vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Katselin tuossa vanhempia (2012-2015) E sarjalaisia ja aika monessa Nettiauton E vaihdokissa on kuitenkin vetokoukku mutta kun sallittu massa on vain 300kg niin eipä kärryssa saa muuta olla lastina kuin pari koppaa olutta joten vetokoukun hyötyä en ymmärrä?
esim. tämä yksilö
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid T A
Omamassa: 1 955 kg
Kokonaismassa: 2 550 kg
Vetomassa (jarrullinen): 300 kg
Vetomassa (ei jarruja): 300 kg
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/12054616
esim. tämä yksilö
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid T A
Omamassa: 1 955 kg
Kokonaismassa: 2 550 kg
Vetomassa (jarrullinen): 300 kg
Vetomassa (ei jarruja): 300 kg
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/12054616
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
On se 300 kg kärryn pyörillä ja 80 kg vetokoukulla sentään enemmän kuin ei mitään. Olisko parempi että ei saa koukkua lainkaan kuten monissa plugareissa?
Saa siinä ainakin fillaritelineelle pari pyörää tms?
Saa siinä ainakin fillaritelineelle pari pyörää tms?
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Hei
Tuntuu olevan nyt monissa merkeissä ja malleissa joilla on perinteisesti ollu isot vetopainot niin eipä ole enää... liittyyköhän tämä jotenkin myös päästöjen mittaus sykleihin? Ja pudottamalla vetomassoja saadaan pienemmät päästöt paperille? Eli ei olisi duoraan kyse pelkästään kulkkneen rakenteesta... Itse olen katsellut GL:lle seuraajaa maastureista ja houkuttelis bensa hybrid. Kilsoja tulee suht vähän joten pienet käyttömaksut houkuttelis. Mutta... se on sitten merkin vaihto edessä. ML/GLE hybridinä vetomassa on pudotettu kahteen tonniin... bemun vastaavat vähän parempi 2400kg. Tällä valintakriteerillä löytyy vaihtoehtona vaan Cayenne e hybrid jossa 3500kg... mutta kai sellainenkin autosta menisi?
TJ
Tuntuu olevan nyt monissa merkeissä ja malleissa joilla on perinteisesti ollu isot vetopainot niin eipä ole enää... liittyyköhän tämä jotenkin myös päästöjen mittaus sykleihin? Ja pudottamalla vetomassoja saadaan pienemmät päästöt paperille? Eli ei olisi duoraan kyse pelkästään kulkkneen rakenteesta... Itse olen katsellut GL:lle seuraajaa maastureista ja houkuttelis bensa hybrid. Kilsoja tulee suht vähän joten pienet käyttömaksut houkuttelis. Mutta... se on sitten merkin vaihto edessä. ML/GLE hybridinä vetomassa on pudotettu kahteen tonniin... bemun vastaavat vähän parempi 2400kg. Tällä valintakriteerillä löytyy vaihtoehtona vaan Cayenne e hybrid jossa 3500kg... mutta kai sellainenkin autosta menisi?
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
En usko, että kyseessä on päästöt vaan se että vetoketokykyy ei riitä. Auton tulee muistaakseni lähteä liikkeelle 12% nousuun.
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Eikö vastaava pelkkä diesel tule täysillä peräkärrypainoilla? Plugarin luulisi lähtevän reilusti isommalla kuormalla ylämäkeen kun takapäässä on iso lisäpuntti ja tehoa sen saman dieselin verran ja sähkömoottori päälle (liikkeelle lähdössä sähkömoottori on erityisesti edukseen).
Ajattelin että takapään paino kasvaa liian suureksi mutta eihän se muutu oikein lastatussa kuormassa kun aisapaino pysyy maksimissaan samana. Vai ottaako tehdas huomioon jotain dynaamisia muutoksia, heilahduksissa koukulle tuleva isompi kuorma?
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
En tiedä, mutta voisiko liittyä siihen, että w212 Hybridissä sähkömoottori oli ympätty vaihteistoon.
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Mulla olis edelleen vahva perstuntuma jotta tämä vetomassojen pienuus, riippumatta onko hybridi tai ei, liittyy jotenkin päästöjen määrittelyyn ja mittaussykliin (ja sitten jos halutaan alittaa joku raja niin helppo rajoittaa vaan vetomassa...). Joutuuko autonvalmistaja huomioida jollain kertoimella mahdollisen vetokoukun käytön kun auton elinkaarta ajattelee? Ei löydy nopeesti haettuna mitään faktaa... mutta paljon WLTP juttuja lisävarusteiden suorasta vaikutuksesta kun paino kasvaa jne...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Missä mersun hybridissä sähkömoottori ei ole vaihteistossa? Ja miten sen sähkömoottorin sijainti vaikuttaisi vetopainoihin? Vai meinaatko sitä että joissakin hybrideissä ei ole momentinmuunninta vaihteistossa. Enpä ole vertaillut teknisiä tietoja, korreloiko vetopainojen kanssa.
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Käsittääkseni juurikin W212:saa ei ole momentinmuunninta.Mulla on sellainen mutu, että sen "perus" vaihdelaatikko olis sama kuin joissain AMG malleissa.
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Muista en tiedä, mutta minulle se peruste on pyöräteline. Minulle kelvottoman ja käyttökelpoisen auton ero menee 100 kg vetopainossa. Satunnaiset halkotonnit ja roskakuormat ajaakseni voin järjestellä autoja perheen kesken, mutta ellei autossa ole vetokuulaa, niin ei sillä ajeta myöskään mökkiressuja joka on meidän perheessä yleisin pidempi matka.
Maantiepyöriä vielä kuljettaakin kattotelineellä, mutta maasturit ovat painavampia nostella katolle, eikä vasta suohon upotettua maasturia viitsi nostaa tilavankaan farkun peräkonttiin.
Oli muuten poikkeuksellisen lujassa saada kolmas kilpi pyörätelinettä varten tänä kesänä Rouvan autoon. Kesti kuukausitolkulla.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Vastaavassa C mallissa esim
Mercedes-Benz C 300 BlueTec Hybrid A Avantgarde vm 2015
Omamassa: 1 715 kg
Kokonaismassa: 2 280 kg
Vetomassa (jarrullinen): 1 600 kg
Vetomassa (ei jarruja): 750 kg
vetokykyä onkin nyt 1600 kg ja tuo vastaava E malli on nykymittapuun mukaa ns. kevythybridi 300kg vetomassalla.
Taas uusi (2019) mallinen E sarjalainen diesel hybridi
Mercedes-Benz E 300 de A Bsn Avantgarde Edition EQ Power
Omamassa: 2 060 kg
Kokonaismassa: 2 700 kg
Vetomassa (jarrullinen): 2 100 kg
Vetomassa (ei jarruja): 750 kg
jaksaa kiskoa 2100kg traileria...
Mercedes-Benz C 300 BlueTec Hybrid A Avantgarde vm 2015
Omamassa: 1 715 kg
Kokonaismassa: 2 280 kg
Vetomassa (jarrullinen): 1 600 kg
Vetomassa (ei jarruja): 750 kg
vetokykyä onkin nyt 1600 kg ja tuo vastaava E malli on nykymittapuun mukaa ns. kevythybridi 300kg vetomassalla.
Taas uusi (2019) mallinen E sarjalainen diesel hybridi
Mercedes-Benz E 300 de A Bsn Avantgarde Edition EQ Power
Omamassa: 2 060 kg
Kokonaismassa: 2 700 kg
Vetomassa (jarrullinen): 2 100 kg
Vetomassa (ei jarruja): 750 kg
jaksaa kiskoa 2100kg traileria...
Re: vetokoukku ja diesel hybridi E sarjalainen
Tuossa on nostettu auton kantavuutta akkupaketin verran. Sekä kantavuus 640 kg että suurin sallittu vetopaino 2100 kg ovat samat kuin kevyemmässä 220 deessä ilman patterivetoa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä