Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

Moro !

Osaisiko joku suositella jotain todella hyvää moottorin Suoja-ainetta Dieselille ? 2008 VM CDI - koneeseen.

Toi RVS - aine on vähän turhan tyyristä enkä oikein toisaalta ole vakuuttunut noista Motonetin ihan halvimmistakaan aineista. Tosin, mistä sen tietää, mitä se oikeasti tekee.

Mutta että koneen voitelu paranisi, kulutus pienenisi ja auto soveltuisi paremmin myös kaupunkiajoon. Sitä tulee vielä hetken aikaa, sitten siirryn takas sentään 50km suuntaansa työmatkaan.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Nuo "ihme aineet" on ihan turhia, öljynvaihto riittävän usein ja kunnollisilla, oikeanlaisilla öljyillä on paras suoja moottorille.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

No joo, totta varmaankin. Öljyt vaihdettu juuri äskettäin muiden huoltojen yhteydessä. Ajattelin vaan silti, että noi jotenkin "auttaisi" ,mutta eipä varmaankaan auta. Enkä tota Iltalehden RVS-hehkutusuutistakaan saanut auki maksumuurin takia...
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Eikä se riittävän usein tarkoita valmistajan suosittamaa öv-väliä. Itse olen puolittanut tuon välin.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Todennäköisesti paras ja varmasti halvempi on jättää "ihmeaineet" väliin
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3897
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No kyllä se rvs käsittely on ollut ihan toimiva, jos se tuntuu kallilta niin suosittelen miettimään autoilun kulurakenteen uudelleen tarkastelua, oisko joku pienempi auto tai kaupungissa pyöräily vaihtoehtona.
Diesel mersu yleensä tarkoittaa 5.5-10 L/100 km kulutusta riippuen missä ajetaan.
Perheen kakkosauto diesel mini menee 3.8-5l kulutuksella riippuen missä ajetaan, noin niinkun esimerkkinä.
Pienemmät verot minissä ja vakuutukset ja huoltokulut. Silti se seisoo enimmäkseen katoksessa koska mersulla nyt on vaan mukavampi mennä. Mutta taloudellisesti olisi järkevämpää ajaa pienemmällä.
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Olisi kiva nähdä Iltalehden juttu, mutta se on maksumuurin takana kuten joku jo tuossa aiemmin kertoikin.

Olen laittanut RVS-litkua useisiin laitteisiin vuosien aikana ja parhaat vaikutukset tuli Porcheen, jonka öljynpaineet nousi reippaasti ylöspäin sekä käyntiääni muuttui tasaisemmaksi sekä Citroen C5:n automaattilaatikkoon (AL4), jonka käytös muuttui kertaheitolla paremmaksi. Mersun ja muidenkaan nykyaikaisten laatikkojen sisään en ole uskaltanut RVS:ä laittaa. Bemarin bokseri moottoripyörässä ja Mersun 4-dieseleissä en huomannut mitään mainittavaa eroa. Ehkä vaihteet meni pyörässä paremmin päälle.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Xado on samaa tavaraa. Tuo rvs lienee vain Suomessa ja lisenssillä. Neuvostoliiton sotateollisuuden tekele, missälie tehtaat nykyään, Ukrainassa ainakin oli
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Ja Resurs on sekin vastaava tuote.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja S202 »

Fortea olis tarkoitus kokeilla vanhaan om617a moottoriin eli 5 sylinterinen 3 litrainen turbodiesel. Ihan mielenkiinnosta että väheneekö huohotus, toki ei mitenkään poikkeuksellisesti huohota noin 400 tkm ajetuksi ja 41 vuotiaaksi.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Forté on puhdistusaine, ei aloittajan kysymykseen vastaus.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja pazo »

RVS ja vastaavat aineet väittävät perustuvansa niiden "tribokeraamisiin" ominaisuuksiin eli aine tarttuisi öljystä moottorin kitkapinnoille ja siten vähentäisi kitkaa. Jos oikein muistan, RVS vetoaa juurikin venäläiseen patenttiin, mutta vastaaviin väitteisiin perustuvia aineita ja patentteja on muitakin. On kiistatonta, että keraamiset aineet voivat todella pienentää kitkaa, mutta on kiistanalaista, onnistuuko polttomoottorin liukulaakerien pinnoittaminen oikeasti voitelujärjestelmään lisättävällä "käärmeöljyllä".

Mutta ihmeaineilla on massiivisia pseudoefektejä, johihin niiden suosio pääosin perustuu. Voi myös pohtia, että kun moottori- ja voiteluöljyteollisuus investoi valtavia summia tuotekehitykseen, miten tämä tribokeramiikka onkin jäänyt heiltä tykkänään huomaamatta?
Viimeksi muokannut pazo, La 04.06.2022 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Auton-/moottorien valmistajat tilaavat öljyt yleensä. Ei autoja nykyään valmisteta kestämään isältä pojalle jne, sehän on olisi typerää bisnestä, joten ei niiltä odoteta mitään snakeoil ominaisuuksia.
Mikäli oikein muistan, niin tuo kehitettiin panssarivaunujen koneisiin, jotta niistä saataisiin enemmän toimintatunteja irti. Ja varmaan muihinkin missä tarvittiin kitkarasituksen pienentämistä :think:

Jälkimarkkinat ovat täynnä kaikenlaista hömppää, mutta on niitä ihan toimiviakin aineita/pinnoituksia keksitty ja käytetty mersussakin :)
Toki niillä pyritään tekemään vain valmistus halvemmaksi, yleensä
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja karra »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: Pe 03.06.2022 12:45 Ja Resurs on sekin vastaava tuote.
Resurs meni tänään G-wagenin koneeseen. Viime kesänä laitoin 300 SEL 6.3 moottoriin samaa tavaraa. Ajoin wanhuksella niin vähän että en osaa sanoa vailutuksesta, ihan kuin olis öljynpaineet vähän korkeammalla (kuumana, tyhjäkäynnillä).

Pistin resurssit aikanaan myös 500E M119 moottorin kun se tuprautti käynnistyksessä ja söi ajossa öljyä. Vaihdoin Castrol 10W-60 öljyt samalla Valvolinen 5W-40 Max Lifeen niin öljynkulutus ja tuprauttelu loppui siihen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eikös rvs ole enemmän sellaiseen jatkuvaan käyttöön, kun taas resurs sanoo tekevänsä pinnoitteen ja käyttöväli on kymmeniä tuhansia? Vai muistanko ihan väärin.
Resursia on vaihteistoon ja moottoriin molempiin muutama purkki kun työkaveri hankki venäjältä niitä viime syksynä kun pyysin.
8€ purkki.

David browniin laitoin resursin moottoriin. Ehkä vähän hiljeni ja savutus väheni,mutta varmaksi ei osaa sanoa kun on pelkästään lumen aurauksessa talvisin.

Kubotan kaivurin hydrauliikkaan kaadoin kerran kokeeksi rvs purkin.
Parin viikon päästä oli imusuodatin tukossa kaikesta mitä hydrauliöljyn sekaan on vuosien saatossa mennyt ja samalla vaihdoin hydrauliöljytkin,joten se kokeilu meni pilalle.
Ajatuksena oli josko pumpuille olisi saanut terävyyttä lisää pienillä kierroksilla. Sitä tuntuu nyt olevan uusilla öljyillä reilusti,kylmänä jopa ärsyttävä käyttää jos ei laske kierroksia todella alas kun liikkeet ovat muuten aika hätäisiä.

Loput resursit kaatelen pikkuhiljaa johonkin kun tulee halu kokeilla sitä.
Piti laittaa c:hen viimeksi peräöljyn vaihdossa kun on viimeiset 200tkm moottorijarrulla pitkän moottoritie ajon jälkeen vähän ulvonut,mutta unohdin lisätä.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Venäläisiin panssarivaunuihin kehitetty ihmeaine joo ihan varmasti niihin mitään ole kehitetty venäjällä kaikki on paskaa paitsi kusi ja sanonta ryssitty ei ole syntynyt tyhjästä.
Avatar
oskari_61
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: Su 25.09.2016 08:31

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja oskari_61 »

ei kai noihin litkuihin "ihmeaineisiin" kukaan oikeesti sekoo. Näitä motor up.ja on ollu iän ajan ja täyttä hompuukia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17191
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kahdessa öljynvaihdossa käytin moottoripyörässä X1R:ää ja "ulinaraja" suurimmalla vaihteella siirtyi paljon alemmas, suurin piirtein 90 ---> 75.
Tai sitten muutos johtui jostain muusta, lukija voi itse valita haluamansa syyn.

RVS ei ole kokemusta, Forte Diesel Fuel Conditioneria suosittelee Mercedes-Benz maahantuojakin tietyissä ongelmatapauksissa jne...

Aloittajan kysymykseen vastaisin että lisäaineen sijasta lyhyempi öljynvaihtoväli ja laadukas (joo, voi olla että kaikki öljyt ovat laadukkaita, itse käytän mitä milloinkin) moottoriöljy varmistavat voitelun. Kulutukseen et pysty vaikuttamaan millään moottoriöljyn sekaan laitettavalla aineella niin, että lisäaineen hinta säästyisi...
oulaistenliikenne.fi
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 569
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

En tiedä onko varsinaista käärmeöljyä, mutta shudder-fix ainakin toimii
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja zukka »

Anteeksi aiempaan,tarkoitin aiemmin x1r että taisi olla enemmän jatkuvaan käyttöön?
Kirjoitin rvs aiemmin.
Eikös resurs ollut vastaavaa kun rvs.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja karra »

Geländewagenin M103 moottorin käyntiääni on selvästi hiljentynyt kun olen nyt ajenut Resurssit koneessa. Tuossa kun taajamassaa ajelee niin on todella oudon hiljainen laitos nyt, ei kuulu moottorin ääntä sisälle, aavemaista. Maantiellä rengasmelu on esillä ja sitten tuulen suhinat kun ajaa satasta. Voisin sanoa myös että hieman korkempi öljynpaine tyhjäkäynnillä mutta odotellaan kun tulee lämpimämpi keli niin sekin varmistuu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja tehodia »

MJPfin kirjoitti: Pe 03.06.2022 09:20 No kyllä se rvs käsittely on ollut ihan toimiva, jos se tuntuu kallilta niin suosittelen miettimään autoilun kulurakenteen uudelleen tarkastelua, oisko joku pienempi auto tai kaupungissa pyöräily vaihtoehtona.
Diesel mersu yleensä tarkoittaa 5.5-10 L/100 km kulutusta riippuen missä ajetaan.
Jos käsittely maksaa 200 euroa, ja sen vaikutuskesto on 100 tkm, niin km-kustannus on 0,2 senttiä kilometrille. Jos sille luvataan 5 % polttoainesäästö, niin esim 10 -> 9,5 l/100 km. Puolilitraa maksaa ainakin 1,10 euroa, joten 100 tkm ajossa polttoainesäästö olisi 1100 euroa, eli voittoa 900 euroa. Puolet pienemmällä kulutuksellakin voittoa jäisi 450-550 euroa. 200 tkm:n ajolla säästäisikin jo jonkinlaisen sähköpyörän hinnan verran.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

tehodia kirjoitti: To 09.06.2022 16:14 Jos sille luvataan 5 % polttoainesäästö
Voihan sille luvata mitä vaan, mutten kyllä usko noihin lukuihin.

Ja tietysti tosiaan riippuu mistä lähdetään liikkeelle, mitä isompi kulutus lähtöjään, sitä enemmän sama prosentuaalinen säästö (jos sellaista ylipäänsä tulee) tarkoittaa euroissa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja tehodia »

tj86430 kirjoitti: To 09.06.2022 16:18
tehodia kirjoitti: To 09.06.2022 16:14 Jos sille luvataan 5 % polttoainesäästö
Voihan sille luvata mitä vaan, mutten kyllä usko noihin lukuihin.

Ja tietysti tosiaan riippuu mistä lähdetään liikkeelle, mitä isompi kulutus lähtöjään, sitä enemmän sama prosentuaalinen säästö (jos sellaista ylipäänsä tulee) tarkoittaa euroissa.
Epävirallisesti sille "luvataan" parhaimmillaan 10 % kulutussäästö, mutta tuo 5 % on TÜV-testissä saatu tulos. Riippuu sekin tietysti lähtötilanteesta. Jos on jo ajettu esim parhailla öljyillä, ja muutenkin hyvin huolletulla autolla, kulutussäästön mahdollisuuden voi olettaa olevan pienempi. Omaa kokemusta minulla ei ole, kun en koskaan ole käyttänyt mitään muitakaan lisäaineita.

Mainostekstissä ennustetaan käsittelyillä moottorille monikertainen kesto. Jos mersun moottori kestää normaalisti miljoona kilometriä, niin sitten tuon aineen avulla se kestäisi varmaan kolme miljoonaa km. Taitaa monilla jäädä hyöty käyttämättä.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Polttoaineen säästö autossa moottorin kitkaa vähentämällä on mahdotonta.
moottorin kulutuksesta kitkan osuus on häviävän pieni, 5-8%.
Sitten kun lisätään ilmanvastus ja renkaiden vierintävastus yhtälöön, ollaan kokonaiskulutuksesta jossain 1% paikkeilla.

RVS:n tehoon uskon muuten kyllä, kun on nähnyt puristuspainemittauksia ennen/jälkeen ja kiihdytysauton sisuskaluja RVS:llä ja ilman niin eroa on.
Suojaa kulumiselta ja ujosti korjaa jo tapahtunutta kulumista, ei se toki kuluneita laakereita ehjäksi tee.

Toki, jos kuluneen moottorin puristukset palautuu, sillä toki on mitattavaa kulutusvaikutusta.
Ehjässä moottorissa sen sijaan ei.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ei vaikuttanut minulla RVS kulutukseen ollenkaan. Toivottavasti siitä oli jotain muuta hyötyä. Tein joku vuosi sitten kaksinkertaisen käsittelyn 500tkm ajettuun W124 250 dieseliin.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja pazo »

RVS:n patentti (englanniksi) löytyy mm. tästä: https://patents.google.com/patent/US20100184585A1/en
Siinä aineen koostumukseksi sanotaan SiO2 (46-54%), MgO (26-32), Al2O3 (2-5%), Fe2O3 (1.0-1.5%), CaO (0.1-0.3%) ja H2O (<5%). Kun nuo ovat vettä lukuun ottamatta tunnetusti hiovia aineita, ne ovat tuotteessa hyvin hienojakoisina "nanopartikkeleina". Väitetysti ne tarttuvat öljystä moottorin liukupinnolle ja muodostavat liukkaan pinnan. Vastaavia patentteja on muitakin, joissa pinnoiteaineet hieman vaihtelevat.
Risto113 kirjoitti: To 09.06.2022 21:20 ....RVS:n tehoon uskon muuten kyllä....
Uskonasioiden puolelle RVS tosiaan menee, koska keraamisia pinnoitteita ei tavallisesti tehdä öljykylvyillä. Kuten edelläkin kirjoitin, ei ole myöskään uskottavaa, etteivät alan suuret toimijat hyödyntäisi tribokeramiikkaa, jos se oikeasti toimisi myyntipuheiden mukaisesti. Monille kuluttajille tulee kuitenkin näistä aineista verraton placebovaikutus, että moottori toimii paremmin ja ovat siitä valmiita maksamaankin.
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja DV6 »

pazo kirjoitti: To 09.06.2022 22:46 RVS:n patentti (englanniksi) löytyy mm. tästä: https://patents.google.com/patent/US20100184585A1/en
Siinä aineen koostumukseksi sanotaan SiO2 (46-54%), MgO (26-32), Al2O3 (2-5%), Fe2O3 (1.0-1.5%), CaO (0.1-0.3%) ja H2O (<5%). Kun nuo ovat vettä lukuun ottamatta tunnetusti hiovia aineita, ne ovat tuotteessa hyvin hienojakoisina "nanopartikkeleina". Väitetysti ne tarttuvat öljystä moottorin liukupinnolle ja muodostavat liukkaan pinnan. Vastaavia patentteja on muitakin, joissa pinnoiteaineet hieman vaihtelevat.
Risto113 kirjoitti: To 09.06.2022 21:20 ....RVS:n tehoon uskon muuten kyllä....
Uskonasioiden puolelle RVS tosiaan menee, koska keraamisia pinnoitteita ei tavallisesti tehdä öljykylvyillä. Kuten edelläkin kirjoitin, ei ole myöskään uskottavaa, etteivät alan suuret toimijat hyödyntäisi tribokeramiikkaa, jos se oikeasti toimisi myyntipuheiden mukaisesti. Monille kuluttajille tulee kuitenkin näistä aineista verraton placebovaikutus, että moottori toimii paremmin ja ovat siitä valmiita maksamaankin.
Hmmm... Tuotteessa on siis puolet hiekkaa ja prosentti ruostetta... En ehkä olisi ensimmäisenä mokomaa tököttiä moottoriin tunkemassa.

Ja kaikki tuo vesiliuoksessa. Veden lisääminen moottoriöljyyn onkin oikea kuningasajatus.
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä VMP Auton patentti Resurs-aineelle: https://patents.google.com/patent/US737 ... S7375060B2
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Paras ja halvempi Vastine RVS-"ihmeaineelle"

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Risto113 kirjoitti: To 09.06.2022 21:20 Polttoaineen säästö autossa moottorin kitkaa vähentämällä on mahdotonta.
moottorin kulutuksesta kitkan osuus on häviävän pieni, 5-8%.
Sitten kun lisätään ilmanvastus ja renkaiden vierintävastus yhtälöön, ollaan kokonaiskulutuksesta jossain 1% paikkeilla.
Joissain tilanteissa se pienempi kitka voi tarkoittaa, että voidaan ajaa aiempaa isommalla vaihteella. Esim automaatissa hiemankin parantunut teho riittää siihen, että tarvitsee vaihtaa myöhemmin pienemmälle ja voi vaihtaa aiemmin isommalle. Maantieajossa merkitys on pienempi, mutta paljon vaihtoja ja kiihdytyksiä sisältävässä ajossa sillä voi olla merkitystä. Sama pätee tietty manuaalivaihteiseenkin, mutta siinä kuski lopulta päättää vaihtamiskohdat ja millä vaihteella ajaa.
Vastaa Viestiin