Daimler AG jakautuu kahtia

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Etwas Anders
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
Paikkakunta: Pieksämäki

Daimler AG jakautuu kahtia

Viesti Kirjoittaja Etwas Anders »

Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Daimler AG jakautuu kahtia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tuossa alkuperäinen tiedote toisella kotimaisella:

https://www.daimler.com/company/busines ... benz-cars/
https://www.daimler.com/company/busines ... er-trucks/

Minulle herää tästä useita kysymyksiä. Ensimmäisenä "miksi"? Sitä ei sanota näissä tiedotteissa. Onko tässä samaa kuin Volvolla, että henkilöautojen tuunaajia ei päästetä sähläämään raskaan liikenteen työkaluja tekevien hommia ja päinvastoin? Konsernin sisäinen vääntö tuotekehityspanoksista teknologiamurroksessa?

Jos oikein ymmärsin, yhtiö oikeasti halkaistaan, eikä kahta tytärtä koota yhden konsernin alle.

Saksalaisen kansainvälisiä sopimuksia rikkovan osinkoverotuksen vuoksi ei omassa salkussa ole Daimler AG:n osakkeita, vaikka olen välillä harkinnut niitä ostavani tehdäkseni osingot myymällä ennen osinkoa ja ostamalla osinkodipistä takaisin. Mutta jos minulla olisi nyt 100 Daimler AG:n osaketta, mitä osakkeita niistä tulisi helmikuun jälkeen?

Mitä tapahtuu logolle? Juuri vasta saatiin Daimler AG:n myötä Benzin tammenlehvät hävitetyksi niin että pussihousut lepattaen ajavat mutteriromantikot joutuvat kampeamaan tähtiä irti konepellistä ja tilaamaan klassisemman mallin tilalle ("Mercedesstern mit Eichenkranz"). Palaavatko Mercedes-Benz AG:n ottaessa kopin Daimler AG:n henkilöautotuotepaletista Benzin tammenlehvät takaisin?

Millä liikemerkillä Daimler Trucks toimii jatkossa? Nykyisellä linjalla jatkaen pelkkä Daimlerin tähti voisi riittää?

WDB, WDC ja WDD on nyt käytetty VIN-koodin maa- ja valmistajakoodeina. Onko seuraavana vuorossa WDE (EQ?), WDÖ (kunhan jotain tuohon roiskaisin) vai paluu WDB-sarjaan? Jälkimmäinen näyttäisi komealta, mutta sen rasitteena ovat jo Daimler-Benzin valmistamat mallit, jotka syövät vapaita koodeja. Ovela veto olisi WMB ja koko numeroavaruus vapaana käytettäväksi? Pitääkö noita ostaa yksi kokeeksi, että näkee mitä VIN-koodeja tehtailla meistetään ovipieleen?

Jääkö F1 talli henkilöautopuolen omistukseen sitä osin mikä ei ole Toto Wolffin plakkarissa? Ja jos henkilöauton nokalle tulee tähti ja seppele, onko ensi vuoden F1 enää hopeanuoli ja onko siinä tähti vai tähti ja seppele tunnus vai sponsoritarra?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Daimler AG jakautuu kahtia

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Huhujen mukaan MB olisi lopettamassa F1 tiiminsä ja siirtyvänsä moottoritoimittajaksi. Sama patteriluokassa.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Daimler AG jakautuu kahtia

Viesti Kirjoittaja DBFI »

740 GLE kirjoitti: To 07.10.2021 20:27 ...

WDB, WDC ja WDD on nyt käytetty VIN-koodin maa- ja valmistajakoodeina. Onko seuraavana vuorossa WDE (EQ?), WDÖ (kunhan jotain tuohon roiskaisin) vai paluu WDB-sarjaan? Jälkimmäinen näyttäisi komealta, mutta sen rasitteena ovat jo Daimler-Benzin valmistamat mallit, jotka syövät vapaita koodeja. Ovela veto olisi WMB ja koko numeroavaruus vapaana käytettäväksi? Pitääkö noita ostaa yksi kokeeksi, että näkee mitä VIN-koodeja tehtailla meistetään ovipieleen?
Keskustelu aiheesta sen verran suppeata että nostetaan aiheen vierestä: 21-mallin E-korisen runkonumero alkaakin W1K213, Sindelfingenissä valmistettu kuitenkin. Ei varmaan ennakointia edelliseen mutta mitään muutakaan selitystä en ole nähnyt.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Daimler AG jakautuu kahtia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Pikku Mersu kirjoitti: La 09.10.2021 14:18 Huhujen mukaan MB olisi lopettamassa F1 tiiminsä ja siirtyvänsä moottoritoimittajaksi. Sama patteriluokassa.
Ymmärrettävää. Jo julkistetussa strategiassa pärinäautojen rooli häviää nopeasti ja lähihistoria on niin menestyksekäs, ettei ole enää oikein mitään voitettavaa. Mercedes ei myöskään ole F1-sarjan paras auton valmistaja vaikka onkin sarjan paras moottorinvalmistaja.

Moottorinvalmistaja saa lähes hyvän medianäkyvyyden selvästi pienemmällä panostuksella.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Daimler AG jakautuu kahtia

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

740 GLE kirjoitti: To 07.10.2021 20:27 Minulle herää tästä useita kysymyksiä. Ensimmäisenä "miksi"? Sitä ei sanota näissä tiedotteissa.
Niin paljon regulointia tehdään nykyään konsernitasolla että epäilisin jo senkin ajavan tällaisiin ratkaisuihin. Niin taloudellista regulointia (arvopaperimarkkinoilla ja globaaleilla markkinoilla muutenkin) että teknologista regulointia (kuten se että isoilla autofirmoilla x % myydyistä ajoneuvoista täytyy olla sähköistettyjä, päästää tietty määrä hiilidioksidia, yms yms).

Varmaan mitä enemmän ja pienempiä autofirmoja noilla jättifirmoilla on (konserniin kuulumattomana) niin sitä helpompaa on säätää kunkin tuoteportfoliota vastaamaan markkinatilannetta.

Milloinkahan Mercedes-AMG ryhtyy taas itsenäiseksi tuning-pajaksi että pääsee irti teknologisesta reguloinnista?

Toki mitä tulee johdon ristiriitoihin ja konsernin johtotasojen ylimääräisyyteen, jäykkään toimintaan, osaamisen hajautumiseen ja focuksen häviämiseen ym. niin helpottaahan se olla eri firmaa (esim kevyet ja raskaat ajoneuvot, tai erikoisajoneuvot) mutta ne asiat olisi ihan mahdollista korjata organisaatiomuutoksilla ja prosessikehityksellä ilman että kosernin osia kirjaimellisesti pilkotaan erillisiksi konsernista irtonaisiksi yrityksiksi. Siksi en usko että syy näihin järjestelyihin löytyy sieltä.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Yozhik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 31.10.2021 00:59

Re: Daimler AG jakautuu kahtia

Viesti Kirjoittaja Yozhik »

Daimlerin ylin johto, hallitus ja riittävän iso joukko vahvoja omistajia ovat päätyneet uskomaan laskelmaan, että nämä kaksi yhtiötä erillisinä ovat tulevaisuudessa arvokkaampia erillään kuin yksi firman nykyisin. Sehän se pohjimmainen ajatus varmaan.

Toinen asia varmaan on, että synergia raskaan kaluston ja henkilöautopuolen välillä ei ole ehkä täysin ilmeinen. Henkilöautopuoli menee nyt vahvasti sähköiseen maailmaan ja hyötyajoneuvot kulkevat vielä pitkään dieselillä (ainakin kuorma-autot). Raskas puoli toki hyötyy varmasti markkinnoinnissa Mersun ikonisesta brändistä, vaikka hyötyajoneuvoissa sen hyöty ei ole ehkä yhtä ilmeinen kuin henkilöautoissa. Voisi kuvitella, että hyötyajoneuvopuoli tekee sopimuksen ostaa Mersun brändin ja logon tietylle vuosikorvauksella oletuksella, että brändi jää henkilöautopuolen omistukseen. Olisi outoa luopua siitä kokonaan.

Tavallaan ymmärrän tämän kyllä. En ole perehtynyt Mersun tiedotteisiin asiaan liittyen. Yllä oleva on omaa mutuilua.
C205 C200 -20
Ex: C117 180 -16
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Daimler AG jakautuu kahtia

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Osien summa kuulostaa uskottavalta omistajille, jotka asiasta päättävät? Samalla tosin purkautuu myös yhden konsernin osakkeita ostavan saama pieni hajautus.

Volvon anti muuten jäi arvioidun hintaskaalan alalaitaan, vaikka se pamahtikin kerralla Ruotsin kansanosakkeiden kympin kärkeen. Samaan aikaan Polestaria viedään pörssiin suunnilleen Volvon hinnalla. Ota näistä nyt sitten selvää?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin