Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vesipumppua ja kiristintä
Näistä olisi kiva kuulla lisää, iskä oli armeijan hommissa mutta siviilivakanssilla 1967-1990 ja kertoi aina kun heput lähti yk joukkoihin "mersua hakemaan". Broidi oli Libanonissa 1999 ja toi golffin samalla periaatteella.sportsman kirjoitti:Minulla oli myös samaan aikaan auto Israelissa Golanin autokentällä.
Siellä oli kerrallaan lähes 800 autoa joista suurin osa mersua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Menee hieman ohi asian mutta on vaan pakko kommentoidakerosiini kirjoitti:onnittelut! Joko on johdonpätkä valmiina hanskalokerossa että saa vikavaloa nollailla?
edellä mainittua viestiä, vaikkakin se huumorilla lienee heitetty.
Itse pidän Maticcia oikeinkin luotettavana sekä loistavana
hankintana, tietysti hyvällä pidolla olo auttaa huomattavasti asiaan.
Bensaakin saa ostamalla.
Itse olen ajanut tuolla omallani nyt reilut 100 tkm / 3:n vuoden aikana
ja kertaakaan ei ole tarvinnut vikavaloja nollailla.
Samoja "kulutus" osia on tietysti vaihdeltu, kuten niitä
vaihdellaan peruslankussakin.
Mitä lumisempi/jäisempi talvi on, niin sitä enemmän Timolla naurattaa,
"Maticilla mennään mistä halutaan, perusmallilla mistä pystytään".
Tv. Masa
No jaa. Itse olen pari kertaa vetänyt 4maticin järjestelmällä olevan nelivedon jumiin lumella - eikä todellakaan menty siitä mistä haluttiin, vaan joutui menemään siitä, mistä päästiin, enkä pidä sitä kovin "todellisena" nelivetona.masa66 kirjoitti:"Maticilla mennään mistä halutaan, perusmallilla mistä pystytään".
Kyllähän se varmasti avustaa liukkailla, mutta missäs ne 3 lukkoa sijaitsee, joilla kytketään voima sekä eturenkaisiin, takarenkaisiin, että niiden välille - no G:ssä ja GL:ssä ja Unimogeissa!
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mielenkiintoisia kommentteja. Eihän 4Matic mikään "kova" neliveto ole, mutta on se silti tähän päivään mennessä ainoa henkilöautoneliveto luokassaan, jossa on kaksi 100% kytkeytyvää tasauspyörästönlukkoa.Mesedesi kirjoitti:No jaa. Itse olen pari kertaa vetänyt 4maticin järjestelmällä olevan nelivedon jumiin lumella - eikä todellakaan menty siitä mistä haluttiin, vaan joutui menemään siitä, mistä päästiin, enkä pidä sitä kovin "todellisena" nelivetona.masa66 kirjoitti:"Maticilla mennään mistä halutaan, perusmallilla mistä pystytään".
Kyllähän se varmasti avustaa liukkailla, mutta missäs ne 3 lukkoa sijaitsee, joilla kytketään voima sekä eturenkaisiin, takarenkaisiin, että niiden välille - no G:ssä ja GL:ssä ja Unimogeissa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tuolla dieselmatikilla tullut ajeltua jonkinmatkaa toistasataa tuhatta km.,ja pidän kyllä oikeana nelivetona.
Maavaran puute ainoa ongelma.
Ennen olin sitä mieltä,että kytkettävä neliveto,niinkuin monissa japsi maastureissa,olisi se "oikea",mutta kyllä matikki kunnossa ollessa pesee nuo mennen tullen.
Japanialaisessa maasturissa se neliveto on enemmänkin liikkeellelähtö avustin,jos ei ole lukkoja akseleilla.
Maavaran puute ainoa ongelma.
Ennen olin sitä mieltä,että kytkettävä neliveto,niinkuin monissa japsi maastureissa,olisi se "oikea",mutta kyllä matikki kunnossa ollessa pesee nuo mennen tullen.
Japanialaisessa maasturissa se neliveto on enemmänkin liikkeellelähtö avustin,jos ei ole lukkoja akseleilla.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
En kyllä tainnut omassa kommentoinnissa mainita mitään kauko-itään viittaavaakaan. Mielestäni puhuin vaan G:stä, GL:stä ja Unimogista.
Kerran jouduin itse työntämään yhtä nelivetohiluxia, kun polonen jäi ristiriipuntaan ojanpohjalle, joten en kyllä lue niitäkään kun "mainosnelivedoiksi".
Mitkäs ne nyt muuten oli niitä automerkkejä, jotka selviää esim. juuri tuosta ristiriipunnasta (Tarkoittaen sitä, että molempien akseleitten jompikumpi pyörä on tyhjän päällä) ? Nivaska, G:t, 4maticista en ole satavarma, ja oliko joku muukin...LandRover?
T LandCruiser ymmärtääkseni invalidisoituu kanssa sellaisessa tilanteessa...
Kerran jouduin itse työntämään yhtä nelivetohiluxia, kun polonen jäi ristiriipuntaan ojanpohjalle, joten en kyllä lue niitäkään kun "mainosnelivedoiksi".
Mitkäs ne nyt muuten oli niitä automerkkejä, jotka selviää esim. juuri tuosta ristiriipunnasta (Tarkoittaen sitä, että molempien akseleitten jompikumpi pyörä on tyhjän päällä) ? Nivaska, G:t, 4maticista en ole satavarma, ja oliko joku muukin...LandRover?
T LandCruiser ymmärtääkseni invalidisoituu kanssa sellaisessa tilanteessa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Et,mutta tulin nyt maininneeksi,kun tuolla liikenteessä katsoo ns.nelivetoautoja,niin enemmistö on noita japseja.Mesedesi kirjoitti:En kyllä tainnut omassa kommentoinnissa mainita mitään kauko-itään viittaavaakaan. Mielestäni puhuin vaan G:stä, GL:stä ja Unimogista.
Ja niiden rinnalla on matikilla ilo päästellä menemään,talvikelissä siis.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Lantikoissahan ei vakiona ole kaikkia lukkoja, mutta hyvin monet on varustettu 100%:n lukoilla joka paikkaan, joten lukeutuvat tuohon kategoriaan. Se, että luetaanko tähän kategoriaan vain karvalakkimallit, vai saiko tähän maasturititteliin ottaa mukaan (tehdas)lisävarusteet.Mesedesi kirjoitti:En kyllä tainnut omassa kommentoinnissa mainita mitään kauko-itään viittaavaakaan. Mielestäni puhuin vaan G:stä, GL:stä ja Unimogista.
Kerran jouduin itse työntämään yhtä nelivetohiluxia, kun polonen jäi ristiriipuntaan ojanpohjalle, joten en kyllä lue niitäkään kun "mainosnelivedoiksi".
Mitkäs ne nyt muuten oli niitä automerkkejä, jotka selviää esim. juuri tuosta ristiriipunnasta (Tarkoittaen sitä, että molempien akseleitten jompikumpi pyörä on tyhjän päällä) ? Nivaska, G:t, 4maticista en ole satavarma, ja oliko joku muukin...LandRover?
T LandCruiser ymmärtääkseni invalidisoituu kanssa sellaisessa tilanteessa...
Tekisi mieli sanoa, että Nivassa ei ollut mitään lukkoja akseleissa, eikä monesti taida olla vanhemmissa Land Rovereissakaan (en laita päätäni pantiksi..)
Eikös tuosta ristiriipunnassa selviä, jos takana on jo (kitka)lukko (ja keskellä luonnollisesti..) joten kyllä nuo omat "nelivedot" allekirjoituksesta luetaan lie sitten aidoiksi..
Hieman alkaa rönsyillä Timon ketju, mutta talvi tulee olemaan varmasti juhlaa, verrattuna edellisiin mersuihin
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Muistelen 80-luvulla TM:ssä ollutta maasturivertailua, jossa oli (taas kerran muistellen) Niva, G, LandRover, Jeep Cherokee. Että testiryhmä pärjäsi tosiryteikössä ainoastaan G:llä ja Nivalla.pt kirjoitti:Tekisi mieli sanoa, että Nivassa ei ollut mitään lukkoja akseleissa, eikä monesti taida olla vanhemmissa Land Rovereissakaan (en laita päätäni pantiksi..)
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Itse asiassa sama maasturi vertailu on mielessä ja kyllähän metsässä Niva kokonsa puolesta meni menojaan, mutta keskilukon lisäksi autosta ei muita lukkoja löydy (hyvinkään varmasti..)Mesedesi kirjoitti:Muistelen 80-luvulla TM:ssä ollutta maasturivertailua, jossa oli (taas kerran muistellen) Niva, G, LandRover, Jeep Cherokee. Että testiryhmä pärjäsi tosiryteikössä ainoastaan G:llä ja Nivalla.pt kirjoitti:Tekisi mieli sanoa, että Nivassa ei ollut mitään lukkoja akseleissa, eikä monesti taida olla vanhemmissa Land Rovereissakaan (en laita päätäni pantiksi..)
Jostain syystä vaihtaisin tuon Cherokeen vain Blazeriksi tuossa vertailussa, mutta ei kyllä pysty muistamaan..
Ja toki tuo G on aina varustettu lukoilla, joita sitten noihin moniin muihin pitää muistaa vain tilailla ostettaessa. Eikä sillä, G on mielessä, kun seuraavaa pitkän matkan kulkijaa katsellaan
Mutta josko toviksi palataan takaisin auton elvytykseen
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Joskus aikoinaan TM kirjoitteli,että kun niin hankala paikka löytyy,mihin G jää kiinni, pitää tilata puolustusvoimilta helikopteri nostamaan se pois
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Korjataan nyt vielä, et ei ollu ainaskaan w460:ssä kaikkia lukkoja vakiona. Oiskoha ollu niin, että taka-akselilla lukko oli vakiona, mutta eteen piti tilata erikseen.pt kirjoitti:Ja toki tuo G on aina varustettu lukoilla, joita sitten noihin moniin muihin pitää muistaa vain tilailla ostettaessa.
Mutta josko toviksi palataan takaisin auton elvytykseen
Vaan joo, palataanpa keskustelussa tähä Timon matikkiin. Onnittelut perheenlisäyksen johdosta täältä Korvenkylän esikaupunkialueen suunnalta Tuoha pitää syynätä tarkkaan läpi jahka Huldaa siirretään taas tälle kylälle
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Kiitos kaikille tiedoista ja onnitteluista. Tänään lähden tunnin perästä Raumaa kohti, erään klubilaisen suosiollisella avustuksella täyteenpakatun (3 aikuista 2 lasta) Vaneon kyydissä Forssaan asti, siitä nähtävästi linjurilla Raumalle. Illalla sitten 260:llä kotiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kaverilla oli 300 TE -farkku 4Matic ja sillä käytiin metsästyskeikkoja tekemässä Ilomantsin korpimaisemissa. Hänellä oli myös Pajero, mutta Mersulla oli huomattavasti mukavampi matkata pitkä siirtymätaival Tampereen kupeesta. Maticilla pääsi metsäautotiet ja polut perille jahtimaille siinä missä Mitsullakin, muutamasa kohden joutui antamaan myöten juuri tuosta edelläkin mainitusta maavarasta johtuen. Muuten kapasiteetti olisi kyllä riittänyt.
Toki on selvää, että joku G on tehty aivan eri periaatteella ja eri tarkoituksiin. Siitä ei kyllä maastokelpoisuus enää paljoa parane, ellei mennä sitten armeijan esim. 6-pyörävetoisiin vehkeisiin. G:llä on tultu läpi paikoista, joista Protokin jouduttiin vinssaamaan ylös, tosin vehkeessä oli tavanomaista tuhdimpi rengasvarustus. Tietääkseni etulukko tuossa on lisävaruste. Lukot kun kiskaisee päälle, niin loppu on sitten enää renkaiden pidosta kiinni. Ohjattavuudesta ei etulukon kanssa voida kylläkään puhua, mutta kysehän on viimeisestä hätäapukeinosta tosi liemestä selviämiseen.
Omaa Geemeliä en ole kurittanut aivan järjettömissä paikoissa, sellaista keveää maastoajoa vain, josta kaiketi japsitkin selviävät, mutta ei esim. 4Runner, joka vain näyttää maasturilta, m.o.t. Edelleen suorakylkinen laite siistitään pienistä peräosan maalirokoista ja koitetaan pitää kolhuttomana edelleen. No meni taas ooteeksi
Toki on selvää, että joku G on tehty aivan eri periaatteella ja eri tarkoituksiin. Siitä ei kyllä maastokelpoisuus enää paljoa parane, ellei mennä sitten armeijan esim. 6-pyörävetoisiin vehkeisiin. G:llä on tultu läpi paikoista, joista Protokin jouduttiin vinssaamaan ylös, tosin vehkeessä oli tavanomaista tuhdimpi rengasvarustus. Tietääkseni etulukko tuossa on lisävaruste. Lukot kun kiskaisee päälle, niin loppu on sitten enää renkaiden pidosta kiinni. Ohjattavuudesta ei etulukon kanssa voida kylläkään puhua, mutta kysehän on viimeisestä hätäapukeinosta tosi liemestä selviämiseen.
Omaa Geemeliä en ole kurittanut aivan järjettömissä paikoissa, sellaista keveää maastoajoa vain, josta kaiketi japsitkin selviävät, mutta ei esim. 4Runner, joka vain näyttää maasturilta, m.o.t. Edelleen suorakylkinen laite siistitään pienistä peräosan maalirokoista ja koitetaan pitää kolhuttomana edelleen. No meni taas ooteeksi
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
No juuri tuolla kaavalla ajatellen atf:aa sopisikin käyttää, mutta eikö tässä sitten voisi alkaa tankata tavan kaksivetoisenkin tasonsäätöön atf:aa, tulisi halvemmaksikin? Aika eksoottiselta kuulostaa, semminkin kun aina on muistettu mainita että vain MB:n omaa hydrauliöljyä 124-sarjalaisten hydrauliikkaan.cuuno kirjoitti: ...eikös se ollut niin että hydrauliikka öljy sinne sekoittuu ja sen takia se ottaa siipeensä ...jos sinne atf pääsis niin ei kai se silloinkaan sitä rikkois jos kerran joku sitäkin käyttää vai mitä ...saa oikaista jos olen väärässä ...mutta näin mä asiaa muistelen
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No voisiko olla, että paineakut taas tykkäävät kyttyrää muusta kuin ZH-M:stä? Mullahan mitään paineakkuja ei ole kun ei ole tasonsäätöä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Saattaa olla, että suurin este ainakin talvella ATF:n käytölle on juoksevuus.
Yleisestihän siinä käytetään Aero HFA:ta, joka lienee likellä tuota omaa ZH-M:ää.
JOs vertaa noiden notkeutta keskenään herää epäilyksiä.
Aero HFA viskositeetti cSt/40*C 13,1 ja jähmepiste *C -65.
ATF 220 . viskositeetti ...-"-....... 35,0 ja jämmepiste -"- -40.
Yleisestihän siinä käytetään Aero HFA:ta, joka lienee likellä tuota omaa ZH-M:ää.
JOs vertaa noiden notkeutta keskenään herää epäilyksiä.
Aero HFA viskositeetti cSt/40*C 13,1 ja jähmepiste *C -65.
ATF 220 . viskositeetti ...-"-....... 35,0 ja jämmepiste -"- -40.
Mistä ja mitä se tekee?JOHe kirjoitti:Kyllä nelikosta paineakku löytyy.Timo L. kirjoitti:No voisiko olla, että paineakut taas tykkäävät kyttyrää muusta kuin ZH-M:stä? Mullahan mitään paineakkuja ei ole kun ei ole tasonsäätöä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Siellä se on pohjan alla venttiilikoneistossa.Timo L. kirjoitti:Mistä ja mitä se tekee?JOHe kirjoitti:Kyllä nelikosta paineakku löytyy.
Kaiketi pehmentää paineiskuja ventiilien toimiessa.
Nykyaikainen hydraulikka on noita paineakkuja pullollaan, osaan ladataan energiaa paineen muodossa ja osa tasaa paineiskuja.
Teollisuuden järjestelmissä saattaa noita olla kymmeniä, muutaman desin akuista aina useamman kuution akkuihin.