220 CDI 4 matic paljasti öljyvuodon ahtoputkesta ja edessä väljän turbon vaihto. Muutama sana reilusta 11 tunnin korjaamoreissusta. Nuori yrittäjä teki homman. Siinä oli heti eräänlaisia ennakkoluuloja osaamisen suhteen. Ei kun osa kerrallaan irti, johtoliittimiä auki, pultteja eri magneettikuppeihin. Avainkasa kasvoi ja yhä syvemmälle kävi tie moottorissa. Se insinööri joka on suunnitellut turbon kiinnitykset ja muut, melkoinen Fakiiri ollut meinaan joka suuntaan erilaisia pulttiliitoksia, sovitella työkaluja peili apuna paikoilleen ja kierrellä räikällä naksaus kerrallaan auki.
Kun pakosarjan pinnapultitkin piti irrottaa että sen sai pois, näkyväisyys heikkoa. Turbo piti osittain purkaa että sai pois, sama tietty uudelle että sai sopimaan paikoilleen. Työasento kuin linkkuveitsi, ergonomiasta ei tietoakaan.
Niin van sujui työ ja purkuhomman jälkeen luulin helpomman vaiheen alkavan, luulin väärin. Mutta ei antanut asentaja periksi, välillä olin apuna ja hitaasti mutta varmasti osa kerrallaan löysi paikkansa. Ei jäänyt ylimääräisiä osia ja mikään ei rikkunut.
Tuli hetki jolloin avain kääntyi virtalukossa, hienosti hörähdi diesel käyntiin eikä mitään vikavaloa loistanut mittaristossa. Tässä kohtaa putos kivi omalta sydämeltä ja asentajaa kohtaa kunnioitusta isolla kädellä. Arvostan ammattiosaamista ja luovuutta, sitkeyttä ja hermojen hallintaa. Nyt sitä sai katsella ja ihailla vierestä.
Matka taittuu taas ja toivottavasti huollettu turbo kestää. Turvallisia kilometrejä kaikille.
Glk turbon vaihto
Re: Glk turbon vaihto
Millä kilometreillä ahdin kilahti?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Glk turbon vaihto
miksei kirjoitti: ↑La 25.09.2021 18:34 220 CDI 4 matic paljasti öljyvuodon ahtoputkesta ja edessä väljän turbon vaihto. Muutama sana reilusta 11 tunnin korjaamoreissusta. Nuori yrittäjä teki homman. Siinä oli heti eräänlaisia ennakkoluuloja osaamisen suhteen. Ei kun osa kerrallaan irti, johtoliittimiä auki, pultteja eri magneettikuppeihin. Avainkasa kasvoi ja yhä syvemmälle kävi tie moottorissa. Se insinööri joka on suunnitellut turbon kiinnitykset ja muut, melkoinen Fakiiri ollut meinaan joka suuntaan erilaisia pulttiliitoksia, sovitella työkaluja peili apuna paikoilleen ja kierrellä räikällä naksaus kerrallaan auki.
Kun pakosarjan pinnapultitkin piti irrottaa että sen sai pois, näkyväisyys heikkoa. Turbo piti osittain purkaa että sai pois, sama tietty uudelle että sai sopimaan paikoilleen. Työasento kuin linkkuveitsi, ergonomiasta ei tietoakaan.
Niin van sujui työ ja purkuhomman jälkeen luulin helpomman vaiheen alkavan, luulin väärin. Mutta ei antanut asentaja periksi, välillä olin apuna ja hitaasti mutta varmasti osa kerrallaan löysi paikkansa. Ei jäänyt ylimääräisiä osia ja mikään ei rikkunut.
Tuli hetki jolloin avain kääntyi virtalukossa, hienosti hörähdi diesel käyntiin eikä mitään vikavaloa loistanut mittaristossa. Tässä kohtaa putos kivi omalta sydämeltä ja asentajaa kohtaa kunnioitusta isolla kädellä. Arvostan ammattiosaamista ja luovuutta, sitkeyttä ja hermojen hallintaa. Nyt sitä sai katsella ja ihailla vierestä.
Matka taittuu taas ja toivottavasti huollettu turbo kestää. Turvallisia kilometrejä kaikille.
Tämä palaute ehkä kannattaisi viedä nuorelle yrittäjälle tavalla tai toisella? Vaikka sitte viedä kahvipaketti ja munkkipussi tms. Antaa nuorelle yrittäjälle lisää uskoa aiheeseen ja siihen että hyvin tehty työ myös huomataan. Usein juuri se huono saa kuuluvuutta herkemmin
Re: Glk turbon vaihto
On melkoisen ahdas tuo GLKn konehuone, ja sitten kun lähes kaikki on "väärässä" paikassa niin ei ole mikään tee-se-itse miehen unelmakohde.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: Glk turbon vaihto
Vuoto huomattiin n 140 tkm kohdalla. Yrittäjä sai työstään hyvän palautteen ihan suoraan päin naamaa, ihan sillai kuten pitää saadakin. Ja hyvä tarina tekemisestään leviää edelleen. Se on vähintä mitä asiakas voi tehdä.
Re: Glk turbon vaihto
Jokusia kertoja oon törmännyt siihen että taitava yrittäjä siirtyy enemmän johtamispuolelle ja siinä menee hyvä osaaminen korjaamisesta muuhun käyttöön. Asiakkaana kokemus jonka hyvä mekaanikko jättää jälkeensä ei ole helposti toistettavissa samaisen pajan toisella henkilöllä. Haluttiin tai ei niin autosta tulee lähes aina jonkintasoinen perheenjäsen, ei sitä kuka tahansa saisi pidellä. Olisi se vaan upeaa jos mekaanikko tai yrittäjä millä tittelillä sit onkaan keskittyisi vaan tekemään sitä missä on hyvä ja palkkaisi vaikka jonkinlaisen juoksupoika-johtajan hoitamaan osien hankkimista ja asiakaspalvelua.