Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vesipumppua ja kiristintä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pakardinen kirjoitti:Vaimo pyysi huomauttamaan, että sulla on hyvän merkkinen raivuri... :mrgreen:
Ostin tänään käytettynä, kun 29 v. Husovarnasta meni virtalaitteet :cry: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vuosi on taas vierähtänyt. Auto oli kesällä pois liikenteestä, ajatuksena oli ehtiä tsekkaamaan glykolin haju mutta eipä ehtinyt. Talvipuhteita siis.

Pitkästä aikaa tuli katsastuksessa huomautettavaa. Vasen etujousikuppi oli revennyt irti etupuolelta. N. 10 cm ruostevaurio. Onnistuuko tuossa vaan hitsaus ja kovaa ajoa vai pitäneekö vaihtaa koko kuppi? Tuskin. Toivottavasti ei ole kuppa levinnyt etemmäs. Lieneekö tämä miten tyypillistä maticeissa?
005.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tuosta ku suhauttaa painepesurilla massat veks, ni saa varoo ettei irtoo kuppi kokonaa ja jousi lähe loikkii :mrgreen:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - ilmastointiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nuita on joku korjannu silleen että alue puhtaaksi ruosteesta ja ohueksi ruostuneet pellit pois vaikka sitten ilmaviilalla. Sit sopivanpaksuisesta pellistä kaksi palasta joista kupinkylkeentuleva voisi olla kolmion muotoinen. Toinen hitsataan kupinkylkeen kiinni ja toinen runkopalkkiin. sit kulmaan jäävä sauma kiinni hitsillä. Jousen voi joutua ottamaan pois jotta saa kupin takaisin oikeaan asentoon.

Runkopalkin sisään taitaa saada korroosiosuojakäsittelyn kun ottaa puskurin pos paikoiltaan. Muistaakseni on reikä josta saa tungetuksi letkua palkin sisään Voi sit ruikkia sopivaksi katsomaansa ainetta ruosteenestoksi

Edit Kaivele sitten se kittisauma kokonaan auki sen ruostekohdan yläpuolelta ja niin pitkästi et kirkasta hitsisaumaa tulee vastaan :wink:
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Kun tuosta kuvasta ei kunnolla näe, niin eikö Timon autossa ole tuon kupin yläpuolella ulkoreunasta ylöspäin suuntautuvaa kolmiomallista pyörötangosta taivutettua tukea.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JOHe kirjoitti:Kun tuosta kuvasta ei kunnolla näe, niin eikö Timon autossa ole tuon kupin yläpuolella ulkoreunasta ylöspäin suuntautuvaa kolmiomallista pyörötangosta taivutettua tukea.
Semmoisia ei kyllä omissakaan ole. Neljä on pihassa.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Jari Ke kirjoitti: Semmoisia ei kyllä omissakaan ole. Neljä on pihassa.
Siis nelimatikkeja?
Onkohan tuohon omaan joku seppä laittanut, jos niin näkyy olevan hyvä keksintö.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

JOHe kirjoitti: Onkohan tuohon omaan joku seppä laittanut, jos niin näkyy olevan hyvä keksintö.
Kuvahan kertoisi enemmän kuin 1000 sanaa ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JOHe kirjoitti:Kun tuosta kuvasta ei kunnolla näe, niin eikö Timon autossa ole tuon kupin yläpuolella ulkoreunasta ylöspäin suuntautuvaa kolmiomallista pyörötangosta taivutettua tukea.
'

Kyllä siellä sellainen tikku on.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JOHe kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti: Semmoisia ei kyllä omissakaan ole. Neljä on pihassa.
Siis nelimatikkeja?
Onkohan tuohon omaan joku seppä laittanut, jos niin näkyy olevan hyvä keksintö.
Ei matikeja
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Laskin kulutuksen 1.1.2013-22.12.2014, eli lähes kaksi vuotta. Tulos 11 litraa/100 km tasan. Kahdessa vuodessa kilsoja n. 15 500. Korjauskustannuksia ei ole ollut sitten tuon etujousikupin korjaamisen jälkeen.

Mitäköhän 4Matic-väykyt, 280 tai 320, tai peräti 430 kuluttavat? Jos löytäisi oikein hyväkorisen vaikka ulkomailta... :roll:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja RH »

Timo L. kirjoitti:Laskin kulutuksen 1.1.2013-22.12.2014, eli lähes kaksi vuotta. Tulos 11 litraa/100 km tasan. Kahdessa vuodessa kilsoja n. 15 500. Korjauskustannuksia ei ole ollut sitten tuon etujousikupin korjaamisen jälkeen.

Mitäköhän 4Matic-väykyt, 280 tai 320, tai peräti 430 kuluttavat? Jos löytäisi oikein hyväkorisen vaikka ulkomailta... :roll:
4maticeista en tiedä, mutta normi 430 farkku syö noin saman kuin tuo 260, tai jopa vähän vähemmän...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - etujousikuppikuppa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Timo L. kirjoitti:Laskin kulutuksen 1.1.2013-22.12.2014, eli lähes kaksi vuotta. Tulos 11 litraa/100 km tasan. Kahdessa vuodessa kilsoja n. 15 500. Korjauskustannuksia ei ole ollut sitten tuon etujousikupin korjaamisen jälkeen.

Mitäköhän 4Matic-väykyt, 280 tai 320, tai peräti 430 kuluttavat? Jos löytäisi oikein hyväkorisen vaikka ulkomailta... :roll:
Kait jätät ittelle ton 124 4Maticin ja pistät kronologiseen järjestykseen autot latoon tms. (joissa katto ja lattia on kunnossa) joilla et aja :think:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aika kuluu, parta kasvaa jne. Matikki vaan ikääntyy hillitysti :-). Kun harrasteautot hiipivät talvilevolle lokakuussa, otin tämän ajoon. Pitkään oli tuntunut kabiinissa glykolin tuoksua ja lasit menivät huuruun helposti. Paisarista vaan ei kulunut nestettä järin. Ennen kovia pakkasia otin viimein itseäni niskasta kiinni ja kävin toimeen. KL:sta tilasin uuden ilmastoinnin höyrystimen sekä lämppärin kennon.
003.jpg
Purkamista oli ihan kivasti. Kojelaudan sisältä paljastui Siemensin valmistama paketti, näitä oli EPC:n mukaan parin eri tekijän tekelettä ja pientä eroa oli lähinnä paketin avaamisessa ja lämppärin kennon johdotuksissa. Minä jouduin nostamaan koko paketin pois ja helppohan kennot olikin vaihtaa pöydällä. Lämppärin kenno oli orkkis, siinä tuli mukana tiivistenauhat ym.
001.jpg
Vanha ilmastoinnin kenno oli tod. näk. ehjä, mutta vaihdoin senkin kun paikat oli kerran auki. Vanhassa oli alumiinikenno mutta kuparijohdotuksin, uudessa kaik köykämiinii. Mukava oli todeta, että ilmastointisysteemissä ei ole mitään tiivisteitä kennon tykönä, vaan putket tulevat paisuntaventtiilille asti. Ilmastointisysteemi on nyt tyhjä, pitää täytättää ja vaihtaa kuivain nyt keväällä. No, nyt ei haise glykoli sisällä, on mukavaa :-).

Seuraavaksi otin käsittelyyn lasinpyyhkijän "epäkeskon", koska toiminta oli hyvin tahmaista. Tälle on syynä vanha rasva, joka on tervaantunut eikä toimi liukasteena. Pelkkä varren voitelu ei auta. Purin koko systeemin ja olihan se rasva tahmeaa. Vanha pois tikulla ja uutta tilalle. Pientä reippauden lisääntymistä havaitsin, mutta ei tarpeeksi verrattuna farkun sutariin. Pitänee hankkia uusi moottori.
013.jpg
Sitten ajeltiinkin helmikuun puolelle. Tässä oli samaa ongelmaa kuin coupessa, eli lämpimänä startatessa käydä höpötti muutaman sekunnin epätasaisesti. Coupessa se korjaantui suutinten vaihdolla. Olen kuullut, että KE-Jetin suutinten käyttöikä on n. 150 000 km. Tässä on nyt mittarissa vajaa 380 000 km... Edellisen käytännön mukaisesti Saksasta suuttimet alle 25 e/kpl (Veho yli 70 e), eristeet, kumiholkit ja tiivisteet Veholta yht. n. 50 e. Tunnin homma vaihtaa. Ensi kokemusten perusteella nyt ei höpötä vaan käynnistyy tasaisesti. Vaihdetut osat näkyvät kuvassa. Tärkein lienee tuo tiiviste.
007.jpg
Öljyähän tuo vielä vie, koskahan urkenisi siihen urakkaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kuin lujassa oli kiinni kojelauta? Sen "kiinnityssysteemithän" on aika mukavissa paikoissa :)

Käytitkö mitään kiinnikejuttua kun laitoit kojelaudan takas paikoilleen? Lähinnä nyt tarkoitan tuota osaa kojelaudasta joka on lähinnä tuulilasia/tulipeltiä. Alkuperinhän se taitaa olla lisäksi kiinni jollain kaxpuoleiselakin ettei natise?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - kenno- ja suutinrem

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei se järin lujassa ollut. WIS:stä ja felmitin purkuohjeesta tältä foorumilta lunttasin. Ei myöskään ollut tarvetta parantaa nitinänestoa, ei nitise :D .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - kenno- ja suutinrem

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Voisitko linkittää sen paikan mistä tilasit suuttimet? Käyttäisin mielellään hyväksi havaittua toimittajaa. Meinasin ensin että jos käyttäisi vanhat ultraäänipesussa, mutta jos uudet saa samaan hintaan, niin ei siinä ole oikein mieltä :?

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - kenno- ja suutinrem

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse ostin topauto osista ja tuli boschit ja tohon 24e hintaan kpl....siellä vain ei ole lankkujen kohdalla noita vaan w201 ja sieltä 260 tai neloskoneiden kohdalta..kunhan numero täsmää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - kenno- ja suutinrem

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

http://www.ws-autoteile.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolta tilasin suutittimet.

Auto alkoi pätkimään säännöllisesti koneen lämmettyä. Virranjakajan kannen keskinavan ympärillä olikin halkeama. Tilasin uuden sopivasti KL-varaosilta pyörijän kanssa. Osat on asennettu mutten ole vielä käynnistänyt autoa sen jälkeen.

Parina viime keväänä auto tuli laitettua kesäteloille pelkästään pestynä. Kylkiin oli kertynyt melkoiset jäämät pikipisteitä, jotka eivät juuri näkyneet, mutta tuntuivat käsillä hipelöimällä. Ei auttanut tavan liukkari, mutta Sonaxin pienpoistoaine oli kehujen mukainen. Suosittelen, 9 e autotarvikeliikkeessä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - kenno- ja suutinremppaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

On näköjään viisi vuotta vierähtänyt...
Auto on ollut edelleen lähes yksinomaan talvikäytössä. Auto on kokenut sitten viime tiedotuksen vauhdikkaita tilanteita. Syksyllä 2019 ajoin hämärissä kotiin, kun oikealle kaartuvassa mutkassa hirvi yritti tulla kuskinovesta sisään. Kuului kopsahdus, sain väistettyä oikealle, kaikki pyörät pientareelle ja palasin takaisin tielle - vauhtia oli n. 80-90 km/h. Tarkastin vauriot. Skraidut kuskin ovessa ja takaposkessa, pieni lommo takavilkun alla, mekaaninen antenni vääntynyt. Sorkka ilmeisesti kopsahti. Samalla kun katselin vaurioita, hirvi tuli kurkkaamaan puskasta - ja samalla neljä muuta hirveä ylitti tien. Siihen kun olisin sattunut!

No, ilmoitus vakuutusyhtiöön ja homma vireille. Kävin näyttämässä maalaamossa. Vakuutusukkeli soitti, vähän empi näin vanhan auton korjaamista mutta suostui kuitenkin. Maalarin kanssa sovittiin, että tehdään keväämmällä.

Tuli kevät ja korona, ruuat haettiin silloin pakattuina kaupasta. Joku muori vatkaa Focusta parkista pois marketin pihalla ja peruuttaa suoraan Matikin keulaan. Roso puskuriin, painauma törmäyslistaan, rekkari mutkalle. Lisää puuhaa maalarille. Uuden etupuskurin arvo on jotain 500-600 tienoilla. Kävin vasta loppukesästä näytillä, joten tuumattiin että katsotaan sitten tänä keväänä koko hoito kuntoon. Kysyin myös tarjousta ylimaalauksesta (koska auto on jo joskun aiemmin maalattu enkä tykkää tilkkutäkeistä), mutta 6000-7000 euron hinnasta tunsin itseni köyhäksi. Savonlinnassa on maalareista ilmeisesti pulaa, kun suuri maalaamo lopetti ja jäljelle jääneet kaksi ovat ihmeissään vakuutusyhtiöiden töiden kanssa. Pystyvät hinnoittelemaan harrastajat ulos. Kylkivauriot ja keula kuitenkin tehdään nyt tuolla. Viime keväänä huomasin, että vakipaikkaan etuvilkkujen alle on alkanut tulla kuplia. Nämä tehdään samalla kuntoon.

Tuulilasi täytyy vaihtaa myös, samoin etuvalojen lasit, kuskin puoleinen on halki. Alkuperäisiä osia olen jemmannut aika lailla suoraan Saksasta. Aika monessa osasta on tullut vastaus "nicht lieferbar", ei saatavana :? .

Mutta vähän on tehtykin. Vaihteisto kävi valuttamaan öljyä tallin lattialle. Ajoin auton Toivalan Autoon Siilinjärvelle purkufarkun laatikko jakiksineen perävaunussa. Mielitekona oli auton oman kombinaation vieminen Siekkiselle korjattavaksi ja tilapäisratkaisuna 1994 E 300 T 4Maticin vastaavat omaan autoon. Reissulla tehtiin:

-vaihteiston irroitus ja asennus
-etuvetopyörästön stefan ja kampiakselin takastefan vaihto
-venttiilinvarren kumien vaihto
-jarrulevyt ja -palat ja -kengät taakse vaijereineen ja levittimineen
-kuskin istuimen vakipaikan korjaus ja istuinosan lämmityselementin vaihto K&L-Partnerilla

Havaittiin, että hihnankiristin ei toimi, säätövara ei riitä oikeanpituiselle hihnalle. Auto tuli kuntoon pl. kiristin, josta myöhemmin. Öljyä ei ole tarvinnut järin lisäillä tuon kumien vaihdon jälkeen. Myös istuimen vihreän kankaan korjaus onnistui hienosti, Kokkarinen kävi istuimen korjaamolta ohiajaessaan. Kyllä nyt lämpiää kankkukin! Auton alkuperäiset laatikot ovat vielä Siekkisellä, jakovaihteiston tiivistesarjaa ei enää saa. Täytyy vielä selvittää yksittäisten tiivisteiden saanti. Myös akselin messinki/pronssirullalaakerien hinta on pompannut 324 euroon/kpl ja niitä menee kaksi. No, ajellaan farkun laatikolla, vaihdot tosin ovat aika tiukkoja - säätö etukardaanin takia ei ole yksinkertainen toimenpide. Tämä jakovaihteisto ei muuten vuoda, jota auton oma on tehnyt koko ajan sen 12 vuoden ajan, jonka se meillä on ollut.

Viimeaikoina mittarilukemalla n. 403 tkm (satku meillä on tullut siis täyteen) tallin lattialle valui vuorostaan jäähdytysnestettä. Olin vaihtanut pumpun vuonna 2011, n. 80 tkm sitten KL-varaosista ostettuun pumppuun, 111,79 e. Tarkastelu osoitti, että nestettä valuu lohkon ja pumpun välistä. Siellähän on vain kumitiiviste pumpun urassa lohkon tasoa vasten. Olin laittanut tiivisteen ympärille kuitenkin moottorisilikonia. Tiivisteessä ei näkynyt kummempia jälkiä eikä pumpussa välystä. Taidan kuitenkin ostaa uuden pumpun, on tuo sen verran inhottava homma purkaa paljon edestä. Samalla vaihtuu myös toimimaton kiristin iskareineen. Kiristin laadukkaana tarvikkeena 250 euroa, pumppu tarvikkeineen saman verran. Ei ole halpaa lystiä, mutta mieltä lämmitti, kun Toivalan auton yrittäjä totesi tullessaan hakemaan minua bussilta, että "enpä muistanutkaan, miten hyvä ajettava kunnossa oleva W124 voikaan olla!" :D
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - kenno- ja suutinremppaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Timo L. kirjoitti: Su 25.04.2021 23:32 Myös akselin messinki/pronssirullalaakerien hinta on pompannut 324 euroon/kpl ja niitä menee kaksi.
Nuo laakerithan taitaa nyt olla hiukan erilaiset ts. sisäkehää on vahvistettu jollain "lakerimetallilla" ja kestää kulutusta paremmin? Alkuperinhän siinä ei ole mitään senkummempaa vaan on samaa metallia koko laakeri.

Ilmeisesti on huomattu tuo heikko kohta ja sitä sit paranneltu? Siinähän käy niin että kun laakeri kuluu keskiosaltaan niin se ei enää "pyöri ympyrää vaan soikiota" jolloin laakerin loppu tulee nopeammin vastaan. Ja kun ne rullat on kiinni silleen kun ovat ni kun joku niistä rullista irtoaa on isommalle remontille tarpeet olemassa.

Mähän vaihdan jakolaatikonöljyt 10t välein (samalla kun mosaöljytkin ja suotimen) ja lämpimästi sitä suosittelen kaikille kellä tällainen 4Matic ajossa on.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vesipumppua ja kiristintä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vesipumppu vuoti lohkon ja pumpun välistä. Siellähän on tiivisteura pumpussa lohkon tasoa vasten. Olin laittanut punaista tiivistemassaa lisäksi, ehkä turhaan. Pumppu oli ehjä laakereiltaan, ehkä jäykempi pyörittää kuin uusi. Joka tapauksessa vaihdan uuden kun kerran tuli purettua. Uusi on Motonetista, GRAF-merkkinen 109 €.
Pumpun vaihtoa varten joutuu irroittamaan kiristimen, siihen hankin uuden INA:n, kuten alkuperäinen vm. 1988 oli. M103 kiristin on katoavaa kansanperinnettä tarvikemarkkinoilla, ei löytynyt kuin HL:n tukusta paikallisen varaosaliikkeen kautta. Maksoi 200 e seuraavalle päivälle, merkkiliikkeen hinta 411 e. Autodocista 70 e mutta tulisi sitten milloin? Lisäksi merkkiliikkeestä uusi kumiletkun pätkä pumpun ja kannen väliin, termostaatti (yli 50 e, noussut) klemmarit ja hihnankiristimen iskari (70 e). Nyt kasaus menossa, eiköhän tämä kesäteloille valmistu :-).

Yksi jakokopan kannen pulteista oli menettänyt kierteensä ja tihkutti öljyä joka levisi pakosarjan alle. Korjasin tekemällä muutaman millin pidemmän pultin ja asentamalla aviation-form a gasket -tiivisteliimaa pulttiin (Maastis, sama purkki yhä :-) ), Ei ole kyllä hajuakaan mikä öljykanava siellä kannessa kulkee, pultti ei kuitenkaan pohjannut vielä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin