Palovaara tietyissä malleissa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja B170 »

Mersu varoittaa tiettyjen mallien palovaarasta.

Betroffen sind mehr als 800 000 Fahrzeuge weltweit.
▶︎ Konkret: Diesel-Modelle der Baureihen GLC, GLE, GLS, C-,E-, und S-Klasse, CLS und dem Offroad-Dino G-Klasse mit den Motoren OM 654 oder OM 656. Produktionszeitraum: Januar 2017 bis Oktober 2021.

Onneksi on ”rellun kone” :-)

https://m.bild.de/auto/auto-news/auto-n ... 1417421734
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

B170 kirjoitti: Ke 05.01.2022 23:20
Onneksi on ”rellun kone” :-)
:thumbup:

Laitoin tuonne OM654 threadiin yhden linkin kun noita (ja OM656) moottoreita koskee.
viewtopic.php?p=1345880#p1345880

Ehkä parempi juttu mutta sekava tuokin:
https://www.kiratas.com/leaking-coolant ... es-models/

Kyse muuttuvatehoisen pumpun ongelmista mutta ei kerrota mikä siinä voi kuumentua. WIS:istä en löytänyt ollenkaan toimintakuvausta tuosta OM654:n pumpusta ja siitä miten sen tehoa säädetään. Onko joku käynyt kurssin tai muuten tietää tarkemmin?

Meillä on tuo 2021 mallinen W213 joka osuu haarukkaan kun on kesällä 2021 valmistettu. Siinä tuo lämpenemistä nopeuttava säätö ei ainakaan moottorin lämpenemistä auta. Tässä kun oli liki 20 asteen pakkasia niin vaimo sainoi että 65 asteeseen lämpeni. Ei oikeastaan lohduta tietää että joku paikka siellä moottorissa sentään lämpenee. :)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 981
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja Orlov »

”The letter said the problem had been traced to a leak in the coolant pump, which could result in the heating up of components and, consequently, “the risk of a fire could not be ruled out.”

Eihän niillä näytä olevan osiakaan ongelman korjaamiseen :eh:

” Denn Mercedes hat die benötigten Teile (noch) nicht”
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Orlov kirjoitti: To 06.01.2022 00:35 ”The letter said the problem had been traced to a leak in the coolant pump, which could result in the heating up of components and, consequently, “the risk of a fire could not be ruled out.”

Eihän niillä näytä olevan osiakaan ongelman korjaamiseen :eh:

” Denn Mercedes hat die benötigten Teile (noch) nicht”
Millä valmistajalla (autotehdas tai komponenttivalmistaja) on varastossa luokkaa 800 000 varaosaa eikä nekään kelpaa kun niissä vanhoissa osissa sama vika. Kaiken komponenttipulan keskellä aika mahdoton tehtävä hankkia ehjät osat ja vaihtaa ne.

Uusi toimiva (toivottavasti toimiva) osa niillä on kun ongelma ei koske 2021 loppuvuodesta valmitettuja autoja.

"The engine electronics use electrically operated control valves for this. Due to the defect, coolant can leak at the interface to the vacuum."

Saako joku tuosta selvää? Missä interfacessa se vuoto on ja mihin vakuumiin se vuottaa ja siellä vakuumissako se tulipalo syntyy.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 981
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kaippa tuo on sama ulkoinen sähkövesipumppu, jotka bmw(minissä?) kutsuu takaisin myös(ja audilla samaa vaivaa). Eiköhän niissä ole omat ohjaimet/ohjain kiinteänä :think:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Orlov kirjoitti: To 06.01.2022 13:33 Kaippa tuo on sama ulkoinen sähkövesipumppu, jotka bmw(minissä?) kutsuu takaisin myös(ja audilla samaa vaivaa). Eiköhän niissä ole omat ohjaimet/ohjain kiinteänä :think:
Nimenomaan hihnavetoisessa pumpussa käsittääkseni se ongelma. Tiedotteessa puhutaan säätöventtiilistä (Y133 todellisuudessa) eikä sellaista ole sähköisessä pumpussa. Alipaineella ohjataan mekaanisen pumpun tuottoa mutta mikä sitten kuumenee palovaarallisesti?
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 772
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja Nippe »

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/ ... c496013c
Tällä viikolla oli myös kyseinen uutinen koskien 205-korista C-sarjaa nelipyttysillä bensamoottoreilla.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 981
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kuvissa näyttää olevan sähköinen pumppu ja kun samaa vaivaa on muillakin merkeillä ollut tuossa sähköisessä, niin loogisesti ajateltuna voisi ajatella vian olevan siinä?
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

B170 kirjoitti: Ke 05.01.2022 23:20 Mersu varoittaa tiettyjen mallien palovaarasta.

Betroffen sind mehr als 800 000 Fahrzeuge weltweit.
▶︎ Konkret: Diesel-Modelle der Baureihen GLC, GLE, GLS, C-,E-, und S-Klasse, CLS und dem Offroad-Dino G-Klasse mit den Motoren OM 654 oder OM 656. Produktionszeitraum: Januar 2017 bis Oktober 2021.

Onneksi on ”rellun kone” :-)

https://m.bild.de/auto/auto-news/auto-n ... 1417421734
Kiitos tästä! :clap:

Olin jo sivuuttanut koko asian yllä linkatulla bensamoottoreita koskevalla uutisella, joka on dieselautolle EVVK. Mutta sinun jakamasi takaisinkutsu osuu tännekin, joten jäädään kuulolle korjauksen suhteen.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tämä OM654 (656) keskustelu olisi kuulunut tuonne OM654 threadin alle jonne aiheesta jo tätä thrediä aiemmin postasin mutta kun foorumilaiset on äänestäneet tätä bensathreadiä niin jatketaan täällä:

Soitin huoltoon ja siellä sanoivat että tehtaan tietokannassa on jo merkattu ongelmayksilöt ja oman perheen auto ei kuulunut heidän mukaan joukkoon vaikka juuri ja juuri osuu lehdissä mainittuun valmistusaikaikkunaan.

Tarkistin Saksan sivuilta eikä sielläkään runkonumerolla annettu yhtään aihetta (avointa tai tehtyä korjausta). Omalle autolle siellä kyllä näkyi moottoriohjainlaitteen päivitys (tehtynä).

Kokeilkaapas OM654 omistajat onnistaako ketäään. Lähinnä kiinnostaa tietää pitääkö paikkaansa että myös Suomi-autot on jo listalle lisätty. 740 GLE:n (vaimon) auton jo kokeilin, ei osunut.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kiitos DBFI:lle tarkistuksesta!

Ymmärsin, että niidenkin autojen osalta, joita ongelma koskee ei korjaus voi tapahtua aivan pikana, koska korvaavia osia ei ole vielä saatavana riittävästi?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jossain puhuttiin korjausten alkavan tammikuun puolivälistä/lopusta. Täällä varmaan tarkoittaa ensi vuotta.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja pazo »

Sain 17.12. päivätyn takaisinkutsun (2014 W205 bensa 200C). Kirjeessä puhutaan "...Generaattori voi tällöin ylikuumentua..." ja "... mahdollista joissain autoissa, että partikkelisuodattimen lämpötilatunnistin joudutaan vaihtamaan." Aika on varattuna runsaan viikon päähän.

https://car-recalls.eu/recall/mercedes- ... or-diodes/
Viimeksi muokannut pazo, Ma 10.01.2022 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3071
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja jysi »

mbpassion.de ja Motor-Talk sisältävät lisää juttua saksaksi aiheesta (En tuota alinta vielä lukenut kokonaan kun siinä on 2066 kommenttia tällä hetkellä)
https://mbpassion.de/2021/12/rueckruf-f ... ittelpumpe
https://www.motor-talk.de/forum/rueckru ... 03978.html
https://www.motor-talk.de/forum/s213-e- ... 80742.html
Em. tietotoimiston mukaan:
Ongelma: jäähdytyspumpun liikkuvan säätöelementin akselin tiiviste alkaa vuotaa ja päästää jäähdytysnestetta alipainepuolelle. Jos neste pääsee alipainepumppuun asti, se on vaihdettava. Ainakin OM656:n tapauksessa vaihto = viikon remontti, kone ja etuakseli ulos, kustannus n. 10 000€. Yksittäistapauksissa sähkökemiallisen reaktion vuoksi osan lämpötila alkaa nousta, siitä palovaara.
Ensioireet: häiriövalo ja jäykkä jarrupoljin käynnistyksessä (myös takaiskuventtiili alkaa vuotaa)
Korjaus: uusi ohjelma jolla pidetään jäähdytysnestekierto täysillä
Seuraus: käyntilämptötila laskee -> vaikutus kulutukseen ja CO2-päästöihin ???
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ensimmäinen oikea tekninen selitys ongelmalle. Tosin tuo sähkökemiallinen reaktio meni vielä yli hilseen mutta riittävän tarkka pointteri ongelmakohtaan.

Korjaus näköjään helpompi kuin muuttuvatuottoiselle öljypumpulle ja muille vastaaville hifistelyille, tässä aiotaan selvitä softapäivityksellä kymppitonnin remontin sijasta kun öljypumpulle joutuu laittamaan "tulpan" aktuaattorin tilalle. Siinä kun ei ole palovaaraa niin ei haittaa jos moottori joskus poksahtaa, turha tehdä korjaussoftaa.

Oliko se osien saatavuuden kommentti vain hämäystä vai olisko jossain malleissa helpompi vaihtotyö? Meidän 213-korisesta kurkin pumppua kun yritin katsoa meneekö sinne alipaineohjaus niin totesin vain että niin pahassa paikassa että mitään ei näe. Helppo kuvitella että osan vaihto ei ole ihan pieni homma. Eihän mersuissa juuri vesipumppuja ole mennytkään, korkeintaan jostain W123:sta alkaen niin ei väliä vaikka vähän työläs homma.

Vielä kun löytäisi varaosanumerot tuolle säätyvälle pumpulle niin voisi varmistaa täsmääkö takaisinkutsujen kanssa. Siitä moottorin nokaltakaan kun ei edes sitä ohjausventtiiliä näe suojamuovien alta (koneen päältä suojakansi poistettuna). Taisin Parts Infosta etsiä sitä Y113 venttiiliäkin turhaan, täytyyhän sen jossain siellä olla (joillekin OM654:lle).

EDIT: tuossa yhdessä linkissä olikin joku öljypumppujuttu myös mutta eri kuin Sprintereissä ja vanhemmissa henkilödieseleissä.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: Palovaara tietyissä malleissa

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Voin sanoa tuollaisen om654 alipainepumppu/öljypumppu yhdistelmän ja vesipumpun vaihtaneena niin on aivan karsee homma, pelkän vesipumpunkin vaihto hieman ilkee mutta ei sen takia sentään tartte moottoria pois ottaa autosta
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Vastaa Viestiin