W124 puhaltaa apparin puolelta vain lämmintä
W124 puhaltaa apparin puolelta vain lämmintä
Kertokaapas viisaammat missä vika kun lankku työntää apparin puolelta vaan lämmintä/kuumaa ilmaa, kulkuset vaihdettu ja muuten katseltu että pitäis olla toimivia hilppeitä.
Re: W124 puhaltaa apparin puolelta vain lämmintä
Ne kulkuset sen kuitenkin määrää, minkä lämpöistä ilmaa tulee, eli joko niissä tai johdotuksessa / säätöpaneelissa lienee vika.
oulaistenliikenne.fi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 puhaltaa apparin puolelta vain lämmintä
Ääni vesi venttiilille eli närhen munille.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 puhaltaa apparin puolelta vain lämmintä
Näin ilmastoimattomissa ja manuaali-ilmastoinnilla varustetuissa (automaatti-ilmastoinnista en tiedä):
Vesiventtileille tulee 3-pinninen liitin. Keskimmäiseen 7 sulakkeen kautta jännite ja reunimmaiset lämmönsäätöpaneelilta, toinen kuskin ja toinen apukuskin säätimeltä. Voit mitata ohjausjännitteen raottamalla liitintä hieman, jotta saat mittarin pinneihin. Kun halutaan kylmää, venttiili ohjataan kiinni 12V jännitteellä. 0V venttiili on auki ja tulee kuumaa. Lämmönsäädön mukaan tuota sitten katkotaan auki/kiinni.
Jos väännät kuskinpuolen säädön ihan kylmälle, pitäisi venttiilille tulla 12V ohjaus. Jos ei, vikaa lammönsäätöpaneelissa tai johdotuksessa.
Jos ohjaus tulee, mutta silti puskee kuumaa, vika venttiilissä. Joskus jumivat ja puhdistus auttaa (vaihdettu juu, mutta todenäköisesti käytettyihin). Kannattaa tarkastaa myös ne kuparilangat venttiilien hatussa mihin pistoke tulee. Ne saattavat vaurioitua, kun hattu on irrallaan ja pääsevät vääntymään.
Vesiventtileille tulee 3-pinninen liitin. Keskimmäiseen 7 sulakkeen kautta jännite ja reunimmaiset lämmönsäätöpaneelilta, toinen kuskin ja toinen apukuskin säätimeltä. Voit mitata ohjausjännitteen raottamalla liitintä hieman, jotta saat mittarin pinneihin. Kun halutaan kylmää, venttiili ohjataan kiinni 12V jännitteellä. 0V venttiili on auki ja tulee kuumaa. Lämmönsäädön mukaan tuota sitten katkotaan auki/kiinni.
Jos väännät kuskinpuolen säädön ihan kylmälle, pitäisi venttiilille tulla 12V ohjaus. Jos ei, vikaa lammönsäätöpaneelissa tai johdotuksessa.
Jos ohjaus tulee, mutta silti puskee kuumaa, vika venttiilissä. Joskus jumivat ja puhdistus auttaa (vaihdettu juu, mutta todenäköisesti käytettyihin). Kannattaa tarkastaa myös ne kuparilangat venttiilien hatussa mihin pistoke tulee. Ne saattavat vaurioitua, kun hattu on irrallaan ja pääsevät vääntymään.
Re: W124 puhaltaa apparin puolelta vain lämmintä
Ehkä vikapaikkaa voisi testata niin, että purkaa pistokkeen ja vaihtaa niiden reunimmaisten johtojen paikkaa.
Jos sen jälkeen pukkaa hikeä kuskille (huomioiden että säätörullat toimivat nyt vasen oikealle ja päinvastoin) vika ei ole munissa vaan muualla.
Jos sen jälkeen pukkaa hikeä kuskille (huomioiden että säätörullat toimivat nyt vasen oikealle ja päinvastoin) vika ei ole munissa vaan muualla.
oulaistenliikenne.fi
Re: W124 puhaltaa apparin puolelta vain lämmintä
Tämä kuulostaa varsin hyvältä tavalta aloittaa. Mulla oli kerran toisen lämmönsäätörullan juotokset rikki, ainainen kuuman ilman tulo loppui painamalla rullaa sivulle. Oli sitten suht helppo kolvilla korjata.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 puhaltaa apparin puolelta vain lämmintä
Joskus napautus vaikka ruuvarin kädensijalla voi laukaista jumituksen. Jos sillä konstilla ei sulkeudu, niin vika luultavasti jossain muualla. Jos napautuksella toimii, niin sitten voi puhdistella. Tai varmemmin saa toimimaan, kun vaihtaa uuteen.