Voiko w211 halogen valoja parantaa jotenkin ?
Voiko w211 halogen valoja parantaa jotenkin ?
Nyt on muutamaviikko mersuiltu ja hyvältä tuntuu paitsi en tullut ostaessa ajatelleeksi ajovaloja ja tuli valittua halogen versio. Johtuneeko sitten siitä että ehdin ajella 4 vuotta xenon valoilla varustetulla autolla koska nämä W211 halogenit tuntuvat heikoilta ellei peräti surkeilta.
Voisiko valaistusta parantaa esim tällä satsilla http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=123 ?
Entä lisäpitkät tai voiko sumareiden tilalle vaihtaa lisäpitkät ? Ajelen työkseni pohjois-suomessa ja usein siihen vuorokauden aikaan jolloin voi ajella pitkillä ja nimenomaan pitkätvalot tuntuvat mersussa kaikkein heikoimmalta, ikään kuin ne olisivat vähän normaalia kirkkaammat lyhyet
Voisiko valaistusta parantaa esim tällä satsilla http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=123 ?
Entä lisäpitkät tai voiko sumareiden tilalle vaihtaa lisäpitkät ? Ajelen työkseni pohjois-suomessa ja usein siihen vuorokauden aikaan jolloin voi ajella pitkillä ja nimenomaan pitkätvalot tuntuvat mersussa kaikkein heikoimmalta, ikään kuin ne olisivat vähän normaalia kirkkaammat lyhyet
Huomasin täsmälleen saman "öljylamppu"-ilmiön, kun vaihdoin 05-mallisesta Volvo V70:stä tähän nykyiseen nakumeseen. Volvon Xenonit olivat varovaisesti arvioiden 47 kertaa paremmat, kuin nämä H7:t
Hommasin johtojen sulamisen uhallakin pitkiin polttimoiksi Philips Rally 80W, mutta Xenonit pitäisi laittaa. Valitettavasti lailliset Xenonit vaativat näin uudessa uudet umpiot, ja kustannus taitaa kaikkineen olla noin 3000 e. Jep, ei sataa vaan tuhatta.
Jälkiasennussarjoja saa vaikka tämän forumin sponsorilta, tsekkaa sponsoriosastolta MH-Turva. Hinnat lähtevät jostain 200e tuntumasta. Haulla löytyy lisää juttua, vaikuttaisi siltä, että monet ovat olleet tyytyväisiä. Tosin mulle ei selvinnyt, että ovatko H7 -> Xenon muunnossarjat bi-xenoneita, eli onko niistä apua pitkiin valoihin myös. Pelkästään pitkissä ei Xenon oikein toimi koska valojen syttyminen kestää liian kauan.
pforsell
Hommasin johtojen sulamisen uhallakin pitkiin polttimoiksi Philips Rally 80W, mutta Xenonit pitäisi laittaa. Valitettavasti lailliset Xenonit vaativat näin uudessa uudet umpiot, ja kustannus taitaa kaikkineen olla noin 3000 e. Jep, ei sataa vaan tuhatta.
Jälkiasennussarjoja saa vaikka tämän forumin sponsorilta, tsekkaa sponsoriosastolta MH-Turva. Hinnat lähtevät jostain 200e tuntumasta. Haulla löytyy lisää juttua, vaikuttaisi siltä, että monet ovat olleet tyytyväisiä. Tosin mulle ei selvinnyt, että ovatko H7 -> Xenon muunnossarjat bi-xenoneita, eli onko niistä apua pitkiin valoihin myös. Pelkästään pitkissä ei Xenon oikein toimi koska valojen syttyminen kestää liian kauan.
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Paraniko pitkät ? Katsoitko johtojen paksuutta ? 55 w polttimolla virta on noin 4-5 A ja 80W:n polttimolla se nousee noin 2 A. 1,5mm2 johto pitäisi kai kestää max 10 A. Ymmärtääkseni ei pitäisi vielä tulla ongelmia ellei johdot ole alle 1,5mm2 ?pforsell kirjoitti:Hommasin johtojen sulamisen uhallakin pitkiin polttimoiksi Philips Rally 80W, pforsell
Jos vaihtaisi pitkille 80W:set ja lyhyet vaihtaisi xenon - tarvikesettiin ?
Juuri tätä olen itsekseni pohtinut tässä noin kuukauden päivät. Näin taidan tehdäkin. Kuulemma noissa sarjoissa on helppoa katsastuksen ajaksi (siis sitten kun sen aika tulee) vaihtaa takaisin normaali H7-polttimo, ettei tule sedän kanssa riitaa.karsu kirjoitti:Jos vaihtaisi pitkille 80W:set ja lyhyet vaihtaisi xenon - tarvikesettiin ?
Kyllä 80W:n polttimot jonkin verran enemmän valoa antavat.
Eniten näissä mesen linssiumpioissa ihmetyttää valokuvion täydellinen puuttuminen pitkillä. Volvon H7:llakin totuin selkeään, kirkkaaseen ja hyvin tietä valaisevaan kuvioon kaukana noin 300 metrin päässä edessä. Mersun valot ovat kuin sumarit, näyttävät kehnoa hajavaloa vähän joka suuntaan ilman mitään kuviota. Miksiköhän näissä on tuo linssi? Ei ainakaan keilaa kokoamassa.
Sitäpaitsi, kun tähän autoon tarvikeXenonit ovat joka tapauksessa laittomat ilman uusia umpioita, niin olen ajatellut vakavasti asentaa 50W:n Xenonit normaalien 35W:n sijaan. Lämpö- ja ylivirtaongelmia ei pitäisi tietenkään tulla, mutta valoa sitten kyllä reippaasti enemmän.
Sanovat, että 35W:n Xenon-polttimo vastaa 300W:n halogeenia. Tällä yksinkertaisella kaavalla 50 wattiset Xenonit vastaisivat sitten 425 wattisia halogeeneja. Luulisi kehnosti suunniteltujen umpioiden ja naurettavien linssienkin kanssa sentään jotain näkevän.
Sitäpaitsi olen kokeilemalla havainnut, että W211:n valoja voi säätää näyttämään jonkin verran normaalia ylemmäs ilman että vastaantulija häikäistyy. Tästä oli puhettakin Tekniikan Maailmassa; mesen umpioiden suunniteelussa on pyritty hyvin aggressiivisesti eliminoimaan häikäisyä. Silläkin kustannuksella, että oikein suunnatuilla valoilla ei ylämäessä näe mitään.
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Pitkiä valoja minäkin ihmettelen. Kun laittaa ne päälle niin esim. kauempana olevat liikennemerkit ja tolppaheijasteet tulevat näkyviin mutta ajorataa näkyy saman verran kuin lyhyilläkin. Pitkässä puilla reunustetussa kaarteessa huomaa että pitkät tekevän valokuvion korkealle puihin mutta vastaantulevaa jalankulkijaa ei näe sen paremmin kuin lyhyilläkään.
Olisiko pitkien parantaminen perinteisesti lisäpitkillä sittenkin se paras vaihtoehto ? Alkuperäisten valokuviohan ei kirkastamalla parane.[/quote]
Olisiko pitkien parantaminen perinteisesti lisäpitkillä sittenkin se paras vaihtoehto ? Alkuperäisten valokuviohan ei kirkastamalla parane.[/quote]
W211:n perus-H7:t on kyllä varsit naurettavat. Hyvät, muttei kiitettävät valoista olen itse saanut +50%-polttimoilla, merkkinä GE-jotain.. musta boksi, 2kpl paketissa - suosittelen. Ero on huomattava.
Xenonien hintaa tiedustellessani Saksasta (originaali-osat), niin hinnaksi olisi tullut karkeasti arvioiden 1200-1300e pelkille osille.
Xenonien hintaa tiedustellessani Saksasta (originaali-osat), niin hinnaksi olisi tullut karkeasti arvioiden 1200-1300e pelkille osille.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Moi!
Samoja ongelmia pähkäillyt. Nyt vaihdoin polttimoiksi uudet PHILIPSin X-TREME RACE H7 55W +80% polttimot hinta 27€ pari paikallisessa varaosaliikkeessä. Polttimon valotehoa ei ole tuhottu sinisellä maalilla. Valoteho parani merkittävästi, muttei tietenkään XENONeille pärjää. On tosi valkoiset ulospäin, coolblue parkit näyttää kynttilöiltä.
W211 Valot on myös tosi tarkat suuntauksesta, joutuupi kiäntelemään monta kertaa ennenkuin sattuu kohdalleen.
Saksan ebay:ssä käytetyt W211 bi-xenon umpiot ovat n. 400-500€ pari.
Uudet bixenon umpiot n.600€ pari.
Uudet bixenon umpiot kurvi valoilla alkaen 799€ pari. Näissä on mukana kaikki kotkotukset, ainakin ilmoitusten mukaan.
Tuossa maailman pisin linkki. Mutta www.ebay.de ja hakuun xenon 211 niin sieltä rupee löytymään.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... osi_widget
Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa!!
Samoja ongelmia pähkäillyt. Nyt vaihdoin polttimoiksi uudet PHILIPSin X-TREME RACE H7 55W +80% polttimot hinta 27€ pari paikallisessa varaosaliikkeessä. Polttimon valotehoa ei ole tuhottu sinisellä maalilla. Valoteho parani merkittävästi, muttei tietenkään XENONeille pärjää. On tosi valkoiset ulospäin, coolblue parkit näyttää kynttilöiltä.
W211 Valot on myös tosi tarkat suuntauksesta, joutuupi kiäntelemään monta kertaa ennenkuin sattuu kohdalleen.
Saksan ebay:ssä käytetyt W211 bi-xenon umpiot ovat n. 400-500€ pari.
Uudet bixenon umpiot n.600€ pari.
Uudet bixenon umpiot kurvi valoilla alkaen 799€ pari. Näissä on mukana kaikki kotkotukset, ainakin ilmoitusten mukaan.
Tuossa maailman pisin linkki. Mutta www.ebay.de ja hakuun xenon 211 niin sieltä rupee löytymään.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... osi_widget
Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa!!
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
Makuasia tietenkin mutta muutaman vuoden xenoneilla ajelleena sanoisin ettei ne ole niin hyvät että tonnitolkulla niistä maksaisin. Originaali valoja voisi parantaa paremmilla polttimoilla ja jos ei riitä niin sitten vaikka Hella FF200 lisäpitkät (sarjan ymmärtääkseni releineen saa kuulemma alle 70 €)mirmir69 kirjoitti: umpiot n.600€ pari.
Uudet bixenon umpiot kurvi valoilla alkaen 799€ pari.
Viimeksi muokannut karsu, To 14.12.2006 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
X-Tremet vaihdettu, kirkastui hieman. Vielä ihmettelen pitkien valokuviota. Autotallin ovea vasten lähivalokuvio on kuten pitääkin mutta vasemman puoleinen pitkä tekee kirkaan pisteen reilusti lähivalokuvion yläpuolelle, oikean puoleinen pitkä ei näyttäisi tekevän minkäänlaista pistettä tai se piste on päällekkäin lähivalokuvion kanssa.mirmir69 kirjoitti:W211 Valot on myös tosi tarkat suuntauksesta, joutuupi kiäntelemään monta kertaa ennenkuin sattuu kohdalleen.!!
Mistä ruuveista säätö tapahtuu (ja voiko lähi- ja kaukovaloja säätää erikseen, äkkiä katsottuna näyttää yhtenäiseltä möykyltä)
En ole lähelläkään autoani, joten älä ammu, jos olen pihalla.
Siinä on muistaakseni kolme säätöruuvin näköistä muovista ruuvia per puoli. Taisi olla keskimmäinen syvällä, pellissä olevan reiän alla, josta säätyi korkeus. Mielestäni lähi- ja kaukovalo kääntyvät yhdessä.
Kaksi muuta ruuvia voisivat olla sivusuuntaukset erikseen lähi- ja kaukovalolle. Tämä siis arvauksena täältä kirjoituspöydän takaa.
pforsell
Siinä on muistaakseni kolme säätöruuvin näköistä muovista ruuvia per puoli. Taisi olla keskimmäinen syvällä, pellissä olevan reiän alla, josta säätyi korkeus. Mielestäni lähi- ja kaukovalo kääntyvät yhdessä.
Kaksi muuta ruuvia voisivat olla sivusuuntaukset erikseen lähi- ja kaukovalolle. Tämä siis arvauksena täältä kirjoituspöydän takaa.
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
W211 suuntauksesta konehuoneesta katsottaessa. Ajovaloista löytyy kolme muovista säätömokkulaa, joita voi käännellä mersun rakastamalla
ja "hyvin yleisellä" 7mm kuusiokolo avaimella. Myöskin isolla ruuvimeisselillä saa kääntymään.
Uloimmainen/reunimmainen näkyvillä oleva suuntaa lähivaloa sivuttaissuunnassa ja lähivalojen viuhkaa.
Seuraava rintapellin läpi olevasta reiästä syvemmällä oleva pyöriteltävä ruuvi säätää lähivalon korkeutta.
Kolmas eli sisimmäinen ja taas hyvin näkyvillä oleva, säätää apukaukovalon korkeutta.
Neljäs säätö löytyy konttaamalla puskurin alta sumuvalojen lampunvaihto luukun avaamalla ja se säätää sumuvalojen korkeutta.
Ite olen suunnannut ensin seinää vasten merkin avulla ja sitten pimeälle baanalle ja muutama lisä tarkennus ajossa. Sieltä se kompromissi korkeuksien suhteen joskus löytyy. Kunnes sitten leimalla pyörittelevät taas liian alas tai polttimen vaihdossa paikka heilahtaa.
Korkeussäädöllä saa aina alaspäin, mutta ainakin mulla 0-asennon
ja 1-asennon pykälä on aika suuri.
Ja sitten eikun kaulitsemaan ja kääntämään!
ja "hyvin yleisellä" 7mm kuusiokolo avaimella. Myöskin isolla ruuvimeisselillä saa kääntymään.
Uloimmainen/reunimmainen näkyvillä oleva suuntaa lähivaloa sivuttaissuunnassa ja lähivalojen viuhkaa.
Seuraava rintapellin läpi olevasta reiästä syvemmällä oleva pyöriteltävä ruuvi säätää lähivalon korkeutta.
Kolmas eli sisimmäinen ja taas hyvin näkyvillä oleva, säätää apukaukovalon korkeutta.
Neljäs säätö löytyy konttaamalla puskurin alta sumuvalojen lampunvaihto luukun avaamalla ja se säätää sumuvalojen korkeutta.
Ite olen suunnannut ensin seinää vasten merkin avulla ja sitten pimeälle baanalle ja muutama lisä tarkennus ajossa. Sieltä se kompromissi korkeuksien suhteen joskus löytyy. Kunnes sitten leimalla pyörittelevät taas liian alas tai polttimen vaihdossa paikka heilahtaa.
Korkeussäädöllä saa aina alaspäin, mutta ainakin mulla 0-asennon
ja 1-asennon pykälä on aika suuri.
Ja sitten eikun kaulitsemaan ja kääntämään!
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
Re: Voiko w211 halogen valoja parantaa jotenkin ?
Ei ne niin surkeat olleetkaan. Kaukovalojen korkeussäädöt olivat täysin poskellaan.. Vasen osoitti taivaalle ja oikea lähivalon kantamalle. Kaukovalojen säädöt ovat ne sisimmät muoviruuvit. Kojelaudassa oleva korkeussäätö vaikuttaaa vain lähivaloille.karsu kirjoitti:.... W211 halogenit tuntuvat heikoilta ellei peräti surkeilta....
Kiitokset kaikille avusta.
Niin, ne +80% kirkkaammat Philips X-Tremet maksoivat Oulun Sähködieselissä 25€ pari. samasta paikasta löytyi myös pyyhkijänsulkapari (Bosch) 35€ pari.
- alpinweiss
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
- Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki
softaa joutuu ainakin melko varmuudella päivittämään, ja laillisen systeemin rakentaminen maksaa melkoisesti, sillä automaattisen korkeussäädön ei taida olla ihan pikku juttu.zepe kirjoitti:Kuinka helposti onnistuu BI-Xenon umpioiden asentaminen H7-umpioiden tilalle W211 koppaan ? Onko esim liittimet samanlaisia tms, vai pääsekö virittämään kaapeleita tai liittimiä, joutuuko softia päivittämään ?
Saunalyhtyihin kyllästynyt...
-zepe-
Saksan Ebaystä löytyy Hellan Bi-Xenoneita ballastilla ja korkeudensäätöyksiköllä varustettuna n 900-1200 eur/pari, riippuen myyjästä. Setti on siis laillinen ja pitää tarvittavat romppeet sisällään.
Kaipaisin siis tietoa siitä, voiko yksikön vaihtaa H7-umpion tilalle, vai joutuuko tekemään isompia muutoksia johdotuksiin ?
(En ihmettelisi, vaikka homma ei onnistuisi laisinkaan..)
.
-zepe-
Kaipaisin siis tietoa siitä, voiko yksikön vaihtaa H7-umpion tilalle, vai joutuuko tekemään isompia muutoksia johdotuksiin ?
(En ihmettelisi, vaikka homma ei onnistuisi laisinkaan..)
.
-zepe-
Edellisessä autossa oli Bi-Xenonit, nykyisessä vain Xenonit ja melkeinpä sanoisin että jos kuka on ikinä milläkin tavalla Xenon-valoja autoonsa hankkimassa niin kannattaa ehdottomasti ottaa bi-xenonit.
Nimittäin ainakin minulle on tuossa nykyisessä autossa käynyt selväksi..vaikka siinä ihan kelvollisen hyvät pitkät onkin..niin kun vaihtaa lyhyiltä (xenonit) pitkiin (tavalliset) niin pitkien hyvästä valotehosta huolimatta tuntuu melkein ettei valoja olekaan kirkkaiden xenonien jälkeen.
Edellisen bi-xenonit sen sijaan olivat erinomaisen hyvät.
En tiedä, mutta luulen/kuvittelen että tuo mainitsemani ero ei johdu niinkään siitä että lyhyiden ja pitkien valokirkkaudessa olisi niin suuri ero, vaan ero johtuu valon väristä ja silmän (tai aivojen) kyvystä sopeutua valon värin muutoksiin.
No, oli miten oli niin jos vain mahdollista niin bi-xenonit ehdottomasti kannattaa laittaa jos xenoneita mielii.
Nimittäin ainakin minulle on tuossa nykyisessä autossa käynyt selväksi..vaikka siinä ihan kelvollisen hyvät pitkät onkin..niin kun vaihtaa lyhyiltä (xenonit) pitkiin (tavalliset) niin pitkien hyvästä valotehosta huolimatta tuntuu melkein ettei valoja olekaan kirkkaiden xenonien jälkeen.
Edellisen bi-xenonit sen sijaan olivat erinomaisen hyvät.
En tiedä, mutta luulen/kuvittelen että tuo mainitsemani ero ei johdu niinkään siitä että lyhyiden ja pitkien valokirkkaudessa olisi niin suuri ero, vaan ero johtuu valon väristä ja silmän (tai aivojen) kyvystä sopeutua valon värin muutoksiin.
No, oli miten oli niin jos vain mahdollista niin bi-xenonit ehdottomasti kannattaa laittaa jos xenoneita mielii.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Tulipa mieleen sellainen juttu löyhästi aiheeseen liittyen, että en oikein pääse jyvälle tästä Suomen tieliikennelaista valojen osalta.
Nimittäin eihän ole temppu eikä mikään saada halogeenipolttimoistakin valotehoa ja kirkkautta irti vaikka kuinka paljon..mutta kuitenkin halogeenien valotehot on lailla rajattu siihen mitä ne nyt ovat, kuitenkin xenonit saavat olla huomattavasti kirkkaammat..ainakin siltä näyttää ihmissilmällä katsoen, katsoo niitä valoja sitten niiden takaa tai edestäpäin?!
Nimittäin eihän ole temppu eikä mikään saada halogeenipolttimoistakin valotehoa ja kirkkautta irti vaikka kuinka paljon..mutta kuitenkin halogeenien valotehot on lailla rajattu siihen mitä ne nyt ovat, kuitenkin xenonit saavat olla huomattavasti kirkkaammat..ainakin siltä näyttää ihmissilmällä katsoen, katsoo niitä valoja sitten niiden takaa tai edestäpäin?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Näinhä se on... Mutta ajattelin vielä muistuttaa että ei kuisteskaan kannata ruuvvata heti niitä 100W halogeenejä sinne 55w tilalle sillä siinä hommassa syntyy vaan enmpi lämpöä kuin valoa umpiot/heijastimet sulaa/tummuu. Valokatkasiat saattanee kärsiä myös.jva kirjoitti:Tulipa mieleen sellainen juttu löyhästi aiheeseen liittyen, että en oikein pääse jyvälle tästä Suomen tieliikennelaista valojen osalta.
Nimittäin eihän ole temppu eikä mikään saada halogeenipolttimoistakin valotehoa ja kirkkautta irti vaikka kuinka paljon..mutta kuitenkin halogeenien valotehot on lailla rajattu siihen mitä ne nyt ovat, kuitenkin xenonit saavat olla huomattavasti kirkkaammat..ainakin siltä näyttää ihmissilmällä katsoen, katsoo niitä valoja sitten niiden takaa tai edestäpäin?!
Xenoneissa taasen huomattavasti parempi hyötusuhde. Jo 35w saadaan huomattavasti enempi valoa mitä sillä 55w halogeenilla.(lämmittimellä)
Sedälläni on w210, ja siihen ruuvvasivat lyhyiden tilalle xenonit, niin auto ei ollut moksiskaan. Eli ainakaan w210 ei tarvi ohjelmointeja / poppakonsteja jälkiasennus xenonien yhteydessä.
Juu ei toki, ajoin takaa lähinnä sitä että ylipäätään olisi saavutettavissa myös halogeenivalotekniikalla vaikka millaisia valotehoja..jos sitä ei olisi tieliikennelaissa kielletty.JUHHisi kirjoitti:Näinhä se on... Mutta ajattelin vielä muistuttaa että ei kuisteskaan kannata ruuvvata heti niitä 100W halogeenejä sinne 55w tilalle sillä siinä hommassa syntyy vaan enmpi lämpöä kuin valoa umpiot/heijastimet sulaa/tummuu. Valokatkasiat saattanee kärsiä myös.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
En tiedä, miten valot on w211:ssa toteutettu, mutta kannattaa
varmaankin tarkistaa jännite polttimoiden kannalta ja verrata sitä
laturin jännitteeseen. Jos jännite polttimoilla on selvästi alempi,
niin tuomalla jännite releiden ja paksujen johtojen kautta vähentää
jännitehäviötä. Jos verrataan vaikka 12 ja 14 volttia, niin 14 voltilla
saa 36% enemmän tehoa. 13 voltilla saa 17% enemmän kuin 12 voltilla.
Paremmilla polttimoilla voi saada yli 50% lisää tehoa. Xenon-polttimoilla
saa monikertaisen valomäärän, mutta ne ovat laittomia ja voivat
häikäistäkin.
Seuraavaksi voi tarkistaa pitkien valojen referenssiluvut ja verrata
niitä sallittuihin. Luultavasti keulalle saa asentaa lisäpitkät ja laturi
jaksaa sitä ajaa.
Jos lasit ja heijastimet ovat naarmuiset ja himmeät, ne voi uusia
tai kunnostaa.
Volvossa taisi olla vielä pyyhinpesuri, sillä saa helposti tuplattua
valotehon kurakelillä.
varmaankin tarkistaa jännite polttimoiden kannalta ja verrata sitä
laturin jännitteeseen. Jos jännite polttimoilla on selvästi alempi,
niin tuomalla jännite releiden ja paksujen johtojen kautta vähentää
jännitehäviötä. Jos verrataan vaikka 12 ja 14 volttia, niin 14 voltilla
saa 36% enemmän tehoa. 13 voltilla saa 17% enemmän kuin 12 voltilla.
Paremmilla polttimoilla voi saada yli 50% lisää tehoa. Xenon-polttimoilla
saa monikertaisen valomäärän, mutta ne ovat laittomia ja voivat
häikäistäkin.
Seuraavaksi voi tarkistaa pitkien valojen referenssiluvut ja verrata
niitä sallittuihin. Luultavasti keulalle saa asentaa lisäpitkät ja laturi
jaksaa sitä ajaa.
Jos lasit ja heijastimet ovat naarmuiset ja himmeät, ne voi uusia
tai kunnostaa.
Volvossa taisi olla vielä pyyhinpesuri, sillä saa helposti tuplattua
valotehon kurakelillä.
Jotta xenon-setin saisi lailliseksi, niin osia saa hankkia umpioiden lisäksi; ainakin asentotunnistimet etu- ja takapäähän (tukivarsiin), mahdollisesti toisentyyppisen valokytkimen, joka osaa komentaa umpioiden säätömoottoreita. Joku on kuulemma näitä virityksiä tehnyt, mutta en ole saanut haastateltua..
Näillä näkymin täytyy siis kokeilla laitonta viritystä vaihtamalla H7:t Xenon-polttimoihin. Onko kukaan tarkastanut, minkälainen valokuvio Xenon-polttimoilla syntyy, H7:lla kuviohan on aikas säntillinen ? Jos kuvio säilyy asiallisena, niin häikäisyvaaraa ei ole.
-zepe-
Näillä näkymin täytyy siis kokeilla laitonta viritystä vaihtamalla H7:t Xenon-polttimoihin. Onko kukaan tarkastanut, minkälainen valokuvio Xenon-polttimoilla syntyy, H7:lla kuviohan on aikas säntillinen ? Jos kuvio säilyy asiallisena, niin häikäisyvaaraa ei ole.
-zepe-
Moi!
Pannaampa päivitystä näihin H7 polttimojuttuihin. Osui silmiin autoexpressin halogeenipolttimo testi 2007 marraskuulta.
http://www.autoexpress.co.uk/products/p ... inter.html
Siinä nuo philipsin x-treme plus H7 55W polttimot kyykyttivät todella komeasti kaikki kilpailijansa. Philipsin valoindeksi 146, kun seuraavaksi paras oli 107. Mukana oli kaikki merkkipolttimot. Tuohan on kyllä tullut itekkin todettua oman auton valoissa, valkenee silminnähtävästi.
Eli täytyypi taas tuollaiset autojen keulille laittaa. Ensinmäiset x-tremet kestivät w211:sesäni vuoden ja 2kk (aika tasalaatuisia polttimot hyytyivät kuukauden sisällä), joka oli kilsoina lähes 40000km.
Pannaampa päivitystä näihin H7 polttimojuttuihin. Osui silmiin autoexpressin halogeenipolttimo testi 2007 marraskuulta.
http://www.autoexpress.co.uk/products/p ... inter.html
Siinä nuo philipsin x-treme plus H7 55W polttimot kyykyttivät todella komeasti kaikki kilpailijansa. Philipsin valoindeksi 146, kun seuraavaksi paras oli 107. Mukana oli kaikki merkkipolttimot. Tuohan on kyllä tullut itekkin todettua oman auton valoissa, valkenee silminnähtävästi.
Eli täytyypi taas tuollaiset autojen keulille laittaa. Ensinmäiset x-tremet kestivät w211:sesäni vuoden ja 2kk (aika tasalaatuisia polttimot hyytyivät kuukauden sisällä), joka oli kilsoina lähes 40000km.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
Vaihdoin Philips X-tremet Osramin Nightbreaker:iin
tulos : Ei silmin havaittavaa eroa - molemmat ovat ihan ok.
Mutta parempaakin on ollut...
H7-kannalla olevia Xenon-tuikkuja ei saa W211:een tai en ole sellaisia
saanut käsiini. W211:n H7-polttimoiden kiinnitys on sen verran fiksu, että täytyisi ostaa alkuperäinen kanta ja yrittää siitä sorvata kiinnityshimmeli.
Mutta tästä kyllä vielä noustaan !!!!
-zepe-
tulos : Ei silmin havaittavaa eroa - molemmat ovat ihan ok.
Mutta parempaakin on ollut...
H7-kannalla olevia Xenon-tuikkuja ei saa W211:een tai en ole sellaisia
saanut käsiini. W211:n H7-polttimoiden kiinnitys on sen verran fiksu, että täytyisi ostaa alkuperäinen kanta ja yrittää siitä sorvata kiinnityshimmeli.
Mutta tästä kyllä vielä noustaan !!!!
-zepe-
W211 + H7-kannalle istutettu Xenon
Dodiin. Koskapa syksy tulee, niin päätin kokeilla kuinka W211 lähivaloihin saisi tehoa Xenon-tuikuilla, kun sain hankittua soveltuvat kiinnikkeet.
Valotehoa kyllä löytyy, mutta sitten tuli muita murheita.
Ballastit aiheuttavat niin paljon taustakohinaa, että auton radio häiriintyy. Hiukan syrjempään siirryttäessä alkaa radion vastaanotin kohisemaan. Taajamissa ei yleensä ongelmaa esiinny, mutta jo 3-tien moottoritieosuudella tuon huomaa hyvinkin...
Erilaisia virtakytkentöjä, maadoitusvaihtoehtoja ja kiinnityspaikkoja on testattu ja sama ongelma on pystytty toistamaan neljälle eri ballastilla. Onkohan kyseessä autokohtainen ongelma, vai onko kukaan muu havainnut samaa ?
Outo homma ja myyjän mukaan kukaan ei ole koskaan raportoinut vastaavasta. Tosin ihan tarkkaa tietoa ei hänelläkään ollut W211-asennuksista.
Kyseessä on Cobra/35W/H7 -setti.
Onkohan kenelläkään kokemuksia originaalien bi-xenonien asentamisesta antureineen ?
Valotehoa kyllä löytyy, mutta sitten tuli muita murheita.
Ballastit aiheuttavat niin paljon taustakohinaa, että auton radio häiriintyy. Hiukan syrjempään siirryttäessä alkaa radion vastaanotin kohisemaan. Taajamissa ei yleensä ongelmaa esiinny, mutta jo 3-tien moottoritieosuudella tuon huomaa hyvinkin...
Erilaisia virtakytkentöjä, maadoitusvaihtoehtoja ja kiinnityspaikkoja on testattu ja sama ongelma on pystytty toistamaan neljälle eri ballastilla. Onkohan kyseessä autokohtainen ongelma, vai onko kukaan muu havainnut samaa ?
Outo homma ja myyjän mukaan kukaan ei ole koskaan raportoinut vastaavasta. Tosin ihan tarkkaa tietoa ei hänelläkään ollut W211-asennuksista.
Kyseessä on Cobra/35W/H7 -setti.
Onkohan kenelläkään kokemuksia originaalien bi-xenonien asentamisesta antureineen ?
Itselläni w202 ja asensin n.vuosi sitten xenonit ja totesin myös että melkosesti häiritsee radiota. Itse asensin lyhyisiin sekä pitkiin valoihin xenonit, niin sillon kyn laittaa vielä pitkät xenonit avuks niin ei radiosta saa oikeen mitään selvää. Toisaalta huomasin vähän aikaa sitten että myös ihan alkuperäinen pielien sähkösäätö aiheuttaa kohinaa radioon.. ..siis jos ajon aikana säätää peilejä..
Ja tänään tuli huomattua sellainen ominaisuus että jos jättää valot (xenonit) autoon päälle niin pitkäksi aikaa että akku tyhjenee niin xenonit/ballastit poltaa sulakkeet (7,5A). Hämmästelin kun laitettiin mursu apuvirralla käyntiin kun ei enään ajovalot syttynytkään..
Ja tänään tuli huomattua sellainen ominaisuus että jos jättää valot (xenonit) autoon päälle niin pitkäksi aikaa että akku tyhjenee niin xenonit/ballastit poltaa sulakkeet (7,5A). Hämmästelin kun laitettiin mursu apuvirralla käyntiin kun ei enään ajovalot syttynytkään..
Hmm.. Toisaalta mukava kuulla, etten ole yksin saman murheen kanssa.
Ensiksi pitäisi selvittää (kokeilemalla tai skoopilla) mikä aiheuttaa kohinan, tuleeko se 12V piuhoja pitkin vai radiotietä. Ekassa tapauksessa alipäästösuodattimet voisivat auttaa asiassa. Toisessa pitää jo miettiä, kuinka koko Xenon/ballasti-setti saadaan suojattua. Minulla ei ole tässä vaiheessa tuon harmaampaa käsitystä, minkälaista aaltomuotoa Xenon-polttimo nielee (taajuus, amplitudi jne).
Olisikohan ideaa, jos suojaisi Xenon-polttimoille menevät piuhat alumiiniteipillä, jonka maadottaisi ballastin runkoon niin, että teippaus muodostaisi ikäänkuin sähköisen rungon kaapelin ympärille aina lampun kannalle saakka ? Toisesta päästä teippauksen tuo pitää olla irti auton rungosta, ettei synny tarpeettomia maavirtoja.
Ensiksi pitäisi selvittää (kokeilemalla tai skoopilla) mikä aiheuttaa kohinan, tuleeko se 12V piuhoja pitkin vai radiotietä. Ekassa tapauksessa alipäästösuodattimet voisivat auttaa asiassa. Toisessa pitää jo miettiä, kuinka koko Xenon/ballasti-setti saadaan suojattua. Minulla ei ole tässä vaiheessa tuon harmaampaa käsitystä, minkälaista aaltomuotoa Xenon-polttimo nielee (taajuus, amplitudi jne).
Olisikohan ideaa, jos suojaisi Xenon-polttimoille menevät piuhat alumiiniteipillä, jonka maadottaisi ballastin runkoon niin, että teippaus muodostaisi ikäänkuin sähköisen rungon kaapelin ympärille aina lampun kannalle saakka ? Toisesta päästä teippauksen tuo pitää olla irti auton rungosta, ettei synny tarpeettomia maavirtoja.