen. Auto on hienosti suunniteltu ja rakennettu, itse asiassa paljon hienompi kuin miltä se ensi näkemältä vaikuttaa. Se on myös varsin pitkälle huollettavissa omatoimisesti.

En oikeastaan paljon osaa lisätä jo ylempänä esitettyihin, eli tsemppiä "sen oikean" etsintään!
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

JPM kirjoitti: Ke 18.08.2021 15:26 En oikeastaan paljon osaa lisätä jo ylempänä esitettyihin, eli tsemppiä "sen oikean" etsintään!
Kiitos, JPM! :thumbup:
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja Pontus »

W124-fani kirjoitti: La 14.08.2021 12:06 Tervehdys kaikille,

Taustaksi sen verran, että aiemmin autot olivat minulle vain väline päästä paikasta A paikkaan B. Yleensäkin auton tarve on ollut vähäinen (olen omistanut vain yhden auton muutaman vuoden ajan). Siitä syystä en ole niihin teknisesti koskaan kunnolla tutustunut eikä teknistä käytännön kokemusta juurikaan (vielä) ole.

Nyt minussa on kuitenkin herännyt syvempi kiinnostus autoja ja varsinkin W124:sta (ja G:tä) kohtaan. Olenkin kesän ajan lueskellut eri maiden Mersu-palstoja ja katsellut W124:a (ja G:täkin) sekä Suomesta että Saksasta.

Ajan sen verran vähän, että olen päättänyt hankkia joko jo museorekisterissä olevan tai pian sinne saatavan sedan W124:n. G ei sovi suunnitelmiini juuri nyt (jollei jokin timanttinen vuoden 2001 tai vanhempi yksilö tule vastaan).

Pontuksen W124-ketju (viewtopic.php?f=3&t=207165) on luonnollisesti tullut luettua läpi ja siitä on ollut paljon apua oman ymmärryksen laajentamisessa. Sitä kautta myös törmäsin ensimmäiseen Suomi-yksilöön, jota nykytiedoilla pidän harkinnan arvoisena:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/12117996

Elinikäinen oppiminen on juttuni, joten viestini on myös avoin kutsu - tähän ketjuun saa puolestani erinomaisten W124- (ja G-) vinkkien lisäksi postata myös mitä tahansa materiaalia, joka avartaa käytännössä nollapisteestä liikkeelle lähtevän W124- (ja G-) fanin ymmärrystä.

PS. Itselle paras tapa oppia on hypätä suoraan syvään päätyyn. Kunhan sopiva menopeli tähän elämänvaiheeseen löytyy, niin siinä samalla ymmärryksen ja osaamisen taso tulee (pakostakin) nousemaan. :D

Edit: Lisätään kiinnostavien ja fanitettavien mallien listaan vielä W126. :D
Hyvä että aloittamastani Topicista on ollut sinulle apua! :thumbup:

Varo ettei ala kiinnostamaan vanhemmat Mersun mallisarjat esim W115 tai W123 siinä vaiheessa tietää että autoharrastus kipinä on vienyt harrastajan sydämmen. :lol: :lol:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja acparma »

Itsekin 10 vuotta tullut ajettua 300E W124:lla, enkä ole vieeeelä pitkään aikaan vaihtamassa pois :). Aina välillä käynyt mielessä vaihtaa uudempaan meseen, mutta en ole raaskinut luopua vanhasta sotaratsusta. On ollut niin hyvä ja halpa auto pitää, koppakin vielä hyvässä kunnossa. Mitä nyt bensaa tuo suora 6:en syö vähän enemmän.

Edellä kehuttiin 6-sylenteristä M104 (300E-24) bensakonetta, itse kehuisin vanhempaa M103 (260E tai 300E) konetta jopa paremmaksi ;). Hyviä ja kestäviä koneita ovat myös 4-sylinteriset bensakoneet M102 (200E tai 230E) ja uudempi M111 (200E/E200 tai 220E/E220).

190:siä (W201) kannattaa myös tutkailla, kuten Dealer tuossa ylempänä mainitsikin.

Onnea etsinnöille :thumbup:
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

Pontus kirjoitti: Ke 18.08.2021 23:11 Hyvä että aloittamastani Topicista on ollut sinulle apua! :thumbup:

Varo ettei ala kiinnostamaan vanhemmat Mersun mallisarjat esim W115 tai W123 siinä vaiheessa tietää että autoharrastus kipinä on vienyt harrastajan sydämmen. :lol: :lol:
Kyllä, ehdottomasti, joten kiitokset. :thumbup:

Jos kipinä oikein iskee, on minulla jo valmiina vastaus kaikille kyselijöille:
"Se on harrastus, ei tartte selitellä"
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Avatar
W124-fani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 14.08.2021 09:30

Re: W124 täysin tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja W124-fani »

acparma kirjoitti: To 19.08.2021 01:51 itse kehuisin vanhempaa M103 (260E tai 300E) konetta jopa paremmaksi ;). Hyviä ja kestäviä koneita ovat myös 4-sylinteriset bensakoneet M102 (200E tai 230E) ja uudempi M111 (200E/E200 tai 220E/E220).
Kiitokset vinkeistä (ja kokemustesi jakamisesta). :thumbup:
W203 C180 2001 "La Negra"

viewtopic.php?f=3&t=212079

Ex-matkakumppani:
Audi A3 2,0 2004 "Хуй"
Vastaa Viestiin