Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tehodia kirjoitti: Pe 26.11.2021 18:49
Efraim kirjoitti: To 25.11.2021 11:45 Mersu tehty laadukkaasta materiaalista ja osat (pultti, vanne, napa) näyttävät kestävän tuon 20%:n ylikiristyksen (aikansa, kunnes joku paikka pettää).
Eräässä rengasliikkeessä laitettiin omiin autoihini yleensä tositiukkaan (kaikki muu siellä toimi oiikein hyvin). Viimeisellä kerralla en meinannut saada enää pultteja auki. Pultit, vanne ja kierteet kestivät kyllä. Mersun oma pyöränpulttiavain alkoi jo taipumaan, kun arvioin momentikisi lähemmäs 400 Nm, mutta aukesihan ne silti pitkän putken avulla. En ole enää kysellyt edes tarjousta renkaista tuosta liikkeestä. Vaikka muutenkin pyrin nykyään käyttämään rengasliikkeissä vain irtopyöriä, niin saa itse laittaa autoon.
Ei ne mersunkaan pultit ihan kaikkea kestä. Joskus satalankun aikaan piti useampi pultti uusia kun oli kumikorjaamolla kierretty kiinni. Tuskin ne nykymallien pultit sen vahvempaa tavaraa on. Onneksi useimmat kumikorjaamot nykyään tiukkaa pultit momentilla vaikka niillä ne pulttipyssyn momenttivarretkin on.
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

740 GLE kirjoitti: Pe 26.11.2021 22:35 Eipä nuo lähteneet Rouvan S213:n pyöränpultit irti kohtuukonsteilla noin kuukausi korin ruostesuojauksen jälkeen. Ei asiaakaan, että olisivat uskoneet 400 Nm sähkökäyttöistä pulttipyssyä. Kokeilin käsikäyttöisellä avaimella ja päätin etten riko selkääni tuon vertaisen vuoksi. Tiukassa istuvia pultereita varten ostetulla ja onneksi harvoin tarvitulla noin metrisellä vääntövarrella heitä jalkakyykkäilin auki. Soitin seuraavana päivänä palautteen mitattuani muutamat pultit työntömitalla. Kun en alustavassa tarkastuksessa löytänyt pilalle venytettyjä pultteja, niin tyydyin vain antamaan suullisen palautteen aiheesta.

Kerran tein aiemman Ceen kanssa tuon eri pulttisarjojen hölmöilyn itsekin. Tarvikevanteiden ja alkuperäisten pulttisarjat sekaisin ja kävin pikku kauppareissunkin kunnes takaisin tullessa ihmettelin hitaassa nopeudessa kuuluvaa outoa kilinää? Auto tunkille ja pyörittelemään, takaa kuuluu selvästin DING...DING...DING...DING...

Ylipitkät pultit törmäsivät seisontajarrukenkien palautusjousiin takanavan sisällä :oops:

Selkein homma tuon momenttivarren ja eri momentteja vaativien eri autojen kanssa on selvästi vajaa momentti, jolla pyörät keskittyvät oikein, mutta vaativat momenttiavaimella vielä sen varttikierroksen lisää. W212 (130 Nm) ja S213 (150 Nm) kanssa toimii varsin hyvin joku noin 100 Nm momenttivarsi, jolla pultit saa ampua kiinni ja loput sitten momenttiin.

Ristiin kiristäen ja tähden tietenkin kohdalleen. Eli Volvot tulevat pajalle tuntia ennen Mersuja. Takaveto-Volvojen aikaa oli nimittäin mainoskuviin tapana tunkata auto ylös ja pyöritellä 740 Turbon 5-puolainen Draco-aluvanne asentoon, jossa venttiili on kello viidessä ja pölykapselin tekstit oikein päin. Tähdelliset tulevat sitten tuntia myöhemmin, venttiili kello kuuteen, tähti seisoo ryhdikkäästi kahdella sakarallaan ja mahdollinen Mercedes - Benz teksti oikein päin. Ja nyt joutuin ne napakapselit irti ja korjataan oikein päin jos on tullut paiskotuksi kiinni miten sattuu :D
Öööö, siis tästä en kyllä nyt ymmärrä yhtään mitään...? :wtf:
"Ristiin kiristäen ja tähden tietenkin kohdalleen. Eli Volvot tulevat pajalle tuntia ennen Mersuja. Takaveto-Volvojen aikaa oli nimittäin mainoskuviin tapana tunkata auto ylös ja pyöritellä 740 Turbon 5-puolainen Draco-aluvanne asentoon, jossa venttiili on kello viidessä ja pölykapselin tekstit oikein päin. Tähdelliset tulevat sitten tuntia myöhemmin, venttiili kello kuuteen, tähti seisoo ryhdikkäästi kahdella sakarallaan ja mahdollinen Mercedes - Benz teksti oikein päin. Ja nyt joutuin ne napakapselit irti ja korjataan oikein päin jos on tullut paiskotuksi kiinni miten sattuu :D
MB history:
C200 CDI W202 Classic -99 (7/2020 / jatkuu...)
E200 CDI S212 A Avantgarde -12 ( 6/2018 / jatkuu...)
E270 CDI W211 A Avantgarde -04 ( 6/2016 / jatkuu...)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk)!! myin äkkiä pois PKS, neiti ihmiselle.
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (~ 2,5 vuotta), sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mainoskuvaajat pysäköivät auton valitsemaansa kauniiseen paikkaan, tunkkaavat auton ylös, pyörittelevät etenkin 5-puolaiset vanteet asentoon, jossa ne näyttävät stabiileilta, 2 puolaa alaspäin ja 1 ylöspäin. Ja tietenkin logot oikein päin. Venttiilien paikkaa aina samaan "kelloaikaan" eivät kaikki kuvaajat jaksa säätää napakapseleille, mutta laitan pari kuvaa tuohon alle. Muistin näköjään ajan sen verran väärin, että myöhäistyin tunnilla siitä Volvon mainoskuvasta, joka otetaankin jo neljältä. Nykyisin näitä "tunkkauksia" tehdään aika usein kuvankäsittelyohjelmilla minkä seurauksena mainoskuvissa on silloin tällöin kokonaan venttiilittömiäkin vanteita.

Näitä on kiva bongailla esitteistä. Esimerkiksi W204 eri vuosimallien esitteitä varten ei ole käyty ottamassa uutta sarjaa täysin samoja kuvia täysin samoissa paikoissa täysin samoissa valaistusolosuhteissa, vaan vuosimallin päivittyessä uuden mallin eroja editoidaan vanhoihin kuviin.

Mutta periaatteena siis, että Volvot kuvataan ensin kello 16:00 (ks. venttiilin asento):
Volvo Draco.jpg
Ja Mersut sitten kuudelta:
Mersun vanne.jpg
Joudun tunnustamaan, että olen joskus kiireessä pysäköinyt Avantgardeni 5x2-puolaiset "väärään asentoon", mutta kyllä minä tosiaan yleensä renkaita vaihtaessani katson, että tähdet tulevat sentään oikein päin vanteen puoliin nähden ennen kuin ruuvaan pyörät kiinni autoon. Nimimerkkini autossa ne eivät ole koskaan väärin olleetkaan, kun omassakin ovat nuo 740 Turbon 5-puolaiset Draco aluvanteet, joissa logot ovat poikkeuksellisen suuret. Mersun osalta huomasin tuo mainoskuvien tavan sovittaa tähdet tuon alemman kuvan asentoon vasta paljon myöhemmin.

Ja nyt pelleily sikseen, kieli pois poskesta ja keskelle suuta :D

Se ristiin kiristys ei ollut vitsi, vaan en vedä peräkkäin järjestyksessä kiertäen niitä pultteja kiinni. Jos viisipulttisen kiristys alkaa kello 12 olevasta pultista, hyppään seuraavaksi yhden yli kello 5 kohdalla olevaan, sitten yhden pultin yli kello 10, sitten kello 2 ja viimeksi kello 7 oleva pultti. Nelipulttinen tietenkin suoraan vastakkaiset vuorotellen kiristäen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

OK, kiitos selvennyksestä, nyt tajusin em. pointin, thx.
MB history:
C200 CDI W202 Classic -99 (7/2020 / jatkuu...)
E200 CDI S212 A Avantgarde -12 ( 6/2018 / jatkuu...)
E270 CDI W211 A Avantgarde -04 ( 6/2016 / jatkuu...)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk)!! myin äkkiä pois PKS, neiti ihmiselle.
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (~ 2,5 vuotta), sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Protip tohon pulttihommaan. Pistää pienen nokareen pultin kierrepäähän tätä ni aukee seuraavassakin vaihdossa. Ja kiristys käsin ettei mee liian tiukalle, kun ei kerran sitä momenttiavainta kuitenkaan ole tai jaksa käyttää.

.
600102.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja simoks »

eikö mersun pulteissa ole vähän niinkun valmiiks jo momentti äänen perusteella, kun on orkkispultit ja vanteet niin tietyssä kohtaa kiristäessä avaimella pultti ns. nirskahtaa ja yleensä tuossa kohtaa on momentti perstuntumalla riittävän kireällä.. aina lähtenyt aukikin ilman taistelua
W210 E320cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näkyy olevan esim. Biltemassa momenttiavain 1/2" 40-210Nm hintaan 36,90 euroa. Tarkkuudesta en tiedä mutta varmasti riittävä renkaanpulteille.
Kannattaa jokin momenttiavain hankkia, ellei ole kokemuksen tuomaa näppituntumaa renkaanvaihtoon. Eikä se ole kokemuksen tuoma näppituntuma, jos on kymmeniä vuosia vetänyt aina pultit liian tiukalle tai renkaat irtoilee joka syksy / kevät.
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

simoks kirjoitti: Su 28.11.2021 10:00 eikö mersun pulteissa ole vähän niinkun valmiiks jo momentti äänen perusteella, kun on orkkispultit ja vanteet niin tietyssä kohtaa kiristäessä avaimella pultti ns. nirskahtaa ja yleensä tuossa kohtaa on momentti perstuntumalla riittävän kireällä.. aina lähtenyt aukikin ilman taistelua
Jos nirskahtaa ni sillon jo metalli leikkaa, siihen vähä aikaa ja korroosiota niin voi aueta huonosti. Noi keraamiset pastat on aivan huippuja nykysellään. Pieni määrä ettei liikaa voitele, ja ainoostaa kierteen päähän, ei pultin kantaan, pysyy vähä "lukitusta".
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: Su 28.11.2021 10:06 Näkyy olevan esim. Biltemassa momenttiavain 1/2" 40-210Nm hintaan 36,90 euroa. Tarkkuudesta en tiedä mutta varmasti riittävä renkaanpulteille.
Kannattaa jokin momenttiavain hankkia, ellei ole kokemuksen tuomaa näppituntumaa renkaanvaihtoon. Eikä se ole kokemuksen tuoma näppituntuma, jos on kymmeniä vuosia vetänyt aina pultit liian tiukalle tai renkaat irtoilee joka syksy / kevät.
Joo ei ne kalliita ole. Tollanen vastaava halpis ittelläkin. Oli viimeks renkaita vaihtaessa 5 metrin päässä ja arvaat varmaan jaksoko sitä hakea - kyllähän tällänen osaa sen momentin käsituntumalla.... :oops:
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

amatoori kirjoitti: Su 28.11.2021 10:47
dealer kirjoitti: Su 28.11.2021 10:06 Näkyy olevan esim. Biltemassa momenttiavain 1/2" 40-210Nm hintaan 36,90 euroa. Tarkkuudesta en tiedä mutta varmasti riittävä renkaanpulteille.
Kannattaa jokin momenttiavain hankkia, ellei ole kokemuksen tuomaa näppituntumaa renkaanvaihtoon. Eikä se ole kokemuksen tuoma näppituntuma, jos on kymmeniä vuosia vetänyt aina pultit liian tiukalle tai renkaat irtoilee joka syksy / kevät.
Joo ei ne kalliita ole. Tollanen vastaava halpis ittelläkin. Oli viimeks renkaita vaihtaessa 5 metrin päässä ja arvaat varmaan jaksoko sitä hakea - kyllähän tällänen osaa sen momentin käsituntumalla.... :oops:
Siinähän se on se ero amatöörillä ja ammattitason renkaanpultin kiristäjällä, ammattilainen käyttää momenttiavainta.

Kerran on tältä amatööriltä unohtunut loppukiristää pultit sillä momenttiavaimella kahdesta renkaasta ja toisesta löystyikin muutaman kilometrin ajossa niin että melkein putosivat tielle ei ole sen jälkeen unohtunut.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

201202220 kirjoitti: Ma 29.11.2021 01:12 Siinähän se on se ero amatöörillä ja ammattitason renkaanpultin kiristäjällä, ammattilainen käyttää momenttiavainta.

Kerran on tältä amatööriltä unohtunut loppukiristää pultit sillä momenttiavaimella kahdesta renkaasta ja toisesta löystyikin muutaman kilometrin ajossa niin että melkein putosivat tielle ei ole sen jälkeen unohtunut.
Täytyy kyllä sanoa että olen vain kerran elämässäni nähny kun ammattisälli käytti momenttiavainta rengastöissä, siis sellasta ihan oikeeta momenttiavainta eikä sitä pulttipyssyn momenttisäätöö.. :twisted:
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

amatoori kirjoitti: Ma 29.11.2021 17:37
201202220 kirjoitti: Ma 29.11.2021 01:12 Siinähän se on se ero amatöörillä ja ammattitason renkaanpultin kiristäjällä, ammattilainen käyttää momenttiavainta.

Kerran on tältä amatööriltä unohtunut loppukiristää pultit sillä momenttiavaimella kahdesta renkaasta ja toisesta löystyikin muutaman kilometrin ajossa niin että melkein putosivat tielle ei ole sen jälkeen unohtunut.
Täytyy kyllä sanoa että olen vain kerran elämässäni nähny kun ammattisälli käytti momenttiavainta rengastöissä, siis sellasta ihan oikeeta momenttiavainta eikä sitä pulttipyssyn momenttisäätöö.. :twisted:
Se sälli ei säästänyt aikaa jota muut sällit tekee aika on rahaa siellä laitatko kannenpultit pulttipyssyllä vai momenttiavaimella joten se oli ammattilainen ja muut amatöörejä teknisessä mielessä.

Jokainen saa laittaa ihan siihen omaan parhaaseen momenttiinsa jokaisen pultin erikseen mikäs siinä.

Ikinä ei ole tosiaan pultit irronnut jos on muistanut loppukiristää siinä vaiheessa kun rengas maassa kiinni mutta varmasti joka kerta kun ei ole ollut momenttiavainta olen kiristänyt varmasti liikaa.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

201202220 kirjoitti: Ma 29.11.2021 23:35 varmasti joka kerta kun ei ole ollut momenttiavainta olen kiristänyt varmasti liikaa.
Tässä oli minulla se momenttiavaimen alkuperäinen hankintamotiivi. Rouva kyllä osaa tarvittaessa vaihtaa renkaan, mutta elleivät pultit aukea hänen harteillaan ja auton mukana seuraavilla yleismallin avaimilla, niin minä saan kuunnella varsin turhautunutta ja sanavalmista naispuolista puhujaa :oops:
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja zukka »

740 GLE kirjoitti: Ti 30.11.2021 22:53
201202220 kirjoitti: Ma 29.11.2021 23:35 varmasti joka kerta kun ei ole ollut momenttiavainta olen kiristänyt varmasti liikaa.
Tässä oli minulla se momenttiavaimen alkuperäinen hankintamotiivi. Rouva kyllä osaa tarvittaessa vaihtaa renkaan, mutta elleivät pultit aukea hänen harteillaan ja auton mukana seuraavilla yleismallin avaimilla, niin minä saan kuunnella varsin turhautunutta ja sanavalmista naispuolista puhujaa :oops:
Meillä asia on ratkaistu niin että varapyöräkotelossa on riittävän pitkä jatkovarsi,jolloin voi vaikka maata vasten sen laittaa ja autoa siirtämällä avata pultit jos ei halua tehdä maastavetoja.

Momentilla olen joskus laittanut kiinni,mutta harvoin.
Tiedän että ylikiristän kun pulttikoneella ne kiinni ammun,mutta hyvin ne ovat silti auenneet eikä kierteitäkään ole hajonnut.
Ehkä tämä vaatii parin pultin hajoamista ennen kun ymmärtää siirtyä käyttämään momenttiavainta joka kerta :D
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ihan noin yleisenä havaintona; kirjoitin edellä lepo- ja liukukitkan erosta. Testasin huvikseni, kun olin kiristämässä pultteja muutenkin. Eli S211:n 14mm pultti, kierteeseen laitettu yhdessä aiemmassakin viestissä mainittua CRC Ceramic Pastea. Testi ei ole mitenkään tieteellisesti pätevä, kun testasin vain yhden pultin kanssa, mutta äkkituntumalta se on ihan uskottava.

Kiristin ensin muut pultit samasta pyörästä, sitten vähän löysäsin yhtä ja rupesin kiertämään sitä tasaisesti, siis nykimättä, niin kauan, että 130Nm lukemaan säädetty avain naksahti. Eli liukukitkan mukainen momentti tuli täyteen. Sitten rupesin jollain askeleilla laittamaan avaimeen lisää lukemia ja testasin, että naksahtaako avain ensin vai lähteekö pultti liikkeelle. 150Nm asti pultti pysyi paikallaan, 154Nm kohdalla se lähti liikkeelle. Jos olisi sellainen diginäytöllinen momenttiavain, niin tuo olisi suht helppo testata, että mitä se näyttää, kun pultti lähtee liikkeelle.

Varmaankin samasta syystä välillä käy niin, että kun vetää pultit kunnolla kiinni 90Nm momenttisauvalla, niin muutama niistä ei enää lähde liikkeelle 130Nm lukemaan säädetyllä momenttiavaimella. Silloin kun vääntää ensin pulttia vähän auki ja taas kiristää tasaisesti vääntäen, niin se menee kyllä pitemmälle kuin mihin se oli momenttisauvan jäljiltä jäänyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Volvomania
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 01.10.2020 08:36

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Volvomania »

Omat autot olen kiristänyt momenttiavaimella 120nm kireyteen. Rasvaa ei kierteisiin suositella, mutta ei niitä ruosteeseenkaan kannata jättää. Esim. spray terva käy hyvin.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nozki kirjoitti: To 02.12.2021 01:05 Varmaankin samasta syystä välillä käy niin, että kun vetää pultit kunnolla kiinni 90Nm momenttisauvalla, niin muutama niistä ei enää lähde liikkeelle 130Nm lukemaan säädetyllä momenttiavaimella. Silloin kun vääntää ensin pulttia vähän auki ja taas kiristää tasaisesti vääntäen, niin se menee kyllä pitemmälle kuin mihin se oli momenttisauvan jäljiltä jäänyt.
Kertomastasi liuku- ja lepokitkan erosta pultin kiristämisessä olen täysin samaa mieltä, mutta teemme selvästi jotain eri tavalla koska havaintojemme mittasuhteet poikkeavat toisistaan.

Kuten itsekin sanoit, 130 Nm nimellismomenttiin kiristetty pultti lähti liikkeelle vasta 154 Nm voimalla. Uskotaan, vaikka en olekaan tätä itse kokeillut.

Oma momenttivarteni on juuri tuo 90 Nm enkä muista yhtään kertaa, ettei pultti olisi selvästi kiertynyt 130 - 140 Nm momentilla hieman lisää (eri autoissa eri momentit). Pitäisin tuota 90 Nm rajoitusta varsin sopivana esikiristyksenä pyöriä kiinnittäessä, kun sen jälkeen lisäkiristys momenttiavaimella menee aina yhdellä tasaisella vedolla otetta vaihtamatta perille saakka.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin