Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1651
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Nyt kun alkaa olla renkaiden vaihto käsillä, niin mihinkäs momenttiin vanteet kiristetään?
230 C 1978
C220d T 2017
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Kireelle

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

niin kireelle, kun jaksat tavallisella rengasavaimella vääntää.
Eli momentti:
0,4mx80kgx9,81N/kg~320Nm

Sitten muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen uusi kiristys, jälleen tiukalle. Sitten pitäisi päästä kesän yli :)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Njaa

Viesti Kirjoittaja PM »

Jostain "alan julkaisusta" luin joskus, että aluille riittäisi vaivainen 100Nm ja peltikiekoille 150Nm? Siinä nimenomaan sanottiin, että kaikki vetää ne aina liian tiukkaan, liekö tuossa mitään perää... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1651
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Minäkin oon kyllä sellaista kuullut, ettei liian tiukkaan kannata vääntää...tiiä sitten mikä on totuus :?
230 C 1978
C220d T 2017
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

11 kpm (eli noin 110 Nm) sanoi minulle rengasliikkeen asentaja. Näin sanotaan myös. esim http://www.rengasnuora.fi/vanteet_tietoa.htm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Juu.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu. Kannattaa kiristää momenttiavaimella. Muista myös jälkikiristys vaikka sadan kilsan jälkeen.

Äläkä luota siihen, että rengasliike pistää pyörät kunnolla kiinni.
Tuttu kertoi, miten paikallinen Veho oli kerran asentanut hänen TE-mersuunsa kesägummit.
No, kaveri oli selvinnyt uusine pyörineen kotiin 30 km päähän Vehosta ja autosta noustuaan katsellut, että mikäs perkele tuossa pihatiellä kiiltelee, ihan kuin pyöränpultti :?:
Sehän se oli, tipahtanut takapyörästä pihaan kaarrettaessa. Seuraavaa oli saanut sitäkin sormin käänneltyä, loput kolme oli olleet onneksi saatu Vehossa sen verta tiukalle, että pyörä pysyi kiinni. kyllä ihmetellä täytyy tuotakin :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Oikeat pultit

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Tärkeää on käyttää oikeita pultteja oikeille vanteille.

Esimerkiksi liian pitkät pultit voivat ottaa kiinni jarrujärjestelmään josta seuraakin itkua ja hammasten kiristelyä...

Esimerkki elävästä elämästä: Nykyään automekaanikkona toimiva kaverini vasta kortin saaneena vaihtoi bemariin suvikiekot alle, peltivanteilta prameisiin aluvanteisiin siirtyen.

Eipä käynyt mielessä verrata vanteita sen tarkemmin vaan samoilla pulteilla kiinni ja baanalle.

Valitettavasti vain aluvanteet vaativat aivan erilaisella kartiolla varustettua pulttia kiinnitykseen ja kaveri pääsi 15km - sopivasti moottoritielle ja vauhti päälle satasen - kun yksi pyörä, muistaakseni toinen takapyörä, irtosi ja pomppi auton ohi.

Kaveriani siteeratakseni: "Kattelin että mikäs se siinä auton vieressä menee... Jaa sehän on pyörä... MUN pyörä!!!"

Onneksi tie oli tyhjä ja onnettomuudesta päästiin muistaakseni pienillä peltitöillä ja uudella jarrulevyllä tms. pienellä laitolla. Mahdollisuuksia olisi ollut mekoiseen tragediaan.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Lisää asiaa

Viesti Kirjoittaja PM »

Ainakin jos kyseessä on aivat uudet vanteet + pultit, niin ne löystyvät huomattavasti jo 100km:n ajon jälkeen, jolloin on jälkikiristys tarpeen. Tuolla Euromasterilla ne antaa oikein lapun mukaan, joka muistuttaa asiasta. Saa sen jälkikiristyksenkin veloituksetta... :wink:

Jos ne pyörät on ollut jo pari kesää alla, ei jälkikiristystä yleensä tarvita, koska pultit / mutterit ja vanteen kartiot ovat jo sen verran hyvin hioutuneet ja asettuneet muotoonsa. Eli riittää kun vetää ne vaan keväällä niin piukeelle kun käsissä riittää poweria (ilman että verisuoni katkeaa päästä). Siinä ristikkoavaimen päällä ei sitten kannata ainakaan hyppiä, kuten jotkut tekevät. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Muistettava kiristää

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Henri Junkkala kirjoitti:Kaveriani siteeratakseni: "Kattelin että mikäs se siinä auton vieressä menee... Jaa sehän on pyörä... MUN pyörä!!!"
Mun kaverilla irtosi kans takapyörä autosta. Kyseessä oli rumpujarrullinen taka-akseli ja oli unohtanut kiristää keskimutterin pyörän laakerista. Onneksi tämä tapahtui kaupunkialueella valoista lähdettäessä. Tuo kommentti oli vaan niin tutun kuuloinen: "Auto nytkähti yhtäkkiä taaksepäin ja rengas pyöri kuskinoven kohdalla auton ohi. Ja oma rengas!"

Kaveri juoksi vielä kadun poikki hakemaan pyörivää rengasta puikkelehtien autojen välistä. :)

Kilometrin päästä olisi alkanut valtatie ja 100km/h!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ai näitä tapauksia on enämpikin. Piti juuri kertoa tarinaa siitä, kun kaverit hakivat Volsun vanhaa Kleinbussia projektiksi aikanaan. Volsu tuli Pajeron perässä narun jatkona, Mitsussa oli pari kaveria ja Volsussa samaten. Jossain kohdin matkaa volkkarissa oli vaan istuttu ja naureskeletu, että "kappas, pyörähän se siinä menee meidän ohi, mistähän sekin tänne on tullut...."

Vasta hetken miettimisen jälkeen oli tullut mieleen, että hetkinen. Sehän on varmaan tästä meidän autosta karussa.... :)

Sitten olikin tullut jo kiire soittaa hinaajille, että jos saatte hetkeksi pysäytettyä tuohon penkalle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Sattumaako?

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Tämä mun tarinan auto oli myös Volkkari; vanha rehellinen typ 1. :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13644
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Kumikumi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

mar-ko kirjoitti:Minäkin oon kyllä sellaista kuullut, ettei liian tiukkaan kannata vääntää...tiiä sitten mikä on totuus :?
Ainakin tarvike (?)barokkivanteissa on sellainen kumirengas pultinreiän suulla. Se jo estää hyvin mm. liian tiukkaan kiertämistä ja hapettumista. En tiedä, onko yleinen käytäntö muissa aluissa, mutta ainakin noissa on.

Yleensä olen kiristänyt renkaat periaatteella "pohjaan, ja vartti pois". Eli niin tiukkaan kuin menee, ja sitten hyvin vähän löysää. Momenttiavainta olen tarvinnut vain 8x8 Tatra-ohjusauton pyöränpultteihin/-muttereihin... :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joku tolkku täytyy olla kiristämisessäkin. Tiedän tapauksen kun pikkasen riuskemman puoleinen kaveri oli ekan kerran vaihtamassa renkaita autoonsa. Käänteli mutterit ja pultit paskaks ja ristikkoavaimen solmuun kun kaveri oli sanonut, "että niin kireelle kun saat"
Mä vetelen 7 kg momentiin ja hyvin pysyy. Miksi sen jälkeen pitäisi kiristää 20-30 kg ?
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

puikkis kirjoitti: Tiedän tapauksen kun pikkasen riuskemman puoleinen kaveri oli ekan kerran vaihtamassa renkaita autoonsa. Käänteli mutterit ja pultit paskaks ja ristikkoavaimen solmuun kun kaveri oli sanonut, "että niin kireelle kun saat"
Anteeksi jos olen väärässä, mutta menikö "hiukan" urbaanilegendaksi :D
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Made in Hong Kong

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Jone M kirjoitti: Anteeksi jos olen väärässä, mutta menikö "hiukan" urbaanilegendaksi :D
Onhan itse kukin varmaan joskus elämässään langennut ostamaan jonkin työkalun halpahalleista. Ei tarvitse olla edes kehonrakentaja vääntääkseen moiset solmuun/poikki/rikki/muuten vituralleen.

Enkä yhtään yllättyisi vaikka joku kiinassa kierrätysmetallista liian ohueksi tehty rengasrautakin menisi kunnon bodarin käsittelyssä mutkalle. Ei sillä että olisin moista nähnyt tai kuullut.

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

Itse ostin Mätänetistä ja vaihdon juuri äseken renkaat tuolla Bacho:n momenttivarella "momenttisauva" joka oli 135Nm tuotenro: 70-00615 ja testailin myös nykyisiä tiukkuuksia ja miten taas tuo varsi veti pultit kiinni niin sanoisinko aikas hyvä tuli 🙏, kyllä sitä ihminen turhempaankin voi 15,- eur. sijoittaa, tuo oli hyvä hankinta, kaikkien näiden vuosien - kiroilujen - ähellyksien jälkeen, suosittelen lämpimästi! Huom. Sauvalla ei siis saa avata pultteja, eli esiavaus raudalla, ja sillä voi sitten pultit rullata auki normaaliisti ja tuolla voi kiristää sen jälkeen, näin työ sujuu joutuisasti. Muista jälkitarkastas 100-300km. jälkeen! Itselläni on kaksi kertaa alkanut kuulumaan kolinaa, kun ollut jo pultit ihan löysällä!
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000615 ... -12-135-Nm
MB history:
C200 CDI W202 Classic -99 (7/2020 / jatkuu...)
E200 CDI S212 A Avantgarde -12 ( 6/2018 / jatkuu...)
E270 CDI W211 A Avantgarde -04 ( 6/2016 / jatkuu...)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk)!! myin äkkiä pois PKS, neiti ihmiselle.
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (~ 2,5 vuotta), sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

punatulkku kirjoitti: Ke 24.11.2021 21:58 Itse ostin Mätänetistä ja vaihdon juuri äseken renkaat tuolla Bacho:n momenttivarella "momenttisauva" joka oli 135Nm tuotenro: 70-00615 ja testailin myös nykyisiä tiukkuuksia ja miten taas tuo varsi veti pultit kiinni niin sanoisinko aikas hyvä tuli 🙏, kyllä sitä ihminen turhempaankin voi 15,- eur. sijoittaa, tuo oli hyvä hankinta, kaikkien näiden vuosien - kiroilujen - ähellyksien jälkeen, suosittelen lämpimästi! Huom. Sauvalla ei siis saa avata pultteja, eli esiavaus raudalla, ja sillä voi sitten pultit rullata auki normaaliisti ja tuolla voi kiristää sen jälkeen, näin työ sujuu joutuisasti. Muista jälkitarkastas 100-300km. jälkeen! Itselläni on kaksi kertaa alkanut kuulumaan kolinaa, kun ollut jo pultit ihan löysällä!
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000615 ... -12-135-Nm
Selittäisikö joku miten tuo momenttisauva estää lujaa lyövän paineilma mutterimyllyn jossa vaikka 1000Nm kiristämästä liikaa ja samalla estää vaikka 150Nm kiristävän akkukoneen kiristämästä liian vähän?

Vai onko siellä joku mekanismi sisällä ja sitten voisi vaikka käsin kiristää myös vai miksi pitää olla lyövä vai pitääkö?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3470
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ei oo mekanismia minkäänlaista. Perustuu siihen, että se tanko on joustavaa materiaalia, joka antaa periksi sen verran, että kun iskevä laite paukauttaa sen iskun, niin se varsi joustaa, siis kiertyy sen verran, ettei pultti tai mutteri enää kiristy. Ennen seuraavaa iskua se kiertymä palautuu.

Mitä herkemmin se joustaa, sitä aiemmin saavutetaan se piste, jossa pultti ei enää kierry, vaan jää paikalleen ja kaikkien iskujen voima menee sen tangon kiertymiseen. Toisin sanoen materiaalivalinnalla ja -paksuudella määritellään se, että mihin momenttiin lopulta päädytään.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 788
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja -230k- »

130Nm olen itse aina laittanut aluvanteisiin, jos epäilys että niitä ei tulla jälkikiristämään niin sitten rannetuntumalla vähän päälle..
S212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11545
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Vanteethan kiristetään auton ohjekirjan lukemiin, ainakin likimain. Jo meidän perheen autoissa ohjemomentit vaihtelee jostain 115 Nm:stä 150 nM:iin.

Voishan noita tankoja olla useampikin, ihan pilkulleen ei tarvitse osua ohjekirjan arvoon mutta esim. tuon motonetin tuotteen tiedoissa ohjeistetaan loppukiristys momenttiavaimella niin kotikäytössä ei kauheasti enää säästä kiristää millä kiristää alkuun ja lopuksi käy läpi momentilla.

Momentilla kun tarkistaa lopuksi niin ei käy kuin punatulkulle (en tarkoita sitä talvisin tuttua lintua vaan yllä kirjoiteltua).

EDIT: nuo momentit oli henkilöautoille, tietenkin Sprinterille ihan eri luokkaa ja isot koneet vielä lisää.
Viimeksi muokannut DBFI, To 25.11.2021 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3470
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

DBFI kirjoitti: To 25.11.2021 08:05 Vanteethan kiristetään auton ohjekirjan lukemiin, ainakin likimain. Jo meidän perheen autoissa ohjemomentit vaihtelee jostain 115 Nm:stä 150 nM:iin.

Voishan noita tankoja olla useampikin, ihan pilkulleen ei tarvitse osua ohjekirjan arvoon mutta esim. tuon motonetin tuotteen tiedoissa ohjeistetaan loppukiristys momenttiavaimella niin kotikäytössä ei kauheasti enää säästä kiristää millä kiristää alkuun ja lopuksi käy läpi momentilla.

...
Joo, niin itsekin tapaan tehdä, että ohjekirjan lukemiin. Momenttiavaimen koteloon olen kirjoitellut omien autojen momentit muistiin, niin ei tarvi ohjekirjaa plärätä eikä ulkoa muistaa aina kun pyöränpulttien kanssa touhuaa.

Mullakin on momenttitanko, se on 90Nm versio ja mulla oli ajatuksena se, että kun pulttipyssyllä ampuu pultit kiinni, niin tuolla saa surutta vetää ne niin tiukkaan kuin menee. Ei tarvi varoa, että vetäisi liian tiukkaan jo ennen lopullista momenttiavaimella kiristämistä. Joidenkin mielestä turhaa käyttää sitä momenttitankoa ollenkaan, jos meinaa kuitenkin lopulta kiristää momenttiavaimella. Omasta mielestä se on kuitenkin noin ihan näppärä, ei siitä käytännössä mitään lisävaivaa ole, että kiristäessä se tanko on hylsyn ja pulttipyssyn välissä.
DBFI kirjoitti: To 25.11.2021 08:05 ...

Momentilla kun tarkistaa lopuksi niin ei käy kuin punatulkulle (en tarkoita sitä talvisin tuttua lintua vaan yllä kirjoiteltua).
Hyvä täsmennys toi suluissa oleva osuus, en olis muuten tajunnut yhtään, että mistä puhutaan. :D :thumbup:

Mutta nyt kun tän ketjun vanhemmat viestit tuli puheeksi, niin osaako joku kertoa, että mitä se nyt on meinannut, että kiristetään pultti lukemaan 7 kg tai 20 - 30 kg? Ei kai joku tosissaan ole ohjeistamisessaan tarkoittanut, että metrin mittaisen varren päähän laitetaan voimaa 7kg painoa vastaava määrä, eli suunnilleen se 70Nm...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 368
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Punatulkulle kommentti; hieno juttu että yrität tehdä asiat oikeaoppisesti :thumbup:. Tosin ostamasi yksi 135Nm sauva ei ole riittävä sun allekirjoituksessa olevien Mersujen kanssa. W202:n pyöränpulttien kiristys on tehtaan ohjeessa 110Nm eli liian tiukkaan (>20%) tulee tuolla sauvalla. Toisaalta W212:n ohjearvo on 130Nm, siihen sauvasi on liki ok.

(Olen ihmetellyt miksi myös 'rengasalan ammattilaiset' kiristävät usein liian tiukkaan, '"varmuuden vuoksi". Vanteen kiinnitys ei ylikireydestä parane! Auton suunnittelijalla on ollut selvä peruste annetuille momenteille, ei niitä ole arvattu.)
Avatar
punatulkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
Paikkakunta: Varsinais Suomi

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja punatulkku »

Efraim kirjoitti: To 25.11.2021 10:34 Punatulkulle kommentti; hieno juttu että yrität tehdä asiat oikeaoppisesti :thumbup:. Tosin ostamasi yksi 135Nm sauva ei ole riittävä sun allekirjoituksessa olevien Mersujen kanssa. W202:n pyöränpulttien kiristys on tehtaan ohjeessa 110Nm eli liian tiukkaan (>20%) tulee tuolla sauvalla. Toisaalta W212:n ohjearvo on 130Nm, siihen sauvasi on liki ok.

(Olen ihmetellyt miksi myös 'rengasalan ammattilaiset' kiristävät usein liian tiukkaan, '"varmuuden vuoksi". Vanteen kiinnitys ei ylikireydestä parane! Auton suunnittelijalla on ollut selvä peruste annetuille momenteille, ei niitä ole arvattu.)
OK kiitos tiedosta. No ainakin tuolla 135Nm pysyy kaikki omat vanteet kiinni, ei sitä köyhänä jaksa montaa momenttisauvaa ostaa ja sitten olisi taas sekaisin et mikä sauva kuuluu mihinkin autoon 😂! Itse käytän vanteita monesti myös ristiin autoissa, niin ei tuossa nyt suurta vahinkoa pääse käymään / pultit venymään ainakaan W0202:kaan tuolla momentilla vielä... 🙏 Ehkä 200-300 Nm momentti / sauva olisi jo asia erikseen.
MB history:
C200 CDI W202 Classic -99 (7/2020 / jatkuu...)
E200 CDI S212 A Avantgarde -12 ( 6/2018 / jatkuu...)
E270 CDI W211 A Avantgarde -04 ( 6/2016 / jatkuu...)
C220 CDI W204 Elegance (~3 kk)!! myin äkkiä pois PKS, neiti ihmiselle.
Vaneo W414 1.9A Ambiente -04 (~ 2,5 vuotta), sen matka päättyi metsäkauriin perseeseen).
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3470
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ihan mielenkiinnosta, niin onko 202 ja 212 -malleissa samankokoiset pultit? Jos pitäisi ihan hihasta heittää, niin arvaisin, että M12 ja M14 on ne lukemat, ja siihen kai perustuu eri kiristysmomentti.

Tuskinpa se tosiaan kummoisesti vaikuttaa kireyteen, että onko se nyt 110Nm vai 130Nm lopulta, eikä pultteja saa rikki vetämällä niitä 25Nm ylikireyteen, kun tämän kokoluokan pulteista puhutaan.

Todellisuudessa, jos miettii sitä kiristystä niin, että kuinka suurella voimalla pultti puristaa vannetta napaa vasten, niin kun se säädetään vääntömomentilla, niin siihen on oikeasti tosi iso vaikutus sillä, että kuinka hyväkuntoinen ja erityisesti kuinka puhdas / kuiva / voideltu se kierre on ja kuinka sen kiristää. Taas liukukitka ja lepokitkakin ovat erilaiset, eli kun hyvin voideltua ehjää ja puhdasta kierrettä kiristää momenttiavaimella tasaisella väännöllä avaimen naksaukseen asti, niin uskaltaisin väittää, että silleen saa oleellisesti kovemman kiristysvoiman kuin sillä, että kuivaa ja vähän likaista sekä hapettunutta kierrettä kiristää aina vähän kerrallaan niin kauan, että avain naksahtaa, kun seuraavan kerran yrittää sitä saada liikkeelle.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 368
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Nozki kirjoitti: To 25.11.2021 11:12 Jos pitäisi ihan hihasta heittää, niin arvaisin, että M12 ja M14 on ne lukemat, ja siihen kai perustuu eri kiristysmomentti.
AIvan, tässä se pääsyy on.
On myös mallikohtaisia eroja, muistaakseni: W212 130Nm, W221 150Nm, kummassakin M14.
Nozki kirjoitti: To 25.11.2021 11:12 Tuskinpa se tosiaan kummoisesti vaikuttaa kireyteen, että onko se nyt 110Nm vai 130Nm lopulta, eikä pultteja saa rikki vetämällä niitä 25Nm ylikireyteen, kun tämän kokoluokan pulteista puhutaan.
Mersu tehty laadukkaasta materiaalista ja osat (pultti, vanne, napa) näyttävät kestävän tuon 20%:n ylikiristyksen (aikansa, kunnes joku paikka pettää).

Eteeni on tullut pari muun merkkistä autoa, jossa ylikiristys (85 Nm -> 100Nm, +17%) katkaisi pultin ja toisessa (90Nm -> 110 Nm, +22%) leikkasi pyörännavasta kierteitä. Jossain autoissa toleranssit ovat pienemmät.

>>> RTFM - Read the fucking (owners) manual :D
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Efraim kirjoitti: To 25.11.2021 11:45 Mersu tehty laadukkaasta materiaalista ja osat (pultti, vanne, napa) näyttävät kestävän tuon 20%:n ylikiristyksen (aikansa, kunnes joku paikka pettää).
Eräässä rengasliikkeessä laitettiin omiin autoihini yleensä tositiukkaan (kaikki muu siellä toimi oiikein hyvin). Viimeisellä kerralla en meinannut saada enää pultteja auki. Pultit, vanne ja kierteet kestivät kyllä. Mersun oma pyöränpulttiavain alkoi jo taipumaan, kun arvioin momentikisi lähemmäs 400 Nm, mutta aukesihan ne silti pitkän putken avulla. En ole enää kysellyt edes tarjousta renkaista tuosta liikkeestä. Vaikka muutenkin pyrin nykyään käyttämään rengasliikkeissä vain irtopyöriä, niin saa itse laittaa autoon.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Nozki kirjoitti: To 25.11.2021 08:51 Mutta nyt kun tän ketjun vanhemmat viestit tuli puheeksi, niin osaako joku kertoa, että mitä se nyt on meinannut, että kiristetään pultti lukemaan 7 kg tai 20 - 30 kg? Ei kai joku tosissaan ole ohjeistamisessaan tarkoittanut, että metrin mittaisen varren päähän laitetaan voimaa 7kg painoa vastaava määrä, eli suunnilleen se 70Nm...
Taitaa olla vaan vrheellisesti kirjoitettu tai ajateltu. Vanha momentin yksikkö oli kpm, joka puhekielessä lyhennettiin kiloksi. Se kilo ei tietenkään tarkoittanut kilogrammaa. Eli 70 Nm on n. 7 kpm, puhekielessä 7 kiloa.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

kp = kilopondi, ja kpm = kilopondimetri (kilohan, kuten tunnettua, tarkoittaa ylipäänsä tuhatta, vaikka aika harva puhuu kilolitroista kuutiometrien sijaan).

1 kp taas on 9,80665 N, joten 1 kpm = 9,80665 Nm.

Tuolta lisää hassuja faktoja: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kilopondi
Autot:
w639 115CDI -05 2,7/34KB
Volvo V70 2.4 -07 (tilapäisauto)
Muut:
Case 1394 4x4 HS -85
Jacobsen HR-5111 -97
Husqvarna Rider 16C AWD -10

Villa Pikkujalo
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3470
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Juu kyl, ja kiitos infostakin, mutta tuon lisäksi mulla oli pointtina vähän niinkuin se lukema siinä. 70Nm on kyllä tosi vähän.

Uskallan väittää, että kun vanhaan aikaan oli nykyiseen nähden tyypillisempää, että autoilijat itse vaihtoivat pyöriä syksyisin ja keväisin ja välillä eri syistä muutenkin, niin silloin ei ollut käytettävissä samassa laajuudessa momenttiavaimia kuin nykyään. Ja oma arvaus on, että useimmat kun käsituntumalla vetävät pyöränpultit kiinni, niin ollaan lähempänä 170Nm kuin vaikka sitten se 70Nm. Tähän ajatteluun perustuu osittain myös tuntuma siitä, että ei niitä pultteja ja muita osia yleensä aivan helposti kevyellä ylikiristyksellä saa rikki. Vaikka en mitenkään kiistä tai epäile etteikö vaikka Efraimin kertomat esimerkit totta olisi. No joo, vanhaan aikaan ei niin paljoa ollut alumiinivanteitakaan, vaikka sellaisia tämä ketju pitäisi otsikon mukaan käsitellä...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
740 GLE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eipä nuo lähteneet Rouvan S213:n pyöränpultit irti kohtuukonsteilla noin kuukausi korin ruostesuojauksen jälkeen. Ei asiaakaan, että olisivat uskoneet 400 Nm sähkökäyttöistä pulttipyssyä. Kokeilin käsikäyttöisellä avaimella ja päätin etten riko selkääni tuon vertaisen vuoksi. Tiukassa istuvia pultereita varten ostetulla ja onneksi harvoin tarvitulla noin metrisellä vääntövarrella heitä jalkakyykkäilin auki. Soitin seuraavana päivänä palautteen mitattuani muutamat pultit työntömitalla. Kun en alustavassa tarkastuksessa löytänyt pilalle venytettyjä pultteja, niin tyydyin vain antamaan suullisen palautteen aiheesta.

Kerran tein aiemman Ceen kanssa tuon eri pulttisarjojen hölmöilyn itsekin. Tarvikevanteiden ja alkuperäisten pulttisarjat sekaisin ja kävin pikku kauppareissunkin kunnes takaisin tullessa ihmettelin hitaassa nopeudessa kuuluvaa outoa kilinää? Auto tunkille ja pyörittelemään, takaa kuuluu selvästin DING...DING...DING...DING...

Ylipitkät pultit törmäsivät seisontajarrukenkien palautusjousiin takanavan sisällä :oops:

Selkein homma tuon momenttivarren ja eri momentteja vaativien eri autojen kanssa on selvästi vajaa momentti, jolla pyörät keskittyvät oikein, mutta vaativat momenttiavaimella vielä sen varttikierroksen lisää. W212 (130 Nm) ja S213 (150 Nm) kanssa toimii varsin hyvin joku noin 100 Nm momenttivarsi, jolla pultit saa ampua kiinni ja loput sitten momenttiin.

Ristiin kiristäen ja tähden tietenkin kohdalleen. Eli Volvot tulevat pajalle tuntia ennen Mersuja. Takaveto-Volvojen aikaa oli nimittäin mainoskuviin tapana tunkata auto ylös ja pyöritellä 740 Turbon 5-puolainen Draco-aluvanne asentoon, jossa venttiili on kello viidessä ja pölykapselin tekstit oikein päin. Tähdelliset tulevat sitten tuntia myöhemmin, venttiili kello kuuteen, tähti seisoo ryhdikkäästi kahdella sakarallaan ja mahdollinen Mercedes - Benz teksti oikein päin. Ja nyt joutuin ne napakapselit irti ja korjataan oikein päin jos on tullut paiskotuksi kiinni miten sattuu :D
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä

Vastaa Viestiin