Asd

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Suutari1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 10.11.2021 17:08

Asd

Viesti Kirjoittaja Suutari1 »

Elikkäs täl hetkel ois 190 mese autona ja autossa asd kysymys kuuluu onko asd lle sulaketta kun asd ei toimi kuten pitäisi pumppu kyllä pyörii mutta pumpulle ei tule virtaa, releestä en osaa sanoa onko ehjä vai rikki
alpoaskartelija
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.07.2021 10:12

Re: Asd

Viesti Kirjoittaja alpoaskartelija »

Suutari1 kirjoitti: Ke 10.11.2021 17:22 Elikkäs täl hetkel ois 190 mese autona ja autossa asd kysymys kuuluu onko asd lle sulaketta kun asd ei toimi kuten pitäisi pumppu kyllä pyörii mutta pumpulle ei tule virtaa, releestä en osaa sanoa onko ehjä vai rikki
Hydraulipumpulle ei tule virtaa, on mekaaninen laite. ASD:lle on rele sekä sulake , molemmat täytyy olla kunnossa. Hanttimiehen takapyörän etupuolella olevassa kotelossa venttiiliryhmä, jossa voi olla myös vika.
Suutari1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 10.11.2021 17:08

Re: Asd

Viesti Kirjoittaja Suutari1 »

Missä se sulake sijaitsee
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Asd

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tarkentaisitko hieman, minkälainen ongelma ASD:n kanssa on. Pumppu on tosiaan mekaaninen ja käy silloin kun konekin. Venttiili päästää paineen tarvittaessa perään ja ASD rele hoitaa ohjausta.
Kuva
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Suutari1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 10.11.2021 17:08

Re: Asd

Viesti Kirjoittaja Suutari1 »

Elikkä ymmärsinkö oikein että työntää ajossa kokoajan painetta mutta vänkärin etupyörän takana on sähköllä toimiva venttiili mitä rele ohjaa eli nyt miulla ei aukea se venttiili eikä mittaristoon syty asdn valoa edes virrat päällä. Nestettä roiskuu perän nipasta kun antaa akusta virtaa venttiilille
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Asd

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Öljy kiertää venttiilistön kautta ns vapaakiertona. Tai no jos on paineakku kuten 1&2 sarjalaisissa on ni laataa siihen painetta ja sit vapaakiertona näin olen aiheen ymmärtänyt?

Olisiko nyt niin että rele joka ohjaa toimintoja puuttuisi kokonaan jos valo ei virratpäälläkään loista? Jos puuttuu ni miksi se olisi otettu pois? Jos on otettu pois ni voisiko yksi syy olla se että joku putkista vuotaa ja sitä ei ole viitsitty lähtä korjaamaan? Ja voi kait muukin vika tuon tehdä ja rele on paikoiollaan? 124:ssa rele on akun vieressä lämppärin puolella mutta tenavaa en koskaan ole koukkinu.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Asd

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyllä, öljy kiertää koko ajan ja paine ohjataan perään magneettiventtiillä, kun järjestelmä havaitsee riittävän pyörimisnopeuseron etu/takapyörien välillä pienissä nopeuksissa (suurinpiirtein 0-30km/h). ABS anturit mittaavat tätä eroa ja kun ero syntyy, syttyy ASD:n kolmiovalo mittaristoon. Valo syttyy aina, kun riittävä pyörimisnopeusero syntyy, mutta suuremmissa nopeuksessa perä ei mene lukkoon.
ASD vikavalo mittariston alalaidassa pitäisi syttyä, kun virrat ovat päällä ja sammua, kun auto käynnistyy. Jos järjestelmässä on jokin vika, syttyy tämä vikavalo.

Syttyykö kumpikaan valo? Mittariston alalaidassa oleva ASD tai nopeusmittarissa oleva kolmiovalo?
Jos valo(t) ei pala, niin syynä saataa olla:
-ASD-rele puuttuu (ei pala valot, eikä ASD toimi)
-YJ-releen sulake palanut tai muuta vikaa releessä?
-ASD:n vikavalon polttimo rikki/poistettu
-sulakerasian sulakkeet kannattaa tarkastaa/vaihtaa. Jossain w124 kaaviossa ASD valot menevät sulakken 7 kautta. w201 osalta en ole varma.


Jos saat valot toimimaan, pystyy siitä lukemaan vikakoodit. Tämä pätee ainakit w124 malliin ja uskoisin että w201 on sama systeemi (seuraava teksti kopioitu toisesta topicista):

Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:

1 = ei vikaa

2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen

3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen

4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen

5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea

6 = Pyörintänopeusanturi taka

7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia

8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Suutari1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 10.11.2021 17:08

Re: Asd

Viesti Kirjoittaja Suutari1 »

Rele paikoillaan ja mittaristoon ei syty asd valo eikä mikään varoitus kolmio ei edes vilkahda missään vaiheessa uuden polttimon vaihdoin sinne asd valolle ja yj releen sukakkeet tarkastettu ja ehjiltä näytti ja sulakerasian sulakkeet näyttää ehjiltä mutta nekin kun lukee saksaksi siinä enkä kääntäjällä Saa suomennettuu sanaa mikä sulake ois asdn
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Asd

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Suutari1 kirjoitti: Pe 12.11.2021 11:29 Rele paikoillaan ja mittaristoon ei syty asd valo eikä mikään varoitus kolmio ei edes vilkahda missään vaiheessa uuden polttimon vaihdoin sinne asd valolle ja yj releen sukakkeet tarkastettu ja ehjiltä näytti ja sulakerasian sulakkeet näyttää ehjiltä mutta nekin kun lukee saksaksi siinä enkä kääntäjällä Saa suomennettuu sanaa mikä sulake ois asdn
Ei riitä, että näyttää sulakkeet ehjiltä. Täytyy olla myös sähköinen yhteys. Onko hyd.säiliössä hyd.öljyä. Onko siellä vielä ASD perä paikallaan, tunnistaa perään menevistä "jarruputkista".
Vastaa Viestiin