C 250 turbodiesel -96 kokemuksia vuoden ajalta, nyt jo 8v:-)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

C 250 turbodiesel -96 kokemuksia vuoden ajalta, nyt jo 8v:-)

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Ulkomaan reissun tuliaisena rantauduin tämän vuoden Maaliskuun 13 Hankoon C250 -96 turbodiesel automaatin kanssa. Pelin hankin Münchenistä Bayerncarin eli Ossi Vuohtoniemen kautta 108tkm mittarissa edellisessä elokuussa näkemättä ja kaikenkaikkiaan olen edelleen Ossin toimintaan tyytyväinen. Ensimmäisen reilun puolen vuoden aikana autolla tuli liikuttua noin 15000km pitkin Eurooppaa, ainoa vika ilmastoinnissa joka täytettiin Espanjassa. Keväällä Suomessa oli laite taas tyhjä, jäähdytinkenno puhki ja 706 euron remontti töineen. Kallista. Vesipumppu halkaisi alkukesästä pumppupyöränsä, ilman lämppärin sähköpummpua olisi jääty tielle... Tarvikepumppu tilalle. ABS jarrut eivät myöskään taida toimia enää, toissaviikolla autotrailerin kanssa onnistui lukkojarrutus iloisesti, vain lopussa pieni hetki ABS-tärinää. Peilissä olevat vihreä ja punainen valo innostuvat joskus lähtiessä vilkuttelemaan iloisesti, tietääkö joku mitä ne ovat? Ajonesto? Vilkut eivät myöskään sillointällöin toimi, tällöin takalasinlämmittimen katkaisijasta lähtee tuulilasinpyyhkijät päälle... Sammutus ja uudelleenkäynnistys poistaa oireet. Windows käyttöjärjestelmä noinkin vanhassa :D ? Ja nyt on kilometrejä noin 160 tuhatta. Kuskin penkki on ortopedimallia mutta minun takamukseni ei ilmeisesti ortopediä kaipaa, molemmin puolin istuinosassa jotkut patit jotka ovat saaneet minut tuomitsemaan penkin tähänastisista huonoimmaksi millä olen matkaa taittanut, parinsadan kilometrin jälkeen aiheuttaa jo särkyä jalkoihin, tukkii kai jotkut verisuonet. Ja olen sentään ajanut kaikenlaisia kikottimia alkaen ladasta... Pitäisi purkaa ja katsoa voisiko sille jotain tehdä. Kulutus on liikkunut välillä 5,8- 16,8 litraa sadalla, ensinmainittu tosi varovaista maantieajoa, jälkimmäinen asuntovaunun kanssa ylinopeutta, n. 100-110 mittarinopeudella. Muutenkin kulutus vaunun kanssa yllätti, normaali 8-90 vie noin 14,5 sadalle. Ostettaessa alla oli Continentalin 195/65-15 kesäpyörät, hiljaiset ja mukavat mutta kortinlähtönopeuksissa yli 160 vaati auto jo kaksi kättä rattiin ja pikku keskittymistä. Keväällä ostin siihen 225/45-17 ja vanteet, vetelee urissa jonkun verran mutta kulkee mittarillisen (220km/h) kuin kiskoilla. Eikä melu lisääntynyt mainittavasti vaikka pelkäsin. Ilmastoinnin ja vesipumpun lisäksi ei ole muuta tarvinnut korjata, huoltoa on tehty normaalin lisäksi automaatin öljynvaihto. Siihen tarvitsi lainata(tuttu töissä) veholta tikku, öljyt, 7 litraa, samaten veholta kun 5vaihteinen automaatti vaatii kuulemma erikoisöljyn, suodatin motonetistä, oli sama kuin alkuperäinen. Seuraavaksi pitäisi asennella moottorinlämmitin mutta täytyy kai odotella että tulee kylmä ja se on ihan pakko :D . Ruostesuojaustakin olen suunnitellut, kun vaan ehtisi tai sitten raaskisi maksaa...

Kaikenkaikkiaan ihan kiva auto, vähän nuo remontit karisti ihastusta mutta kai se on niin että kun käytetyn ostaa niin käytetyn saa... Valtiokin muisti 614euron veroilla tuodessa vaikka toin sen muuttoautostatuksella vahan lain aikaan, eivätkä lupaa palauttaa senttiäkään vaikka uuden mukaan ei menisi mitään. Pitäisi rustata jonkinlainen valitus.

Jees.
Mersuillaan,
Jyrki
Klaukkala :D :D
Viimeksi muokannut Jyrki P, Ti 13.10.2009 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Morjens Jyrki!
Mä toin viime kesänä faijalle Stuttgartista samanlaisen mutta -97 farkku, manuaali ja Esprit. Ostin yksityiseltä ja ajoin Ruottin kautta himaan.
Olis tosi mukava ajaa 225/45-17 kumeilla ja Koni alustasarjalla Saksan maalla hyvillä teillä mutta faija ei tykänny yhtään kun veteli urissa eikä päässy enää mökkitietä etenemää. Joten nyt on vakio jouset ja vakiorenkaat.

Pientä huoltoa on jouduttu tekemään:
-moniurahihnatsydeemit uusiksi
-webasto korjattu
-alapallot uusiksi (on heikko kohta?)
-naftaletkuja uusittu
-ohjauskulmat säädetty Suomen oloihin
-vetokoukku asennettu
-ruostesuojattu
-tietysti kaikki rasvat ja suodattimet

ABS valo on tässäkin välillä vilkkunu mutta jarrut pelaa kumminki. Ilmastointi pelaa hienosti (omaan 124 joudun vaihtamaan kennon kun oli hankautunut päädystä puhki).
Mun mielestä penkki on HYVÄ!, ainakin Esprit vakio..

Kaikenkaikkiaan oikein mukava auto ajaa ja jotenkin ajoltaan "nykyaikaisempi" kuin esim. 124.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Kahdeksas vuosi tuon C:n kanssa on pyörähtänyt liikkeelle joku aika sitten. Kilsoja tullut pyöreät 250 000 lisää ostohetkestä eli nyt vähän auki 350 000 mittarissa. Isoin (kallein) remontti on ollut ilmastoinnin kennon vaihto keulalle. Alapallot, raidetanko päineen, ilmavuotoja polttoainejärjestelmässä, laatikosta 1 jousi poikki venttiilikoneistosta, polttimoita, 2xtakalevyt ja palat, 1xetupalat. Renkaita, öljyä, suodattimia, pakoputki. Kiltisti on toiminut, kop kop... Pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää, jotain uutta autopuolella kai hankittava ja tuo myyntiin. Aiemmat kun ei tainneet yksikään olla vuotta kauempaa...
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Äläs vielä vaihda. Nyt on kaikki pikkuviat korjattu eikä arvo ihan heti nouse! Odottelet vaan rauhassa että saat museokilpiin ja myyt kalliilla pois!

8 vuotta samalla autolla on kyllä kunnioitettava saavutus. Itellä ei tahdo millään kestää 3v pidempään.
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Jyrki P kirjoitti:Kahdeksas vuosi tuon C:n kanssa on pyörähtänyt liikkeelle joku aika sitten. Kilsoja tullut pyöreät 250 000 lisää ostohetkestä eli nyt vähän auki 350 000 mittarissa. Isoin (kallein) remontti on ollut ilmastoinnin kennon vaihto keulalle. Alapallot, raidetanko päineen, ilmavuotoja polttoainejärjestelmässä, laatikosta 1 jousi poikki venttiilikoneistosta, polttimoita, 2xtakalevyt ja palat, 1xetupalat. Renkaita, öljyä, suodattimia, pakoputki. Kiltisti on toiminut, kop kop... Pikkuhiljaa alkaa kyllästyttää, jotain uutta autopuolella kai hankittava ja tuo myyntiin. Aiemmat kun ei tainneet yksikään olla vuotta kauempaa...
Tutun oloinen lista. Itsellä oli 380tkm ajettu facelift 250td isoimmat rempat:
-raidetanko päineen
-ilmastoinnin kenno
-ilmavaivoja polttoaine puolella ja yhden suutin kärjen vaihto
-eteen levyt ja palat
-pakoputken loppuosa
-takalasin nostin joka kyrvähtäessään pimensi puolet auton sähköistä :shock:

Mukava moottori ja hyvin toimiva sähkölaatikko, mutta levoton ajettava.
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 05.06.2003 11:15
Paikkakunta: Nummela

Re: C 250 turbodiesel -96 kokemuksia vuoden ajalta, nyt jo 8

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Laitetaampa tällekkin ketjulle piste. Mersu meni 2011 myyntiin noin 390000 ajettuna ja jo vähän nuhjuisena. Kaupat tuli piitkän tinkimisen jälkeen ja uusi omistaja muistaakseni Vantaalta. Puolisen vuotta tuosta näki tuttu tuon jossain Lohjan tienoilla jonne oli myyty edelleen. Viimeksi kun vilkaisin trafilta tietoja jokunen vuosi sitten, olikin lopullinen poisto tehty. Eli paaliin on päätynyt tuokin :(
Jyrki
C 250 turbodiesel automaatti -96*MYYTY*
410D Niesmann Clou 570E Matkailuauto*MYYTY*
No Mersu nyt
Vastaa Viestiin