mb a 140

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
vikaju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 27.01.2009 20:03
Paikkakunta: etelä-savo

mb a 140

Viesti Kirjoittaja vikaju »

olen aatellut kakkosautoksi tollasta a-mallia 1.4 bensaa.lähinnä kauppakassiks, mut välillä matka-ajoonkin. oisko kellään kokemusta?? yleisvikoja ?onkohan näissä jakopää ketjulla. ilmeisesti kone on ainakin hankalassa paikassa??
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

älä hemmetti sekaannu noihin A sarjoihin :D saat vaan pään vaivaa :D
Murisee
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Meillä A140L automatic on pelannut hyvin vaimon kauppakassina jo yli 3 vuotta. Takapenkillä on pituussuunnassa tilaa enemmän kuin E-sarjalaisessa. Vähän kiikkerä se on mutta muuten kaikin puolin näppärä. Automaatti pelaa erittäin hienosti. Tyyppivikana takana pyöräntuennan laakeri, tosin meillä ei ole vielä 114 tkm ajolla tullut vaihtotarvetta. Suosittelen facelift-mallia, eli vm 2002 lähtien, tosin sen valmistus alkoi noin 4/2001. Itse en ostaisi yli 150tkm ajettua.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Yllättävän vähän tullut vielä noita kriittisiä kommentteja A-sarjalaisesta; yleensä niitä tulee puolen tusinaa heti, kun joku kysyy, ja etenkin sellaisilta ihmisiltä kenellä ei sen kummempaa kokemusta Aaakkosesta ole.

Miusta A - etenki w168 - on paras etuvetoinen mersu mitä on tehty :wink: . Meillä on ollu tuo A140 Avantgarde nyt jokusen vuuen, ensin velipojalla ja nyttemmin äiskä ajelee sillä. Kojelauta tossa pre faceliftissä on vielä sellane ooppelmaisen muovinen, mutta faceliftin yhteyessä sekin muutettiin mersumaiseksi. Tilaa kopperossa on erittäin paljon noinki pieneks autoks; etenki agraari-käytössä on erittäin näppärä ku takapenkit irrottamalla (menee kaks minuuttia) tavaratilaa on käytössä iha tolkuttomasti. Sitä en tosiaan sit tiiä, et miten nuo kilometrejä kestää, mutta ei tuo kyllä yhtään tolle talossa olevalle saman ikäselle w202:lle häpeä yleishabitukseltaan, vaikka kilometreissä ei iha tolkutonta eroa oo.

Kannattaa kattoa haulla mitä "w168" antaa tulokseksi, ni saat tarkempaa tietoa tyyppivioista jne.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
ViBr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 16.03.2009 20:36
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja ViBr »

Ite ajelin A 170 CDi:llä viis vuotta. Yllättävän hyvin siinä on kyllä tilaa, mutta ei se mikään tavaran kuljetus vankkuri tietenkään oo. Sen halvempaa autoa ajaa ei olekaan. Pienimmillään tankkausten väli mitattuna pelkkää matka-ajoa meni 3,8l/100km.

Remmi siellä on keulassa, ja joissakin yksilöissä se on ollut melkoinen murheen aiheuttaja. Itselläni ei sitä vikaa ollut. Tyyppivikana voisi pitää myös mittaria, jonka jouduin itsekkin vaihtamaan. Niitä kuulemma menee joskus. Kahdesti katkesi myös jousi. Kerran edestä ja kerran takaa. En tiedä oliko vain huonoa tuuria, mutta molemmat ilman rymyämistä yhtäkkiä.

Alusta siinä on tosi jäykkä. Sen myötä jousitus on aika pintakova, mutta hyvällä pinnalla se on miellyttävä. Etuvetoisella ajaminenhan on vähän niin kuin jatkuvaa pakittelua, mutta en voi kyllä pahemmin moittia.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

DarkDivine kirjoitti:älä hemmetti sekaannu noihin A sarjoihin :D saat vaan pään vaivaa :D
Hyvin perusteltu kommentti. Kuulitko ihan Esson baarissa vai miten perustelet tämän väitteesi? A-sarjan Mersuhan on ADACin vikatilastoissakin kirkkaasti luotettavin Mersu ja muutenkin luotettavimmasta päästä koko vikatilaston autojen joukossa.

Täällä on A 170 CDI vm. 1999 ja hyvä ja edukas auto ylläpitää on ollut. Parin sadan tuhannen kilsan aikana käyttökulut kaikkine kuluineen (polttoaine, vakuutukset, pääomakulut, huollot, renkaat, digituningi, vannepäähänpistot) on ollut 0,19 € / km eli tarjoaa kyllä todella halpaa ajoa ja sopii tarkan €uron vartijalle. Alkakaapa laskemaan, että kuinka helvetin kallis on A-sarjaan verrattuna esim. W210 E-sarja ajella.

Eipä tossa A:ssa mitään vikoja ole pahemmin ollut: Jarruvalokatkaisija vaihdettu (130 tkm), akku uusittu pari vuotta sitten (n. 150 tkm), takaiskarit vaihdettu (180 tkm), etujouset vaihdettu (180 tkm kohdalla toinen katkesi), kytkinpaketti on uusittu (160 tkm) ja suuttimien tiivisteet vaihdettu 3 kertaa (ensimmäisen kerran 180 tkm kohdalla, sen jälkeen 2 kertaa takuuna), pakoputken tiiviste vaihdettu (200 tkm), EGR ja paineensäädin vaihdettu takuuna veloituksetta (koska Veholla rikkoivat suutinhomman yhteydessä), muuten perushuollot vaan tehty ja kovaa ajoa. Aika pieni on vikalista kaiken kaikkiaan 10 vuoden aikavälille sijoitettuna.

Omasta mielestä erittäin hyvä auto ajaa kaikissa tilanteissa - kaupungissa, maantiellä yms. Saa taskuparkkiinkin lapsellisen helposti ja on tosi näppärä ahtaissa paikoissa, hyvä kuljettaa tavaraa jne. Auton kilsoista suurin osa on ajettu matka-ajoa ja ei tässä ainakaan vielä mitään vaivoja ole, joten ihan hyvin on siinäkin tarkoituksessa palvellut.

Muutamia huonoja puolia:

-osa polttimoista (esim. etuparkit) on saatanalliset vaihtaa varsinkin talvella (kun lokariluukut on ihan kurassa tai jäässä), mutta siihenkin tottuu parin kerran jälkeen - plussaa tietty se että kaikki polttimot voi vaihtaa kuitenkin itse toisin kuin esim. vastaavissa muissa pikkuautoissa

-tässä faceliftaamattomassa sisusta on tosiaan vähän muovisen olonen kojelaudan osalta, 200 tkm jälkeen on alkanut vähän muovit rämistä ja saa tukkia räminät tunkemalla hammastikkuja tms. väleihin

-tehokkaammissa moottoreissa ei tahdo kytkimet kestää ainakaan oman kokemuksen ja BabyBenz-foorumin puheiden mukaan - rahanmenoon kannattaa varautua (ei ole tyyppivika A140-mopossa) reilulla toimintatonnilla jos ostaa tehokkaamman ku A160 ja kytkintä ei ole vielä uusittu

-moottoritila todella ahdas

-alusta on aika kova -> voi helpottaa hommaamalla vähän korkeamman profiilin renkaat esim. vakio 185/50/15 tilalle 195/55/15 vaikuttaa jo ihan mukavasti.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

ViBr kirjoitti:Remmi siellä on keulassa, ja joissakin yksilöissä se on ollut melkoinen murheen aiheuttaja.
Jakopää on ketjulla http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=02 . Apulaitteiden moniurahihna on se murheen aiheuttaja. Sen unohdinkin mainita vikalistassani, omaan A170CDI:hin se on vaihdettu 2 kertaa eli ekan kerran 125 tkm ja toisen kerran 180 tkm. Ei kyllä katkennut kummassakaan tilanteessa ja 180 tkm kohdalla vaihdettiin samalla kun oli muuta asiaa konetilaan niin samalla sai helposti vaihdettua. Mutta näiden jatkuvasta katkeilustahan on ollut paljon viestiketjuja tälläkin foorumilla. Osalla ei tunnu kestävän edes kymppitonnia noin moniurahihnat -> johtunee siitä, että kiristinrullat todennäköisesti väärin/susia tms.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sellanen juttu jäi vielä mainitsematta, et maantiellä toi A140 ei mikään raketti oo, mutta kaupunkiliikenteessä en oo sen kanssa jalkoihin jääny. Alusta on tossa Avantgardessa ainaski sen verran jämäkkä, että mutkasilla asvalttiteillä tuo on iha metka ajettava 8)
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
ViBr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 16.03.2009 20:36
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja ViBr »

Pahoittelen sekaannusta. Ekaluokan opettaja oli sittenkin oikeassa. Luku- ja kirjoitustaidoista on hyötyä...
Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC vm 2016 (2020-
Mercedes-Benz C 350e vm 2015 (2019-2020)
Mercedes-Benz E 350 BE Avantgarde vm 2010 (2013-2019)
Mercedes-Benz E 320T CDi Avantgarde vm 2004 (2009-2013)
Mercedes-Benz A 170 CDi Classic vm 1999 (2004-2009)
Mitsubishi Lancer GL 1.3 vm 1989 (1999-2004)
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Itse ostin uutena A160 CDI:n (vm 2001)ja ajoilla sillä lähes 50 tkm.

Mukava peli ja kulkee tosi vähällä kulutuksella (matka-ajossa jopa 3,8/100 km)

Vain yksi häiritsevä ongelma. Suuntavakautta ei juuri ole moottoritie ajossa. En tiedä onko lang-verisio parempi.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kokemuksen mukaan on lang-versio pidemmän akselivälin takia huomattavasti suuntavakaampi ja rauhallisempi, tilaakin on enempi. Suurin mutta on tietysti se, että lang ei ole läheskään niin näppärä kuin ei-lang. Kääntösädekin on melkeen metrin isompi, itseasiassa täsmälleen sama 11,35 metriä kuin W210 E-sarjassa vaikka autoilla on pituuseroa yli metri.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

masaf1 kirjoitti: Täällä on A 170 CDI vm. 1999 ja hyvä ja edukas auto ylläpitää on ollut. Parin sadan tuhannen kilsan aikana käyttökulut kaikkine kuluineen (polttoaine, vakuutukset, pääomakulut, huollot, renkaat, digituningi, vannepäähänpistot) on ollut 0,19 € / km eli tarjoaa kyllä todella halpaa ajoa ja sopii tarkan €uron vartijalle. Alkakaapa laskemaan, että kuinka helvetin kallis on A-sarjaan verrattuna esim. W210 E-sarja ajella.
Joopa. Tuosta A-sarjalaisesta tasan yksi kokemus viime syksyltä. A170CDI jotain -00-01 muistaakseni. Oli hiukan kiinnostusta vaimolle sellaista vaihteeksi ennen talvea. Sentään etupyöräveto ja ESP. Oli jotenkin kuningasajatus. Tuntui tosin aika lirpakkeelta autoksi. Näppärän tuntuinen silti. Innostus kyllä kuoli. Ehkä ajoin heti ensimmäiseksi väärällä yksilöllä, koska ko. yksilö ei ollut reippaasti alle 200tkm ajomäärästään huolimatta varsinaisesti hoidettu ja pidetty auto vaan ehkäpä juurikin toisinpäin... Muutoin osaa sitten ottaa kantaa muuhun kuin tuohon 210-sarjalaisen ylläpitoon. Eli älä sellaiseen ainakaan sorru, jos et oikeasti isoa autoa tarvitse.

Nimittäin vertailun vuoksi:
Sellaisen loppusarjan S210 ei edes ruosteisen väyrystuotteen nyt vuoden verran omistaneena ja vain pikkusen reilu 10tkm sillä ajaneena voi tosiaan allekirjoittaa käyttökulunkipuolen. Bensa mitään maksa, mutta muuten kyllä saa rahaa häviämään. Vaimon alkusarjan (lue:vanha) w202 on reilun kolmen vuoden aikana liikkunut pelkät huolto- ja korjauskulut laskien noin 150€:lla per vuosi. Väykkään on jo nyt hukkunut reilusti enemmän kuin tuon vanhuksen ylläpitoon yhteensä koko aikana. Ei saa käsittää silti väärin, eli en minä väykkää haukkumassa ole. Auto on nimittäin oikeasti hiljainen ja mukava ajella ja täyttää meillä tiettyjä kuljetuskapasiteettitarpeita, mutta ylläpitokustannuksia kyllä syntyy. (Vois kai sitä ajella anjoviksellakin... Tai ehkä sitten kuitenkaan ei. :roll: )

Jos hyvän aakkosen löydät, niin lienee ihan varteen otettava vaihtoehto pienen auton ostajalle muiden joukossa. Ainakin siihen oli helppo kammeta kyytiin. :wink:
M.D.
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 07.05.2008 11:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja M.D. »

Meillä ollut kakkosautona A140 Classic vuosimallia 1998 nyt vuoden ajan. Autolla on ajettu 130 tkm. Hyvän yksilön löytäminen oli todella vaikeaa, kävin katsomassa lähes kymmentä eri vaihtoehtoa, ja kaikissa oli joko ruostetta tai ongelmia tekniikassa tai sähköosissa. Tämä meidän yksilö on kyllä toiminut täydellisesti eikä siihen ole tarvinnut vaihtaa kuin muutama bensaletkun klemmari. Auto on pituuteensa nähden todella tilava ja vieläpä ihan hyvä ajettava jäykän ja matalan alustansa ansiosta. Itse pidän tästä enemmän maantiellä kuin kaupungissa koska ohjaus on jäykähkö ja palauttaa huonosti, ja lisäksi moottori on aivan tyhjäkäynnin tuntumassa mietteliäs ja puhditon. Sisustan laadussakaan ei mielestäni ole valittamista. Yhtään ainutta resonanssia ei ole kuulunut meidän aikana. Kaikki on muutenkin toiminut 100%:sti. Vähän alkaa nyt tässäkin yksilössä ovien saumoisa ja takalokareista kukkaa pukkaamaan. Ruoste taitaa tämänikäisissa meseissä olla se suurin ongelma. Mutta kun kakkosauto jossain vaiheessa vaihtuu, se vaihtuu todennäköisesti uudempaan W168iin, ehkä automaativaihteiseen.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Minulla oli ainakin tuossa 2001 ostamassani A160
30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu kirjallisena.

On tosin jo aika käsittämätöntä tuo ruostuminen nykymersuissa.
Suunnittelen mersun joko C220 2004- tai W211 -ostamista, mutta kyllä
arveluttaa mikä on noidenkin ruostetilanne muutaman vuoden päästä.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: mb a 140

Viesti Kirjoittaja jackie »

Poimittu toisesta ketjusta:
muub kirjoitti:Onko kellään kokemusta 1.4 litrasesta bensa aakkosesta? Tarkoitus olisi katsastella sellaista ensimmäisen mallisarjan versioita, eli vm2000. Mitkä
ovat yleiseset vikakohteet? Onko 170tkm ajettu 1.4 litranen jo puhkiajettu? Eli kestääkö tuo moottori? Voiko noin pienellä moottorilla esim. vetää peräkärryä siten että pääse ylämäenkin loppuun asti?

Yritin etsiä jo aikaisemmista ketjuista, mutta niissä puhuttiin lähinnä facelift-versioista ja suuremmasta moottorikoosta.
Eihä tuo vielä loppu noilla kilsoilla oo, mutta esimerkiks starttimoottori on niin työläs vaihtaa, että jos oot ostamassa, niin mielummi sellane mihin startti on kertaalleen vaihettu.

Ei kai Aalla kukaan oikeest aio kärryä kovin usein hinata :shock: Jos tarve on satunnaista, niin eiköhän tuolla pärjää, mutta maantiellä saat kyllä viitosvaihteen unohtaa ku ylämäki sattuu kohalle.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Pomminvarma
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 21.06.2021 12:40

Re: mb a 140

Viesti Kirjoittaja Pomminvarma »

Moro! Saan vajaa vuojen päästä ajokortin, ja aattelin kysästä että oisko tuo a140 w168 hyvä ekaksi autoksi, että jos sillä pari vuotta ajelis, onko muilla kokemuksia siitä kun näitä viestejä/kommentteja lukee niin jää vähän epävarmaksi. Sitten asiallisia kommentteja kiitos.

Edit:Kertokaa ihmeessä varustetiedoistakin, että onko esp ja näin.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: mb a 140

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Pomminvarma kirjoitti: Ma 21.06.2021 12:42 Moro! Saan vajaa vuojen päästä ajokortin, ja aattelin kysästä että oisko tuo a140 w168 hyvä ekaksi autoksi, että jos sillä pari vuotta ajelis, onko muilla kokemuksia siitä kun näitä viestejä/kommentteja lukee niin jää vähän epävarmaksi. Sitten asiallisia kommentteja kiitos.

Edit:Kertokaa ihmeessä varustetiedoistakin, että onko esp ja näin.
Itse tuli ajeltua tuon koppasella A:lla 2000 alussa jotain 300tkm ja olisko siinä ostaes ollu noin 60tkm. Se oli 170cdi dieseli. Hyvä auto se oli ja mukava ajaa. Taka-akseli ronttojen laakerointi jossain kohtaa hajos ja sitte oli jotain muuta pientä. Mutta vois sanoa jotta varsin vähävikainen. Ruoste sitä alkas kuitenkin sitten vaivata... ESP kaiketi on vakiona näissä. Eikös se tullu sen ruotsalaisten väistötestin myötä missä ne kaatoi tämmösen? Silloin pyöri niitä pilakuvia joissa apupyörät aakkosessa:). muistelisin että yhden saksalaisen tutun perhe on ajanut tuollaista 140 bensaa lähes 500tkm.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin