Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vesipumppua ja kiristintä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vesipumppua ja kiristintä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Lieneekö liian aikaista aloittaa viesti, mutta sovin äsken kaupat otsikonmukaisesta autosta. Kyseessä on omasta mielestäni mielenkiintoinen kampe: uutena sotilastarkkailijan Suomesta tilaama, ilmeisesti Saksasta noutama ja ensin Israeliin ajama auto. Muistaakseni huoltokirjan mukaan pari ensimmäistä vuotta viettänyt Israelissa, jolta ajalta huoltokirjamerkintöjen lisäksi tallessa peite hiekkamyrskyjä tms. vastaan. Sen jälkeen auto on viety Rovaniemelle jossa sillä on liikuttu leimojen mukaan n. 10-20 tkm per vuosi. Rovaniemen seudulla auto oli aina siihen asti, kunnes auto tuli ensimmäisen omistajan pojan mukana Raumalle.

Mittarissa on 302 tkm, mitä sinällään voidaan monien mielestä pitää melko arveluttavana lukemana hankkia monimutkaista nelivetotekniikkaa sisältävä, KE-Jetronicilla varustettu vanha auto. Vioitta ei auto saapune minulle, ensimmäisen perään jo kyselinkin. Lisäksi auto lähtee käymään joskus "hömpöttämällä" aivan kuten coupekin, eli tuntuu että ei käy kaikilla n. 5-10 sek. käynnistyksestä. Liekö määränjakajassa häikkä vai missä? Katsotaan mitä muuta paljastuu.

Plussapuolina voitaneen pitää auton kohtuullista ruostetilannetta; koeajolla paljastui etutunkinreikien rusehtavuus ja vas. takavaloaukon kontin puolella n. sentin kuplima. Venttiilinnostimet oli vaihdettu pari-kolmekymmentä tuhatta kilometriä sitten, moottori kävi nätisti ja vetoja oli mielestäni mukavasti. Alusta oli äänetön, tosin myyjän mukaan toinen alapallo mennee vaihtoon lähiaikoina.

Ulkoväri on kakkossarjassa harvinaisehko 254 nachtgrün, sisätila varustettu vihreällä kangassisustuksella. DB254 tuli siis W123:n aikakauden 876 zypressengrünin jälkeen vuoden 1986 alussa ja vuoden 1991 alussa sitä seurasi farmaristamme tuttu 249 malachit. Sävynä se on aavistuksen tummempi kuin malachit.

Sisällä on ollut penkinpäälliset lähes uudesta saakka, tosin nykyinen omistaja myönsi tehneensä virheen ottaessaan ne etuistuimilta pois. Näin ollen kuskin penkin kulma on kulunut nyt kolmen vuoden aikana siten, että pintakangas on rikki mutta sen alla oleva valkea vahvikekangas (?) on ehjä. Tuo kannattanee vaihdattaa koko palana? Puut ovat kohtuukunnossa, paitsi vaihdekulissin ympärillä olevan lakkapinta on maidottunut, kuten tuntuu useissa 1- ja 2-sarjalaisissa tapahtuneen.

Kaikinpuolin auton on tarkoitus toimia käyttöautona... vaan eiköhän tästäkin jokapäiväinen käyttö- ja harrasteauto tule... Katsellaan.

Varusteet

240 ulkolämpötilanmittari
260 mallimerkinnän poisto 260 E
261 mallimerkinnän poisto 4MATIC
341 sivuvilkut
420 automaattivaihteisto
430 takaniskatuet
440 tempomat
483 jäykemmät jouset ja pohjapanssarit
512 Becker Europa cassette (vaihdettu Pioneeriin, tulee myyntiin :wink:)
553 vetokoukku ja varashälytin
570 etukyynärnoja
580 ilmastointilaite
593 sävylasit
603 lampunpyyhkimet ja ASD-öljyä
630 ECE varoituskolmio
640 15-reikäiset taotut alumiinivanteet 5 kpl
673 suurempi akku
682 tulensammutin
812 takakaiuttimet
873 istuinlämmitys eteen

Mitenkä on, eikö 4Maticissa yleensä ole vakiona jäykemmät jouset etc.? Mm. JarkkoN:n TDT:ssä ei ole koodia 483. Yleensä 4Matic-autot ovat selvästi vakiota korkeampia. Tehdäänkö korkeus pelkästään jousikumeilla vai onko ne jouset korkeampia sinällään? Pitäisi käydä klubitallilta lainaan huoltotöiden johdantovihko, siitä varmaan selviäisi mukavasti knoppitietoa. Jatkoa seuraa ja uusia kuvia kunhan auto noudetaan.

Kuva
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 20.09.2010 21:48. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnea! Onko vähäpäästöinen?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:Onnea! Onko vähäpäästöinen?
Ei kai kun ei ole SA620 listassa?! Miten niin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
karra kirjoitti:Onnea! Onko vähäpäästöinen?
Ei kai kun ei ole SA620 listassa?! Miten niin?
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyin. Tuossa listauksessa kun ei ollut mitään katalysaattoreista, vai mitä tuo koodi tarkoittaa? Eikös 1990...1992 saanut vielä Suomesta autoja ilman katalysaattoreita, tai noilla paikoilla ne tuli pakollisiksi vanhoihin automalleihin. Jos tuo on Saksasta noudettu niin ajattelin vaan että millä versiolla :P .

Joka tapauksessa KE-Jetti eli lambda löytyy.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Onnea uudelle hankinnalle! :lol:

Tuohon hörpöttämiseen voi olla useitakin "pikku"syitä!
Mika.T osaisi varmaankin kertoa/arvioida mistä tuo voisi johtua?

T.Jaakko.P
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta kysyin. Tuossa listauksessa kun ei ollut mitään katalysaattoreista, vai mitä tuo koodi tarkoittaa? Eikös 1990...1992 saanut vielä Suomesta autoja ilman katalysaattoreita, tai noilla paikoilla ne tuli pakollisiksi vanhoihin automalleihin. Jos tuo on Saksasta noudettu niin ajattelin vaan että millä versiolla :P .

Joka tapauksessa KE-Jetti eli lambda löytyy.
Kiitokset onnentoivotuksista, ehkä sitä tarvitaankin!

Niinpä joo, tuo onkin mielenkiintoista. 620 on nimenomaan katalysaattori. Eli onko minulla nyt kakkossarjalainen 166 hv versio kyseessä? VIN-kooderin mukaan tuo on varhaisia 2-sarjalaisia, delivery date 27.9.1989.
Enpä tullut katsoneeksi otteesta onko merkattu vähäpäästöiseksi. Tuskin tuosta suurempaa haittaa on kuin että pölläyttelee tuhdimpia pakokaasuja ja jossain vaiheessa auton käyttö tulee mahdottomaksi hurjien pakokaasuperusteisten käyttömaksujen myötä? :?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Onnea uudelle hankinnalle! :lol:

Tuohon hörpöttämiseen voi olla useitakin "pikku"syitä!
Mika.T osaisi varmaankin kertoa/arvioida mistä tuo voisi johtua?

T.Jaakko.P
Jos vanhat merkit paikkansa pitää, suuttimista haetaan tuohon vikaan syytä ensiksi?

Onneva vaan juu, nyt se mokoma sitten teki kaupat joista olin hivenen hajulla aiemminkin.
Eiköhän tuo kuitenkin ole tarjolla olevista 4maticeista siittä paremmasta päästä :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Coupessa oli muistaakseni suuttimet puhdistettu ennen ostoa ja samalla viisiin hömpötti...

Edit: paremmuudesta en osaa sanoa, mutta tuossa hintaluokassa mitä hain (alle 6000 e) mielestäni varustelutaso ja kopan kunto on aika hyvä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Timo L. kirjoitti:Tehdäänkö korkeus pelkästään jousikumeilla vai onko ne jouset korkeampia sinällään?
Jouset on muistaakseni vähän korkeammat ainankin edessä. Niissä on sangen hauska vänkyrä välissä, josta vetoakseli menee läpi.

Jos haluat madaltaa, niin ehkä paras konsti on korottaa jousikupin paikkaa, jolloin kori laskeutuu alemmas.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Enpä tullut katsoneeksi otteesta onko merkattu vähäpäästöiseksi. Tuskin tuosta suurempaa haittaa on kuin että pölläyttelee tuhdimpia pakokaasuja ja jossain vaiheessa auton käyttö tulee mahdottomaksi hurjien pakokaasuperusteisten käyttömaksujen myötä? :?
Henk koht olen sitä mieltä että tuon verran ajettu ja tuon ikäinen on pitkässä juoksussa parempi ei-vähäpäästöisempänä. Käyttömaksuhan menee ensi vuonna CO2 päästöjen/painon mukaan - ei vaikuta vähäpäästöisyys.

Tulevaisuudessa saattaa olla että kaupunkien keskustoihin ei pääse enää katittomilla autoilla, eikös suuntaus (Saksassa ainakin) ole jo tämä.

Jenkkiversioissahan oli jo aiemmin se O2 merkkivalo joka kertoi jos lambdassa/päästöissä oli jotain vikaa; en ole varma oliko se siis vikavalo lambdalle vai "check engine " valo joka kertoi että moottorinohjaus ei toimi ja päästöt on pielessä. Oliko tuota O2 merkkivaloa euromalleissa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Coupessa oli muistaakseni suuttimet puhdistettu ennen ostoa ja samalla viisiin hömpötti...

Edit: paremmuudesta en osaa sanoa, mutta tuossa hintaluokassa mitä hain (alle 6000 e) mielestäni varustelutaso ja kopan kunto on aika hyvä.
No juu. Se sama "toimintatonni" menisi ilmeisesti kuitenkin, vaikka ovh olisi ollutkin enemmän.
Toivotaan nyt, että on luottamuksen arvoinen pirssi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:Jenkkiversioissahan oli jo aiemmin se O2 merkkivalo joka kertoi jos lambdassa/päästöissä oli jotain vikaa; en ole varma oliko se siis vikavalo lambdalle vai "check engine " valo joka kertoi että moottorinohjaus ei toimi ja päästöt on pielessä. Oliko tuota O2 merkkivaloa euromalleissa?
Ei ole ollut sensorin valoa euromalleissa. No, onpahan yksi mahdollinen kulunkierä vähemmän jos pakoputkiremonttia joskus täytyy tehdä kun katit puuttuu.

Mitä nyt muistelen osapuutteita ja vikoja niin virranjakajan päältä puuttui se suojakoppa, antennin tyvestä myös suojamuovi. Moottorin kylki oli vas. puolelta kostea, lienee se sama vika kuin coupessa eli se pieni tiiviste virranjakajan alla olevasta kopasta, onko se nyt jakoketjun kotelo vai mikä.

Asiantuntevalta Mersukorjaamolta minulle kerrottiin että jos hydrauliöljyä katoaa enemmänkin (tod. näk. jakolaatikon mäntien tiivisteiden kautta), suositeltavaa on vaihtaa öljyt molempiin systeemeihin ja laittaa normi ATF:ää kumpaankin. Pelaa kuulemma yhtä hyvin :shock: .
Myyjän mukaan se vajaus on tapahtunut kolmen vuoden aikana jos on, kaikki systeemit ovat kuitenkin toimineet hyvin hänen aikanaan. Pitää täyttää säiliö ZH-M:llä noudettaessa ja seurata tilannetta.

Onkohan Itä-Suomessa asiantuntevia verhoomoita jotka vaihtaisivat tuon istuimen sivuttaistukikankaan??
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Onkohan Itä-Suomessa asiantuntevia verhoomoita jotka vaihtaisivat tuon istuimen sivuttaistukikankaan??
Tämä firma vaihtoi W124:ään mustasta yleiskankaasta sivun hintaan 80,- joskus 4 v sitten. Nyt keväällä vaihtoi 6.3:een nahkakaistaleen, työlle hintaa tuli 80,- . Siehän näitkin sen vaihdetun palan.

http://www.kaakonverhoilu.fi

Penkki tulee viedä irtonaisena, ovat kiireisiä joten aika on varattava luonnollisesti. Tuntevat mersun penkit hyvin, kuulemma :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sisälsivätkö nuo hinnat myös materiaalin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Sisälsivätkö nuo hinnat myös materiaalin?
Siis, kangas sisältyi, mutta nahka ei :) . Tuli vähän epäselvästi kerrottua :oops: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Lykkyä ostokselle, ei näitä liian kanssa liikkeellä näillä saloilla ole, joten pieni - jos ei ympäristö-, niin autokulttuuriteko - on kumminkin kyseessä. Alkaa tässä tuntua, että tuo koneen hömpötys on enemmän ominaisuus kuin vika, sen verran sitä esiintyy tarkaan läpikäydyissä ja aivan ehjissä koneissa. Tätä esiintyy aivan aavistuksen verran jopa "pikkuserkku M102-koneessa", jonka ruisku on juuri täysin läpikäyty, putsattu ja säädetty alan ammattipajalla.
Mielestäni kyseessä on juuri tämä 166 hv vertsiooni. Toivotaan, että 4Matic-tekniikka kestää. Ja onhan sitä joka miehellä yksi 4Wd myös oltava :wink:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kaapo kirjoitti:Lykkyä ostokselle, ei näitä liian kanssa liikkeellä näillä saloilla ole, joten pieni - jos ei ympäristö-, niin autokulttuuriteko - on kumminkin kyseessä.
No joo, illalla Engelenin teoksesta lunttasin että 260 E 4Maticia on valmistettu 1943 kpl. 4Maticeista 300 D nelimaatti oli harvinaisempi 1485 yksilöllä. Eli kyseessä harvinainen "tavallinen" auto :-). Pieniä lukuja verrattuna mallisarjan 2 737 861:een yksilöön.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Lykkyä ostokselle, ei näitä liian kanssa liikkeellä näillä saloilla ole, joten pieni - jos ei ympäristö-, niin autokulttuuriteko - on kumminkin kyseessä.
No joo, illalla Engelenin teoksesta lunttasin että 260 E 4Maticia on valmistettu 1943 kpl. 4Maticeista 300 D nelimaatti oli harvinaisempi 1485 yksilöllä. Eli kyseessä harvinainen "tavallinen" auto :-). Pieniä lukuja verrattuna mallisarjan 2 737 861:een yksilöön.
Ja vielä, jos erottaa noista dieseleistä manuaalivaihteiset, niin aina marginaalimpaan pääsee.

Lisäkuvia vartoillessa :D :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Aku P kirjoitti:Ja vielä, jos erottaa noista dieseleistä manuaalivaihteiset, niin aina marginaalimpaan pääsee.
Täh?

Tarkoitatko W124 4maticcia manuaalivaihteistolla?
Onko semmosiakin muka tehty, eikö maticit ole aina automaatteja?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Ja vielä, jos erottaa noista dieseleistä manuaalivaihteiset, niin aina marginaalimpaan pääsee.
Täh?

Tarkoitatko W124 4maticcia manuaalivaihteistolla?
Onko semmosiakin muka tehty, eikö maticit ole aina automaatteja?
Eijjole kaikki automaatteja, tosin käytännössä harvoin käsivaihteisia tapaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mesedesi kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Ja vielä, jos erottaa noista dieseleistä manuaalivaihteiset, niin aina marginaalimpaan pääsee.
Täh?

Tarkoitatko W124 4maticcia manuaalivaihteistolla?
Onko semmosiakin muka tehty, eikö maticit ole aina automaatteja?
Kyllä manuaaleja on tehty, mutta ovat melko harvinaisia. Engelenin opuksessa mainittiin, että olikohan 2/1990 kun automaattivaitheisto tuli ainakin 260 E 4Maticiin vakioksi. Tätä ennen manuaali siis vakiona. Pitääkin tsekata miten oli muissa malleissa.

Edit: Esim. tässäon aika karusti pidetty 300 D 4M manuaali.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No joo. Kannatti se sitten tähänkin päivään vielä herätä... :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
masa66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Jubellahan oli tuollanen manuaali-Maticci myynnissä pitkäänkin.
Taitaa jossakin Oulun suunnilla nykyään pyöriä.

Tv. Masa
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo L. kirjoitti:Engelenin opuksessa mainittiin, että olikohan 2/1990 kun automaattivaitheisto tuli ainakin 260 E 4Maticiin vakioksi. Tätä ennen manuaali siis vakiona. Pitääkin tsekata miten oli muissa malleissa.
Näin se oli kaikissa nelimaticeissa: noin 2/1990 lähtien niitä sai vain automaattina. Tätä ennen manuaali oli siis vakiona kaikissa pl. Turbodiesel.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...eikö se manuaali loota ollut lisävaruste 4matik autoihin :!: ...en kyllä laittais ATF öljyä malemmille puolille :evil:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

cuuno kirjoitti::D ...eikö se manuaali loota ollut lisävaruste 4matik autoihin :!: ...en kyllä laittais ATF öljyä malemmille puolille :evil:
Opuksessa mainittiin manuaalin kohdalla "serie bis2/1990" eli eikö tuo meinaa notta vakiona.

Mitähän haittaa tuo ATF voisi tehdä? Onko parempi, että ZH-M ja jakolaatikossa oleva öljy sekoittuu? Minä sain neuvon mieheltä jolla/perheellä on muistaakseni ainakin kolme nelimaattia ja toimiva Mersukorjaamo. Tietysti paras vaihtoehto olisi vaihtaa ne tiivisteet mäntiin JOS se nyt ylipäätään sinne vuotaa. Ei pitäisi tietty povata mitään kun autokaan ei ole vielä pihassa :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No näin tarkemmin mietittynä oma mielikuva noista nelimaattien automaateista johtunee muuten juuri siitä, että liki kaikki 4maticit, jotka on lähellä käyneet, ovat olleet noita Tdieseleitä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Kyllähän automaattiöljyä on laitettu tavalliseen manuaalivaihteistoonkin. Itse sitä hiukan kummeksuin mutta vaihteistossa jossa synkronointi-kytkentärenkaat alkaa olla lopuillaan se asianomaisen tekijän mukaan auttaa kytkeytymisissä (ja äänissä) - ehkä ei aivan loputtomiin, tosin.

Joku hurjimus kuulemma (Mudracer, OD...) laittoi tavallista halpaa moottoriöljyä automaattiinsa ja on kuulemma ajanut kyseisellä autolla tänä kesänä useita tuhansia raskasta kuormaakin vetäen. Hän tosin lienee harjaantunut automaattien korjaamisessa eli jos pasahtaa, niin ittehän varmaan korjaakin... :?
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2259
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...eikös se ollut niin että hydrauliikka öljy sinne sekoittuu ja sen takia se ottaa siipeensä :idea: ...jos sinne atf pääsis niin ei kai se silloinkaan sitä rikkois jos kerran joku sitäkin käyttää vai mitä :wink: ...saa oikaista jos olen väärässä :lol: ...mutta näin mä asiaa muistelen :roll:
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Minulla oli myös samaan aikaan auto Israelissa Golanin autokentällä.
Siellä oli kerrallaan lähes 800 autoa joista suurin osa mersua.
Eiköhän tuo suoja ole ostettu lähinnä auringonvaloa vastaan sillä
ei nuo hiekkamyrskyt niin hirveitä ainakaan silloin siellä olleet.

Itse ostin pari vuotta sitten suoraan mersun liikeessä kuskin penkkin
selkänojan verhoilun. Auto oli 220 sportline vuodelta 1994 ja verhoilu maksoi n 135 euroa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Vastaa Viestiin