Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Spiff
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 01.09.2019 11:57

Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Spiff »

Elikkäs, itellä tuommonen -09 s204 2,1diesel ja ensimmäinen talvi tulossa tuon kanssa. Eli kysynkin millaisia nämä on lähtemään talvella käyntiin? Autossa ei oo lohkolämppäriä rai webastoa, ja mietinki että pitäskö alkaa laittamaan toinen, vai luottaa että kyllä mese starttaa 😅

Töissäki vähän niin ja näin saako autoa roikkaan aina..

Millasia kokemuksia porukalla on?
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mulla oli tollanen yhdistelmä aikanaan. En jaksanu asentaa lohkolämppäriä, entinen taksi johon ei ollu pistetty kun oli ollu 24/7 ajossa.

0W öljyt ja kovimpina pakkasiltoina pistin ylläpitolaturin päälle ni oli aamulla täysvoimanen akku, hyvin se lähti yli 25 asteen pakkasessakin. (jos siis muisti pistää sen laturin)
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 769
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Akkua vaan latailet, kiinteä älylaturi yhdistettynä vaikka Calix tai TT-Thermo (kiertovesipumpullinen letkulämmitin) olis parhain ratkaisu. Kun hehkut toimii ja auto on huollettu muutenkin ainoastaan akku sanelee lähteekö vai ei.
Tiedät paikan, kokeile
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Lähtee kuin palmun alta, mutta jos moottori on om651, niin kannattaa lämmitää
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja -230k- »

joo kyllä kaikki cdi vehkeet lähtee kunnossa olessaan ainakin vielä -25 asteessa ainakin ihan nätisti käymään,varmasti kylmemmälläkin mutta kuluttaahan se moottoria ja laakereita jos aina kylmiltään lyödään tulille..
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja zukka »

C lähtee parin hehkutuksen jälkeen samantien -30 asteessa.
Vito lähtee vastaavasti mutta vaan johonkin -25 asti,sen yli jos on niin muutaman sekunnin pyörittää ennen käynnistymistä.
Edellisellä vitolla teetti vähän ongelmia,tosin uusi akku oli halvin mahdollinen eikä jaksanut pakkasilla oikein pyörittää. En tiedä kuinka olisi kunnon akulla käynyt.
https://youtu.be/BkPF76HZt74

Öljyinä kaikissa yleensä 5w-30,c:ssä joskus ollut talvella 0w-30
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Onko AGM akku vai tavallinen?

Oma S204 OM646 käynnistyi vielä -31 asteessa, mutta kovin vaivalloisesti.

Nykyisen W212 AGM akun purkausvirta on niin suuri, että käynnistyminen +25 ja -25 asteessa kuulostaa aika lailla samalta. Käytetään avain starttiasennossa ja automatiikka potkaisee moottorin käyntiin heti. Mistään ei tosin tiedä, olisiko akussa enää toista yritystä jos sitä joskus tarvittaisiin. OM651 kylmän moottorin käyntiääni tosin onnistuu olemaan pakkasessa vielä raaempi kuin kesäisessä kylmäkäynnistyksessä.

En näkisi ehjää autoa ongelmaksi, enemmän on merkitystä sillä että tankissa on talveen sopivaa polttoainetta ja suodatin on vaihdettu ajallaan. Ainakin Nesteen -29/-34° polttoaine toimii alle -30° kelissä.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yksikään OM611-613 cdi vehkeistä mitä pihassa on ollut ei ole pakkasesta (n. -20) lähtenyt käyntiin lämmittämättä.
Uudemmat kyllä on lähteneet, tosin hyvin harvoin on tarvinnut kokeilla enkä käynnistä lämmittämättä ellei ole aivan pakko.
oulaistenliikenne.fi
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

"Tehdyn tutkimuksen valossa nykyaikaisen polttomoottorin esilämmittäminen ei ole
kannattavaa, jos tarkastellaan yksinomaan auton polttoaineen kulutusta. Säästynyttä
polttoainetta merkittävämpänä asiana voidaan kuitenkin pitää esilämmityksen johdosta
merkittävästi alentuneita lähipäästöjä, toisin sanoen pakokaasupäästöjä, joita syntyy

kylmäkäynnistystä seuraavien ensimmäisten neljän kilometrin ajomatkalla. Esilämmi-
tystä tulisikin pitää suotavana jo pelkästään lähipäästöjen vähentämiseksi.
Suoraan mitattavien säästöjen ja vähennysten ohella esilämmityksellä voidaan paran-
taa autoilun mukavuutta, käytettävyyttä ja turvallisuutta kylminä aikoina, etenkin, mikäli
järjestelmä lämmittää ja kuivattaa myös auton sisätiloja. "
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1

Asensin omaan S205 Dieseliin lämppärin ja sisälämmittimen ihan mukavuussyistä. Eikös auto viedä paalaamolle nykyään ihan ajamalla, joten ei tuota hankintaa voi oikein perustella muilla kuin mukavuussyillä. Ainiin aina on päästy liikkeelle kun on ollut tarvis. Huollettu auto, hyvä akku ja oikeanlaatuista polttoainetta tankissa. Eikä ole ollut kylmä vaikka joskus on unohtunut kovilla pakkasilla esilämmitys.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Jos auto lähtee käyntiin kaikilla keleillä ilman esilämmitystä niin silloinko moottori ei tarvitse esilämmitystä? Käsittämätön ajattelutapa.
Sitten kysellään milloin pitää ketju vaihtaa ja mitä milloinkin….
No, jokainenhan tekee omallaan mitä haluaa
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikös auto viedä paalaamolle nykyään ihan ajamalla, joten ei tuota hankintaa voi oikein perustella muilla kuin mukavuussyillä.
Noissa uudemmissa purkaamon helpompi myydä moottori eteenpäin, kun sillä on aina ajettu vähemmän kuin korilla, silloin kun ajamalla viedään romulaan.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tenutähti kirjoitti: La 30.10.2021 11:02 Jos auto lähtee käyntiin kaikilla keleillä ilman esilämmitystä niin silloinko moottori ei tarvitse esilämmitystä? Käsittämätön ajattelutapa.
Sitten kysellään milloin pitää ketju vaihtaa ja mitä milloinkin….
No, jokainenhan tekee omallaan mitä haluaa
Tää tavallaan on mielenkiintoinen kyssäri. Kuin paljon se sitten oikeasti vaikuttaa moottorin ikään? Ei Mersun ohjeet kiellä kylmäkäynnistyksiä ilman esilämmitystä ja itse eivät lohkolämppäreitä edes tarjoa sekä webastojenkin moottorikierto on erikseen venttiilein estetty. Eli siis kyllä sen ainakin takuuajan tulee toimia. :)

Ittellä oli tosiaan tollanen entinen taksi S204 reilun 6 vuoden ajan, aina raakana käymään pakkaskeleillä kun lohkolämppäriä tai webastoo ei ollu. Myydessä sen OM646 moottori oli taivaltanut yli 510 tkm, ja vaikka siihen ei ollut tehty mitään remontteja, se oli aivan tiptop kunnossa.

Tässä vielä Mersun näkemys öljysuosituksista lämpötilan suhteen.

lähde: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/224.1_en.html

.
P00.40-2030-11_MULTILANGUAGE_gif.gif
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Juho »

W 111 220S 1963 lähtee vielä huvin käyntiin viime talven kovimmilla pakkasillakin ilman lämmitystä kun on 95A agm akku samoin W123 300 samanlaisella akulla .
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja tehodia »

amatoori kirjoitti: To 28.10.2021 20:42 Mulla oli tollanen yhdistelmä aikanaan. En jaksanu asentaa lohkolämppäriä, entinen taksi johon ei ollu pistetty kun oli ollu 24/7 ajossa.

0W öljyt ja kovimpina pakkasiltoina pistin ylläpitolaturin päälle ni oli aamulla täysvoimanen akku, hyvin se lähti yli 25 asteen pakkasessakin. (jos siis muisti pistää sen laturin)
Siinähän ne: 0W-öljyt ja täysvoimainen akku. Jos tekniikka on muuten kunnossa, niin pakostihan se lähtee käyntiin. Pitää kai vielä lisätä, että kunhan ei ole kesädieseliä tankissa.

Onhan toi kovimpina pakkasöinä lataaminenkin ehkä hyödyksi, mutta lataamista kannattaa tehdä eritysesti silloin kun on lämpimämpää. Kovimpana pakkasyönä ei kylmä akku välttämättä ota latausta vastaan juuri mitään.

Mutta onhan se esilämmittäminen nykyään eniten mukavuuskysymys. Esilämmitetty antaa matkustajillekin lämpöä paljon nopeammin. Ja vielä, jos on tottunut sisätilalämmittimeenkin, niin tuntuisi aika epämukavalta lähteä pihasta liikkeelle täysin kylmällä autolla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Juho kirjoitti: La 30.10.2021 19:36 W 111 220S 1963 lähtee vielä huvin käyntiin viime talven kovimmilla pakkasillakin ilman lämmitystä kun on 95A agm akku samoin W123 300 samanlaisella akulla .
Sehän tiedetään että ennen mersut oli autoja. :) Vaimollakin uudenkarhea 190E ei lähtenyt kerran pakkasaamuna käyntiin. Oli Porvoossa aika vilpostakin, jotain -37. Moottoriöljyä tihku suodattimen juurelta tilkka (tuossahan ei ollut nykytyylistä suodatinta). Ei varmaan Nesteellä työsuhde-etuun kuulunut 0W-öljyt siihen aikaan.

Nämä varmaan hyvää tietoa nyt mersua ostavalle, ei kannata 201:stä tai uudempaa lähteä ostelemaan. :roll:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos aihetta kääntää ns. vastakkain eli onko lämmittämisestä etua moottorin sekä apulaitteidenkin kanilta ajateltuna vaiko haittaako on?

Silleenkin aihetta voisi miettiä että jos olisi kaksi täysin vastaavaa kulkinetta joista toista ei koskaan ole esilämmitetty pakkasissa ja toinen on aina niin tehty niin kumpi olisi se kiinnostavampi yksilö?

Pidän itsestään selvyytenä sitä että esilämmityksessä on etuja jotka näkyy pidemmässä juoksussa. Se että joku taksi pelaa lämmittämättäkin niin on mielestäni hiukan eri asia meinaan ne eivät seiso ajamattomina pihassa monestikaan niin kauaa et mosa ja apulaitteet olisivat yhtä kylmiä kuin ukoilma? Samoin kylmäkäynnistyksiä muutenkaan ei tule niin paljoa kuin normikäytössä.

Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.

Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jari Ke kirjoitti: To 04.11.2021 21:08 Snip

Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.

Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
Ei tuollaista uusimpien autojen lämmityskieltoa ole olemassa. Urbaani legenda jota myös merkkiliikkeet on levittäneet.

Totta kyllä että ainakaan saksalaisten autojen suunnittelussa ei pohjoisen olot kauheasti paina.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Juho kirjoitti: La 30.10.2021 19:36 W 111 220S 1963 lähtee vielä huvin käyntiin viime talven kovimmilla pakkasillakin ilman lämmitystä kun on 95A agm akku samoin W123 300 samanlaisella akulla .
Ihan uteliaisuudesta, millä jännitteellä latailet AGM akkua vanhassa autossa, jonka vakiolaturin jännitteensäädin on mitoitettu AGM akkua alhaisemmalle latausjännitteelle?

Eipä silti, kyllä AGM akku kestää myös vajaata varaustilaa perinteistä paremmin. Sen mahdollistama latausalgoritmin optimointi polttoaineen kulutuksen kannalta lienee osasyy AGM akun käyttöön? Ja ainakin dieselien vaatima iso laturi toinen.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jari Ke kirjoitti: To 04.11.2021 21:08 Silleenkin aihetta voisi miettiä että jos olisi kaksi täysin vastaavaa kulkinetta joista toista ei koskaan ole esilämmitetty pakkasissa ja toinen on aina niin tehty niin kumpi olisi se kiinnostavampi yksilö?
Vilukinttuna en lähde lämmittämättä ellei tuli äkkilähtöä syystä tai toisesta. Oman OM651:n kanssa petti hermo 200.000 km huollossa ja pyysin ketjun venymän mittauksen. Oli silloin noin 25% uudelle koneelle sallitusta ja selvästi pienempi osuus paljon ajetun moottorin ketjun hylkyrajasta, joten sama ketju jäi pyörimään, mutta uuden kiristimen kanssa kun oli tullut päivitetty osa.

Sitä en tietenkään voi tietää, missä kunnossa saman koneen ketju olisi ilman säännöllistä esilämmitystä?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

DBFI kirjoitti: To 04.11.2021 21:27
Jari Ke kirjoitti: To 04.11.2021 21:08 Snip

Uusimmissa mersuissa tosiaan ei saa laittaa lämppäriä niin että mosaa lämmittäisi ja ei kyllä mene kaaliin että mitä ihmettä tuolla on tavoiteltu? Tosiaan kuulin että itseasennetun vebastonasennuksen jälkeen vikailmoituksia tulee vähä joka nurkalta. Oman käsitykseni mukaan varmaa on se ettei lämmittämisenkielto voi olla moottorin eikä apulaitteiden etu. Korjaamon sekä varaosamyyjän etu se kyllä on.

Pohjoisen markkinat taitaa kuitenkin olla aika marginaaliset ja siten ei ehkä ole se ensisijainen lähtökohta autonosien suunnittelussa? Hintalappu sensijaan on satavarmasti aina tapetilla.
Ei tuollaista uusimpien autojen lämmityskieltoa ole olemassa. Urbaani legenda jota myös merkkiliikkeet on levittäneet.

Totta kyllä että ainakaan saksalaisten autojen suunnittelussa ei pohjoisen olot kauheasti paina.
Kovasti tuota kieltoa ihmettelin ja hiukan sitä haastoinkin. Olisiko ollut niin että Kajaanin Hartikaisella olis tuo noin kerrottu?

No samapa tuo sielläkö oli vai missä. Se sensijaan on oleellista että on legenda. Olisko sit niin että tuo ominpäin laitettu lämmitin ei liity vikavaloihin mitenkään? On vaan yhdistetty siihen kun on sopivasti huhu liikkeellä? Lämmittimen ilmeisesti saisi jälkiasennettunakin mutta se on hinnoiteltu aivan käsittämättömällä hintalapulla kun se varusteiksi ruksittunakin on ilmeisen hinnakas laitos? No nuokin on kuultua juttua ei omaa tietoa. Taksimies
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Joskus ehkä 8 vuotta sitte omistin S210 270cdi:n ja sen jouduin laittaan -37 aseteen pakkasella käyntiin kylmänä kun ei Webasto ollu lähtenyt käyntiin. Ihmetys oli suuri kun auto lähti samaan tyyliin käyntiin kuin lämpimillä keleillä, heti käyntiin ja käynti tasaista. Nykyinen Viano 320cdi tykkää vähän yskiä ja joskus sammuukin kerran mutta on sekin aina käyntiin saatu. Normaalisti pyrin kyllä aina käyttämään esilämmitystä melko fanaattisesti ja vielä käyttämään tyhjäkäynnillä aina autoa hetken ennenkuin lähden ajamaan, mutta aina ei Webastot suostu lähtemään käyntiin niin on pakko startata kylmiltään. Koskaan ei ole jäänyt mersun kanssa siitä kiinni ettei lähtisi pakkasella käyntiin.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
ola94
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1197
Liittynyt: Ma 23.04.2012 18:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja ola94 »

3 vuoden ajan laitettu w211 ilman lohkolämmitystä käyntiin pakkasesta riippumatta ei ongelmia akku 4 vuotta vanha. 👍
W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja simoks »

lähti se aikanaan 800tkm ajettu w210 200cdi -30:sta vielä ilman lämmitystä käyntiin. toki hyvä akku oli plussaa, senverran joutui sahaamaan lähemmäs minuutin yhteensä. kyllä jotain vikaa on jos ei kovemmilla pakkasilla lämmittämättä lähde. w140 s350 oli semmoinen että starttas ihan sama kuinka kylmä oli ihan niinkun kesälläkin, ei mitään ongelmia.
W210 E320cdi
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Jari Ke kirjoitti: To 04.11.2021 21:08 Silleenkin aihetta voisi miettiä että jos olisi kaksi täysin vastaavaa kulkinetta joista toista ei koskaan ole esilämmitetty pakkasissa ja toinen on aina niin tehty niin kumpi olisi se kiinnostavampi yksilö?
Joskus aikoinaan esitettiin, että kylmäkäynnistys vastaa 600 km:n ajoa. Liekö nykyään se teoreettinen arvio sama? Siten ajomäärään voisi lisätä 100000 km n. 170 kylmäkäynnistyksellä.

Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tehodia kirjoitti: La 06.11.2021 11:22
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Kerro lisää. En ole kuullutkaan että lämmittäminen lisää moottorin kulumista kylmäkäynnistyksissä jos autossa on 20W-öljyt. Mitenkäs nykyisin tyypillisillä 0W tai 5W öljyillä?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja zukka »

tehodia kirjoitti: La 06.11.2021 11:22
Jari Ke kirjoitti: To 04.11.2021 21:08 Silleenkin aihetta voisi miettiä että jos olisi kaksi täysin vastaavaa kulkinetta joista toista ei koskaan ole esilämmitetty pakkasissa ja toinen on aina niin tehty niin kumpi olisi se kiinnostavampi yksilö?
Joskus aikoinaan esitettiin, että kylmäkäynnistys vastaa 600 km:n ajoa. Liekö nykyään se teoreettinen arvio sama? Siten ajomäärään voisi lisätä 100000 km n. 170 kylmäkäynnistyksellä.

Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Meilläpäin on kerrottu että vastaisi 300km ajoa.
Onko meillä sitten vähemmän pakkasta kun teillä :lol:
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja tehodia »

DBFI kirjoitti: La 06.11.2021 15:12
tehodia kirjoitti: La 06.11.2021 11:22
Vaikka vaikuttaahan siihen kylmän moottorin kulumiseen muutkin asiat. Kun lohkolämmittäminen oli vielä uusi ilmiö, monia moottoreita rikottiin lohkolämmittämisellä. Silloin ei vielä tiedetty, että se lämmittäminen vain haittaa, jos moottorissa on ne 20W-öljyt.
Kerro lisää. En ole kuullutkaan että lämmittäminen lisää moottorin kulumista kylmäkäynnistyksissä jos autossa on 20W-öljyt. Mitenkäs nykyisin tyypillisillä 0W tai 5W öljyillä?
Kun jäähdytysnestettä lämmitettiin, niin moottori lähti helposti käyntiin. Ja koska moottoria lämmitettiin, ajateltiin, että kaikki hyvin, eikä silloin tarvitse vaihtaa edes talviöljyjä kylmimmälle pakkaskaudelle. Mutta sinne öljypohjaan se kylmä öljy jäi turhan pitkäksi aikaa, ja moottori kävi käynnistyksen jälkeen hetken ilman riittävää voitelua. Ratkaisu oli laittaa talveksi "talviöljyt", ja sitten tuli käyttöön myös laajempikäyttöisiä moniasteöljyjä ja vieläpä synteettisiä öljyjä. 0W-ja 5W-öljyillä ei pitäisi olla mitään huolta ja 10W:täkin voi käyttää aika kylmille ilmoille asti. Omissa autoissa olen käyttänyt 0W-öljyjä muistaakseni niin kauan kuin niitä on ollut saatavana.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja tehodia »

zukka kirjoitti: Su 07.11.2021 08:26 Meilläpäin on kerrottu että vastaisi 300km ajoa.
Onko meillä sitten vähemmän pakkasta kun teillä :lol:
Riippuu varmaan aikakaudesta. Liekö ilmaston lämpeneminen Suomessa vaikuttanut, että enää ei tarvitse käynnistellä niin kovissa pakkasissa, eikä kuluminen olisi niin voimakasta? Tietenkin tekniikkakin on kehittynyt ja öljytkin on parantuneet. Joka tapauksessa aika teoreettinen se arvio täytyy olla, on se sitten 300 tai 600 km. Monissa tapaukisssa se vaikutus voi olla jopa nolla, kun auton moottori kestää käyttökelpoisena kuitenkin hyvinkin sen auton iän, esilämmittämisestä riippumatta.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tehodia kirjoitti: Su 07.11.2021 11:35
Kun jäähdytysnestettä lämmitettiin, niin moottori lähti helposti käyntiin. Ja koska moottoria lämmitettiin, ajateltiin, että kaikki hyvin, eikä silloin tarvitse vaihtaa edes talviöljyjä kylmimmälle pakkaskaudelle. Mutta sinne öljypohjaan se kylmä öljy jäi turhan pitkäksi aikaa, ja moottori kävi käynnistyksen jälkeen hetken ilman riittävää voitelua. Ratkaisu oli laittaa talveksi "talviöljyt", ja sitten tuli käyttöön myös laajempikäyttöisiä moniasteöljyjä ja vieläpä synteettisiä öljyjä. 0W-ja 5W-öljyillä ei pitäisi olla mitään huolta ja 10W:täkin voi käyttää aika kylmille ilmoille asti. Omissa autoissa olen käyttänyt 0W-öljyjä muistaakseni niin kauan kuin niitä on ollut saatavana.
Eli yksinkertaisemmin sanottuna teoriasi on että jäykillä öljyillä parempi sahata moottoria käyntiin pitkään että voitelu käynnistyy ennen moottorin käynnistymistä? Eipä riitä oma tietämys arvioimaan onko eroa montako kierrosta se moottori pyörii startilla verrattuna tyhjäkäynnillä (lämmitetyn moottorin nopeampi käynnistys). Tuskin suurta eroa laakerikuormituksessa jos moottori käy tyhjäkäyntiä verrattuna startilla pyörittämiseen.

Sellainen ristiriita kuitenkin tehtaan insinöörien päätelmiin kun Sprinterissä lisättiin kierrosten nosto kylmäkäynnistykseen että varmistetaan voitelun käynnistyminen. Kuulostaa maallikon korviin ilkeältä kun kone kylmänä nostaa reilusti tyhjäkäyntikierroksia vähäksi aikaa mutta niinpä vaan tehtaalla on päätetty.

Samapa tuo kun ei kaupasta taida nykyään 20W öljyjä saadakaan nykyautoihin ja jos ongelmaa ei 10W tai notkeammilla öljyillä ole.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Talvi ja Mersujen käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja tehodia »

DBFI kirjoitti: Su 07.11.2021 11:47 Eli yksinkertaisemmin sanottuna teoriasi on että jäykillä öljyillä parempi sahata moottoria käyntiin pitkään että voitelu käynnistyy ennen moottorin käynnistymistä? Eipä riitä oma tietämys arvioimaan onko eroa montako kierrosta se moottori pyörii startilla verrattuna tyhjäkäynnillä (lämmitetyn moottorin nopeampi käynnistys). Tuskin suurta eroa laakerikuormituksessa jos moottori käy tyhjäkäyntiä verrattuna startilla pyörittämiseen.
Ei, vaan kun aiemmin käytettiin talvisin talviöljyjä ja kesäisin kesäöljyjä, niin luultiin, että lohkolämmittämisellä (lämpiää öljypohjassa oleva moottoriöljykin) ei tarvitse talveksi vaihtaa talviöljyjä. Eli tarkkaan ottaen eihän se lämmittäminen itsessään niitä moottoreita rikkonut, vaan se, että ajettiin kesäöljyillä. Ehkä tämä selkisi sitä kautta, että käyttäjät alkoivat ihmettelemään, miksi lohkolämmitettyjen autojen moottoreissa alkoi olla selkeästi enemmän vaurioita kuin niissä, joissa ei ollut lohkolämmitintä?

Saattoihan se olla, että kovalla pakkasella starttaus kesti jopa minuutin, jolloin pieni vaikutus olisi myös sillä käynnistymisen nopeudella. Omassa 260E:ssä se puolestaan oli toisinpäin. Kolmenkympin pakkasesta se lähti välittömästi käyntiin, jos ei ollut lämmitetty. Lämmittämällä puolestaan pöräytti ennen käynnistymistä muutaman sekunnin. Jotenkin tuo jälkimmäinen vaihtoehto tuntui paremmalta.
Vastaa Viestiin