Tarinaa ja kuvia 260 E 4Matic 1990 - vesipumppua ja kiristintä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JOHe kirjoitti:No, Timo kirjoitteli 4-matikin hydraulikkaöljyn ja paineakun sopivuudesta keskenään noin yleensä, jos nyt oikein ymmärsin.
OK. Onko tuokin paineakku tasonsäädön "pallon" tyyppinen, että siellä on kaasu toisella puolella jne.?

No, joka tapauksessa auto tuli noudettua maanantaina. Hyppäsin kaverin Vaneon kyytiin kun heillä oli Turkuun päin menoa. Forssassa Vaneo vaihtui bussiin joten iltaseiskalta olin Raumalla. Myyjän rouva tarjosi kyydit Sportcoupella. Papereiden ja auton tarkistus ja nimet alle. Auto oli minun.

Pääsin lähtemään n. klo 20-20.30 Raumalta ja kotona olin n. 2.30. Auto pelasi hyvin koko matkan ja tulipa kokeiltua n. 20 km sorapätkäkin kun Googlemapsista katsoin lyhyimmän mahd. reitin. Hyvin kulki, sain jopa toimintavalon syttymään pari kertaa. Lisäksi se syttyi erittäin tiukoissa nimismiehen kiharoissa. Kytkeytyikö tuolloin nyt päälle perä vai nelikko, onko muilla kokemusta?

Hiekkatien montuissa ilmeni myös että kuskin puolella pyöräntuennassa joku aiheutti "klopsetta". Lieneekö se pallonivel tai muu vastaava löysä.

Kulmat tuossa on joka tapauksessa miten sattuu, eturenkaat ovat ulkosyrjistä aika sileät. Rattikinhan on n. klo 11 jos haluaa että auto menee suoraan. Ohjaus kuitenkin keskittää ratin suoraan. Kulmat ja nivelet tarkistetaan huollossa ensi keskiviikkona.

Käytön jälkiä tuosta löytyy, pääasiassa kiveniskuja, joku kemikaalivaluma oik. etulokasuojassa ja harjapesun tms. naarmuja. Pesu ja vahaus teki aika hyvää. Kolme vuotta sitten autoon on tehty Autoglym-kestovahaus. Taitanen viedä tuon myllytettäväksi tässä joskus. Lohkolämppärin jumbopistoke on tuotu rumasti helmaritilästä läpi, tosi iso reikä.

Sisustus on siisti, pl. em. kuskin penkin kuluma. Jalopuut ovat paikoin "maidottuneet", niille ei liene muuta fiksua korjauskonstia kuin vaihto. Katsotaan jos tulee täysi hyväkuntoinen sarja eteen. Ei tuo 066 piniengrün nyt niin hurjan näköinen ole kuin vanhemmat vihreät sävyt. Itse asiassa aika hauska. Koska viimeksi olet istunut vihreällä verhoillussa autossa? :wink:

Konehuone oli tosi likainen, putsailin sitä hiukan. Ilmanputsarikotelon takakiinnike oli rikki ja kumitalla puuttui (kuten coupessakin).

Alkup. aluvanteet ovat tallella lähes kaikkine pultteineen (1 puuttuu), mutta aika karussa kunnossa. Laitan varmaan loppukesäksi alle tuoreemmat kantikkailla rei'illä varustetut valetut versiot.

Joistakin kohdista kuten C-pilarin juuresta vasemmalla ja takalasin päältä katosta on pieniltä alueilta lakka irronnut. Voiko tuon paikata ihan normaalisti paikkamaalisetin lakalla?

Olen hankkinut Venetmäeltä ja merkkiliikkeestä suodattimia, (kauan kaipaamieni) lampunpyyhkijöiden sulkia, maskinmerkin ja -verkon sekä listat ym. pientä. Mukavaa askaretta siis tiedossa. Ohessa muutama huono kuva hämyisestä tallista. Katsotaan jos vkl:na saisi parempia esille. Ja kyllä, tallinovi kaipaa puhdistusta :-).

Kuva

http://i597.photobucket.com/albums/tt55 ... hfy003.jpg
http://i597.photobucket.com/albums/tt55 ... hfy004.jpg
http://i597.photobucket.com/albums/tt55 ... hfy008.jpg
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Timo L. kirjoitti:Koska viimeksi olet istunut vihreällä verhoillussa autossa? :wink:
Syksyllä 1999 :D
Vihreä 200D jonka rekkari taisi olla OFG-330
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Asiallisen näköinen peli, hitaasti ikääntynyt. Aika hieno tuo vihreä väri, siis ulkopuolella. Ja kaikkeen tottuu, sisustaankin, kuten Timo jo lienee sopeutunut. :wink: Joskus takavuosina olin likellä ostaa myös samanvärisen (tai ainakin lähellä, siis vihreän), myös 4-maticin kolmilitraisella turbokiisselillä. En ko. autosta muuta erityisesti muista kuin että oli automaatti-ilmastoinnilla ja sportlinen kangasverhoiluin tosi maukkaan värinen vaalea kermainen/ruskehtava sisustus, kuin nenä oikeassa naamassa ulkovärin kanssa. Olisiko silloin joskus viisi vuotta sitten muistaakseni ollut jotain 250tkm ajettu. Auto oli ekoja E-malleja, muistaakseni -93. Kellä lie nykyisin.
Vaimoväki vaan kotona ei antanut vihreää valoa hankintakuumelle tuolloin. Omaksi tappiokseen, minusta ainakin, koska juuri hänelle tuo olisi hankittu ja ajelisi tuolla todennäköisesti nykyisinkin tyytyväisenä W202:n sijaan :twisted: :twisted: :twisted:
Eipä tarvitsisi kuunnella jokasyksyistä "apua, liukasta, miten selviän"-parkumista. :?
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Timo L. kirjoitti:OK. Onko tuokin paineakku tasonsäädön "pallon" tyyppinen, että siellä on kaasu toisella puolella jne.?
Samanlainen "rakkoakku", mutta pienempi tilavuus 3,5 dl.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Auton avaimissa on kantaosassa pienet reiät ja yhdessä avaimessa on rei'issä punaiset muovinastat. Mikä näiden merkitys on? Autossa on originaali varashälytin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Lisäksi se syttyi erittäin tiukoissa nimismiehen kiharoissa. Kytkeytyikö tuolloin nyt päälle perä vai nelikko, onko muilla kokemusta?
Ensi vaiheessa kytkeytyy neliveto ja lukot vasta tämän jälkeen -- mutta mitä nyt sitten tarkkaan ottaen ehtii nopeassa "nypytyksessä" päälle mennä, se onkin toinen juttu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hienossa kunnossa on :) eikös noita maidottuneita listoja saisi säihkymään puleeraus+vahat päälle ?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No joo, autosta tutkittiin tänään alustaa. Löytyihän sieltä tekemistä:

-taakse molemmille puolille narinahelat ja aurauksensäätötangot
-takakelkan etukumityynyt revenneet
-vas. etujousi poikki (ylhäältä 2. kierros)
-vas. alapallo nivel väljä
-vas. etuvetoakselin sisempi kumi rikki (havaittiin kun nostettiin auto ylös)
-apusimpukka väljä.

Näistä laitettiin jo takapään nivelet ja tangot sekä apusimpukka. Kulku tukevoitui täten jo jonkun verran. Loput viikon päästä perjantaina ja pyörien suuntaus.

Moottorin etupää mehii öljyä M103:n tunnetusta paikasta, virranjakajan takaa, mikä nyt onkaan sen pienen tiivisteen nimi. Samoin pohja on öljyyntynyt vaihteiston öljypohjan tiivisteen vuodosta. Lieneekö öljypohja sitten kiristetty väärin ja mennyt kieroksi vai onko pelkkä tiivistevika. Joka tapauksessa öljynvaihto on ajankohtainen, jospa laittaisi joka laatikkoon ja ASD-perään uudet.

Öljyt (Shell 5W-40) vaihdoin alkuviikosta ja lisäsin ZH-M:ää reilun litran. Pitää nyt seurata kummankin kulutusta. Hydrauliöljysäiliön suodattimessa oli messinginväristä jauhetta vähän tarttunut verkkoon. Kai siellä on jotain toimintaa tapahtunut... puhdistin ensi hätään suodattimen ja panin takaisin.

Lisäksi on tullut hankittua kaikenlaista pientä osaa joita on asenneltu tai odottavat asennusta:

-virranjakajan suojamuovi
-mekaaninen antenni
-lampunpyyhkijän sulat
-sytytystulpat
-kokardi maskiin
-maskin verkko ja listat
-roiskeläpät

Kohta tulee myyntiin Pioneerin mosfet? 4x50-WMA/MP3/CD-soitin joka soittaa myös RW-levyjä. Vaihdossa saa tarjota 1994-> Beckerin ja Silverstone-boksin yhdyskaapelia.

Joka tapauksessa vaikka remonttiakin on ilmentynyt, suun veti hymyyn kun kokeilin kivuta ylös heinettynyttä rinnettä johon raiteisiin oli vielä ajettu ruohosilppua. Kyllä nousee... :-) Ja ne äänet! Aivan erilaiset verrattuna coupen puputukseen. Tässähän ei ole kattia. Lähes M110-maiset murinat 8) (jos M110:ssa olisi vain yksi nokka).
Viimeksi muokannut Timo L., Ke 19.08.2009 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Paha mieli tässä tulee kun katsoo noin hienoa yksilöä! 8)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

eepi kirjoitti:Paha mieli tässä tulee kun katsoo noin hienoa yksilöä! 8)
Kiitosta. Autossa kilpistyy oikeastaan kaikki ne ominaisuudet, joita autossa itse arvostan:

-mukava matkustaa (automaatti, ilmastointi, Tempomat, istuinlämmitys, 4x niskatuet, kyynärnojat, jämäkät istuimet, suuret joustovarat alustassa 8) )

-turvallinen matkustaa (öö... turvavyönkiristimet, ABS, 4Matic, turvakori, tulensammutin)

-tyylikäs matkustaa (metallivihreä väri ja aistikas vihreä verhoilu, kevytmetallivanteet)

-helppo ylläpitää (W124 yleensä, huoltokohteet hyvin käsillä, osia hyvin tarjolla, yleinen=edullinen rengaskoko)

Autossa ei oikeastaan ole mitään ylimääräistä varustetta. Kaikki ovat hyvin käytännöllisiä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Hitto tuota olis kiva koittaa ajaa kun saat pikkuhuollot kuntoon, pieksee uudet autot ajettavuudellaan varmasti 6-0.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

eepi kirjoitti:Hitto tuota olis kiva koittaa ajaa kun saat pikkuhuollot kuntoon, pieksee uudet autot ajettavuudellaan varmasti 6-0.
Tuota en nyt ehkä allekirjoittaisi... ei se vanha varmastikaan joka suhteessa parempi ole. Toisaalta milleköhän W211 tuntuisi jos siihen laitetaan pyörän ja kaarien väliin 10-15 cm ilmaa :-D. Onhan 124 kunnossa ollessaan mukavan jämäkkä ajaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
eepi kirjoitti:Hitto tuota olis kiva koittaa ajaa kun saat pikkuhuollot kuntoon, pieksee uudet autot ajettavuudellaan varmasti 6-0.
Tuota en nyt ehkä allekirjoittaisi... ei se vanha varmastikaan joka suhteessa parempi ole. Toisaalta milleköhän W211 tuntuisi jos siihen laitetaan pyörän ja kaarien väliin 10-15 cm ilmaa :-D. Onhan 124 kunnossa ollessaan mukavan jämäkkä ajaa.
No, kunhan tulee talvi ja ne kelit, kun mutkaisella seututiellä on melkein polveen asti loskaa, niin ainakin ero vanhan matikin ja uudemman auton välillä kapenee vielä vaan. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Autolla piti tänään oleman huoltoaika jousien, alapallon ja vetarin suojakumin asennukseen, mutta luottoasentaja oli sairastunut. Kaapon sanoin "hovinarri" nro 2:lle on nyt sovittu aika 8.9., jospa silloin ajokäytökseen saadaan suoristusta. Ei se paha ole nytkään, mitä nyt on löysä. Uskon että iskarit menee myös vaihtoon joskus lähiaikoina, vaikka testerin mukaan kokonaisuus on kunnossa. Eipä se mitään yksittäisten komponenttien kunnosta kerrokaan. KL:stä tilatut alapallonivel ja vetarin kumi olivat muuten ehtoja MB-osia paketeissa.

Kävin hakemassa uudet kilvet. Näköjään alkuperäisiin verrattuna kiinnitysreikien paikat muuttuneet... Takaroiskeläpät tuli myös asennettua. Etuvastaavat ja uusi maskin verkko lähti tulemaan Venetmäeltä, kun lähettivät ensin W123:n verkon. Sitten pääsee myös maskin listojen ja kokardin asennukseen.

Ensimmäinen mitattu tankillinen oli 9,9 l/100 km. Pääasiassa matka-ajoa, ehkä 20% kaupunkia mutta maantiellä kiihdytykset aina täyskaasulla. Vakionopeussäädintä on tullut käytettyä mutta se on melko rassaavaa. Heittää usein pois päältä etenkin 80-90 km/h seudulla. Pitää joku ilta ottaa boksi tutkiskeluun. Löytynee sieltä rattiakselin luota?

Muutamia (liian) kirkkaalla säällä otettuja otoksia:

Kuva

Kuva

Eipä sitä aiemmin ollut tajunnutkaan kuinka erilainen coupen takakontin kansi on :? .

Lisää täällä .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Nythän se ei Timolta puutu "perheestä" enää kuin avo-124. :lol:
Joko metsästys on aloitettu? :wink:
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Hienon näköinen perhe potretti. :lol:
Mutta missäs sininen 123,eikös esi (isä/äiti) olis mahtunut tuohon viakka muut ovttenkin 124 sia,komeita sellaisia vielä :?:
Näkyihän tuo Hultakin vielä kuvissa,oli muutoin alku kesästä tuossa naapurissa Honkamajalla piipahtamassa!!

Tuoho ajettavuuteen vielä sen verta ,kun 124 on alustaltaan kunnossa niin on se vaan ikäisekseen niin hyvä ajella,mennöö ku raitsikka kiskoolla.. 8)

T.Jaakko.P
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eldorado kirjoitti:Nythän se ei Timolta puutu "perheestä" enää kuin avo-124. :lol:
Joko metsästys on aloitettu? :wink:
Ja Lang. Päätin suosiolla jättää nuo mallisarjan kalleimmat korivariaatiot näin viimeisiksi :wink: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Timo L. kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Nythän se ei Timolta puutu "perheestä" enää kuin avo-124. :lol:
Joko metsästys on aloitettu? :wink:
Ja Lang. Päätin suosiolla jättää nuo mallisarjan kalleimmat korivariaatiot näin viimeisiksi :wink: .
Niin, lang tosiaan vielä.

Muistui tässä mieleen eräs englantilainen harrastaja joka oli haalinut itselleen 124:n kaikki neljä versiota, W124, S124, C124 ja A124. Eihän siinä vielä mitään erikoista mutta kaikki olivat vielä suhteellisen harvinaisella E36 AMG-tekniikalla. Ja huippukuntoisia jokainen. Juttu on jossain vanhassa Mercedes Enthusiast lehdessä.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Timo L. kirjoitti:
eepi kirjoitti:Hitto tuota olis kiva koittaa ajaa kun saat pikkuhuollot kuntoon, pieksee uudet autot ajettavuudellaan varmasti 6-0.
Tuota en nyt ehkä allekirjoittaisi... ei se vanha varmastikaan joka suhteessa parempi ole. Toisaalta milleköhän W211 tuntuisi jos siihen laitetaan pyörän ja kaarien väliin 10-15 cm ilmaa :-D. Onhan 124 kunnossa ollessaan mukavan jämäkkä ajaa.
No kyllä voisin ainakin omasta puolesta että hyvässä kunnossa oleva w124 on ajettavuudeltaan loistoluokkaa. Esmes ite ajan tuolla mun omalla autolla mieluummin (reipas madallus, pienet vanteet, pienet renkaat) kuin uuden karheaa w204 vakiorengastuksella. :?

Ja onhan tässä käytännön kokemuksia muiltakin, setäni silloin sanoi kun ajoi epk:n hopeaa w124 joka oli suurinpiirtein vakiokunnossa " pitäiskö mun vaihtaa mazda tämmöiseen, niin hyvä ajaa" Setä omisti silloin max vuoden vanhan Mazda 6.... :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Rikoin sitten ensimmäisen osan Maticista. Ajovalojen korkeussäädön letku menee umpioon. Umpiossa on pieni valkoinen putkenpätkä "lähtönä" johdolle. Sormella hipaisin johtos niin putkenpätkä meni juuresta katki. Samaan valkeaan muoviin on kiinnitetty myös pistoke. Saakohan tuota valkeaa muovia vaihdettua, voisiko joku tsekata kellä on irrallaan lamppu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tänään tuli sitten vietettyä kokonainen päivä korjaamolla. Suoritettuja töitä:

-vas. alapallonivelen vaihto
-vas. etuvetoakselin sis. suojakumin vaihto
-etujousien vaihto
-takakelkan etummaisten hydr. kumityynyjen vaihto
-etujarrujen liukutappien rikkoontuneiden kumien vaihto
-automaatinöljyn ja suodattimen vaihto
-peräöljyn vaihto.

Peräöljy oli muuttunut mustaksi, miten yleensä? Merkkiliike suositti MB-pullosta Universal-Hypoid-Getriebeöliä 75W-85. Onko tuo oikeaa tavaraa 4Maticin perään?

Pyöränsuuntauksessa sitten havaittiin, että etukallistuksenvakaajan kumit ovat aivan löysät. Ovat olleet jo jonkun aikaa, koska vakaajan pää on aika ruosteessa. Näinköhän pitää etsiä käytetty vakaaja, tuo ruoste syönee uudet kumit rikki äkkiä. Käyköhän 4Matic-farmarin vakaaja?
Kumithan ovat kaiketi kalliit.

Auto kulkee nyt aika topakasti, eikä keula noussut hurjasti jousien vaihdon seurauksena. Pitänee kuitenkin joskus vaihtaa taaksekin vieterit niin saa aika napakan alustan. Niin ja iskarit... :roll: ... että tässä se käyttöauto taas on.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Hmm... Eiköös sen saa irti aika helposti ja putsattua ruosteesta? Sitten epoksimaalia pintaan ja jos ei halkaisija ole riittävä niin sitten vasta miettimään mistä uusi... Kai se on entinen jos ei putsaamalla ja maalilla tule kuntoon.
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

Timo L. kirjoitti:Kumithan ovat kaiketi kalliit.
KL, 167 €, vaihtelin just viime lauantaina :idea:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Joo täytyy tsekata ruosteisuus. Jos on pahasti syöpynyt ja hyväkuntoinen löytyy käytettynä niin en ala putsaamaan ja maalaamaan. Näytti vaan aika kuoppaiselle kun kumin välistä katsottiin.

Kyllä on kummilla hintaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Joo täytyy tsekata ruosteisuus. Jos on pahasti syöpynyt ja hyväkuntoinen löytyy käytettynä niin en ala putsaamaan ja maalaamaan. Näytti vaan aika kuoppaiselle kun kumin välistä katsottiin.

Kyllä on kummilla hintaa.
Kai sen joku täyttöhitsaisikin, jos materiaali on ok. Itse tanko maksaa sekin ihan miehekkäästi.

Peräöljynähän pitäisi tietty käyttää ASD-perään käyvää öljyä (jos siis nyt puhutaan takaperästä, ei etu- :) ). Miten lie universaali-öljyn kanssa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Taitaa olla hyvinkin erilaiset 4-matikissa? Ei näkynny hakemalla kuvaakaan kallistuksenvakaajan kumeista 4-matikkiin...

(muuten löytyi kyllä mielenkiintoisia osamyyjien katalookeja ym...)
Mikä-milloinkin-sattuu-mies mieluummin...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllä minäkin suosittelisin rauhoittumista sen tangon ostamisen suhteen ja kyselisin jostain täytettä pintaan, ei se nimittäin kovin suurelle rasitukselle joudu siellä kumin alla se rauta, etteikö siinä täytöskin kestäisi seuraavaa viittätoista vuotta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Joo täytyy tsekata ruosteisuus. Jos on pahasti syöpynyt ja hyväkuntoinen löytyy käytettynä niin en ala putsaamaan ja maalaamaan. Näytti vaan aika kuoppaiselle kun kumin välistä katsottiin.

Kyllä on kummilla hintaa.
Kai sen joku täyttöhitsaisikin, jos materiaali on ok.
Tuo tankohan ei liene ihan tavan pyöröteräksestä väännelty, vaan on ennemmi jotai jousiterästä, joka ei kyllä hitsauksesta tykkää. Jospa nuo syöpymät täyttäis epoksi-liimalla tai sit kemiallisella metallilla.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitoksia vastauksista. Nyt olen saanut tarjouksen 4Maticin vakaajasta + kumeista, n. 150 tkm ajetusta autosta. Toinen pää kuin uusi mutta toisesta kumi vähän halki ja ruostetta näkyi kumin alta. Hinta paketilla 100 e + kulut. Eli kun kumisarja menisi joka tapauksessa uusiksi vaikka entistä tankoa korjaisinkin...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
arttu220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 27.07.2004 13:00
Paikkakunta: Vantaa

Avaimen nasta

Viesti Kirjoittaja arttu220 »

Timo L. kirjoitti:Auton avaimissa on kantaosassa pienet reiät ja yhdessä avaimessa on rei'issä punaiset muovinastat. Mikä näiden merkitys on? Autossa on originaali varashälytin.
Tuo punainen nasta avaimessa on merkki siitä, että autossa on tehtaan hälytin. Laitehan ei näy ulos mitenkään, ellei ole niitä tarroja liimattu laseihin. Tarrat tulivat irtona auton mukana, eli ostaja sai päättää liimaako niitä mihinkään.

Hieno auto ja harvinainen tuo sisäväri!
W124 300E-24 -92
Vastaa Viestiin