Kerronpa hieman sanoin ja kuvin uusimmasta tulokkaasta, pääasiassa vaimon työmatka-autoksi hankitusta otsikonmukaisesta coupesta. Autosta on jo vähän juttua täällä.
Auto on tilattu tehtaan työntekijän toimesta 2.8.1989 ja toimitettu tilaajalle noin marraskuussa 1989. Väri on klassinen 735 astralsilber ja sisustus 261 musta nahka. Autoon on tilattu melkoinen määrä varusteita erikoisvärin ja -sisustuksen lisäksi:
221 sähkösäätöinen etuistuin vasen
260 ilman mallimerkintää
280 nahkaratti 400 mm+ nahkainen vaihdekepin nuppi
291 airbag kuljettajalle ja matkustajalle
300 jalopuinen lukittava säilytyskotelo etuistuinten väliin
404 ortopedinen etuistuin vasen
405 ortopedinen etuistuin oikea
420 automaattivaihteisto
430 takaniskatuet
452 kaksiäänitorvi
471 luistonesto ASR
480 taka-akselin automaattinen tasonsäätö
532 automaattiantenni ilman radiota
570 etukyynärnoja
580 ilmastointilaite
584 sähkölasit edessä ja takana
592 sävylasit
611 poistumisvalot
673 suurempi akku
731 pähkinäpuuverhoilu
812 takakaiuttimet stereo
873 istuinlämmitys etuistuimilla.
Tehtaan työntekijä on tuolloin saanut autosta 21,5% alennuksen. Syksyn 1989 Suomen hinnaston mukaan perusauton hinta on ollut n. 467 800 mk, lisävarustein n. 674 000 mk (TDT varusteineen n. 20 000 mk kalliimpi). Saksassa autoa oli huollettu pääasiassa yhdessä merkkiliikkeessä Baden-Badenissa sekä toisessa MB-huollossa. Autolla oli Saksassa papereiden mukaan kaksi omistajaa (työntekijä+äitinsä), joiden jälkeen auto on tuotu Suomeen v. 2004 n. 100 000 km ajettuna. Huoltokirjamerkinnät jatkuvat Suomessa Riihimäellä ja Hämeenlinnassa (T. Ruoho) sekä Porissa. Mitä ilmeisimmin auto on ollut kahdella-kolmella omistajalla Suomessa (?). Pitänee selvittää tulevaisuudessa. Ilmeisesti Suomeen tuoja on ruostesuojauttanut auton alan liikkeessä, kotelosuojaa ei ainakaan ole säästetty, kun verhoiluja ym. jo hieman purin. Ruostetta en ole huomannut muualta kuin vähän takaluukun kannesta, kun suomalainen rekisterikilpi on porattu itseporautuvalla ruuvilla suoraan pellistä läpi

Mittarilukema on tällä hetkellä n. 158 tkm. Uskokoon ken haluaa. Pakosarjoissa on kyllä vielä maalia, nahkaverhoilu on vielä melko matta, mutta kuskin ovi ei ole ihan linjassaan sekä auto vie (kuulemma) öljyä. Tyhjäkäynti vaeltaa lämpimänä _aavistuksen_, mutta mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. Asiakirjoja on em. huoltokirjan lisäksi kiitettävästi jäljellä, mm. tilauksen muutoskaavake, käsikirjat, vannetodistus, Fahrzeugbrief, ruostesuojaustodistus sekä kuitteja Suomesta.
Autoa on jo tehty mieleiseksi sen verran, että paikallaan ollut takavaloja jäljittelevä muovipaneeli on poistettu takavalojen välistä ja laitettu siihen kuuluva lista paikoilleen. Pakoputken rikkonainen takavaimennin on myös uusittu Motonetin "ASSO Italy"-valmisteella...

Ainakaan vielä - n. kahden viikon omistusjakson sekä parin tuhannen km:n jälkeen - auton hankinta ei kaduta. Nimenomaisen yksilön hankintaan vaikutti pääasiassa ruosteettomuus, hyvä tekninen kunto, runsas varustelu ja kohtuullinen hintapyyntö. Pientä korjaamista tuossakin on [takalasinnostimen katkaisija ei toimi, S/E-kytkin ei (kuulemma) toimi], mutta pitäähän sitä sen verran käyttö-/harrasteautossa ollakin... Fröökynäkin sanoo autoa hyvin kevyen tuntuiseksi. Päivitän tähän jatkossa parempia kuvia sekä lisää käyttökokemuksia.






Edit: asiavirhe.