Diesel Mersun ostaminen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
mese-220cd-vk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 01.04.2022 09:11

Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja mese-220cd-vk »

Tuli vaihdettua pensa auto diesel mersuun. Malli 220 CDI Farmari vm.2012 ostaessa mittarissa oli 143000km. Selvitin netin kautta että auto tuotu suomeen 2016 Italiasta ja silloin mittarissa 110000km, huollot tehty merkkiliikkeessä niin Italiassa kuin suomessakin, joten olen ollut tyytyväinen autoon . Hyvin on pelannut.
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja v6omega »

Kiva kuulla että auto on toiminut hyvin. Itse tuotin maahan tammikuussa 220D 4matic farkun. Vielä ei murheita ja adblueta on tankissa 5000km ajoa vastaava määrä :-)
mese-220cd-vk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 01.04.2022 09:11

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja mese-220cd-vk »

Onneksi minun mallissa ei ole tuota lisäainetta.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

v6omega kirjoitti: Pe 13.05.2022 15:59 Kiva kuulla että auto on toiminut hyvin. Itse tuotin maahan tammikuussa 220D 4matic farkun. Vielä ei murheita ja adblueta on tankissa 5000km ajoa vastaava määrä :-)
Ad Blueta saa taas ostaa kaupasta. Hinra tosin pompsahti, mutta ei se silti autoilukustannuksia määrää.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja v6omega »

740 GLE kirjoitti: Pe 13.05.2022 22:08
v6omega kirjoitti: Pe 13.05.2022 15:59 Kiva kuulla että auto on toiminut hyvin. Itse tuotin maahan tammikuussa 220D 4matic farkun. Vielä ei murheita ja adblueta on tankissa 5000km ajoa vastaava määrä :-)
Ad Blueta saa taas ostaa kaupasta. Hinta tosin pompsahti, mutta ei se silti autoilukustannuksia määrää.

Ei tuo adblue aine sinänsä vaan nuo korjauskustannukset jotka voivat olla usempi tuhat lappunen kerralla ja autossahan (OM654) näitä vikaantumispaikkoja riittää nox - dfp - egr ...(nokka-akseli + venttilikoneisto n. 200 tkm välein)
viewtopic.php?t=209584
https://youtu.be/oY4Mdvhb088
Viimeksi muokannut v6omega, Ti 21.06.2022 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja Zac »

Meillä on parikin dieseliä käyttöautoina ja kyllä voi vaan ihmetellä milloin näiden kuritus voisi helpottaa?

Viimeinen "niitti" oli tämä Moottorin tilasto vuodelta 2021:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/uusi ... erotaakan/

Eli myös Autovero on kaikista autoista korkein dieseleillä ja dieselhybrideillä... :oops:
Tosin tuo juttuhan puhuu potaskaa siinä mielessä että CO2 joka veroa määrittää on dieselillä n. 15..20% pienempi kuin saman mallin bensiiniversiolla. Korkeampi vero tulee siitä että Euro6 laitteisto (+ hybridin akusto ja sähkömoottori) lisäävät verotettavaa arvoa, toisekseen Euro6:n kalleudesta johtuen pikkuautoissa ei juuri enää dieseliä ole tarjolla eli verotettavat autotkin ovat kalliimmissa hintaluokissa kuin pikkukinnarit.

Tähän kun lisää kaikkein korkeimmat vuotuiset käyttövoimamaksut ja kaikista kalleimman polttoaineen (koska biovelvoite iskee juuri dieliin, bensiiniin kun ei voi paljon etanolia sotkea normaalisti - E85 oma lukunsa), voi vaan kysyä että "mitä ihmettä hallitus, miksi näin haluatte rangaista?"

PS. Ad Bluen lisäily ei kuluissa merkkaa mitään, mutta se merkkaa että tuo järjestelmä ei ole Pohjoismaiseen kovaan talveen luotu. Ureahan jäätyy jo n. -12C ja samalla rikkoo laitteistot. Kaverin mersuun (W212) taitaa mennä kohta 8.000 euroa rikki mitä on mennyt urealaitteisiin liittyviin korjauksiin...:shock: Tuota ei siten voi ihan olankohautuksella sivuuttaa. Meillä onneksi on vasta Euro5:ia eli ilman ad-blueta.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Toivottavasti ei dieselin kurittaminen lopu, maailmanlopun vehkeitä. Plugin hypridiä tai sähköä alle, se on nykypäivää.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja Marko M »

ennentauti kirjoitti: Ti 17.05.2022 16:15 Toivottavasti ei dieselin kurittaminen lopu, maailmanlopun vehkeitä. Plugin hypridiä tai sähköä alle, se on nykypäivää.
Niistä on tehty poliittisilla päätöksillä maailmanlopun vehkeitä.

Juuri päästelin firman 2011 mallin Octavialla 150 km 3.9 / 100km keskikulutuksella ja rangeakin jäi tuon jälkeen 1400km. Siinä on tekemistä mille vaan sähkärille.

Uusiutuva dieselkin on keksitty joten ympäristöystävällisempikään ei sähkäri ole mutta käsittämättömän kallista tavaraa tuo Neste my.

Eikä mulla itsellä enää ole dieseliä, ladattava hybridi oli muttei oo ikävä.
230 C 1978
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Marko M kirjoitti: Ti 17.05.2022 17:38
ennentauti kirjoitti: Ti 17.05.2022 16:15 Toivottavasti ei dieselin kurittaminen lopu, maailmanlopun vehkeitä. Plugin hypridiä tai sähköä alle, se on nykypäivää.
Niistä on tehty poliittisilla päätöksillä maailmanlopun vehkeitä.

Juuri päästelin firman 2011 mallin Octavialla 150 km 3.9 / 100km keskikulutuksella ja rangeakin jäi tuon jälkeen 1400km. Siinä on tekemistä mille vaan sähkärille.

Uusiutuva dieselkin on keksitty joten ympäristöystävällisempikään ei sähkäri ole mutta käsittämättömän kallista tavaraa tuo Neste my.

Eikä mulla itsellä enää ole dieseliä, ladattava hybridi oli muttei oo ikävä.
Ei kai siinä nyt ole sähkiksellä paljonkaan tekemistä jos 150km ajaa ja haisevaa ja käryävää naftaa ei mene litraakaan.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Neste My ei haise eikä kärytä :D
230 C 1978
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja v6omega »

Zac kirjoitti: Ti 17.05.2022 15:26 Meillä on parikin dieseliä käyttöautoina ja kyllä voi vaan ihmetellä milloin näiden kuritus voisi helpottaa?

Viimeinen "niitti" oli tämä Moottorin tilasto vuodelta 2021:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/uusi ... erotaakan/

Eli myös Autovero on kaikista autoista korkein dieseleillä ja dieselhybrideillä... :oops:
Tosin tuo juttuhan puhuu potaskaa siinä mielessä että CO2 joka veroa määrittää on dieselillä n. 15..20% pienempi kuin saman mallin bensiiniversiolla. Korkeampi vero tulee siitä että Euro6 laitteisto (+ hybridin akusto ja sähkömoottori) lisäävät verotettavaa arvoa, toisekseen Euro6:n kalleudesta johtuen pikkuautoissa ei juuri enää dieseliä ole tarjolla eli verotettavat autotkin ovat kalliimmissa hintaluokissa kuin pikkukinnarit.

Tähän kun lisää kaikkein korkeimmat vuotuiset käyttövoimamaksut ja kaikista kalleimman polttoaineen (koska biovelvoite iskee juuri dieliin, bensiiniin kun ei voi paljon etanolia sotkea normaalisti - E85 oma lukunsa), voi vaan kysyä että "mitä ihmettä hallitus, miksi näin haluatte rangaista?"

PS. Ad Bluen lisäily ei kuluissa merkkaa mitään, mutta se merkkaa että tuo järjestelmä ei ole Pohjoismaiseen kovaan talveen luotu. Ureahan jäätyy jo n. -12C ja samalla rikkoo laitteistot. Kaverin mersuun (W212) taitaa mennä kohta 8.000 euroa rikki mitä on mennyt urealaitteisiin liittyviin korjauksiin...:shock: Tuota ei siten voi ihan olankohautuksella sivuuttaa. Meillä onneksi on vasta Euro5:ia eli ilman ad-blueta.
Vihreät väläyttää bensaveron sitomista indeksiin – Ohisalo: ”Ei tarvitsisi tehdä joka vuosi erikseen päätöksiä veronkorotuksista
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006702267.html

Lisäksi hallituksen tekemä päätös jakeluvelvoitteen kasvattamisesta (= suomeksi biopolttoaineen osuuden pakollinen kasvatus dieselissä) tulee nostamaan pumpulla hintoja tuntuvasti, jossain näin arvion 30-50snt/l

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 2c72b72ae7
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

ennentauti kirjoitti: Ti 17.05.2022 16:15 Toivottavasti ei dieselin kurittaminen lopu, maailmanlopun vehkeitä. Plugin hypridiä tai sähköä alle, se on nykypäivää.
Asenne on tietenkin muiden mielipiteiden tavoin vapaa. Mutta jos perusteeksi kerrotaan päästöt ja verotusperusteena käytetään CO2 päästöä, silloin olisi hyvän hallintotavan mukaisesti täysin kohtuullista odottaa myös verojen määräytyvän päästöjen mukaisesti, eikö totta?

Jos plugari on nykypäivää, miksi ihmeessä kulutusseurantalistalla ei ole pilvin pimein selvästi alle dieselin kulutuslukemilla kulkevia samanlaisia plugareita, kun vaikkapa E-sarjalaisia saa monenlaisilla eri voimalinjoilla? Taloudellisesti liikkuvan dieselin litroilla on hyvällä sijoituksella myös saman korimallin bensaplugareihin verrattuna ja suunnilleen samat ovat litratktin. Dieselien lista on tosin sekaisin pelkkiä dieseleitä ja patteridieseleitä.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Jos plugari on oikeasti taloudellinen, miksi kulutusseurantasivustoilta ei löydy niitä taloudellisesti ajavia vaan Suomen talven ja vetokuulan rasittama vanha nokileka kiilaa lähes listakärkeen? Bensalitran pienemmän hiilisisällön vuoksi siitä tulee 10% vähemmän CO2 päästöä kuin diesellitrassa. Se on selkeä peruste bensa-auton 10% pienemmälle päästöverolle. Jokin ei täsmää, koska päästöpohjaiseksi väitetty vero eroaakin enemmän.

Dieselplugari säästäisi polttoainetta kaikessa ajossa, mutta se on taas niin paljon kalliimpi ostaa että rahoituskulujen vuoksi siitä on vaikeaa saada käyttäjälle edullisempaa.

Dieseliä taloudellisesti ajavalle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toinen diesel tai täyssähkö. Se on sitten tietenkin eri juttu, jos tarkoituksena ei olekaan ajaa taloudellisesti vaan jotain muuta. Voisiko olla mahdollista, että eri käyttötilanteisiin sopii erilainen auto?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja Zac »

Siinäpä hyvää pohdintaa @740 GLE.

Nythän ilmeisesti väliaikainen jakeluvelvoitteen alennus (19.5% -> 12,0%) on tullut voimaan?
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... +2022.aspx Ainakin meidän lähimmä pumpulla hintasuhteet ovat normalisoituneet (eur/l hinnat eivät kylläkään!)
- Diesel 2,21
- E95 2,30
- E98 2,40
Harmi vaan että tämä(kin) näyttää olevan väliaikaista, ja yksistään tuokaan "ale" ei riitä vielä mihinkään :-(
Ei etenkään nyt kun EU eilen päätti kieltää 90% venäläisen öjyn tuonnista 2022 loppuun, se pitää öljyn hintaa korkealla, kun venäläinen öljy ei ole enää länsimaiden käytettävissä. Ainoa toinen lähialueen lähde on Norjan Pohjanmeren kentät(?)
Maailmanlaajuisesti yhä myös ongelmia esim. Irakin ja Venezuelan öljyn saamisessa markkinoille.

Mutta hei, jotain positiivistakin: Lopulta alkaa olla Nesteen MY:lle myös kilpailua? (Mahtaako tosin tulla Nesteen jalostamolta myös?)
https://www.st1.fi/yrityksille/tuotteet ... /hvodiesel
https://www.abcasemat.fi/fi/polttoainee ... ero-diesel
https://www.teboil.fi/tuotteet/diesel/t ... va-diesel/

Valmistuskustannus per litra on toki yhä korkeampi kuin maasta pumpatulla mineraaliöljyllä, joten jotta volyymeihin päästäisiin, pitäisi tätäkin subventoida ihan yhä avoimella kädellä kuin jotain akkuauton hankintaakin. Tämä on kuitenkin vaikuttavuudeltaan huomattavasti nopeampaa kuin autokannan uusiminen (Suomessa 2.7 miljoonaa autoa, ja viime vuonna myytiin 10.150 EV:tä, kestää siis 27 vuotta tällä vauhdilla... toki 10-15v. päästä tarjoama liikkeessäkin on sitten aika eri.)

Tätä kommenttia en ihan ostanut...? :eh:
740 GLE kirjoitti: Su 22.05.2022 23:38 Bensalitran pienemmän hiilisisällön vuoksi siitä tulee 10% vähemmän CO2 päästöä kuin diesellitrassa. Se on selkeä peruste bensa-auton 10% pienemmälle päästöverolle. Jokin ei täsmää, koska päästöpohjaiseksi väitetty vero eroaakin enemmän.
Tai siis sehän menee varmaan noin (hiilisisällön kannalta) mutta samalla myös dieselmoottorin hyötysuhde on niin paljon bensiiniä parempi että päästään tyypillisesti noin 15-20% pienempään CO2-päästöön dieselillä, vastaavaan bensaan verrattuna.

Esimerkkinä vaikkapa n. 200HV 4-Matic (48V kevythybridi?) C-Farmarit:
- 220d: 130 g / km
- 200T: 158 g / km
Eli ero -17.7% dieselin eduksi. Tästä on muuten ihan todellistakin näyttöä: Dieselgaten jälkeen 2015-2016 Saksassa päästöt lähtivät nousuun kun tuotemixissä dieselin osuus tippui selvästi. Tilalle ostettiin siellä tietenkin isompipäästöisiä bensa-autoja. Saksassa latausmahdollisuudet ovat keskimäärin paljon kehnommat kuin täällä sähkökiukaiden luvatussa maassa. :angel:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Hyvä korjaus. Päästögrammavertailu on reilu peli, koska siinä on otettu huomioon eri polttoaineiden hiilisisältö.

Tarkoitukseni oli sanoa, että kulutettujen litrojen vertailu bensan ja dieselin välillä antaisi dieselille ansiottoman edun, koska diesellitrasta tulee bensalitraa suurempi CO2 päästö.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: Diesel Mersun ostaminen

Viesti Kirjoittaja v6omega »

Itävallan hintoja 3 vk sitten
Kuva

Suomessa on 75% veroja polttoaineen hinnasta

Onneksi ei tuo kallis polttoaine tunnu kun on köyhä
"Iiris Suomela (Vihreät):"bensavero ei osu pahimmin köyhiin. Tästä on hyvin selkeää tutkimustietoa.” Samassa yhteydessä hän oli jakanut ekonomisti Roger Wessmanin kirjoituksen, jonka mukaan pienituloiset kärsivät polttoaineverosta suhteellisesti vähemmän ja keskituloiset kärsivät polttoaineveron nostosta eniten.

Toisessa twiitissään Iiris Suomela totesi, että: ”Bensaveron korotuksesta levitetään eduskunnassa mitä harhaanjohtavinta tietoa. Kyseessähän on indeksikorotus, joka lähinnä varmistaa, ettei bensa halpene suhteessa esim. ruokaan ja asumiseen.”


Asiakirja paljastaa – tässä virallinen syy siihen, miksi hallitus korottaa polttoaineveroa reippaasti
https://www.is.fi/autot/art-2000006300503.html
Vastaa Viestiin