Terve,
Kokeillaan nyt täälläkin, en ole löytänyt oikein mistään tietoa...
Olisiko kellään käytännön kokemusta nouseeko S212 tai S213 takaveto farkuilla n. 2300..2400kg vene/traileri yhdistelmä rampilta? Ramppi betonia ja oletetaan, että on kuiva ja melko puhdas, rampin kaltevuus huomattava (asteista en osaa sanoa).
Auton hankinta mielessä ja mikäli pelkkä takaveto riittäisi tähän, niin valinnanvaraa huomattavasti enemmän (+ lompakkoystävällisempi ilman nelivetoa).
PS. Tiedän kyllä, että max vetopaino 2100kg.
Venetraileri ylös rampilta takavedolla?
Re: Venetraileri ylös rampilta takavedolla?
Ylösnousemus riippuu moottorin tehosta ja keliolosuhteista, mutta ehkä kumminkin katselisin ensiksi autoa jolla riittää vetopaino veneen kuljettamiseen tavaroiden ja lasten lisäksi. Tietenkin jos kyseessä on pelkkä veneen nosto sataman talvisäilytysalueelle niin antaa mennä vaan, on sitä pahempaakin nähty. Eiköhän perus-220d (190hv) riittäne.
Pidemmille hinausmatkoille tehoa (ja mielellään myös pitoa) kannattaa olla vähän varallakin, eli suosittelen loppupään diesel/bensakonetta ja mielellään 4-vetoa. Esim. ML-korinen Mersu ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto.
Pidemmille hinausmatkoille tehoa (ja mielellään myös pitoa) kannattaa olla vähän varallakin, eli suosittelen loppupään diesel/bensakonetta ja mielellään 4-vetoa. Esim. ML-korinen Mersu ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Venetraileri ylös rampilta takavedolla?
Ei kokemusra noin suuren kanssa. Luulen että auto kestää , pito riittänee jos ei soraa ole rampilla. W213 jos on. Käytä sport plus valintaa, sopii hyvin veneen nostoonkin.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: Venetraileri ylös rampilta takavedolla?
Just tuollaisesta (laittomasta ) yhdistelmästä ei kokemusta ole, vähän pienemmistä kyllä.
Reilu vuosi sitten testailimme erilaisia vetoautoja luiskalla ja takavetoisia edusti C-malli. Se nosti kastellulta betonilta juuri laillisen kuormansa (olikohan 1700 kiloa?) niin eleettömästi, että varmasti olisi noussut jokunen sata kiloa enemmänkin.
Tuolla logiikalla voisi kuvitella, että pykälää isompi pirssi nostaisi tuon 2400 kilon kuorman.
Siitä tietysti kannattaa huolehtia, että trailerissa on oikea eli aika reilu aisapaino takapyöriä alustaan painamassa.
Ja tien päälle lähtöä ei tietenkään voi suositella. Tuo on jo niin iso yhdistelmä, että voi kiinnittää poliisin huomiotakin ja usean sadan kilon ylikuormaa voi olla jo vaikea selittää.
Kuinka hyvin muuten tiedät yhdistelmän todellisen painon? Meidän testitrailerimme painoin rekkarin mukaan alle 500 kiloa, vaaka näytti melkein 600 kiloa. Ja veneiden painoissa vasta heittoja voikin olla virallisen ja todellisen välillä.
Joskus ajoin uteliaisuuttani katsastuskonttorilla oman tonnin trailerini puntarille. Virallisten lukujen mukaan veneen, koneen, polttoaineen ja kärryn kokonaispainon olisi pitänyt jäädä selvästi alle tonnin. Vaaka näytti muutaman kilon vaille 1100.
Noilla todellisilla painoilla voi siis olla merkitystä silloin, jos poliisit kiinnostuvat niin paljon, että punnitsevat.
Reilu vuosi sitten testailimme erilaisia vetoautoja luiskalla ja takavetoisia edusti C-malli. Se nosti kastellulta betonilta juuri laillisen kuormansa (olikohan 1700 kiloa?) niin eleettömästi, että varmasti olisi noussut jokunen sata kiloa enemmänkin.
Tuolla logiikalla voisi kuvitella, että pykälää isompi pirssi nostaisi tuon 2400 kilon kuorman.
Siitä tietysti kannattaa huolehtia, että trailerissa on oikea eli aika reilu aisapaino takapyöriä alustaan painamassa.
Ja tien päälle lähtöä ei tietenkään voi suositella. Tuo on jo niin iso yhdistelmä, että voi kiinnittää poliisin huomiotakin ja usean sadan kilon ylikuormaa voi olla jo vaikea selittää.
Kuinka hyvin muuten tiedät yhdistelmän todellisen painon? Meidän testitrailerimme painoin rekkarin mukaan alle 500 kiloa, vaaka näytti melkein 600 kiloa. Ja veneiden painoissa vasta heittoja voikin olla virallisen ja todellisen välillä.
Joskus ajoin uteliaisuuttani katsastuskonttorilla oman tonnin trailerini puntarille. Virallisten lukujen mukaan veneen, koneen, polttoaineen ja kärryn kokonaispainon olisi pitänyt jäädä selvästi alle tonnin. Vaaka näytti muutaman kilon vaille 1100.
Noilla todellisilla painoilla voi siis olla merkitystä silloin, jos poliisit kiinnostuvat niin paljon, että punnitsevat.
Re: Venetraileri ylös rampilta takavedolla?
Nousee kevyesti ykkösvaihteella jos ei ramppi ole liian jyrkkä!
Ja hyvä huomioida rampin pituus veden alla koska kun tiputtaa kärrin johonki höttöön niin ei auta nelivedotkaan.
Ja hyvä huomioida rampin pituus veden alla koska kun tiputtaa kärrin johonki höttöön niin ei auta nelivedotkaan.
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93