Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja miskap »

Hei !
Nyt olisi visainen kysymys mersutietäjille. Harkinnassa OM 642 moottorinen 211. Nykyinen OM648.961. Vanhemmassa mallissa tietty toi SBC jarrujärjestelmä ongelmallinen. Moottorista haluaisin tietää vertailun vuoksi mitä lastentauteja tai perusvikoja ko. moottoreissa havaittu ?? Oma 648.961 pelannu moottorina oikein mallikkaasti. Vaikkakin remppaa saanu tehdä mutta en voi syyttää moottoria. 642:sta tehty melko pitkään erilaisiin ajoneuvoihin. Millä perusteella tulisi valita uudempi moottorillinen auto.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Jos verrataan pelkästään moottoreita, en keksi mitään mikä olisi parempaa OM642:ssa.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja miskap »

Kiitos !
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Lastentauteina mainittakoon öljyvuoto silmälasitiivisteestä, ahtimen imuputken tiivisteen imeytyminen ahtimeen, huohotinputken vuoto. Mitähän niitä muita oli... muuten suht kestävä kone mutta ei millään 648 veroinen minkä on kuin tankki, oikeastaan paras mersun dieseli jos ei pumppukoneita lasketa.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja jusi »

Tenutähti kirjoitti: Ma 20.12.2021 07:18 Jos verrataan pelkästään moottoreita, en keksi mitään mikä olisi parempaa OM642:ssa.
On jotain. Nätimpi käyntiääni ja se että koneen kylkeen tulee 7-vaihteinen loota :D
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja miskap »

Kiitos viesteistä ! Tää olikin oikeestaan mitä halusikin kuulla. Jotenkin tuntuis toi 648 viehättävän koska samalla konstruktiolla on tehty paljon aiemmin kestäviä moottoreita. Pihalla myös -87 200 D OM601.912 joten kestävyydessä ei valittamista muuta kun pari kertaa kansipahvi. Onneks maailmaan mahtuu vielä ääntä.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja miskap »

Kiitos viesteistä ! Tää olikin oikeestaan mitä halusikin kuulla. Jotenkin tuntuis toi 648 viehättävän koska samalla konstruktiolla on tehty paljon aiemmin kestäviä moottoreita. Pihalla myös -87 200 D OM601.912 joten kestävyydessä ei valittamista muuta kun pari kertaa kansipahvi. Onneks maailmaan mahtuu vielä ääntä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse onnistuin löytämään OM642-koneisen 211:n jossa on vielä se "ongelmallinen" SBC :D
Kyllä OM648 on hyvä moottori.
oulaistenliikenne.fi
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Ärrään vaihdettiin viime keväänä 642.950 pannu, entinen kesti 331tkm. En menis hirveesti kehumaan...
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kolmatta öljyvuotoa jo korjataan ex w212 642 moottorista.
S124 300TE
S211 E500
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eikö 648:ssa ole vielä nykyaikaisia "vapaasti pyöriviä laakeriliuskoja" alakerrassa?
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja miskap »

Kiitos vinkeistä. 642:n öljyvuodoista olen kuullut muualtakin. Juu paree pysyä 648 myllyssä. Hyväkoppasen ehjän kun löytää niin siinä on pitkäksi aikaa kulkuneuvoa. SBC laskurin nollausvehjekin on hankittuna jos joskus sattus tarvitsemaan. Onko kellään tietoo noista alakerran laakereista ?
Avatar
cd211wc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ti 08.01.2019 08:16
Paikkakunta: pirkkala

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja cd211wc »

miskap kirjoitti: To 23.12.2021 10:32 Kiitos vinkeistä. 642:n öljyvuodoista olen kuullut muualtakin. Juu paree pysyä 648 myllyssä. Hyväkoppasen ehjän kun löytää niin siinä on pitkäksi aikaa kulkuneuvoa. SBC laskurin nollausvehjekin on hankittuna jos joskus sattus tarvitsemaan. Onko kellään tietoo noista alakerran laakereista ?
tosi hyvin kestää edellisellä 648 oli mittarissa 684tkm kun myin ja edelleen kulkee sbc saa takuuseen kun ei mene nollaan sitä laskuria nykyiseen 2003 malliseen on vaihdettu viime kesänä sbc mesen googwillinä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM642 öljyvuotopaikka on ne öljynjäähdyttimen tiivisteet, ja tosi harvoin mikään muu. OM648 puolestaan ei vuoda öljyä mistään haitalle asti...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja S202 »

Neliveto 642 vääntelee öljypohjan vuotamaan ja nyt vuotaa öljynsuodattimen jalka, tiivistettä ei saa erikseen.
S124 300TE
S211 E500
pathenkilö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja pathenkilö »

ainakin 2009 etteenpäin om642 ei pahaa sanottavaa

mahtava moottori pelkällä optimoinnilla vs om648 ei voi kyllä verrata samana päivänäkkään,

kolme ollu toisella 530tkm ajettu toisella +430tkm molemmilla mentiin tuikutettuna 40tkm eikä tarvinu rapata, tosin öljynjäähdyttimen tiivisteet oli molempiin vaihdettu, molemmat kävin tuikuttamassa ja pelasivat kuin kello...


ja millon se neliveto 642 alkaa sitä öljypohjaa vuodattaan, 350tkm ajettu s212 nelikko 350cdi pihassa ei vielä ainakaan oo mitään oireita..
tämäkin pitää tuikauttaa kunhan ehtii,.... tähänkin on öljynlauhduttimen tiiviste vaihdettu, mutta mitä sitten.

jakoketjusta omaa pohdintaa, tuohon 530tkm ajettuun ei ollut koskaan vaihdettu ketjua. Historia oli tiedossa ei rämissy eikä sivuääniä ja oli kiristimessäkin varaa vielä kiristellä,
430tkm ajettuun coupeen vaihdatin ketjun ja kiristimen varalta 400tkm kohdalla, puolen vuoden päästä oli jo kiristin samanlailla ulkona kuin silloin ennen vaihtoa :lol:

Onneksi näissä uudemmissa on läppä edessä ei tarvi turhaa kurkkia ja törsätä rahoja joutavaan, eihän ehjää kannata korjata.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja miskap »

Kiitos osallistujille ! Hyvää tietoo. Moottorithan on monesti yksilöitä ja myös käyttäjät, jotkut vaatii enemmän vähemmän huoltoo. Noi lauhduttimen tiivisteet kuulostaa vielä kohtuu simppeliltä huoltokohteelta. Jos aletaan lohkon yms. tiivistyksiin puuttumaan nin sit on piru merrassa. Oma 648 roksuttaa taas. Oli pyhät remontissa oman asennusvirheen vuoksi. Vaikuttaa ettei noita saa ajamalla loppuun, omalla veivattu reilu puol millii ja vielä hoonausjäljet näkyvissä sylintereissä.
miskap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: La 08.10.2011 17:32

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja miskap »

Olipa hyvä vinkki SBC:n korjauksesta ?! Onko todella niin että MB tekee korjauksia vielä ns. takuutyönä ?? Näkeekö jostain SBC:n polkasumäärät ?? Esim. Starilla ? Vai onko se kerrasta poikki kun limiitti loppuu ?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Moottoreiden erot OM 648-OM 642

Viesti Kirjoittaja MiHe »

näkee SBC:n laskurin starilla, mutta sitä ei nää koska se ilmoittaa että nyt alkaa riittää. Hyvinhän noita on jopa täällä peräpohjolassa mennyt goodwillin piiriin viimeaikoina.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin