Renkaan painoindeksistä ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja tony »

Rekisteriotteeseen merkitty eteen 94 = 670kg voiko laittaa 91 = 615kg eli, 55kg ero. Katsastuksesta en välitä kun se on vasta 2024 ja auto tuskin on enään mulla, saatikka renkaat varmaan loppuun ajetut. En kaipaa vastausta, miksi et laita rekisteriotteen mukaisia, tähän on ihan muu syy.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Virallisesti et voi, mutta eihän sua kukaan estä tekemästä mitä haluat. Itse en laittaisi renkaita joissa ei akselimassaan nähden ole kantavuutta tarpeeksi, luultavasti ovat myös vääränkokoisetkin, jos kantavuus ei kerta riitä. Vähän on outo kysymys kaikenkaikkiaan ja vaikea varmaan saada tuolle kysymykselle siunausta keneltäkään.
2007 R 320cdi
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja tony »

Huttiainen kirjoitti: Pe 07.10.2022 04:12 Virallisesti et voi, mutta eihän sua kukaan estä tekemästä mitä haluat. Itse en laittaisi renkaita joissa ei akselimassaan nähden ole kantavuutta tarpeeksi, luultavasti ovat myös vääränkokoisetkin, jos kantavuus ei kerta riitä. Vähän on outo kysymys kaikenkaikkiaan ja vaikea varmaan saada tuolle kysymykselle siunausta keneltäkään.

Ei ole väärän kokoiset. Jostain syystä PIRELLI W240 SOTTOZERO SERIE II
245/35 R20 91V on tuolla kantavuudella ja Michelin Pilot Alpin PA4 245/35 R20 95W XL, FSL, 3PMSF, jotka mulla on nyt alla.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Itse kysyin tätä asiaa aikoinaan katsastusmieheltä ja hän sanoi että voi laittaa mikäli akselimassat eivät ylitä renkaiden kantavuutta.
Kyseessä oli pakettiauto jossa otteeseen merkitty C-renkaat.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Jos ei autoa kuormaa kokonaispainoon, niin ihan turvallista ajella. Jos tulee jotain häslinkiä, esim kolaritutkinta yms, niin vakuutusyhtiö voi evätä korvaukset etc

XL merkityssä renkaassa on enemmän kantavuutta
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Sottozero ja Alpin ovat näitä "Keski-Euroopan kitkoja" ja niitä ei haluta suomen teille. En yhtään ihmettelisi jos olisi tälläinen painokikkailu keksitty että saadaan myydyksi nokialaista.
Näin minä asian nään, noita näkee vain tuontiautoissa ja jos joku välttämättä haluaa semmoiset saa netistä. Saa valaista tyhmää? :)
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja tony »

IMG-20220401-WA0018.jpg
naftale_n kirjoitti: Ti 11.10.2022 12:36 Sottozero ja Alpin ovat näitä "Keski-Euroopan kitkoja" ja niitä ei haluta suomen teille. En yhtään ihmettelisi jos olisi tälläinen painokikkailu keksitty että saadaan myydyksi nokialaista.
Näin minä asian nään, noita näkee vain tuontiautoissa ja jos joku välttämättä haluaa semmoiset saa netistä. Saa valaista tyhmää? :)
Tiedossa on, että kyseessä Eurooppakitka ja juuri siksi sellaiset ostankin. Ajan alas Espanjaan 3-4kk heti Joulun välipäivinä ja takas. Baanoilla on hyvän kelin vallitessa kiva poistaa karstaa ja vaatii vähintään V nopeusluokan renkaan. Eurooppakitka toimii hyvin matkalla, sekä pk- seudulla. Kertaakaan (4 sarjan verran) ei ole ollut "läheltä piti" tilannetta jotka olisivat johtuneet rengasvalinnasta. Jäisellä tiellä pitää vaan ajonopeus sovittaa tilanteen mukaan. Lumellahan nämä pitävät paremmin kuin nastat. Tilasin Saksasta nämä, kantavuus riittää, mutta merkistä ei ole kokemusta ja ovatkin lähes -850€ Misukoita halvemmat vs Misukat jotka alla ovat nyt.

HANKOOK WINTER I*CEPT EVO3 W330
285/30 R20 97W

Michelin Pilot Alpin PA4 285/30 R20 99W XL, FSL, 3PMSF
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
apa100
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja apa100 »

Eli meinaat liian pienen kantavuuden renkaalla ajaa saksan läpi reilulla vauhdilla..... juu ei
W219 2008
W204 2008
R170 1998

ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Palaan vielä juuri tähän ajatukseen että miksi ja mihin autoon on ajateltu tehdä 285/30-20 kitkatennari jossa ei kaikki vaatimukset täyttyisi, Nissan Micraan vai?

Luulen että tollanen gummi kestää höykyttää Possun alla alppitietä tai saksan motaria mutta Suomessa jää kiinni leimalla vaimon painon verran :)
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Mitä @naftale_n meinaat noilla suomen katsastuksilla tai nokialaisten suosimisilla. En oikein ymmärrä.

Auton valmistaja on kertonut sallitun akselimassan ja rengasvalmistaja kantavuuden tuotokselleen, miten ne suomeen liittyy kumpikaan?, Ja jos ne ei täsmää, niin väärät renkaat on autoon silloin sekä rengasvalmistajan, että autonvalmistajan mielestä.

Sitä en tiedä miksi tuon kokoiset kitkat pitää mihinkään mersuun laittaa talveksi alle ylipäätään. Aika varmasti järkevämmänkin kokoisia vaihtoehtoja on saatavilla.
2007 R 320cdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Huttiainen kirjoitti: Ke 12.10.2022 18:27 Mitä @naftale_n meinaat noilla suomen katsastuksilla tai nokialaisten suosimisilla. En oikein ymmärrä.

Auton valmistaja on kertonut sallitun akselimassan ja rengasvalmistaja kantavuuden tuotokselleen, miten ne suomeen liittyy kumpikaan?, Ja jos ne ei täsmää, niin väärät renkaat on autoon silloin sekä rengasvalmistajan, että autonvalmistajan mielestä.

Sitä en tiedä miksi tuon kokoiset kitkat pitää mihinkään mersuun laittaa talveksi alle ylipäätään. Aika varmasti järkevämmänkin kokoisia vaihtoehtoja on saatavilla.
Samaa mietin, renkaan kantavuusvaatimus tulee tehtaalta eikä suomalaiselta katsastusmieheltä tai maahantuojalta. Miten ihmeessä tästä saatiin joku Suomessa kehitetty ongelma Hakkapeliittojen suosimiseksi? Ehkä jossain muussa aiheessa kritiikki olisikin paikallaan, voisin itsekin pari nimetä.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Renkaan painoindeksistä ?

Viesti Kirjoittaja tony »

naftale_n kirjoitti: Ke 12.10.2022 15:58 Palaan vielä juuri tähän ajatukseen että miksi ja mihin autoon on ajateltu tehdä 285/30-20 kitkatennari jossa ei kaikki vaatimukset täyttyisi, Nissan Micraan vai?

Luulen että tollanen gummi kestää höykyttää Possun alla alppitietä tai saksan motaria mutta Suomessa jää kiinni leimalla vaimon painon verran :)
Tässä autossa tuo mainitsemani 285/30-20" on VAKIOKOKO ja te
20220214_190056.jpg
htaalta tullut AMG paketin yhteydessä

Sitä en tiedä miksi tuon kokoiset kitkat pitää mihinkään mersuun laittaa talveksi alle ylipäätään. Aika varmasti järkevämmänkin kokoisia vaihtoehtoja on saatavilla.

Vastaus. Kuten mainitsin, että olen talvikuukaudet ko autolla Aurinkorannikolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Vastaa Viestiin